Views
3 years ago

2012-18

  • Text
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Duandra
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Hamburg

De Binnenvaartkrant 26

De Binnenvaartkrant 26 28 augustus 2012 SCHEEPSBOUW SPECIALIST HET JUISTE ADRES VOOR HET UITVOEREN VAN COMPLETE AFBOUW, REPARATIE EN HERMOTORISEREN OOK LNG & HYBRIDE Het eerste Hybride binnenvaart schip ter wereld! AFGEBOUWD DOOR SHIPYARD TRICO B.V. SHIPYARD TRICO B.V. WENST DE “Duandra” EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART TOE! Sluisjesdijk 145 3087 AG Rotterdam (NL) T +31 (0) 10 294 0800 F +31 (0) 10 428 0700 E W info@tricobv.nl www.tricobv.nl “Wij bouwen aan een toekomstbestendige binnenvaart!”

De Binnenvaartkrant 27 28 augustus 2012 HAMBURG SPECIAL INTERNATIONAL TRADE FAIR HAMBURG ı 4 - 7 SEPTEMBER 2012 25e editie SMM groter dan ooit De wereldwijde scheepvaartindustrie maakt zich op voor SMM, de 2-jaarlijkse en grootste Euorpese vakbeurs op dit gebied. Het evenement, dat van 4 tot en met 7 september in Hamburg Messe und Congress plaatsvindt, viert zijn 25e editie. Het motto van dit jaar, ‘Keeping the course’, is zodoende op twee manieren uit te leggen: bedrijven uit de branche moeten koers houden om de zware economische stormen te doorstaan en de beurs zelf heeft in zijn historie bewezen de juiste koers te volgen. Al helpt zo’n beschermvrouwe natuurlijk ook mee? Dat is niemand minder dan bondskanselier Angela Merkel. SMM (Shipbuilding, Machinery & Marine technology) telt dit jaar ruim 2.000 exposanten uit meer dan zestig landen. Het evenement breekt nog meer records: de beursvloer beslaat ruim 90.000 m 2 en er worden minstens 50.000 bezoekers verwacht. Hamburg is in de eerste (foto HMC / Katrin Neuhauser) week van september de onbetwiste maritieme hoofdstad van de wereld. De slechte economie lijkt SMM nauwelijks te deren. “Onder de uitdagende economische condities is het bijzonder belangrijk voor bedrijven om in nauw contact te blijven met hun klanten”, zegt Peter Bergleiter, Business Unit Director bij Hamburg Messe und Congress (HMC), de gastheer van SMM. De toonaangevende beurs voor de maritieme industrie biedt daarvoor een ideaal platform. Tekenen van herstel De scheepsbouw is niet immuun voor de problemen in de wereldeconomie. Nadat de productie in 2011 hoger dan ooit was met 100 miljoen gross-tonnen, lagen overcapaciteit en dalende prijzen voor de hand. En dus minder vraag naar nieuwe scheepsruimte. Onderzoeksbureau Clarkson Research gaat uit van een productie van 94 miljoen ton dit jaar en 70 miljoen in 2013. Dat zal wereldwijd merkbaar zijn in de orderboeken van werven. Toch is er op deelmarkten nog steeds grote vraag. Zoals naar offshore supply-schepen (135 lopende orders) en LNG-tankers (18 orders). Tegelijkertijd trekt de intercontinentale vaart weer voorzichtig aan. De tarieven staan nog steeds onder druk, maar in de containervaart liggen minder schepen stil dan begin dit jaar. Bovendien lijkt er meer evenwicht tussen vraag een aanbod op komst doordat er 100 tot 130 containerschepen op de nominatie staan om nog dit jaar gesloopt te worden. Dat is althans de inschatting van Hermann Ebel, de CEO van het Duitse Hansa Treuhand. Met stijgende brandstofkosten en strengere milieu-eisen wordt de noodzaak om te investeren in zuinige, innovatieve schepen groter. (foto HMC / Michael Zapf) Offshore Nu de vraag uit de traditionele scheepvaartmarkten is geslonken, kijken de werven en toeleveranciers ook naar andere potentiële afnemers. “We bedienen met succes globale markten door nieuwe