Views
3 years ago

2012-18

  • Text
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Duandra
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Hamburg

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 18 28 augustus 2012 Doctor Plesmanstraat 26 3331 KH Zwijndrecht T. 06 20832523 info@dolorepair.nl · www.dolorepair.nl Wij bedanken Olesia B.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen het mts Duandra een goede vaart. EMS heeft de volledige elektrische voortstuwingslijn, de boordinstallatie, elektrische installatie en levering van de nautische apparatuur mogen verzorgen. MTS DUANDRA Wij wensen Olesia B.V. veel succes en een behouden vaart met het mts Duandra. Wij verzorgden de Alu vloerplaten in voor- en achtermachinekamer, beschermkappen op alle motoren en de Alu vloer tbv vloerverwarming in stuurhuis. Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam WWW.ELECTRICMARINESUPPORT.NL | INFO@ELECTRICMARINESUPPORT.NL Wij leverden het stuurhuis met geleidekoker. Wij wensen het mts Duandra en bemanning een behouden vaart. Biesboschhaven Zuid 9 - 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 www.scheepsinterieurbouw.nl Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Rensen Shipbuilding Wij wensen Olesia B.V. veel succes en een behouden vaart. Voor het mts Duandra verzorgden wij: Waterzuiveringsinstallatie, levering en aanleg sanitair, vloerverwarming in woonkamer en stuurhuis op restwarmte motoren. Een behouden vaart Rensen Shipbuilding B.V. heeft in collegiale samenwerking met Shipyard Trico B.V. de bouw en levering van het casco mogen verzorgen. Wij wensen mts Duandra en haar bemanning een behouden vaart. www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl ”Wij wensen u een succesvolle toekomst” Scheepmakerij 360 3331 MC Zwijndrecht email: info@riegman-klaverdijk.nl Telefoon 078 - 625 6000 Telefax 078 - 625 6009 internet: www. riegman-klaverdijk.nl

