Views
3 years ago

2012-18

  • Text
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Duandra
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Hamburg

De Binnenvaartkrant 32

De Binnenvaartkrant 32 28 augustus 2012

De Binnenvaartkrant 33 28 augustus 2012 DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De ontluchters die het Winschoter Winteb wereldwijd levert voor de scheepsbouw zijn gemaakt van zeewaterbestendig aluminium. Dat biedt heel wat voordelen, die alle financieel gewin opleveren voor de reder. Zo zijn deze unieke ontluchters onderhoudsvrij, hebben ze een zeer lange levensduur en zijn ze – in vergelijking met stalen ontluchters – maar ongeveer een derde deel van het gewicht. De afsluiters van ontluchtingspijpen van ballasttanks en brandstoftanks voorkomen dat er zeewater van buiten in de tanks terechtkomt. Het systeem werkt als dat van een snorkel: zodra er water binnenkomt, is er een bal die gaat drijven en zo de ontluchtingspijp waterdicht afsluit. Levensduur De zeewaterbestendige aluminium ontluchters van Winteb zijn qua investering ongeveer vergelijkbaar met gegalvaniseerd stalen ontluchters. Het voordeel van aluminium – Winteb gebruikt gegarandeerd alleen het kwalitatief hoogwaardige eerste-smelt-aluminium – is de aanzienlijk langere levensduur. “We maken ze sinds 1987. En mits goed gemonteerd – zonder direct contact met staal – doen die het na een kwart eeuw nog altijd prima’’, zegt directeur Albert van der Velde. “Dat scheelt dus aanzienlijk in onderhoudskosten. En belangrijker nog, bij haveninspecties worden schepen door de scheepvaartinspectie met regelmaat afgekeurd vanwege disfunctionele ontluchters. Dan gaat het schip aan de ketting totdat het probleem is opgelost. Dat risico loop je met onze ontluchters pertinent niet.” HAMBURG SPECIAL Klein en lichtgewicht Winteb levert ontluchtingskappen volgens het kleinste ontwerp ter wereld. Van der Velde legt uit: “Aan boord is er altijd sprake van ruimtegebrek. Zo weinig mogelijk obstakels is het devies, daar houden wij in ons ontwerp rekening mee.” De maatvoering loopt van diameters 50 tot 450 millimeter. En onlangs breidde Winteb het gamma uit met een ontluchter van 500 millimeter. Ook qua gewicht bieden de aluminium ontluchters een groot voordeel. De gewichtsbesparing ten opzichte van stalen ontluchters is ongeveer tweederde deel. En gewichtsbesparing betekent brandstofbesparing. En hoewel goed gemonteerde Winteb-ontluchters eigenlijk nooit hoeven worden vervangen, mocht dat onverhoopt toch het geval zijn, dan is daarvoor INTERNATIONAL TRADE FAIR HAMBURG ı 4 - 7 SEPTEMBER 2012 Zeewaterbestendige aluminium ontluchters Winteb drukken de kosten voor de reder – vanwege het geringe gewicht – geen kraan benodigd. Kostenbesparing Alle voordelen van de Wintebontluchters zijn samen te vatten als ‘kostenbesparing’. Ze hoeven vrijwel nooit te worden vervangen. Van der Velde heeft laten becijferen dat een ongeveer 40 procent goedkopere gietijzeren ontluchtingskap over een periode van slechts tien jaar – ondanks de goedkopere investering – ongeveer drie keer zo duur is als een Wintebontluchter. “Het gaat de eindgebruiker, de reder, uiteindelijk toch om de ‘cost of ownership’. En die is bij onze ontluchters aantoonbaar aanzienlijk lager.” Levering Winteb levert jaarlijks ongeveer 25.000 ontluchtingskappen. Die gaan naar werven en reders over de hele wereld. “Niet naar alle landen, helaas”, zegt Van der Velde. “Neem Korea, daar is sprake van enorm protectionisme. Ongeschreven, maar daar kom je bijna niet tussen. Het doet me dan ook deugd dat wij onlangs onze eerste Koreaanse order hebben geleverd.” Klanten van naam zijn onder meer de Damen Groep wereldwijd, cruiseschipbouwer Meijer Papenburg, STX Shipbuilding en de marines van onder meer Nederland, de VS, Engeland, Zweden, Ierland en Marokko. Innovatief Winteb groeit sterk. Volgens Van der Velde ligt het innovatieve karakter van zijn bedrijf daaraan ten grondslag: “Wij engineeren en ontwikkelen al onze producten zelf, in ons pand in Winschoten. Doorontwikkeling van onze producten is een volcontinu proces.” Als voorbeeld van een innovatieve ontwikkeling noemt hij verwarmde ontluchters, speciaal ontwikkeld voor schepen met ijsklasse. “Daarmee hoef je nooit meer ijs te kappen om de ontluchting van de (ballast)tanks op gang te houden. Hoe koud het buiten ook is, er vindt geen ijsvorming plaats op de ontluchters”, zegt de Winteb-directeur. Een andere innovatieve ontwikkeling is de liquid mud valve, een klep onder de standaard ontluchter die voorkomt dat op supply vessels bij overpompen van de liquid mud tanks de modder via de ontluchtingspijpen in de ‘flotterkamer’ van de ontluchter schade aanricht. Flexibel Winteb is met gemiddeld zo’n achttien medewerkers een kleinschalige organisatie, die dankzij korte lijnen en directe klantcontacten bijzonder flexibel kan anticiperen op vragen uit de markt. “Enigszins afhankelijk van de hoeveelheid, kunnen wij vrijwel altijd binnen een week leveren”, licht Van der Velde toe. ,,En bij een acute, spoedeisende vraag doen wij er alles aan om zo snel mogelijk te leveren. Desnoods stap ik zelf in de bus en lever de bestelling persoonlijk af.’’ Productieproces Het zestig jaar oude familiebedrijf – in 1952 als gieterij begonnen door de gelijknamige grootvader van de huidige directeur-eigenaar – produceert sinds 1987 exclusief ontluchters voor de scheepvaart. Het productieproces is een deels geautomatiseerd ambachtelijk gietproces. Het begint met de productie van mallen en kernen uit quartszand in de vormerij. Het gesmolten eerste-smelt-aluminium wordt er vervolgens handmatig in gegoten. In de afbramerij worden de afgekoelde producten gezandstraald en vervolgens handmatig afgebraamd met slijptol en schuurband. Op de bewerkingsafdeling vinden met computergestuurde machines bewerkingen plaats zoals vlakken, frezen, boren, draaien en draadtappen. Bij het afmonteren worden de ontluchters voorzien van onder meer de floatballs en keerringen, onderdelen die Winteb extern betrekt en klaargemaakt voor verzending. Over al deze afdelingen zegt Van der Velde: ,,Onze service en kwaliteit valt en staat met de kwaliteit van ons team. Wij kennen weinig tot geen verloop. Zo werkte onze algemeen voorman hier al toen mijn grootvader de zaak nog runde.” Meer informatie: www.winteb.com

Binnenvaartkrant