Views
3 years ago

2012-18

  • Text
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Duandra
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Hamburg

De Binnenvaartkrant 8 28

De Binnenvaartkrant 8 28 augustus 2012 GRATIS Bij zon/licht panelen samen 440 Watt. 1 Victron MPPT regelaar t.w.v. € 113,-, prijs € 795,- incl. btw. www.aquasolar.nl Tel. 0515-431920 BZA AFLOSSER Patent Basel 06-22789138 Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. Op de duwboot Willem Lourens & Ertepeller zoeken wij een: ZZP KAPITEIN (week/week) ZZP KAPITEIN (ma/vrijdag) ZZP AFLOSKAPITEINS Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: S.A. Meeusen Telefoon: 0180-487130 E-mail: duwvaart@gmwatertransport.nl De VT Group (Verenigde Tankrederij) is een betrouwbaar maritiem bedrijf met een gezonde dosis pragmatisme. Wij bieden klanten innovatieve logistieke producten en veilige, efficiënte, service gerichte operaties met aandacht voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. VT is in 1916 in Rotterdam opgericht en levert haar gespecialiseerde onafhankelijke services momenteel in Europa en Centraal Amerika (Panama) Wegens uitbreiding van al onze activiteiten zijn wij op zoek naar gemotiveerde Stuurlieden en Schippers Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij het aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. Vereist zijn Grootvaarbewijs 2, Marifooncertificaat en Radardiploma. Daarnaast beschikt u over een Rijnpatent tot Mannheim en een ADN basiscertificaat. Een ADN chemiecertificaat is een pré. Wij bieden: Zin in een nieuwe uitdaging en interesse om door te groeien naar een hogere functie bij gebleken geschiktheid dan bent u de kandidaat die wij zoeken. Voor informatie over de functie kunt u contact opnemen met de heer W.J. Giessen van de afdeling HR onder telefoonnummer 010 - 4876231 of u kunt reageren via: wgiessen@vtgroup.nl SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Verenigde Tankrederij B.V. P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam | Nijmegenstraat 1 Waalhaven Pier 2 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a T +31 (0)10 487 62 00 | F +31 (0)10 487 62 19 VTGROUP.NL Leveringen 2012/2013 Type Cinner H02 / 9 tanks Afmetingen: 110.00 x 11.45 x 5.10m Tonnage 2900 / 3350 m3 Kruiplijn 4.30m/ dubbele zij van 1000mm / Ook leverbaar als 86 x 11.45 x 5.30m Hoge stabiliteit en goede vaareigenschappen Type Master H01 / 10 tanks Afmetingen: 110.00 x 11.45 x 5.55m Tonnage 3200 / 3785 m3 Kruiplijn 4.50m/ dubbele zij van 1000mm / Hoge stabiliteit en goede vaareigenschappen Levertijden 2012/2013 86.00-11.45-5.30m tanker 7 tanks Mei 2013 (vrij) 86.00-11.45-5.30m tanker 7 tanks Juni 2013 (verkocht) 110.00-11.45-5.55m tanker 10 tanks Juli 2013 (vrij) 110.00-11.45-5.30m tanker 9 tanks September 2013 (vrij) 125.00-11.45-5.40m tanker 13 tanks November 2012 (voorraad) 135.00-11.45-5.30m tanker 10 tanks November 2012 (voorraad) Type “Cinner” Naast deze casco’s zijn er diverse mogelijkheden van voorraad casco’s met afbouw pakketten samen te stellen voor tankers en droge lading. Hendricks Scheepsbouw BV levert binnenvaart casco’s van de hoogste kwaliteit en heeft de beste prijs ook voor de complete afbouw die met de klant wordt samengesteld. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact op: Tel: 0183 642828 e: hs@hsbv.nl W: www.hsbv.nl

