Views
3 years ago

2012-18

  • Text
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Duandra
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Hamburg

De Binnenvaartkrant 40

De Binnenvaartkrant 40 28 augustus 2012 Jan de Sterke levert Veerhaven IX extra power Je zou zeggen dat ze aan boord van de Veerhaven IX geen gebrek aan paardenkrachten hebben. Toch valt het niet altijd mee om zes geladen bakken naar boven te brengen. Gelukkig kwam de bijna 100- jarige stoomsleepboot Jan de Sterke even langszij om wat extra power te leveren. Het echte verhaal is dat de Jan de Sterke traditiegetrouw vaste gast is bij het grootscheeps opgezette Ruhrorter Hafenfest dat half augustus in Duisburg werd gehouden. Voor de stichting die het varend monument Jan de Sterke met minimale middelen moet exploiteren is het gelukkig eveneens traditie dat ze vanaf Gorinchem mogen vastmaken aan een van de Veerhavens. Dat scheelt in deze dure tijden een complete bunker kolen, waarvoor namens de gehele bemanning van de stoomsleepboot Jan de Sterke dank aan ThyssenKrupp Veerhaven. (tekst en foto’s Hans Heiligers) INTERNATIONAL NAVAL ENGINEERING CONSULTANTS B.V. INEC BV Albrandswaardseweg 7, 3171 AD Poortugaal Tel: 010-5012215 Fax: 010-5012501 e-mail: info@inec.nl website: www.inec.nl Wij wensen Virage C.V. & Bijlberg C.V. en haar bemanning een behouden vaart. De constructietekeningen voor de coaster Virage en de coaster Bijlberg zijn door ons verzorgd. VEKA SHIPBUILDING B.V. LEVERDE DE CASCO'S. BIJLSMA SHIPYARD B.V. LEVERDE DE COMPLETE SCHEPEN. BIJLSMA SHIPYARD B.V. EN VEKA SHIPBUILDING B.V. FELICITEREN VIRAGE C.V. & BIJLBERG C.V. MET DE COASTER VIRAGE EN DE COASTER BIJLBERG www.veka-group.nl www.bijlsma.com Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 Email: info@veka-group.nl Sluisweg 13-16 8531 DJ Lemmer Tel: 0514 56 85 50 Email: info@bijlsma.com

