Views
3 years ago

2012-16

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Onze
  • Groot
  • Nieuwe
  • Goed

De Binnenvaartkrant 26

De Binnenvaartkrant 26 31 juli 2012 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e HANDELSONDERNEMING B.V. Veersedijk 223, 3341 LL Hendrik Ido Ambacht Postbus 1, 3340 AA Hendrik Ido Ambacht Tel: 078 612 8000, Fax: 078 612 2038 E-mail: info@stolkhandelsonderneming.nl Handel in : Machines - Schroot * SCHEEPSLOPERIJ * IN- EN VERKOOP OUDE METALEN (OOK VOOR PARTICULIEREN) * SCHROOTCONTAINERSERVICE Meer info: www.stolkhandelsonderneming.nl Gegarandeerd directe betaling Het zal je maar gebeuren! En als het ù gebeurt, moet u kunnen rekenen op professionals die er voor zorgen dat u snel en vakkundig wordt geholpen. Zodat uw schip zo snel mogelijk weer in de vaart komt. Professionals die zorgdragen voor een correcte financiële afwikkeling van de schade. Elk schip is uniek en vraagt om maatwerk. SON levert maatwerk voor de binnen- en pleziervaart en is 24 uur per dag bereikbaar. Maak kennis met een pure scheepsverzekeraar, praat eens met ons over een verzekering op maat. 1450,- Advies op maat bij u aan boord? Bel: 050 - 525 55 00 45 Hamstra horsystemen Frisse lucht binnen, insecten buiten Genieten van frisse lucht maar last van muggen of andere insecten? De hamstra plisséhordeur Allure is dé oplossing. Deze bijzondere hordeur is net als de overige Hamstra horproducten, insecten weg van uw levensmiddelen en voorkomt insectenbeten en slapeloze nachten. Met Hamstra horren kunt u u slaap-, woon- of werkruimte heerlijk en ongehinderd ventileren! Vraag ons naar de mogelijkheden. Biesboschhaven Zuid 9 4251 NM Werkendam TEL: 0183-500855 FAX: 0183-500856 www.scheepsinterieurbouw.nl www.son.nl POWER TRAIN SOLUTIONS YOUR PARTNER FOR THE FUTURE REINTJES Benelux BVBA Luithagen haven 2 Unit F B2030 Antwerpen Phone: +32 3541 9233 Fax: +32 3541 0212 www.reintjes.be