groepen klanten en marktsegmenten,” aldus Christian Schliephack, vicevoorzitter van de scheepsbouwdivisie van de VDMA, de Duitse werkgeversassociatie van industriebedrijven. “Terwijl onze bestaande klanten momenteel erg weinig nieuwe schepen bestellen, ontvangen we meer orders uit de offshore en voor retrofitting en onderhoud.” De maritieme industrie moet goed voorbereid zijn op toekomstige ontwikkelingen en daar flexibel op kunnen inspelen. SMM biedt bezoekers een goede indruk van wat ons te wachten staat, welke ideeën en innovaties de komende jaren zullen bepalen. SMM vindt van dinsdag 4 tot en met vrijdag 7 september plaats in Hamburg Messe. De beurs is dagelijks geopend van 09.30 tot 18.00 uur. De toegang kost per dag 32 euro (online 27,50 euro). Kijk voor meer informatie en de beursplattegrond op www.smm-hamburg.de. (bron SMM) MTS Duandra: Schritt in die Zukunft >> Fortsetzung von Seite 25 Shipyard Trico baut mit seinen Partnern für die Zukunft der Binnenschifffahrt! Mit diesem Ziel hat ADS van STIGT Schiffswende- und Untersetzungsgetriebe mit PTI (Power Take In) und einem Bediensystem entwickelt, die für Hybridantriebe geeignet sind. Die MTS Duandra ist das erste Binnenschiff mit Hybridantrieb, das mit dieser Technologie ausgerüstet ist. Für die Duandra lieferte die Firma zwei Schiffswende- und Untersetzungsgetriebe des Typs MM W17000 von Masson Marine. Diese verfügen neben der standardmäßigen Antriebsachse über ein PTI an der Rückseite für einen Elektromotor. In Kombination mit dem Bediensystem von ADS van STIGT und einem entwickelten Hybrid- Steuermodul ist mit dieser Konfiguration ein direkter Dieselantrieb, ein dieselelektrischer Antrieb oder eine Kombination beider Antriebsarten möglich. Durch den Einsatz eines Elektromotors neben dem Hauptmotor (Diesel), wobei die für den Betrieb der elektrischen Bugschrauben, Pumpen und des Bordnetzes eingebauten Generatoren-Sets auch als (Neben)Antrieb verwendet werden können, kann ein kleinerer Hauptmotor benutzt werden. Durch die effizientere Nutzung des eingebauten Gesamtleistungsvermögens dieses Schiffes mit Hybridantrieb kann beim Einbau der Anlagen rund 30% an Raum eingespart werden. EMS EMS ist bei der Neuentwicklung dieses erstmals mit Hybridantrieb ausgestatteten Binnenschiffes als Installateur und Lieferant der gesamten elektrischen Antriebskomponenten, der Bordnetzsteuergeräte, der Elektroanlagen sowie an der Lieferung der nautischen Instrumente beteiligt. Das dieselelektrische System wird von 2 Elektromotoren mit einer Leistung von 350 kW, Generatoren mit einer Leistung von 550 KW und 2 Elektromotoren mit einer Leistung von 350 kW angetrieben. Die Elektromotoren werden von den Volvo Penta-Generatoren betrieben und können dank zweier wassergekühlter Frequenzregler unabhängig voneinander bedient werden. Durch diese einmalige Kombination ist es möglich, vollkommen elektrisch zu fahren oder aber ausschließlich mit Diesel, mit dem die beiden Volvo Penta-Hauptmotoren betrieben werden. Eventuell ist auch eine Kombination beider Systeme möglich. Das Schiff besitzt eine Höchstleistung von 1.225 PS je Schraube. Der durch diese Kombination erzielte Ertrag schlägt sich in Form eines erheblich reduzierten Abgasausstoßes und spürbar niedrigeren Kosten nieder. ‘Shipyard Trico baut für die Zukunft der Binnenschifffahrt’ ist das neue Motto des Unternehmens. Dank dieses Mottos und der erfolgreichen Teamarbeit mit EMS, ADS van STIGT und Terlouw Rotterdam konn te das Schiff in einer Zeit von nur vier Monaten fertiggestellt werden.

Binnenvaartkrant