Views
3 years ago

2012-16

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Onze
  • Groot
  • Nieuwe
  • Goed

De Binnenvaartkrant 8 31

De Binnenvaartkrant 8 31 juli 2012

De Binnenvaartkrant 9 31 juli 2012 Open Scheepvaartdagen in volle voorbereiding De Open Scheepvaartdagen komen er weer aan. Ook dit jaar tonen bedrijven uit de binnenvaartsector veel belangstelling om er hun diensten en producten in Antwerpen aan een vakpubliek voor te stellen. De beurs vindt dit jaar plaats op 21, 22 en 23 september. Qua standhouders braken de Open Scheepvaartdagen vorig jaar alle records. Er werden nooit eerder zoveel stands verkocht, geeft Maurice Peleman aan, die samen met Joseph Romeijnders de beurs aan het voorbereiden is. “Een teken dat bedrijven de Open Scheepvaartdagen blijven zien als een goed platform om reclame te maken voor hun activiteiten. Je leert op de beurs veel mensen uit de binnenvaart kennen en die contacten zijn nuttig voor later. Wij hebben goede contacten met al onze standhouders. Na de beurs van vorig jaar hebben veel deelnemers ons verteld dat het voor hen zeker de moeite waard geweest was.” Ook dit jaar loopt het goed met de aanmeldingen, al trekt de economische crisis ook aan de Open Scheepvaartdagen niet geruisloos voorbij. “Een vijftal standhouders die eerst hadden toegezegd, hebben zich later weer afgemeld. Verder zien we wat meer twijfelaars dan de voorgaande jaren. Spijtig, maar het is de tendens op alle beurzen. Gelukkig doen de meeste bedrijven gewoon weer mee en hebben we ook enkele nieuwkomers: Fluviant, Machinefabriek Olthof, Observator Vision, Kampers, Baeck Marine. Ook Varend Erfgoed neemt voor de eerste keer deel.” Breed aanbod Alle ‘takken van sport’ zijn ook dit jaar goed vertegenwoordigd: toeleveranciers aan de scheepsbouw, havens, banken, werven, enzovoort. Daarnaast de binnenvaartpers, de verenigingen, onderwijsinstellingen, promotieorganen. Er zijn nog wat plaatsen vrij; dus aanmelden voor deelname is nog mogelijk. Peleman: “We zouden het mooi vinden om nog een deelnemer uit de computerwereld te hebben. Iemand die laptops, pc’s en software verkoopt. Het computergebruik aan boord neemt toe, maar we horen vaak van schippers dat ze behoefte hebben aan iemand die bijvoorbeeld computerproblemen kan oplossen.” Meer parkeerruimte De Antwerpse havenschepen Marc Van Peel komt de Open Scheepvaartdagen op vrijdag 21 september om 14 uur openen. De beurs is zoals altijd gratis toegankelijk. Op vrijdag en zaterdag ligt het accent op het zaken doen. Naast Nederlandse en Belgische schippers kwamen er de laatste jaren ook steeds meer Franse binnenschippers over de beursvloer. Zondag is traditioneel een familiedag; het is dan altijd heel gezellig op de Open Scheepvaartdagen. De Schroef maakt er ook dit jaar voor de kinderen een feestje van! Goed nieuws ook voor wie zich vorig jaar geërgerd heeft aan de beperkte parkeerruimte: dit jaar heeft de organisatie aan de noordkant van de Kattendijksluis een extra parkeerplaats gehuurd. Ze is even groot als de parkeerplaats aan de Waagnatie en parkeren is gratis. Ook het aantal parkeerplaatsen voor standhouders is serieus uitgebreid. Veel vrijwilligers Voor lekker eten en drinken kan men terecht in snackbar ’t Angeleke, waar een grote groep vrijwilligers drie dagen lang staat te bakken, te Maurice Peleman. braden en te tappen. Er zijn hamburgers verkrijgbaar, braadworst, broodjes, pannenkoeken – en natuurlijk diverse dranken. Voetbalclub De Jokers baat De Kooi uit, waar men ook na sluitingstijd nog een glaasje kan nuttigen. “Tof dat al die vrijwilligers – zo’n vijftig in totaal – ons ook dit jaar helpen. Zonder hen zouden de Open Scheepvaartdagen al lang niet meer bestaan. Begin september komen we bij elkaar en krijgt iedereen zijn exacte rol toegedeeld. Een paar weken na de beurs gaan we met de hele groep lekker eten.” De rest van de beursopbrengst is bestemd voor het Rijn- en Binnenvaartmuseum, dat het geld gebruikt voor het onderhoud van de historische schepen. Promotie De organisatoren hopen dat er naast het vertrouwde binnenvaartpubliek ook mensen uit de transportwereld komen die de binnenvaart eens op een andere manier willen leren kennen. De sector kan wat extra promotie gebruiken, vindt Peleman, die zelf 35 jaar gevaren heeft. “Toen ik zelf nog actief schipper was, dacht ik daar niet zo over na, maar nu zie ik dat er nog steeds veel mensen in de expeditie rondlopen die de binnenvaart eigenlijk niet kennen en uit gewoonte voor de vrachtwagen kiezen. Daarnaast heeft de binnenvaart – althans in België – nog een imagoprobleem. Wij willen dat beeld met onze beurs een beetje bijstellen, zodat er hopelijk meer goederenstromen naar het water verschuiven. Iedereen in de sector weet dat we extra lading goed kunnen gebruiken en dat we voldoende capaciteit hebben om ze te vervoeren.” Academische zitting Een week voor de Open Scheepvaartdagen vindt op 14 september in het Antwerpse Havenhuis een Academische