De Binnenvaartkrant 19 28 augustus 2012 Shipyard Trico De ‘carbon footprint’ van mts Duandra is een stap in de toekomst DOOR JOHAN DE WITTE Shipyard Trico ontwikkelde mts Duandra met een uniek hybride voortstuwingssysteem. Het antwoord op: zuinig, minder uitstoot, duurzaam en betaalbaar. In relatief korte vaartijd transformeert de meerprijs zich door minder brandstofverbruik en minder slijtage in positieve exploitatie. ‘Welvaart’ voor het milieu! Minder uitstoot en de extra investering terugverdienen waren de uitgangspunten voor Shipyard Trico om een systeem te ontwikkelen dat de Duandra met een van de twee generatoren op het voorschip twee schroeven onafhankelijk van elkaar voorziet van vermogen en daarmee met geringe snelheid kan varen. Verbrassers (foto’s Johan de Witte) De carbon footprint als ‘milieumaat’ in het bedrijfsleven is nu al groter dan de aarde aankan. Europa leeft ongetwijfeld op te grote voet en heeft ruim tweemaal zo veel mondiale gebruiksruimte nodig, dan het groot is. De footprint van een fles mineraalwater bijvoorbeeld uit Nieuw Zeeland ligt zwaarder op de maag dan één uit de Benelux. De rijke landen en hun burgers met gevulde beurzen zijn verbrassers! Voorop lopen de Verenigde Arabische Emiraten met een voetafdruk van 12 hectare per inwoner. De kleinste voetafdruk van 0,1 hectare heeft de gemiddelde inwoner van Afghanistan. Vanaf het millennium tot 2006 groeide de wereldeconomie met meer dan 20 procent, de bevolking in die periode 6 procent. De gevaren van die razendsnelle groei zijn op politieke agenda’s schrijnend afwezig. Beoogde duurzaamheid sneeuwt onder in partijpolitiek en bezuinigingen. Het zou verstandig zijn als de politiek haar verantwoordelijkheden voor ons nageslacht serieus neemt en daarbij de maritieme transportwereld support geeft evenals financiële regelingen in het leven roept om op brede schaal te kunnen vernieuwen in het voordeel van ons milieu. Mts Duandra doet dat reeds! Met twee Volvo Penta-generatoren op het voorschip vaart het bij stilstaande Volvo Penta-hoofdmotoren in de achtermachinekamer op dieselelektrisch vrijwel decibelvrij! En, last but not least, diesel-mechanisch is vanzelfsprekend een optie. Hierbij werken de elektromotoren als asgeneratoren voor het boordnet. De kapitein heeft dus keuze om in samenwerking met het powermanagement van Electric Marine Support de 110 x 16,20 meter en 6.000 ton grote Duandra van Olesia BV Ridderkerk met gepaste spoed naar haar bestemming te varen voor charteraar Vinotra Barging. Easy does it Volgens Alexander Durinck van Shipyard Trico engineerde het Trico-team dit hybride systeem met bestaande technieken. Alleen de samenstelling is uniek volgens Alexander. “Het zijn standaardproducten die zich reeds in het wegvervoer hebben bewezen. Het wegtransport heeft met zijn massaliteit een grote voorsprong inzake emissiereductie en daar profiteren we van met dit hybride systeem.” “Hybride maakt echt verschil als er gekozen wordt voor nageschakelde techniek. Een optimaal belaste en relatief kleine motor uit het wegtransport, zoals de 550 kW Volvo Penta, laat zich eenvoudig uitrusten met een katalysator en roetfilter.” “Positief is ook dat de geringe inbouwafmetingen van dit hybride systeem veel ruimte laat, waar gebruikelijk op de millimeter wordt geïnstalleerd. De uitlaatgassenleiding bijvoorbeeld meet 600 millimeter diameter aan de katalysator en filter. Voor de katalysator wordt AdBlue ingespoten. Deze vloeistof zet stikstofdioxide in de uitlaatgassen om in stikstof en water, waarbij de uitstoot met 97 procent wordt verminderd. We zitten hiermee aan Euro 5-norm die op de weg geldt. De Volvo Penta-motoren kunnen op verzoek door Terlouw Rotterdam voorzien worden van een katalysator met Ad Blue-injectie en een POC-roetfilter. De toepassing hiervan voldoet ruimschoots aan de CCR-doelstelling vanaf 2016. Als Shipyard Trico hebben we de intentie om schepen op een eenvoudige manier (easy does it) toekomstbestendig te maken”, aldus Durinck. De brandstofprijs en emissie zijn de ‘breekijzers’ geworden in een wereldwijde economische aanpak van energiesystemen. Vernieuwing is daardoor geen bedreiging, maar biedt kansen om je als transportmodaliteit te onderscheiden evenals de carbon footprint van hybride voortstuwing ons milieu meer ‘lucht’ geeft! Optimaal rendement is onbetwistbaar milieuvriendelijk en heeft kwaliteit in scheepsmanagement! De Duandra bezit de meerwaarde van ‘de som der delen’ doordat de makers op duurzaam en energiezuinig hebben gefocust. Energiebalans Het in combinatie van Gerard Deen, Shipyard Trico en Rensen Shipbuilding B.V. geleverde Chinese casco met Scheldehuidconstructie heeft hybride als primeur. Niettemin bezit dit zusterschip van de LNG Argonon nog een paar extra’s. Zo is de energiebalans van dit schip tegen het licht gehouden in het scenario van: terugverdienen. Duandra’s energiehuishouding heeft de gelijke extra’s als de Argonon. Met nadruk hierop zijn de airco en overdrukinstallaties alsook mechanische ventilatie-/koelinstallaties door Climalogic geïnstalleerd. EMS integreerde met een 2- draadssysteem verschillende unieke toepassingen in combinatie met verwarmingsinstallatie