Views
2 years ago

2012-19

  • Text
  • September
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schepen
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 11 september 2012 SLOWAKISCHE FIRMA BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personenschiffe in diese Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose, Steuermann Kontakt: euroship.sk@gmail.com. Tel: 00421917114076, fax: 00421356416092 QUALIZIFIERT UND SOLID ARBEITSKRAFT FÜR IHRE SCHIFFE. TE KOOP CASCO Rondvaartboot, 34 x 6.50 x 1.00 x 5.30 x 6.30. www.meppelerdiep.nl Tel. 06-15559215 TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 Halfrond 89, 3017 PP Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 TE KOOP: tankschepen van 1000 tot 5000 ton Div Duwsleepboten vanaf 600 pk 1200 pk party schepen 150 pers 300 pers 600 pers 2 x luxe party schepen van 12 personen GEvraaGd: enkelwanDige tankers voor het buitenland TE KOOP DUBBELWANDIGE BUNKERTANKER 110 x 11,45 Bouwjaar 1992 evt. met vast werk Voor meer informatie neem contact met ons op: Kamphuis Scheepvaartadviseurs +31 (0) 183 646494 info@kamphuisbv.nl www.kamphuisbv.nl Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering www.huizinga-snijder.nl Rückbau mit Kompetenz. Wir suchen zur Abwrackung Binnen- und Seeschiffe, Pontons sowie sonstige schwimmende Anlagen. Wir bieten - schnelle und unbürokratische Abwicklung - Erledigung aller Formalitäten - gute und faire Bezahlung Verkauf von Gebrauchtteilen unter www.da-schiffsverwertung.de Effizient, umweltschonend, professionell. Papenwiese 5, 49733 Haren/Ems Tel. 0 59 32 - 73 58-0, Fax 0 59 32 - 73 58-29 deymann@reederei-deymann.de REINPLUS VANWOERDEN Bunker BV De toonaangevende leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de BINNENVAART zoekt ter versterking van haar team in: Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! MILLINGEN Een enthousiaste: SCHIPPER-VERKOPER / DEPOTMEDEWERKER Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij het aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Wij verwachten: Wij bieden: - Positieve, klantgerichte en commerciële instelling - Grootvaarbewijs/ADN/radardiploma (schipper) - Bij voorkeur woonachtig omgeving Millingen - Afwisselende baan in teamverband - Prima arbeidsvoorwaarden - Een plezierige werksfeer Reacties naar: REINPLUS VANWOERDEN Bunker B.V. Postbus 770 – 3300 AT Dordrecht Of naar: info@reinplus.com Telefonische inlichtingen bij dhr. F. Biever Tel. 048-1434039 / 06-13121978

De Binnenvaartkrant 11 11 september 2012 ‘Uitstel Seine-Nord is slecht signaal voor binnenvaart’ Leegvaartonderzoek De Kamer van Koophandel (VOKA) West-Vlaanderen vreest dat van uitstel afstel komt, nu de aanleg van het kanaal Seine-Nord vertraging oploopt. De Franse overheid heeft de aanbestedingsprocedure stopgezet om de financiële haalbaarheid van het project te onderzoeken. Over de aanleg van het 106 kilometer lange kanaal tussen het Seineen het Scheldebekken wordt al decennia lang gesproken. In 2011 besloot de regering onder president Nicolas Sarkozy via een zogenoemde ‘competitieve dialoog’ private partners te zoeken voor de financiering, realisatie en exploitatie van Het Havenbedrijf Gent is voor het tweede jaar op rij shirtsponsor van zes voetbalclubs die rond het havengebied wekelijks in actie komen. Elke Antwerpen: BTS nu verplicht voor containerschepen In de haven van Antwerpen moeten containerbinnenschepen sinds begin deze maand verplicht gebruik maken van het Barge Traffic System (BTS) op alle containerterminals. het kanaal. De Franse vaarwegbeheerder VNF raamde de kosten voor