Views
2 years ago

2012-19

  • Text
  • September
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schepen
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 11 september 2012 Welkom in onze stand Wij ontmoeten u graag tijdens de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen Wij verzorgen voor u de levering van: Damen River Liners en Tankers Reparatie en ombouw van alle soorten binnenvaartschepen Wij heten u van harte welkom op onze stand 651 tijdens de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen onze agent staat u ook graag te woord z e k e r i n d e v a a r t (050) 525 55 00 I www.son.nl Dwarshelling 160 mtr Bodewes Binnenvaart B.V. Rijndijk 19 - 6566 CG Millingen a/d Rijn E-mail: info@bodewes-millingen.nl Tel. 0481-438238, Fax 0481-433166 Web: www.bodewes-millingen.nl T H E FA S T E S T G R O W I N G O F F S H O R E E V E N T I N E U R O P E OFFSHORE ENERGY CONFERENCE Frontier E&P | Renewable Energy: Wind, Wave and Tidal | North Sea Oil and Gas Keep up to date about the conference program, registration and speakers faculty at www.offshore-energy.biz Created and produced by Supported by Gold sponsor Media Partners: W W W. O F F S H O R E - E N E R G Y. B I Z

De Binnenvaartkrant 15 11 september 2012 HANGAR 29 ANTWERPEN · DAGELIJKS VANAF 14.00 UUR 21-23 sept 2012 Aftellen naar Open Scheepvaartdagen DOOR SARAH DE PRETER Ook de Open Scheepvaartdagen hebben dit jaar last van de economische crisis, maar gelukkig blijft het aantal standhouders relatief stabiel. De organisatoren zijn bezig met de laatste voorbereidingen voor de populaire Belgische binnenvaartbeurs. Enkele standhouders die zich eerst hadden aangemeld, zagen de afgelopen weken alsnog af van deelname aan de beurs. “Dat heeft direct met de economische situatie van bedrijven in de sector te maken”, aldus mede-organisator Maurice Peleman. “In totaal hebben we iets minder standhouders dan vorig jaar, maar het valt uiteindelijk nog mee.” Hoe het volgend jaar verder gaat, is volgens Peleman nog koffiedik kijken. Hij hoopt op betere tijden. “Sommige standhouders geven aan dat beurzen op dit moment voornamelijk geld kosten, terwijl ze juist zouden moeten opbrengen. Vooral handelaren in scheepsmaterialen en -toebehoren merken dat er fors wordt bezuinigd in de binnenvaart. Schepen hebben regelmatig onderhoud nodig, maar in de huidige economische situatie worden onderhoudsklussen soms uitgesteld. We hebben echter ook veel standhouders die vorig jaar heel tevreden waren met de opdrachten die ze door de beurs hebben verkregen.” Ook dit jaar zijn diverse subsectoren van de binnenvaart goed vertegenwoordigd op de Open Scheepvaartdagen. Onder hen ook enkele nieuwkomers, zoals S-Marine en Blackton. Ook de mensen van Inter Center, dat sinds kort de horeca op ’t Kerkschip verzorgt, nemen deel. Hun stand staat opgesteld bij de ingang van de beurs. Men kan er lekkere oesters krijgen. Afgetrapt worden de Open Scheepvaartdagen op vrijdag 21 september om 14 uur door havenschepen Marc Van Peel. Vorige week kwamen alle medewerkers (een team van zo’n vijftig vrijwilligers) bijeen om de rollen te verdelen. Lezing over tankschepen Onder hen ook Albert Verdoren, die dit jaar de Academische Zitting verzorgt. Die vindt plaats op 14 september in het Havenhuis. Het thema van dit jaar, ‘tankschepen’, stond al langer op het verlanglijstje van Verdoren. Het moest de afgelopen jaren wijken voor de thema’s ‘25 jaar Open Scheepvaartdagen’ en ‘200 jaar Bonapartedok’. Verdoren is zelf geen echte tankvaartman; hij heeft in heel zijn binnenvaartcarrière slechts anderhalf jaar als stuurman op een tanker gevaren. Wat niet wil zeggen dat hij tankvaart daarom minder