Zitting plaats. Het thema is dit jaar tankschepen. Albert Verdoren van het Rijn- en Binnenvaartmuseum toont zijn collectie foto’s en geeft er uitleg bij. Net als in andere jaren besteedt De Binnenvaartkrant uitgebreid aandacht aan de Open Scheepvaartdagen Antwerpen. In de uitgave van 11 september staat alle nuttige informatie over de beurs, de deelnemers en de nieuwe producten die zij laten zien, en een plattegrond. Wilt u adverteren in die special? Bel dan naar (+31) (0)10 414 00 60. Europees geld voor sluis Terneuzen De Europese Unie gaat de planstudie voor de nieuwe zeesluis in Terneuzen met 3,9 miljoen euro ondersteunen. Het Gentse Havenbedrijf is blij met die cofinanciering, waarmee de EU volgens het Havenbedrijf onderstreept dat de sluis een belangrijke schakel is in het Europese transportnetwerk. Vlaanderen en Nederland bereikten in maart een financieel akkoord over de bouw van de sluis en dienden een projectaanvraag in voor cofinanciering van de planuitwerking. Voor de haven van Gent is de komst van de sluis belangrijk. Het Vlaams-Nederlandse akkoord over de financiering geeft bedrijven de zekerheid om hun toekomstplannen in de haven verder te ontwikkelen. In en rond de haven van Gent zijn op dit moment zo’n 300 bedrijven actief. Opknapbeurt Het Antwerpse havenbedrijf gaat de oever van de westkaai van het Kempisch Dok restaureren. Er wordt een nieuwe stalen damwand geplaatst en boven water wordt het talud met zetstenen hersteld en vernieuwd. De werken zullen zo’n acht maanden in beslag nemen; gebruikers van de jachthaven moeten gedurende deze periode rekening houden met tijdelijke hinder. De westkaai zal bijna volledig ingenomen worden door de werfzone en van de drie loopbruggen in de jachthaven worden er twee weggenomen. Alleen aan de zuidkant van het dok zullen de steigers toegankelijk zijn. Dokwerkers kunnen hun auto tijdens en na de restauratie niet meer kwijt aan de westkant van het Kempisch Dok, want de parking verdwijnt. ICT aan boord neemt toe Uit een enquête van Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) naar het gebruik van computers, internet en AIS aan boord blijkt dat bijna alle (bevraagde) binnenschippers (97 procent) tegenwoordig één of meerdere pc’s aan boord hebben. Ze gebruiken de computer vooral om elektronische vaarkaarten te raadplegen en voor de elektronische reisaanmelding. 84 procent van de schepen heeft toegang tot internet. Mobiel internet aan boord blijft wel een dure ADVERTENTIE zaak; de kosten variëren van 99 euro per maand tot meer dan 150 euro per maand. 81 procent van de bevraagde schippers heeft AIS aan boord. In 2010 was dit slechts 12 procent. Het merendeel van de schippers heeft volgens PBV gebruik gemaakt van Nederlandse of Vlaamse overheidssteun om AIS aan te schaffen. In drie kwart van de gevallen hebben schippers AIS gekoppeld aan een pc met elektronische vaarkaarten. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. AIS wordt door het overgrote gedeelte van de bevraagde schippers betrouwbaar genoemd. Ruim de helft vindt dat de nieuwe technologie het varen gemakkelijker, veiliger en overzichtelijker maakt. Toch vindt een derde van de schippers dat AIS het varen niet overzichtelijker maakt. Ook vindt 66 procent dat AIS de eigen reisplanning niet verbetert. Slechts een kwart van de bevraagden noemt AIS een nuttige service voor de klanten. Privacy blijft een gevoelig thema, aldus PBV. Schippers willen het zichtbaar maken van de eigen positie en vaarrichting beperken tot een klein aantal situaties. Het was de derde keer in vijf jaar dat PBV deze enquête uitvoerde. 1.067 schippers kregen een vragenlijst toegestuurd; bijna één op de tien stuurde antwoorden in. Europese steun voor hogere bruggen Albertkanaal De Kamer van Koophandel (VOKA) Limburg is blij met de door de Europese Commissie toegezegde steun voor de modernisering van het Albertkanaal. Hierdoor kunnen de nodige bruggen worden verhoogd naar 9,10 meter om containervervoer in vier lagen mogelijk te maken. In de provincie Limburg gaat het om de bruggen in Ham, Hasselt en Diepenbeek. In het kader van het Trans-Europese Transportnetwerk (TEN-T) wordt op Europees vlak 16 miljoen euro subsidie in het vooruitzicht gesteld voor vijf Vlaamse waterprojecten. Naast het Albertkanaal zijn dat de bouw van de nieuwe sluis in de Waaslandhaven, studies naar de nieuwe sluis in Terneuzen, studies rond Seine-Schelde en een moderniseringsprogramma voor het Zeekanaal. VOKA Limburg vindt de aangekondigde steun voor het Albertkanaal drie keer goed nieuws. “Ten eerste geeft dit een boost aan de uitbouw van het Economisch Netwerk Albertkanaal. Ten tweede biedt dit perspectieven voor de Limburgse containerterminals. En ten slotte zullen Limburgse ondernemingen die gebruik maken van de waterweg de vruchten plukken van deze investering”, verklaart gedelegeerd bestuurder Johann Leten. Op het Albertkanaal is inmiddels een derde van de 40 te verhogen bruggen aangepakt.

Binnenvaartkrant