de vaarweg inclusief vier geïntegreerde multimodale platforms op 4,3 miljard euro, waarvan de staat 2,2 miljard zou betalen. De rest moest van private partners komen. Inmiddels is duidelijk dat de kosten hoger uitvallen; er wordt zelfs reening gehouden met 6 miljard euro. Onduidelijk De voorbije maanden waren de Franse bouwbedrijven Bouygues en Vinci in de race voor het project. Bouygues liet onlangs weten dat het geen verdere inspanningen meer zal leveren om de financiering rond club krijgt voor één of twee jeugdploegen truitjes met daarop het logo van de haven. De jonge voetballers namen hun shirts onlangs in ontvangst aan boord BTS is een gratis internettoepassing waarmee schippers hun komst naar een terminal aankondigen, een tijdslot aanvragen of andere informatie aan de terminaloperator doorgeven. Het systeem zorgt voor eenduidige afspraken tussen terminal- en binnenvaartoperatoren, wat het laden en lossen van containers beter planbaar maakt en de wachttijden beperkt. Vaarschema’s kunnen hierdoor beter worden opgevolgd. Via BTS kan ook de sluisplanning in de Antwerpse haven geraadpleegd worden. Dit alles draagt bij aan een vlotte, veilige afwikkeling van het containervervoer per binnenschip in het havengebied. De binnenvaart heeft momenteel een aandeel van 35 procent in het containertransport van en naar de Antwerpse haven. Het Havenbedrijf te krijgen. De spelregels voor de volgende fase van de competitieve dialoog zijn volgens het concern niet helder. Een teken dat de overheid wellicht niet echt de intentie heeft om het kanaal te realiseren. Na de aankondiging van Bouygues heeft de Franse overheid de aanbestedingsprocedure voorlopig stopgezet om de financiële haalbaarheid van Seine-Nord in kaart te brengen. Er zullen onder meer gesprekken plaatsvinden met de Europese Commissie en de Europese Investeringsbank. Franse media vermoedden al langer dat Seine-Nord weleens als eerste grote infrastructuurproject ten prooi zou kunnen vallen aan de Gentse haven trapt voetbalseizoen af van het havenjacht Jacob van Artevelde. Met het sponsorschap wil het Havenbedrijf niet alleen zijn naamsbekendheid vergroten, maar ook wat teruggeven aan de omgeving van de haven. (foto Havenbedrijf Gent) wil dit aandeel verder uitbouwen tot 42 procent in 2020. Vooralsnog geldt de BTS-verplichting alleen voor containerschepen, maar op termijn wil het Havenbedrijf het systeem ook verplichten voor andere binnenvaartsectoren. Dit najaar wordt de toepassing geüpgraded naar een nieuwe versie (BTS 3.0). Deze zal volgens het Havenbedrijf nog meer transparantie bieden tijdens het planningsproces en de afstemmings- en opvolgingsmogelijkheden verder verhogen. bezuinigingskoers van de nieuwe regering onder president François Hollande. In zover komt het nieuws ook voor VOKA West-Vlaanderen niet als een verrassing. “Vóór de Franse presidentsverkiezingen waren er al geruchten dat een socialistische regering het project hoogstwaarschijnlijk zou stopzetten”, zei VOKA-directeur Hans Maertens onlangs in een interview met Focus- WTV. VOKA noemt het stopzetten van het project een gemiste kans voor de bedrijven in West-Vlaanderen en een slecht signaal voor de binnenvaart. Alsof men in deze duurzame transportmodus niet wil investeren, aldus Maertens. Bureau Veritas en EuroClass gaan samenwerken Bureau Veritas en EuroClass starten een “brede technische samenwerking” met als voornaamste oogpunt de harmonisatie van de toepassing van de Europese Directieve 2006/87/EC, die de technische vereisten voor de binnenvaart reglementeert. EuroClass is net als Bureau Veritas een