Views
2 years ago

2012-19

  • Text
  • September
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schepen
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 2 11

De Binnenvaartkrant 2 11 september 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. www.huizinga-snijder.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Stuwen met ContainerPlanner Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. GEVRAAGD: STUURMAN voor mts Serano 4 x 4 – ARA-verkeer Tel. 06-12629906 f.jegen@gmail.com Koppel gezocht voor op vrachtschip, functie matroos. Mooie voorwoning ter beschikking met alle comfort! l.n.o.t.k. Wir suchen einen matrose, vorzugsWeise man & frau. Schöne Wohnung mit alle Comfort! +31 6 19 06 99 57 www.autena.nl per 1 april 2008 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl TE KOOP BEUNSCHIP 2050T/1100 m3 met spudpalen, 720 pk. Met vast werk en inruil kleiner schip bespreekbaar Tel 06-53596795 MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD VOOR MTS QUESTE matroos vaarsyst. 14/14 loon n.o.t.k. Contact: M. Snijders, 06-21879927, michel@questeshipping.nl TE KOOP 817 ton 65,31 7,28 2,64 1965 gelast 2 ruimen stalen vloer vol uitgerust nw SI strak casco evt met werk 06 31976317 AFLOSSER NODIG VOOR RIJN & BINNENVAART? Bel: 0031-622515555 TE KOOP: AMSTERDAMMERTJE 10 mtr, DAF 575 Turbo, 2 slaapplaatsen. € 29.500,- Tel. 06-55848263 JS-AIRKLIMAATSERVICE: Airconditioning, koel- en vriestechniek. www.js-airco.nl 06-23457088 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,75 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. U ontvangt binnenkort een faktuur. Datum: _______________ TE KOOP KVB, 5000 ton, bjr. 1998 Orsova. 2 x 1350 pk.Wärtsila. Inruil mogelijk. TE KOOP: Tel. 06-53153374 K I C K E R S Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, antwoordnr. 70133, 3070 VB Rotterdam. (postzegel niet nodig) Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Mvs Coralien bwj. 1943, 55 x 7.25 x 2.64, 610 ton 950 m³, Motor Cat 450 pk. Boegschroef 210 pk. NSI tot 2015. Nieuwe Piloot 2012. Nieuwe ramen 2009, Nieuwe badkamer + keuken 2009, 60% vlak vernieuwd 2012. INTERESSANTE PRIJS Fahrgastschiff „Primus“ BJ 1974 zum Verkauf Länge: 38 m, Breite: 7,6 m, Höhe: 6,2 m Nähere Informationen unter www.primus-linie.de/dieprimus email: schiff-primus@primus-linie.de oder Tel: +49-171-2013243 1x 10,25 * 15,50 * 20,50 * 25,75 * 30,75 * 36,00 * 41,00 *