De Binnenvaartkrant 27 31 juli 2012 Een Boeing 747 veilig geland (foto Piet van Dijk / www.worldshipsocietyrotterdam.nl) DOOR PIET VAN DIJK Met het zien van de brug van de City of Rotterdam zou je denken dat er een Boeing 747 op het water geland is. Het zou zomaar de naam van een KLM-toestel kunnen zijn maar deze City of Rotterdam heeft meer met auto’s te maken. De vorm van de brug is duidelijk geïnspireerd op de jumbojets, terwijl de bolle voorkant van het schip aerodynamisch is gevormd. Dat vermindert de weerstand en bespaart brandstof maar zou het schip net zo snel varen als een vliegtuig vliegt? Nee, bij lange na niet. Deze ‘autoboot’ kan krap 17 mijl per uur halen, ruim 31 kilometer. De lading kan in ieder geval veel sneller, want het schip is gebouwd om 2057 auto’s te vervoeren. Nederlandse belangen Hoewel het schip in Panama is geregistreerd, heeft het behalve de naam wel degelijk meer Nederlandse belangen. De operator is Euro Marine Carrier uit Amsterdam. Deze EMC is 51 procent eigendom van Nissan Motor Car Carriers, terwijl de andere 49 procent verdeeld is over MOL (Mitsui O.S.K. Lines) en Höegh Auto Liners. Rederijen die al decennia lang bekend zijn met het vervoer van auto´s. Om het nog wat ingewikkelder te maken is de scheepsmanager Fairmont Shipping Canada, waarvan Biko Kisen Co uit Japan groepseigenaar is. Japan is ook het land waar het schip – 140 meter lang en 22,50 meter breed – in 2011 gebouwd is. Bruto is het schip 21.143 ton groot, maar het draagvermogen is slechts 5.000 ton. Niet verwonderlijk voor een ‘vehicle carrier’, want auto´s zijn voornamelijk volume en veel minder gewicht. Om die snel te kunnen laden en lossen beschikt de City of Rotterdam over twee laadkleppen op het achterschip. Eén recht achter en één schuin aan stuurboordzijde. Zo doet de ladingafhandeling toch nog een beetje aan de luchtvaart denken: het gaat vliegensvlug. WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Dat is een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging van maritiem geïnteresseerden die zich, op welke manier dan ook, betrokken voelen bij haven en scheepvaart. De Rotterdam Branch is met 270 leden de grootste ter wereld en stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en kennis van hun interessegebied te vergroten. Hoe? Zie www.worldshipsocietyrotterdam.nl World Ship Society Rotterdam Branch “Zoveel mogelijk input uit de dagelijkse praktijk” >> Vervolg van pagina 25 Over de inbreng van diverse mensen uit de scheepvaartpraktijk zegt Pol: “We wilden zoveel mogelijk input uit de dagelijkse praktijk. Zij deelden met ons ervaringen over onder meer de te gebruiken roeren, boegschroeven en uitvoering van het stuurhuis. Wij zijn als reder ervaren in de zeevaart, met name het transport van hoogstuwende lading, zoals gezaagd hout. En hoewel wij eerder met sea-riverships voeren, is dat niet onze corebusiness. Dit was de eerste keer dat wij helemaal zelf zo’n type schip optuigden. Input van ervaren mensen was daarom zeer welkom.” “Hetzelfde geldt voor de werf. Groningen Shipyard is een binnenvaartwerf. Daar zit veel kennis op dat vlak die zeer goed toepasbaar is bij de bouw van dit type schip.” Binnenvaartbloed “Het project sprak me meteen aan”, zegt Steenbergen. “Blijkbaar stroomt er toch nog behoorlijk wat binnenvaartbloed door mijn aderen, want het idee om zonder machinist te kunnen varen spreekt me aan. Ik hoef mijn werkveld niet zo nodig te beperken tot de brug. Ik ga ook graag in de machinekamer aan de slag.” Steenbergen hoorde ook de sceptische geluiden over de technische uitvoering van dit schip. Daar maakt hij korte metten mee: “De motor zou te licht zijn. Dat blijkt onzin. De praktijk wijst uit dat de lichte machine de schroef prima aan kan. En de straalbuis geeft het schip veel extra stuwkracht bij lage snelheden.” De verhouding tonnage/vermogen/ verbruik noemt hij ‘fenomenaal’. “Ik geloof dat hier geen schip aan kan tippen. We varen op gasolie zelfs goedkoper dan schepen van vergelijkbaar formaat op zware olie.” Gunstig Wijnne Barends heeft vergevorderde plannen voor de bouw van nog vier identieke sea-riverships, waarvoor diverse varende participanten zich inmiddels aangemeld hebben. En hoewel de handtekeningen nog niet zijn gezet, heeft Pol goede hoop dat er na de zomervakantie snel kan worden begonnen met de bouw: “De vooruitzichten zijn goed. En of we een paar maanden later met de bouw beginnen, maakt ons niet zo heel veel uit. Het belangrijkst is dát het doorgaat, want nu is een gunstige tijd om te bouwen.’’ Met deze vloot van de beoogde acht sea-riverships verwacht Pol ongeveer twintig jaar vooruit te kunnen: “Op onze totale vloot van 31 schepen is dit viertal – hopelijk achttal – een belangrijke pijler waarop onze bedrijfsvoering rust.”

Binnenvaartkrant