door de Belgische overheid erkende classificatiemaatschappij. De hoofdactiviteiten van het Belgische bureau bestaan voornamelijk uit de classificatie van drogelading- en passagiersschepen. Het register van EuroClass omvat bij benadering duizend binnenvaartschepen. Het grootste deel daarvan zijn drogeladingschepen die in de Benelux en Frankrijk opereren. “Het uitwisselen van de rijke en uitgebreide gemeenschappelijke ervaring zal voor onze klanten een van de belangrijkste troeven van deze nieuwe samenwerking zijn”, meldt EuroClass in de bekendmaking. Het bedrijf zal voortaan een “beroep kunnen doen op de Research & Development-afdeling en de uitgebreide expertise ondersteund door diverse calculatiemethodes evenals de analytische systematiek waarover Bureau Veritas beschikt.” “Bureau Veritas zal op haar beurt dan weer haar toekomstperspectieven op het gebied van middelgrote drogeladingsschepen aanzienlijk verbreden dankzij de ruime ervaring terzake van Euroclass in dit specifieke marktsegment.” Het uitwisselen van praktijkervaring kan ertoe leiden dat in de toekomst een gemeenschappelijke marktaanpak wordt opgezet. “Beide classificatiebedrijven zullen dit echter doen met behoud van hun eigen bedrijfsstructuur en identiteit.” In Vlaanderen wordt steeds meer met binnenschepen vervoerd, maar er varen ook veel lege schepen op Vlaamse vaarwegen. Dat blijkt uit een analyse van NV De Scheepvaart en Waterwegen en Zeekanaal (WenZ). De vaarwegbeheerders willen de leegvaart samen met schippers en verladers aanpakken. In dat kader hebben ze adviesbureau ALC Group de opdracht gegeven om de huidige stromen van een aantal grote verladers in hun werkingsgebied gedetailleerd in kaart brengen en te analyseren. ALC krijgt acht maanden de tijd om de opdracht uit te voeren. Het bureau gaat ook mogelijkheden onderzoeken om de leegvaart te verminderen en zal een prognose opstellen van de economische en ecologische baten die dit oplevert. Ook zullen de adviseurs van ALC nagaan of minder leegvaart tot een bijkomende modal shift naar de binnenvaart kan leiden. Nieuw kantoor havenkapiteindienst Op de vierde etage van het Vandammehuis in Zeebrugge zijn de nieuwe kantoren van de havenkapiteindienst officieel geopend. Het Vandammehuis is het hoofdkwartier van het havenbestuur (MBZ) en van verschillende overheidsdiensten. De havenkapiteindienst, die ervoor zorgt dat het scheepvaartverkeer in de haven vlot en veilig verloopt, verhuisde van de zesde naar de vierde etage. De komende maanden wordt ook de zesde etage heringericht. Hier krijgen vanaf 2013 de operationele diensten van MBZ en de loodsdienstcoördinator van de DAB Loodswezen hun werkplaats. De verbouwingen kaderen in het versterken van de nautische ketenwerking in de haven, waarbij een scheepsreis van volle zee tot aan de kade in de haven als één proces wordt gezien. Om dit soepel te laten verlopen, moeten alle publieke en private diensten die hierbij betrokken zijn op één werkvloer kunnen samenwerken. Foto’s Roeselare In 1862 viel in België het besluit om een kanaal te graven van Roeselare naar de Leie. In Roeselare, Izegem, Ingelmunster, Oostrozebeke en Wielsbeke vinden nog tot eind september evenementen plaats om de 150e verjaardag van het kanaal te vieren. Zo selecteerde persfotograaf Jos Bogaert, afkomstig uit een binnenvaartfamilie, foto’s van binnenschepen. Zijn expo belicht de geschiedenis van het kanaal en de ontwikkeling van de vloot. De fototentoonstelling staat opgesteld in de Albrecht Rodenbach bibliotheek in Roeselare en is gratis te bezichtigen tot 30 september.

De Binnenvaartkrant