Views
3 years ago

2012-18

  • Text
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Duandra
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Hamburg

De Binnenvaartkrant 2 28

De Binnenvaartkrant 2 28 augustus 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Uw SCHIP VERKOPEN? Tel. 0655333583 SLOWAKISCHE FIRMA BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht Personenschiffe in diese Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose, Steuermann Kontakt: euroship.sk@gmail.com. Tel: 00421917114076, TE KOOP CASCO GEVRAAGD VOOR MTS QUESTE matroos vaarsyst. 14/14 loon n. o.t.k. Contact: M. Snijders, 06-21879927, michel@questeshipping.nl fax: 00421356416092 QUALIZIFIERT UND SOLID ARBEITSKRAFT FÜR IHRE SCHIFFE. WWW.BERTUSBUSSIE.NL Rondvaartboot, 34 x 6.50 x 1.00 x 5.30 x 6.30. www.meppelerdiep.nl Tel. 06-15559215 EENV. STACARAVAN Familiefeest/ bruiloft, dagje weg, VOOR PERM. BEW. TE KOOP 817 ton 65,31 7,28 2,64 1965 gelast 2 ruimen stalen vloer vol uitgerust nw SI strak casco evt met werk 06 31976317 feestbus of touringcar. Tel. 06-53536107 in L. Zwaluwe met inb. 0613991674 SCHILDERWERKZAAMHEDEN op schepen. Specialist in machinekamers spuiten. Verflevering met hoge korting. Tel. 06-53135007 / 078-6106798 VOLMATROOS ZOEKT WERK IN DE BINNENVAART: Flexibel met werkschema, 1 jaar werkervaring. Meer info? Bel: 06-25335428 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. Voor al uw bestellingen, groot en klein… Snel bezorgd, is wel zo fijn! Ger Plooij Tel. 06 - 41 65 08 97 · Email. gerrit3021@kpnmail.nl Webshop. www.plooijsvleeswaren.nl Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Werfkade 33 . 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 . Fax: 0180-463540 . Mob.: 06-55 77 22 38 E-mail: scheepsmakelaardij.jhut@xs4all.nl Website: www.schipkopen.nl Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP MS MARJA-B, 1048 ton. Bwj 1941. type Adlantik schip. Afm 76 x 8,25 x 2,71 mtr. 2 ruimen, schuifluiken, 1525 KUB. Semibeun, 835 pk GM in goede staat, kopschroef 250 pk. 2x 220/380. navigatie compleet, alu stuurhut overzakbaar. Woning nieuw betimmerd met 3 slpkamers. Autokraan 16 mtr. Met nieuw S.I. van juli 2012. VRAAGPRIJS € 335.000,-- GEVRAAGD: SCHEPEN VAN ALLE TONNAGES EN BOUWJAREN, SPECIAAL SLOOPSCHEPEN. Gevraagd: KAPITEIN op koppelverband i.b.v. Rijnpatent tot Mannheim. Vrijetijdsregeling 14/14 Tel. 06-53153374 / 06-51485550 SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl www.huizinga-snijder.nl Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,75 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. U ontvangt binnenkort een faktuur. Datum: _______________ Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering KICKERS Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, antwoordnr. 70133, 3070 VB Rotterdam. (postzegel niet nodig) Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,25 * 15,50 * 20,50 * 25,75 * 30,75 * 36,00 * 41,00 *