De Binnenvaartkrant 41 28 augustus 2012 Bijlsma Shipyard: in vier maanden vier opleveringen DOOR HANS HEILIGERS Een goed uitgeruste werf op een geweldige locatie waar zomer en winter kan worden gewerkt, biedt op zichzelf geen garantie op succes. Het is nog steeds zo dat bij iedere onderneming de kennis en motivatie van de medewerkers de mate van het succes in de markt bepalen. Bijlsma Shipyard heeft op haar schitterende locatie in Lemmer aan dat klimaat niet te klagen. Ze beschikt over een geweldig team medewerkers in vaste dienst dat samen met een select gezelschap onderaannemers en leveranciers volledig op elkaar is ingespeeld. Twee maanden terug schreven wij vanuit Lemmer over de oplevering van de multipurpose feeders Vanquish en Fiorano, twee zusterschepen van 4800 DWT met een maatvoering van 99,97 x 15,85 x 5,85 meter. Vandaag melden wij dat er opnieuw twee schepen hun achterschip definitief naar de werf hebben gekeerd. Het zijn twee Bijlsma Traders van 3250 ton met de maten 89,00 x 11,80 x 6,90 meter. Ze werden onder de naam Virage en Bijlberg ingeschreven met Werkendam als thuishaven. Wit en blauw Op de dag dat wij Friesland aandoen is de Virage reeds aan haar tweede reis en heeft de Bijlberg zojuist op de Noordzee onder toezicht van Bureau Veritas haar proefvaart afgerond. De Bijlberg ligt in Harlingen langs de Korte Lijnbaan afgemeerd. Als we aan boord gaan, is Erik van der Wiel nog druk met de klasse bezig om het papierwerk af te ronden en uit ervaring weten wij dat je dan beter nog een ommetje kan maken. Met een goede gok komen we tien minuten later op een weiland dat aan de andere zijde van het water ligt. De Bijlberg ligt er mooi bij en een contrastrijk wolkendek levert een onlosmakelijk aandeel in de foto die wij van het schip maakten. Het schip is door Den Breejen wit en blauw geschilderd en van die combinatie kun je zeker zeggen dat ie fris en vriendelijk oogt. De Virage bij Bijlsma in de hal. (foto’s Hans Heiligers) Na een uurtje zitten we hoog in het stuurhuis dat ons trakteert op een ruim uitzicht over de wijde omgeving. Broer Elzinga, projectleider van Bijlsma Shipyard, en Erik van der Wiel, vertegenwoordiger van Veka, zijn bij de bouw van de Virage en Bijlberg betrokken en kunnen al onze vragen beantwoorden. Het oorspronkelijk ontwerp van Conoship in Groningen vormde voor de bouw een uitstekend De machinekamer van de Bijlberg. concept dat in de loop van de jaren nog steeds verder werd geoptimaliseerd. Wärtsilä “De beide Chinese casco’s werden per sleepboot afgeleverd en stonden keurig in de primer”, zegt Broer Elzinga. Hij meldt daarmee op diplomatieke wijze dat er verder alles nog aan het schip gedaan moest worden. Ook nu werden dezelfde contractors en leveranciers ingeschakeld waarmee de andere schepen eveneens werden afgebouwd. Die brachten hun routine en credits van voorgaande samenwerking in en dat resulteerde in de oplevering van vier nieuwbouwschepen binnen een periode van vier maanden. En de kennis die tijdens de afbouw van zusterschip Virage werd opgedaan zorgde er voor dat de Bijlberg binnen elf weken gereed was voor de proefvaart die hedenmorgen met succes werd afgerond. Erik van der Wiel regelt een rondje koffie waarvoor ook Kim van den Brom aanschuift. Hij is eigenaar van Dynamica Yacht Service en adviseert daarnaast als zelfstandig ondernemer Bijlsma Shipyard al bijna vijf jaar over de meest profijtelijke indeling van de machinekamers. Hij zorgt ook voor de aansturing en ingebruiksstelling van de motoren. In dit geval is dat een medium speed motor van Wärtsilä type 8L20 van 1440 kW. Die is daar neergezet om constant 1.000 toeren te draaien. Voor een keerkoppeling moest geen ruimte worden vrijgemaakt: die is er niet. Wel een verstelbare schroef die de vier bladen in alle voor de navigatie benodigde standen kan zetten. Overigens levert de frequentie geregelde asgenerator een vermogen van 285 kVA en twee andere generatorsets zijn goed voor respectievelijk 177 en 78 kVA. In het voorschip werd een Verhaar Omega boegschroef installatie gebouwd. Alle ladingen De Virage en de Bijlberg zullen met grote waarschijnlijkheid nooit lading afwijzen die ze door hun bevrachter NedNor in Groningen wordt aangeboden: het schip kan alle ladingen aan. Het kan containers laden en is voor alle andere lading zo nodig te gebruiken met twee verstelbare schotten die ook nog eens deelbaar zijn. De luikenwagen en de projectladingbestendige zware luiken zijn naar ontwerp van Coops en Nieborg. Ook de bemanning is blij met het nieuwe schip dat acht traditioneel betimmerde verblijven telt met internetaansluiting. Vier schepen op rij binnen vier maanden: gebouwd door een geweldige ploeg vakkundige ‘doeners’ uit Lemmer. Wie leverden aan coasters Virage en Bijlberg Veka Shipbuilding B.V. Casco Bijlsma Shipyard B.V. Complete afbouw INEC B.V. Tekeningen casco Conoship International BV Ontwerp casco NedNor Bevrachting Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) Classificatie Wärtsilä Netherlands B.V. Voortstuwing Wärtsilä type 8L20C, 1440 kW/1958 pk, 1000 rpm Maritiem Cluster Friesland B.V. Uitlijnen voortstuwingsinstallatie Promac B.V. Scana Volda reductiekast en verstelbare schroef Discom B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets Termika Isolatie uitlaatgassensystemen IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichting Rolls Royce Marine Benelux Roerwerk en hydrauliekpompen Machinefabriek Voordendag van der Stelt B.V. Roer VDL Klima B.V. Beunkoelers Sandfirden Technics B.V. 2 Sandfirden generatorsets. Ocealine type OL 612 B en de andere Ocealine type OL 412 A. Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Verhaar Omega B.V. Boegschroef type OMEGA 31130 vertikaal, vermogen: 375 kW, 1780 rpm Breman Shipping Installation B.V. Heating, ventilatoren, airconditioning, sanitary system, freshwater boiler and hydrofore unit Minimax Brandbeveiliging B.V. CO2 blusgas installatie voor machinekamer en laadruimte. Smoke Sampling systeem voor laadruimte Datema-Delfzijl B.V. Brandblusmateriaal (handblussers etc.) Alewijnse Noord B.V. Electrische installatie Verhaar Omega Air & Nitrogen B.V. 2 startluchtcompressoren Atlas Copco LT3- 30KE-BV Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader Reikon B.V. Pompen GEA Westfalia Separator Nederland B.V. Seperator Aquamar Waterbehandeling Waterzuiveringsinstallatie Sam Electronics Nederland B.V. Nautische apparatuur C. Holster Timmerbedrijf Betimmering Pinta Unisol B.V. Isolatie woning Ship’s Equipment Centre Groningen B. V. (SEC Groningen) Ankerlieren, ankers, kettingen en mooring equipment Ned-Deck Marine B.V. Levering Rigid Resque Boat (RRB)and Life Raft Davit en Life Raft Resque Boat Davit Winel B.V. Ontluchtingen Coops & Nieborg B.V. Luiken en luikenwagen Bebeka U.A. Castrol smeermiddelen en brandstof Wiersema General Ship Supply B.V. Scheepsbenodigdheden, meer- en koppeldraden Heatmaster B.V. Verwarmingsinstallatie voor verwarmen van zware olie t.b.v. de voortstuwing installatie Bosch Rexroth B.V. Bediening ballastsysteem Impas B.V. Booster-Unit Dynamica Yacht Service B.V. Verzorgen van de inbedrijfstelling van de machinekamer en het begeleiden van de afbouw van de machinekamer. Den Breejen & zn. Schilderwerken bv Compleet schilderwerk

Binnenvaartkrant