De Binnenvaartkrant 9 28 augustus 2012 Eetcafé heeft nieuwe uitbaters Kim toont kookkunsten op Kerkschip Er waait een frisse wind door de keuken van het Kerkschip in Antwerpen, waar Kim Fredriksson, die vorig jaar schitterde in restaurant Alaise, sinds deze zomer de pollepel zwaait. De 34-jarige Brasschaatse nam vorig jaar loopbaanonderbreking aan het Stedelijk Handelsinstituut in Merksem (SHIM), waar ze gestudeerd heeft en al enige tijd de vakken Praktijk Keuken, Praktijk Zaal en Restaurant Technologie verzorgde. Fredriksson benutte haar timeout in het onderwijs om deel te nemen aan het VTM-programma Mijn Restaurant! De kijkers van dit programma weten hoe het afliep: Alaise, het restaurant waar Kim meewerkte in de zaal, werd in december 2011 uitgeroepen tot de winnaar. Toen de slingers en confetti neergedaald waren, ging Kim Fredriksson op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ronny Vertonghen, uitbater van Café Centrum Luchtbal en sinds kort ook van het eetcafé op het Kerkschip, was nog op zoek naar een goede kok. Zijn keuze viel op Kim – maar heeft die eigenlijk wel enige binding met de scheepvaart? Ze moet lachen: ‘Als je heel ver in mijn familie gaat zoeken, zit er wel wat scheepvaart in. Ik heb namelijk een nonkel in Schotland die een boorplatform heeft. Van Alaise naar het Kerkschip is een hele stap, maar ik houd wel van een uitdaging. Op twee, drie weken tijd was het beslist dat ik hier zou komen werken. Ik ben een keer samen met Ronny aan boord komen kijken en had direct de indruk dat hier iets van te maken is. De kapel, het feit dat hier ’s zondags missen worden gehouden, sprak me wel aan. Ik had er gewoon een goed gevoel bij; anders was ik er nooit aan begonnen. Het Kerkschip kreeg eerst een grondige schoonmaakbeurt, want na de verhuizing naar het Houtdok en de bijbehorende verbouwingswerken was het er vuil en vies. Vervolgens pasten Vertonghen en zijn team de Voka verdedigt Antwerp East Port De nieuwe containerterminal Antwerp East Port in Grobbendonk kwam de afgelopen weken een paar keer negatief in het nieuws na klachten van buurt bewoners over geluids- en lichtoverlast. De Kamer van Koophandel (Voka) betreurt dit en hoopt dat het ‘groeiend individualisme’ de ontwikkeling van de terminal niet in gevaar brengt. Kim mocht de keuken naar eigen inzicht opnieuw inrichten. (foto’s Sarah De Preter) toog aan en plaatsten ze een nieuwe tap. Er is ook een nieuwe koeling geplaatst en de keuken is volledig gemoderniseerd. Een nieuw vuur, nieuwe ijskasten – kokkin Kim is in haar nopjes. Met wat bloemetjes en kaarsjes op de tafels hebben de zaalmedewerkster Joyce en Jessy Vertonghen de eetzaal opgefleurd. Ook de menukaart is onder handen genomen. Eten moet altijd vers zijn, vindt Kim. “Ik werk met seizoensgebonden producten die dagelijks vers worden geleverd. We serveren een dagsoep, broodjes en croques, maar ook zelfgemaakt stoofvlees, vol-au-vent, salades, spaghetti en steak. Dat allemaal tegen democratische prijzen.” Dat trekt onder meer toeristen aan, die met de bus naar het Kerkschip komen en er een rondleiding krijgen in het museum aan boord. Kim: We gaan binnenkort ook lagere scholen benaderen. Een bezoek aan het Kerkschip past mooi in een excursie naar de haven. Hier aan boord kunnen de kinderen een broodje of een frietje komen eten.” Voka begrijpt dat buurtbewoners zo weinig mogelijk hinder van de overslagactiviteiten willen ondervinden, maar wijst ook op het economisch belang van Antwerp East Port voor de regio. De terminal zal op middellange termijn honderden nieuwe banen creëren, aldus de ondernemersorganisatie, die omwonenden om wat meer tolerantie vraagt. “Iedereen wil graag een job dicht bij huis, maar wanneer een bedrijf zich dan vestigt op een daarvoor specifiek geselecteerde zone in de buurt, dan wil men de bedrijvigheid onmiddellijk indijken. Dat is niet eerlijk en ook niet leefbaar voor onze bedrijven.” Het terrein waarop de terminal gebouwd is, is in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen aangeduid als economisch knooppunt