De Binnenvaartkrant 3 28 augustus 2012 Allemaal pro-binnenvaart, da’s al heel wat Allemaal zijn ze pro-binnenvaart: er moet meer lading over water, want is goed voor het milieu en helpt tegen te files op de weg. Maar concrete toezeggingen over hoe ze de branche willen helpen om de crisis te doorstaan deden de politici die 17 augustus aan het Verkiezingscafé meededen niet. Het belangrijkste resultaat van het door het BVB georganiseerde debat was zodoende dat de bedrijfstak weer eens nadrukkelijk op het netvlies kwam bij de heren en dames politici. Rond de vijftig belangstellende uit de binnenvaart waren naar het Zwijndrechtse restaurant Kade 100 gekomen voor het Verkiezingscafé. Van wie overigens maar een klein aantal varende ondernemers. De zes aanwezige kandidaat- Kamerleden zijn allen op het Binnenhof actief. Vijf van hen zitten al in de Kamer: Farshad Bashir (SP, 13e op de lijst), Attje Kuiken (PvdA, 24e), Sander de Rouwe (CDA, 3e) Elbert Dijkgraaf (SGP, 2e) en Ingrid de Caluwé (VVD, 41e). Frank Visser is beleidsmedewerker van de ChristenUnie-fractie en maakt zich met een 47e plaats op de kandidatenlijst helemaal geen illusies dit jaar volksvertegenwoordiger te worden. Hij kwam die middag wél met concrete investeringen in vaarwegen: “Wij zijn de enige partij met de aanleg van het Twente-Mittellandkanaal in het verkiezingsprogramma.” Later probeerde Visser de andere politici achter andere natte infrastructuurprojecten te krijgen pleit, maar zonder succes. De Rouwe verweet de ChristenUnie dergelijke plannen zonder financiële onderbouwing op tafel te leggen. Bodemtarieven De klassieke tegenstelling tussen rechts en links werd af en toe duidelijk. Crisis of niet, de markt moet zijn werk doen, vond De Caluwé. Bashir reageerde: “We hebben sinds 2008 niets anders gedaan en de problemen zijn alleen maar erger geworden. Dagelijks gaan er schippers failliet en worden er schepen gesloopt”, overdreef hij. Hij pleitte voor het invoeren van Kamerleden huiverig voor concrete toezeggingen bij Verkiezingscafé Twee van de Kamerleden: Sander de Rouwe (links) en Elbert Dijkgraaf. (foto MG Redacties) bodemtarieven. De Rouwe haalde die maatregel onderuit: de problemen in de binnenvaart zijn volgens hem terug te voeren op overcapaciteit die is ontstaan door de toevloed van nieuwe, grote schepen in 2006 tot 2008 en de uitval van de vraag naar vervoer als gevolg van de wereldwijde crisis. Met bodemtarieven zou de binnenvaart zich uit de markt prijzen en hevelen verladers lading van het water over naar spoor en weg. Het is een kwestie van “adem inhouden”, aldus De Rouwe, tot in 2015/2016, mede dankzij Maasvlakte 2, het vervoer weer aantrekt. “De komende jaren zijn nog moeilijk, maar er is perspectief.” Oplegregeling De Rouwe is tegen overheidsingrijpen in de markt, maar raadde de branche aan nog eens te kijken naar een eigen regeling om tijdelijk capaciteit uit de vaart te nemen. De plannen van 2009 (uitgewerkt onder leiding van Wim van Sluis) werden in Brussel simpel weggewuifd, omdat slechts sprake zou zijn van een tijdelijke crisis en doordat branchevertegenwoordigers uit andere landen er niets in zagen. Nu de crisis toch langer duurt, zou de binnenvaart best nog eens een vrijwillige maar wel aangepaste oplegregeling kunnen indienen, denkt De Rouwe. “Als u zo’n verzoek indient, steun ik dat.” Dan komt al snel de NMa met dreigementen, stelden diverse mensen uit de zaal. Waarop alle kandidaat- Kamerleden vertelden dat de NMa best wat minder streng kan zijn. Visser: “Als in een sector door fusies drie conglomeraten ontstaan, mag dat wel. Als 2.000 schipper gaan samenwerken, mag dat niet. Daar klopt iets niet.” Dat de Mededingingsautoriteit uitvoert wat de politiek (lees: de Tweede Kamer) beslist, werd erkend. Maar wijziging van de betreffende wet kost minstens vijf jaar – dus dat duurt te lang. Dan was er nog de kwestie van de aangescherpte CCR-veiligheidsregels, die eigenaren van oudere schepen op hoge kosten kunnen jagen. In verband met de crisis stelde de Rijnvaartcommissie de invoering uit nadat de ASV succesvol lobbyde. De bij het debat aanwezige politici vonden allemaal dat de CCR de belangen van de schippers in deze zaak zwaarder moet laten wegen. Zelf hebben ze er geen zeggenschap maar ze zullen hun best doen om de Nederlandse Rijnvaartcommissarissen er – via de minister van Infrastructuur en Milieu – toe te bewegen de rem erop te zetten in Straatsburg. Innovatie centraal op Offshore Energy Conference 2012 Om aan de toekomstige energievraag te voldoen zal de offshoreindustrie steeds meer investeren in de exploitatie van moeilijk winbare olie en gas. Wanneer oliemaatschappijen nieuwe uitdagingen aangaan, doen maritieme aannemers en de maritieme maakindustrie dat ook. Eén van de conferentiesessies tijdens Offshore Energy, dat plaatsvindt op 23 en 24 oktober in de RAI Amsterdam, draait om de vraag naar nieuwe typen offshoreschepen en het antwoord van de maritieme industrie. Oliemaatschappijen zijn bereid flink te investeren in steeds complexere projecten. Vaak gaan de werkzaamheden gepaard met even zo complexe offshore-structuren en/of -schepen. Een voorbeeld daarvan is de FPSO die momenteel door Samsung wordt gebouwd voor het Prelude-project van Shell voor de westkust van Australië. Die drijvende fabriek om aardgas vloeibaar te maken wordt 488 meter lang, 74 meter breed en weegt 600.000 ton bij volledige lading. Tijdens de conferentie die wordt voorgezeten door Bureau Veritas is er aandacht voor recent geleverde schepen, huidige nieuwbouwprojecten en concepten voor de toekomst. Eén van de sprekers is Martijn van Wijngaarden van de TU Delft. Andere conferentiesessies gaan onder andere over vooruitzichten voor olie- en gaswinning op de Noordzee, ontwikkelingen in fundaties van offshore-windparken en de stand van zaken in golf- en getijdenenergie. Offshore Energy Exhibition & Conference is in Europa het snelst groeiende evenement voor de wereldwijde offshore-industrie. Dit jaar worden 400 exposanten en 6.500 bezoekers verwacht. Naast de beurs en de conferentie biedt Offshore Energy een uitgebreid sociaal programma, meetings van brancheverenigingen en sessies van individuele ondernemingen. Meer informatie: www.offshore-energy.biz Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Wordt de binnenvaart schoner door het gebruik van LNG (heel erg koud en daardoor vloeibaar aardgas) als brandstof? Jazeker, het gebruik van aardgas als aandrijfbrandstof doet de uitstoot van zwaveloxiden en stikstofoxiden verdwijnen als sneeuw op een warm STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl motorblok. De emissie van koolstofdioxide ofwel koolzuurgas houdt hardnekkig stand, al is het wel een stuk minder dan bij de verbranding van de fossiele neefjes olie en steenkolen. Bovendien komt er nog nauwelijks van die akelige fijnstof uit de uitlaat als je aardgas verbrandt in de motor. Het is dus een fantastische vervanger van diesel in de scheepvaart. En omdat je vanaf 2016 nog nauwelijks met een conventionele motor kan voldoen aan de scherpe Europese emissieeisen, ligt er een gouden toekomst in het verschiet voor de toepassing van LNG. Het is ook prachtig dat pionier Gerard Deen Havenman van 2011 werd en nu ambassadeur van de moderne binnenvaart is, omdat hij als eerste het lef had om een schip te bouwen dat grotendeels op LNG vaart. Velen zullen zeer waarschijnlijk en hopelijk spoedig zijn voorbeeld volgen, waarschijnlijk met een steeds efficiënter LNG-systeem, waardoor de bijdrage van een andere brandstof in verhouding steeds kleiner wordt, en tenslotte verdwijnt. Maar dit zijn nieuwe schepen, en laten we eerlijk zijn: dat zijn er nooit zo veel Survival of the retrofittest dat de uitstoot van schadelijke stoffen van de hele vloot er substantieel minder door wordt. Waarom zijn we er dan zo blij mee? Vanwege retrofit. ‘Retro’ is niet echt een lekker woord. Het roept associaties op met iets dat geweest is en bij gebrek aan beter weer terugkomt. Dat is niet terecht. ‘Retrofitting’ is namelijk een Engels woord en betekent producten updaten met onderdelen die bij de oorspronkelijke fabricage niet voorhanden waren. Kijk, dat klinkt veel positiever. De aardgasverbranding is zo’n onderdeel dat heel goed in retrofitting past. Maar bestaande schepen hoeven in 2016 niet te voldoen aan die nieuwe eisen. Moet je het dan maar op z’n beloop laten? Ik denk het niet. Ik wil niet de visionair uithangen, maar er komt een moment dat er niet alleen eisen worden gesteld aan vervoerders, maar ook aan verladers. Dan zal de vrachtauto met Euro 5 in de kou staan omdat hij per tonkilometer niet op kan tegen het binnenschip met LNG en hoewel het nog steeds een vrije markt is, heeft die verlader dan eigenlijk geen keus meer.

Binnenvaartkrant