en luchtverversingsysteem. Meuzelaar Installatietechniek, onder andere sterk in warmtewisselaarsystemen, zet de restwarmte om in verschillende functies zoals vloerverwarming. Het Trico Piping-leidingsysteem heeft een specifiek gebruiksvriendelijk label. Van der Velden-roeren houden de Mts Duandra in het vaarwater. De Leeuw Scheepsinterieurbouw heeft de crew gesoigneerd met een bijzonder fraaie woning. Het comfort van de stuurhut en verblijven, evenals het RVS van Miron verdienen een paar sterren. Lees verder op pagina 21 >> Wie leverden aan het mts Duandra Shipyard Trico B.V. Volledige afbouw en Baan Alignment & Engineering B.V. ClimaLogic B.V. nafilter, luchtketel 500 liter, 10 bar, Paans Scheeps- en Woningstoffering levering casco in collegiale samenwerking Uitlijnen voortstuwingsinstallatie Machinekamerventilatoren, airco- en compressor OM-200 230/1/50 IP44 tbv Complete stoffering met Rensen Shipbuilding B.V. ADS van Stigt overdrukinstallatie, tankventilatoren, ankerval Schilders- en Afwerkingsbedrijf Rini Rabobank Shipping Financiering 2 Masson Marine keerkoppelingen, koeling frequentieregelaars en RVS All Pumps Holland B.V. Victor dekwas, Hoeke Schilder- en behangwerk Rensen Shipbuilding B.V. elastische- en askoppeling tbv dieselmotor, afsluitbare roosters vuilwater en ballastpompen, Ad Blue pomp EBR Marine Equipment Levering casco in collegiale samenwerking sleepsmeerpomp, externe schroefasrem Miron B.V. RVS roosters-brandkleppen, en gasoliepomp Ankerlieren, ankers en kettingen met Shipyard Trico B.V. Rommerts Ship Design B.V. stuurhuislessenaar, divers ijzerwerk, RVS Meuzelaar Maritiem B.V. Van Wijk Stuurhuizen B.V. Davit INEC B.V. Tekeningen en berekeningen Stabiliteitsberekening uitlaten, heklicht en boordbakken Waterzuiveringsinstallatie, levering en Winteb B.V. Ontluchtingen RTR Barging B.V. Bevrachting Pronk Isolatie B.V. Minimax Brandbeveiliging B.V. aanleg sanitair, vloerverwarming in Dockmarks Signs B.V. EFM onderlinge schepenverzekering Isolatie uitlaatgassensystemen Brandbeveiligingsapparatuur woonkamer en stuurhuis op restwarmte Volledige belettering, framewerk met U.A. Cascoverzekering en P&I Van Voorden Castings B.V. RBC Brandbeveiliging Nederland B.V. motoren lengte-breedteborden inclusief Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) 2-4 blads schroeven, 1 links- en 1 rechts Veiligheidsmiddelen en bijboot Kampers Scheepskonstruktie B.V. reklameborden op railing, roef gekit, Classificatie draaiend, 1700 mm onder keur LRS Trico Piping B.V. Montage van al het Stuurhuis met hefbeweging graveerplaatjes machinekamers en Lloyd’s Register of Shipping EMEA Den Breejen Shipyard Schroefassen machinekamer leidingwerk incl. het ASI Soest B.V. Hydrauliek stuurhuis volledige verzorging open dag Classificatie De Waal Machinefabriek B.V. aansluiten van het SCR uitlaat systeem Blommaert BVBA SLURINK bunkerstations Riegman & Klaverdijk B.V. Accountancy Schroefasremmen voor de uitlaatgassennabehandeling Voormast, achtermast, stuurhuttrap Shell smeermiddelen en gasolie Maritieme Dienstverlening Nederland IHC Lagersmit B.V. DOLO REPAIR Alu vloerplaten in voor- en Dutch Marine Technology B.V. FEMM Rotterdam Crew Management Schroefasafdichtingen achtermachinekamer, beschermkappen op Nautisch pakket Scheepsbenodigdheden, meerdraden en Terlouw Rotterdam 2 Volvo Penta D16- Damen Marine Components alle motoren, alu vloer tbv RAFA B.V. Ramen verfpakket 750 voortstuwingsmotoren, 2 Volvo Penta 2 straalbuizen type Optima 1714 mm vloerverwarming in stuurhuis Scheepsinterieurbouw De Leeuw B.V. Hempel (The Netherlands ) B.V. D16 scheepsgeneratoren van 596 kVA, 1 Van der Velden Marine Systems Electric Marine Support Binnenvaart Betimmering, plafond, vloeren en keuken Coating overig Volvo Penta D5 scheepsgenerator van 107 Compleet manoeuvreersysteem B.V. Tegelgalerij den Dunnen Levering tegels PSI Piping Dekleidingen kVA, 4 STT Emtec aftertreatment systemen Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Volledige elektrische voortstuwingslijn, de Tegelzettersbedrijf Ippel Marflex B.V. Ladingpompen t.b.v. de Volvo Penta D16 motoren: voortstuwing- en generatorsets boordinstallatie, elektrische installatie en Tegelzetter Hoveko B.V. bestaande uit een partikel oxidatie Caldic Techniek B.V. levering van de nautische apparatuur Kersten Isolatietechniek B.V. Tankmeting en alarmering met Saabradars, katalysator voor de roetfiltering en een SCR Stamford generatoren Victron Energy B.V. Omvormer/acculader Isolatie woning temperatuur- en drukmeting met urea-injectie voor vermindering van de Econosto Nederland B.V. Verhaar Omega Air & Nitrogen B.V. VE- Woning en Scheepsstoffering TankTech B.V. stikstofoxide uitstoot, deelname aan het Afsluiters en appendages Schroefcompressor VO-15/10 bar, 15 kW, VE-screen zonwering in stuurhuis Tankmeting inhoud projectteam om deze innovatieve manier Veth Propulsion B.V. IP55, 400/3/50,adsorptiedroger tbv 15 kW Loggers Rubbertechniek B.V. Imbema Cleton B.V. van voortstuwing te ontwikkelen Boegschroef 4-K-1400B (465 kw/1800 rpm) compressor, 230/1/50 inclusief voor – en Flexibele ophanging uitlaatgassensystemen Laad-en losslangen

Binnenvaartkrant