De Binnenvaartkrant 3 11 september 2012 Shell chartert eerste LNG Greenstream Tankers De schepen kunnen genoeg LNG-brandstof bunkeren om zeven dagen te varen. Dat betekent dat ze het traject van Rotterdam naar Basel en terug halen zonder bij te hoeven tanken. Een van de opvallende zaken in het ontwerp is dat het stuurhuis aan de voorkant van het schip zit. Dat zorgt voor een betere trim, een efficiëntere voortstuwing en beter zicht. Shell heeft een contract getekend voor de charter van twee nieuwe, volledig op LNG draaiende binnenvaarttankers. Dat maakte de oliemaatschappij vorige week bekend. Het gaat om de LNG Greenstream Tankers die Peters Shipyards momenteel in Kampen bouwt en die door Interstream Barging zullen worden geëxploiteerd. De 110 meter lange schepen zijn Sterke havens goed voor concurrentiepositie Nederland Nederland is twee plaatsen gestegen op de ranglijst van meest concurrerende economieën. In de jaarlijkse vergelijking door het World Economic Forum bezet Nederland nu de vijfde positie. Nederland passeerde Duitsland en de Verenigde Staten. Op de eerste plaats staat nog steeds Zwitserland. Singapore bezet de tweede plek. Finland (3e) en Zweden (4e) wisselden van positie. Nederland liet verbeteringen zien op het gebied van innovatie en dat vanaf 2013 in charter bij Shell. Deze eerste gasolievrije tankers zijn een nieuwe toevoeging aan de bestaande Shell-binnenvaartvloot en gaan in Nederland, Zwitserland en Duitsland varen. Het eerste schip wordt naar verwachting komend voorjaar opgeleverd. Kiellegging Grahaeme Henderson, Shells vicepresident Shipping, markeerde de start van de bouw door symbolisch draagt in grote mate bij aan het concurrentievermogen. Nederlandse bedrijven zijn volgens het World Economic Forum zeer geavanceerd (4e positie), innovatief (9e positie) en lopen voorop in het toepassen van nieuwe technologieën voor productiviteitsverbetering. Een van de sterke punten die de onderzoekers noemen is de infrastructuur. Met name als het gaat om havens (1e plaats). Ook spoor (op de 9e plaats – maar vorig jaar nog 6e) en luchttransport (4e plaats) scoren goed. de kiel van het eerste schip te leggen. Hij zei: “Shell ziet reële groeimogelijkheden voor LNG als brandstof voor de Europese kust- en CBS: “Binnenvaart uit koers” De omzet van binnenvaartbedrijven is in het tweede kwartaal van 2012 voor de tweede achteenvolgende keer gedaald. In 2011 steeg de omzet nog flink als gevolg van de laagwaterstanden. (illustratie Peters Shipyards) binnenvaart. LNG kan rederijen helpen om aan strenge emissienormen te voldoen die binnenkort ook voor de Rijnvaart gaan gelden.” Grotere rol voor LNG Shell studeert op diverse manieren om de efficiëntie van zijn Rijnvloot te verhogen. Het bedrijf noemt het waarschijnlijk dat “LNG-schepen een grotere rol gaan spelen in de algehele mix, maar ook kan het brandstofverbruik van de huidige schepen worden verbeterd. In het kader hiervan monitort Shell het brandstofverbruik van alle door haar gecharterde binnenvaarttankers, met als doel de operationele efficiëntie te vergroten.” De omzet daalde van april tot en met juni met bijna 10 procent ten opzichte van een jaar eerder. “Vooral de vracht- en sleepvaarders waren hier debet aan”, analyseert het CBS, dat ook tankvaart onder vrachtvaart rekent. “In 2011 steeg de omzet nog aanzienlijk als gevolg van laagwaterstanden. Hierdoor loste de overcapaciteit tijdelijk op waardoor de tarieven stegen. De waterstanden stonden in het tweede kwartaal van 2012 op een normaal peil. Hierdoor waren de tarieven lager dan vorig jaar. De lagere tarieven hadden een negatief effect op de omzetontwikkeling.” Het aantal binnenvaartbedrijven is al jaren stabiel. Maar, waarschuwt het Centraal bureau voor de Statistiek: “Het lijkt er echter op dat de schuldencrisis bedrijven meer de das omdoet dan de eerdere economische crisis in 2009. Het aantal faillisementen steeg scherp in het laatste kwartaal van 2011 en het eerste kwartaal van 2012. Met name in de vracht- en sleepvaart is sprake van een stijging.” Hier past wel enige nuance: trendmatig is die stijging fors, maar qua absolute aantallen valt het ten opzichte van andere sectoren nog mee. Eind 2011 werden 10 faillissementen uitgesproken; begin 2012 15. In het tweede kwartaal daalde het aantal overigens naar 4, wat gemiddeld is. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Interessante handel U bent het vast alweer vergeten, maar de Europese binnenvaart ging ruim een decennium lang gebukt onder flinke boetes die moesten worden betaald om nieuwe ruimte aan de vloot toe te voegen. Met de boete steken onder water door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl kocht je de plicht af om evenveel oude tonnen te slopen als dat je ging nieuwbouwen. Die afkoopsom werd in een apart reservefonds gestort. 20 jaar geleden stelde ITV-voorzitter Karel Verberght in het huisblad van die vereniging voor om dat geld terugvorderbaar te maken als je later alsnog oude schepen liet slopen. Als dat voorstel was doorgevoerd, zouden we de afgelopen 15 jaar heel wat discussie over de bestemming van het reservefonds zijn misgelopen. Vanwaar dat voorstel? In 1989 bleek de markt ondanks de regeling heel goed in staat om gewoon door te gaan met nieuwe schepen bouwen. Toen de goedkoopste slooptonnage weg was, werd de boete grif betaald als een ondernemer dacht dat hij met een nieuw schip geld kon verdienen. Veelzeggend was de kritiek van toenmalig CBRB-directeur Hans van der Werf in Weekblad Schuttevaer op het idee van Verberght: de slooptonnage blijft te duur want dan storten zich marktpartijen op die ‘interessante handel’. Verrassend voor een vrije markt-adept. Begrijpelijk, want in 1992 had de binnenvaart door dat die sanering een feest was voor de toch een schitterende nieuwe vloot, scheepshandel. De markt bleek niet waarvoor deels ruimte was gemaakt zo maakbaar als gedacht. Letterlijk door de oude schepen te slopen. Veel was de sanering een succes: voor eigenaren van oude schepen konden veel oude schepen waren nieuwe in hun loopbaan beëindigen: de sociale de plaats gekomen. Het draagvlak saneringsgedachte. bij de schippers was echter gebouwd Karel Verberght had in 1992 gelijk dat op de belofte van evenwicht tussen in zijn voorstel de vloot niet uitbreidt. vraag en aanbod. De overcapaciteit Het was echter in Brussel vloeken in zou verdwijnen. Vergeet het maar. de kerk om te roepen om een slot op Er kwam door de sloopbijdrage af te de markt. Dat is het nog en wie in kopen meer tonnage en die tonnage 2012 beweert dat een regeling de was ook nog efficiënter (capaciteitverhogend). Waren die miljoenen ken dat elke verandering in de markt overcapaciteit oplost, moet beden- dan weggegooid geld? Och, er ligt ‘interessante handel’ betekent.

De Binnenvaartkrant