binnen het Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA). “Door de strategische ligging tussen de haven van Antwerpen en het hinterland kan Antwerp East Port perfect uitgroeien tot Europees verdeelcentrum”, aldus Liesbeth Wellens, adviseur mobiliteit en logistiek bij Voka Kempen. “Omdat het net buiten de congestiegordel rond Antwerpen ligt, is het de ideale locatie om volumes te consolideren en goederen over te slaan van binnenschepen op vrachtwagens – en omgekeerd.” Voka verwacht dan ook dat zich de Culinare themaavond De nieuwe uitbaters willen in de toekomst regelmatig een culinaire thema-avond organiseren op het Kerkschip. De eerste thema-avond stond in het teken van de Belgische keuken. Kim mocht haar eigen touch aan de menukaart geven, waarop onder andere een duo van gepocheerde zalm en kabeljauw met duchesse aardappelen, witte wijnsaus en handgepelde garnalen prijkte. Er kwamen maar liefst zestig eters op de uitnodiging af; veel meer dan Kim had verwacht. “Begin september gaan we een Spaanse avond organiseren met paella en tapas”, zegt ze enthousiast. De vaste eters op het Kerkschip zijn naast havenarbeiders, douanemedewerkers, (oud-)schippers en chauffeurs ook de medewerkers van de naburige bedrijven. Kim vindt dat er aan boord een goede sfeer hangt. “Soms moet het snel gaan en hebben ze weinig geduld, maar als ze het lekker vinden, komen ze ook terug.” Na afloop van de eerste themaavond kwamen enkele gasten spontaan een bloemetje afgeven in de keuken. Dat doet Kim plezier. “Een teken van waardering! Het plantje heeft een mooie plek gekregen in de keuken.” Het Kerkschip is iedere dag (behalve zaterdag) open van 10.00 tot 18.00 uur en op zondag van 09.00 tot 18.00 uur. De keuken is open tot 14.00 uur. De zaal kan ook afgehuurd worden voor feesten en recepties. Hiervoor kan men een broodjesbuffet, ontbijtbuffet, koud of warm buffet bestellen. Kim: “Natuurlijk kan er altijd iets extra’s bij. We richten ons naar de wensen van de klant.” komende jaren bedrijven op het industrieterrein rond de terminal zullen vestigen en gebruik maken van de overslagmogelijkheden. ADVERTENTIE Nieuw infobord bij Scheldebron De Antwerpse havenschepen Marc Van Peel heeft een nieuw informatiebord onthuld aan de bron van de Schelde in het Noord-Franse dorpje Gouy. Op het bord wordt uitgelegd wat het belang van de Schelde is voor de Antwerpse haven. Het Havenbedrijf Antwerpen is sinds 2008 mede-eigenaar van de Scheldebron. De andere helft is eigendom van de gemeente Gouy. De twee eigenaren zijn vertegenwoordigd in de Frans-Belgische vereniging van de Scheldebron, die instaat voor het behoud en onderhoud van het terrein waarop de Schelde ontspringt. Op het terrein staat een standbeeld en enkele gedenkplaatsjes. Haven Zeebrugge werkt halal De haven van Zeebrugge ontving onlangs een halalcertificaat van de Halal Food Council of Europe, een organisatie die controleert welk voedsel het stempel ‘halal’ mag krijgen. Om het certificaat te behalen, werkte de haven samen met Zeebrugge Food Logistics, een logistiek dienstverlener voor diepvriesopslag in de haven. Zeebrugge Food Logistics kan vanaf nu verzekeren dat een container met halalproducten in de hele logistieke keten halal behandeld wordt. Halal betekent reinheid in de moslimwereld. Consumptiegoederen die halal zijn moeten aan bepaalde eisen inzake herkomst, transport, behandeling en verpakking voldoen. De haven van Zeebrugge hoopt met het halalcertificaat nieuwe markten te kunnen aanboren. Zowel aan de import- als aan de exportkant liggen er kansen, aldus de haven, die in de halalketen wil samenwerken met bedrijven in het achterland. Schop de grond in voor Rieme-Noord Nabij het Kluizendok in Gent wordt een derde bedrijventerrein aangelegd: Rieme-Noord. Het 100 hectare grote terrein moet half 2015 klaar zijn. Vanaf dan kunnen er zich distributiebedrijven en logistieke ondernemingen vestigen. Nabij het Kluizendok beschikt Gent dan over 660 hectare aan maritieme bedrijventerreinen. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant