Views
3 years ago

2012-18

  • Text
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Duandra
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Hamburg

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 28 augustus 2012 Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting. Wij feliciteren Olesia B.V. met het mts Duandra en wensen hen veel succes Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Van Voorden wenst mts ‘Duandra’ een behouden vaart en feliciteert de eigenaren met hun mooie investering. Wij leverden 2-4 blads schroeven links- en rechts draaiend, Ø 1700 mm onder keur LRS. Van Voorden Optimale Voorstuwingskracht Wij leveren de Complete bemanning op het mts Duandra Wij leverden: Ankerlieren, ankers en kettingen GEFELICITEERD.. ...met het mts Duandra! Kapiteins Schippers Stuurlieden Matrozen Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl Wij wensen de Duandra en haar bemanning een behouden vaart • 24 uur service voor petro, chemische - voedingsindustrie - scheepvaart en woningbouw. • Accoustische, thermische en cryogene isolatie. • Onderhoud en nieuwbouw. • Asbestverwijdering. • Stellingbouw. • Tracing. • Isolatie matrassen. • Advies. Sluisjesdijk 145 3087 AG Rotterdam (NL) T +31 (0) 10 429 1944 F +31 (0) 10 428 0700 WIJ WENSEN MTS DUANDRA RTR Barging B.V. Waalhaven Z.Z. 11 3089 JH Rotterdam Tel. 010 - 7892510 Wij wensen Olesia B.V. en bemanning veel succes en een behouden vaart! mts Duandra EEN BEHOUDEN VAART! Postbus 274, 3140 AG Maassluis Tel.: 010-590 35 80 Fax. 010-590 35 82 Email: info@pronkisolatie.nl

De Binnenvaartkrant 21 28 augustus 2012 Bouwen aan toekomstbestendige binnenvaart >> Vervolg van pagina 19 Terlouw Rotterdam is een ‘Authorized Volvo Penta Center’ en verzorgt sinds 1924 wereldwijd service en onderhoud aan industriële toepassingen, scheepvaart, binnenvaart en offshore (zowel olie- als gasplatforms). Terlouw leverde voor deze Duandra een Volvo Penta D5 voor het boordnet en vier Volvo Penta DL 16 generatoren, waarvan twee energie aan de kopschroef en pompbedrijf geven en twee hoofdmotoren. Terlouw is het aanspreekpunt voor Volvo Penta en heeft de hele motorenrange op voorraad. Terlouw Rotterdam is zelf leverancier van het after treatment systeem (katalysator met Ad Blue-injectie en POC-roetfilter) en kan op de complete range beroepsvaartmotoren worden toegepast. Het bedrijf levert op maat gemaakte systemen voor reductie van schadelijke gassen, roetuitstoot en het reduceren van brandstofverbruik voor ‘schoner’ varen. Volvo Penta staat prominent Duandra’s première DOOR JOHAN DE WITTE Geslaagd op alle onderdelen kreeg de unieke hybride Duandra voor haar première op 17 augustus aan de Rotterdamse Sluisjesdijk gezelschap van het mts Argonon, de Virginia en de nog in ‘opleiding’ zijnde Mystery. Het internationaal maritiem publiek op de kade werd tijdens de doopplechtigheid verrast door een subtiele pantomime-act, waarna de beauty’s van Buck Models de plecht van de schepen sierden. Spektakel! Niettemin werd de show gestolen door de 6-jarige Ben Durinck die de bemanning en het schip van zijn ouders behouden vaart wenste alvorens de fles champagne met support van Argonons bunkermast tegen de Duandra boeg aan barrels te zwieren. Een vernuftig doopsysteem, met honderd procent slaagkans, overeenkomstig de kwaliteit en veelzijdigheid van Shipyard Trico! De 6-jarige Ben Durinck. (foto Trico Shipyard) op het ‘milieupodium van weg en water’ en claimde reeds diverse schoonheidsprijzen. ADS van Stigt Shipyard Trico bouwt aan een toekomstbestendige binnenvaart met haar partners! Door hierop in te spelen heeft ADS van STIGT keerkoppelingen met een PTI (Power Take In) en een bedieningssysteem Na dit spektakel was er rondleiding op alle schepen en werden gasten en deskundigen uitgebreid geïnformeerd over de innovatieve projecten. Het was een uitstekende gelegenheid voor het creëren en versterken van relaties in de maritieme wereld en haar stakeholders op het gebied van scheepvaartinnovatie. Op deze on-Hollands mooie zomerdag waarin de hybride Duandra een stap in de toekomst zette, waren verfrissing en buffet van Bon Bon evenals muziek onder een partytent op het Mystery-trunkdek, zeer welkom. Ofwel: Shipyard Trico pakte weer eens uit! Een kind kan de was doen Uniek was dat vier op eenzelfde Chinese werf gebouwde schepen van 110 x 16,20 meter en zo’n 6.000 ton groot door Trico Shipyard zijn geïnstalleerd en voor deze gelegenheid aan de Sluisjesdijk waren afgemeerd. Van uniforme scheepsbouw is echter geen sprake. De Duandra met ‘hybride’ voortstuwing, mts Argonon met ‘dual fuel’ LNG, mts Virginia ‘traditioneel’ en met het in ontwikkeling zijnde mts Mysterie waarmee de onbekende eigenaar nog ‘voor en achteruit’ kan, vertalen de innovatie in de scheepvaart. Aan boord van de Duandra wekken onder andere Volvo Penta, EMS, ADS van Stigt en Shipyard Trico in relatie tot hybride verbazing. “Waar zijn de hoofdmotoren?”, is hier de veel gestelde vraag, die gezien de geringe afmeting van dit eenvoudige, toekomstbestendige systeem relevant is. Eenmaal boven in de onderscheidend mooie stuurhut legt kapitein Nick Boer uit hoe de slimme EMS-programmeur Ferdinand Nieuwhuis het juweel van een lessenaar heeft ingericht om de hybride voortstuwingsmodaliteiten, eenvoudig op touchscreen te bedienen. Nadien horen we de bescheiden EMS-baas Ronald Hamstra zeggen dat “de technische gecompliceerdheid in simpele bediening is vertaald. De software is in eigen huis ontwikkeld en de lessenaar is mede met de firma Miron tot stand gekomen.” Volgens kapitein Nick, die vier maanden lang bij elke installatiefase betrokken was, kan een kind de was doen. Zijn vader Dirk Boer – van wie hij varen leerde op het koppelverband Century – staat hier eveneens aan het roer in tegenoverliggend schema. Nick: “Wanneer er meer vermogen nodig is voor snelheid of manoeuvre ondersteunen de aggregaten voorop via de elektromotoren beide diesels. We hebben reeds twee reizen achter de rug met uitstekend resultaat. Tijdens de proefvaart met 4.600 ton geladen in dieselelektrische mode met beide Volvo Penta’s in het voorschip is 13,8 kilometer snelheid gemeten. Met de beide INEC BV Albrandswaardseweg 7, 3171 AD Poortugaal Tel: 010-5012215 Fax: 010-5012501 e-mail: info@inec.nl website: www.inec.nl ontwikkeld welke geschikt zijn voor het hybride varen. Mts Duandra is het eerste hybride binnenvaartschip dat hiermee is uitgerust. Voor de Duandra leverde de firma twee Masson Marine-keerkoppelingen type MM W17000. Deze hebben naast de ingaande standaard aandrijfas aan de achterzijde een PTI voor een elektromotor. In combinatie met het ADS vanSTIGT bedieningssysteem en een ontwikkelde hybride aansturingsmodule kan met deze configuratie gebruik gemaakt worden van diesel-directe voortstuwing, diesel-elektrische voortstuwing en een combinatie van beide. Door toepassing van een elektromotor naast de hoofdmotor (diesel), waarbij de geïnstalleerde generatorsets voor elektrisch boegschroefvermogen, ladingpompen en boordnet ook aangewend kan worden als voortstuwingsvermogen, kan een kleinere hoofdmotor gebruikt worden. Door het efficiënter gebruik van het totaal geïnstalleerd vermogen van dit hybride schip kan 30 procent minder worden geïnstalleerd. EMS EMS is bij de primeur van dit eerste hybride aangedreven schip op de binnenwateren betrokken als installateur en leverancier van de volledige elektrische voortstuwingslijn, boordinstallatie, elektrische (foto Johan de Witte) hoofdmotoren ingeschakeld liep de GPS-meting naar 19,4 kilometer. Het schip laat zich zeer makkelijk varen, is comfortabel en bijzonder geluidsarm.” DuraStyle Aan de magnifieke en royale woning die door Scheepstimmerbedrijf Johan de Leeuw werd ingetimmerd, hangt het inrichtingslabel van Diana Durinck. De herkenbaarheid van haar firma DuraStyle ligt installatie en levering van de nautische apparatuur. Het dieselelektrisch systeem wordt aangedreven door twee elektromotoren van 350 kW, generatoren van 550 kW en twee elektromotoren van 350 kW. De elektromotoren worden gevoed door de Volvo Penta-generatoren en kunnen onafhankelijk van elkaar bediend worden, dankzij twee watergekoelde frequentieregelaars. Door deze unieke combinatie is het mogelijk om volledig elektrisch te varen óf volledig diesel op de twee Volvo Penta-hoofdmotoren óf eventueel een combinatie van beide. Het schip heeft per schroef een maximaal vermogen van 1225 pk. De winst van deze combinatie is een veel lagere uitstoot en aanzienlijk lagere kosten. ‘Shipyard Trico bouwt aan een toekomstbestendige binnenvaart’ is de nieuwe bedrijfsslogan en heeft in teamverband met EMS, ADS van- Stigt en Terlouw Rotterdam het schip in een tijdsbestek van vier maanden opgeleverd. in kwaliteit, smaak, design en bijzonder fraai op elkaar afgestemde kleuren. Diana creëerde middels een RVS trap een welkome entree en moderne woning, met een indeling en aankleding die zich onderscheidt in durf en style. Bijzonder fraai is de raamdecoratie die zon transformeert in sfeer. Het WELCOME ON BOARD op de wand van de living werd op deze open dag door de kijkers letterlijk ervaren. INTERNATIONAL NAVAL ENGINEERING CONSULTANTS B.V. Wij wensen Olesia B.V. en haar bemanning een behouden vaart. De tekeningen en berekeningen voor het mts Duandra zijn door ons verzorgd.

Binnenvaartkrant