interessant vindt dan droge lading. Verdoren heeft flink wat foto’s verzameld van tankers uit de jaren ‘60 en daarvóór. Een deel daarvan laat hij op de Academische Zitting zien. “Voor nieuwe tankers moet je in de vakbladen kijken”, vertelt hij. “Als museum willen we vooral historie laten zien. Natuurlijk toon ik ook af en toe een nieuwe tanker om bepaalde vergelijkingen te kunnen maken.” Verdoren gaat in zijn lezing in op de werking van de tankvaart in vroeger tijden, op regelgeving die toen gold, maar die inmiddels is afgeschaft en op laad- en losprocedures, die vroeger heel anders verliepen dan in de huidige tijd. “Verder vertel ik wat er later van die oude tankschepen geworden is. In totaal laat ik zo’n 75 foto’s van tankers zien. Niet alleen Belgische, want dan ben je rap uitgepraat. De Belgische tankvaart is nu wel vrij vergroot, maar vijftig jaar terug waren er niet zoveel Belgische tankers van boven de 700 ton.” Alle foto’s die tijdens de Academische Zitting aan bod komen, zijn ook te zien op de stand van het Rijn- en Binnenvaartmuseum op de Open Scheepvaartdagen. Over een thema voor de Academische Zitting in 2013 moet nog worden nagedacht, zegt Verdoren. “Ik zit zelf te denken aan politie-, douane- en brandweerboten, maar ik moet kijken of onze mensen daar akkoord mee gaan. Er zijn vast nog andere interessante onderwerpen.” Praktische informatie De Open Scheepvaartdagen vinden plaats in de Waagnatie (Rijnkaai 150). Parkeerplaatsen zijn aan de Waagnatie zelf en aan de noordkant van de Kattendijksluis. Parkeren en de toegang tot de beurs zijn gratis. Op vrijdag is de beurs geopend van 14.00 uur tot 20.00 uur, op zaterdag van 14.00 uur tot 21.00 uur en op zondag van 14.00 uur tot 20.00 uur. Meterslange skylinefoto’s: alsof je er voorbij vaart Een uitsnede van de panoramafoto van Antwerpen. (foto Arie Jonkman) Je hebt panoramafoto’s en panoramafoto’s. Die van Arie Jonkman zijn van de overtreffende trap. De bekende binnenvaartfotograaf uit Werkendam slaagt er na veel experimenteren in beelden te maken die tot een formaat van 33 bij 4 meter op zeildoek zijn af te drukken. “En dan zijn ze nog steeds haarscherp”, zegt hij trots. Hij stond zelf ook versteld van de kwaliteit, bekent hij. De bijzondere foto’s zijn mogelijk dankzij de nieuwste ontwikkelingen. Zonder zijn recept prijs te geven vertelt Jonkman dat het mogelijk is dankzij de moderne camera’s (van 36 miljoen pixels), Nikons beste telelens (200 millimeter f2), een speciale motor en gespecialiseerde software. 120 foto’s voor één beeld “Voor één foto maak ik 120, of als er torens of kranen op staan zelfs 240, opnames. Die worden door de computer samengevoegd. Zelfs de snelste iMac is daar wel de hele ochtend of middag mee bezig.” De werkwijze en techniek komen het best tot uitdrukking in de skylinefoto’s waar Jonkman zich dit jaar op heeft gestort. Het eerste resultaat oogstte tijdens de Havendag in Werkendam veel bewondering: daar hing Jonkman een foto van de Werkendamse skyline van maar liefst 18 meter breed. Een nieuw kunststukje is de skyline van Antwerpen. “Ik wil een serie maken van skylines van steden zoals je die vanaf de rivier ziet”, vertelt Jonkman. “Alsof je er voorbij vaart.” Inmiddels heeft hij ook Dordrecht vastgelegd. Scheepvaartfotografie De gedreven fotograaf was zelf dertig jaar in de binnentankvaart actief tot hij zich beroepsmatig op de scheepvaartfotografie toelegde. Hij maakt onder meer nieuwbouwreportages en gebruikt daarvoor naast normale camera’s ook een speciale 360-graden-camera. Sinds een jaar produceert hij eveneens videofilms. “Maar ook weer altijd van schepen.” Meer informatie: www.jonkmanfotografie.nl

De Binnenvaartkrant