De Binnenvaartkrant 24 31 juli 2012 Wij feliciteren Lady Amalia C.V. van harte met de coaster Lady Amalia. v a a r t ! b e h o u d e n e e n
De Binnenvaartkrant 25 31 juli 2012 Duurzaamheidslabel A voor sea-riverships Wijnne Barends DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Wijnne Barends heeft voor de serie sea-riverships die het bouwt in nauwe samenwerking met Groningen Shipyard, duurzaamheidslabel A ontvangen. Hiermee krijgen de uitstekende prestaties van deze schepen qua verbruik ten opzichte van deadweight formele erkenning. Vorige week vertrok de vierde in de reeks, de Lady Amalia, vanuit Delfzijl voor de maidentrip met een vracht stenen van Amsterdam naar Riga. Inmiddels heeft Wijnne Barends de eerste drie schepen uit deze serie geruime tijd in gebruik. “Onze ervaringen zijn uitstekend”, zegt director shipping van Wijnne Barends Dirk Pol. “Naast de verhouding verbruik/deadweight is voor ons natuurlijk ook de snelheid van groot belang. Ons doel was een snelheid van 10 knopen met volle belading. Die halen we gemakkelijk. En het uitermate gunstige verbruik is niet alleen ecologisch maar ook bedrijfseconomisch heel gunstig. Er zijn weinig storingen aan boord en als er eens wat is, dan wordt het door Groningen Shipyard uitstekend opgelost.” Varende participant Wijne Barends neemt al deze seariverships in de vaart samen met varende participanten. Met elk van hen stapt de reder in een CV, waarbij het voor de varende participanten tot de mogelijkheden behoort om hun aandeel in de toekomst te vergroten. Varende participant van de Lady Amalia is Arjan Steenbergen, geen onbekende naam in de binnenvaartwereld. Arjan is zoon van Jan Steenbergen, die tot vorig jaar op de Janny uit ’s-Gravendeel voer. In zijn tienerjaren ging het niet al te best in de binnenvaart. Arjan wilde toch gaan varen en kwam als matroos terecht op een kustvaarder. De zee beviel hem eigenlijk heel goed en dus meldde hij zich op de zeevaartschool, waar hij een verkorte opleiding volgde. Nadat hij een jaar of twee als stuurman op kruiplijncoaster Deo Gratias voer, kocht hij samen met zijn broer Roel z’n eerste eigen schip, de 700-tons Denemarkenvaarder Cum Deo, die ze omdoopten tot Holland. Op dat schip – het type is inmiddels bijna uitgestorven – voeren de broers bijna vier jaar. In 2001 ruilden ze het in voor de 1400-tonner Aldeboorn, die eveneens de naam Holland op de boeg kreeg. “Een mooie, korte en internationaal herkenbare naam”, licht Steenbergen toe. Arjan Steenbergen en zijn zoons. (foto’s Jan Johan ten Have) In 2005 kocht hij een 2400-tonner, waarop hij slechts zeven maanden voer: “De markt was in die dagen compleet overspannen. Eigenlijk wilde ik dat schip helemaal niet kwijt, maar ik kreeg een bod dat ik niet kon weigeren.” Steenbergen werd vervolgens eigenaar van een 3400-tonner, die hij in 2008 van de hand deed. “Precies op dat moment begon de economische crisis. Het lukte me niet om een schip te kopen en daar ben ik achteraf alleen maar blij om. Ik ging afloswerk doen op zware-ladingschepen en daarmee wereldwijd varen.” Wijnne Barends Hoewel het afloswerk Steenbergen goed beviel, hield hij toch zijn oren en ogen open. De zelfstandigheid bleef trekken en begin 2010 hoorde hij tijdens een telefoongesprek met een collega van het sea-riverproject dat Wijnne Barends ontwikkelde. “Ik heb me gemeld en was vanaf dat moment bij het project betrokken. Van alle betrokkenen van dat moment ben ik uiteindelijk de enige die ook daadwerkelijk met dit schip gaat varen.” Lees verder op pagina 27 >> Wir Wünschen Lady Amalia C.V. mit coaster Lady Amalia allzeit Gute Fahrt. Wij leverden de geleidekoker en hydrauliek. Wir haben den kompletten Innenausbau inkl. Isolierung, Möbel geliefert. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Wij wensen de coaster Lady Amalia en bemanning een behouden vaart. Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Wie leverden aan de coaster Lady Amalia Groningen Shipyard B.V. Bouw en levering compleet schip Conoship International B.V. Ontwerp rompvorm en waterdichte indeling Groot Ship Design B.V. Engineering Wijnne Barends Bevrachting NNAM Noord-Nederlandse Assurantiemakelaars B.V. Verzekeringen ILT Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Pon Power B.V. Caterpillar hoofdmotor type 3508C DITA IMO 2 version, 1000 pk, 1600 rpm, Caterpillar generatorset type C.6 ACERT DITA, 156 kVa, 50 Hz en Caterpillar generatorset type CS.4 DIT, 81 kVa, 50 Hz Rubber Design B.V. Flexibele opstelling hoofdmotor Machine Support B.V. Uitlijnen voorstuwingsinstallatie Reintjes Benelux bvba Reintjes keerkoppeling type WAF 572L, reductie 7,4,74:1 Axces B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotor en generatorsets JB-Isolatie B.V. Isolatie accommodatie, machinekamer- en uitlaatgassenleidingen. Wärtsilä Netherlands B.V. Complete as-lijn van 6 meter inclusief binnenkoker, lagers en afdichtingen, HR straalbuis en 4-blads voortstuwingsschroef, 2300 mm Van der Velden Marine Systems NFU bedieningssysteem en alarmpaneel incl. roerstandaanwijzers, Ram type stuurmachine BST064-55 plug-and play met hydraulic powerpack HPP-280/0-2-2/7,5 kW/LS, stuurmachine-aandrijving 1DW55 en 1 stuks Barke® high lift flaproer type BRA 22-26-10-CC-LRS Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers en warmtewisselaars Leroy Somer Generatoren Veth Propulsion B.V. Veth Jet boegschroef type 4-K-1000V (265 kW, 1800 rpm incl luxe ClassicLine touchscreenbedieningspanelen en een Scania generatorset WindeX Engineering B.V. Levering en montage van RVS klaproosters Den Haan Rotterdam Airconditioning, levering en aanleg van sanitair Minimax Brandbeveiliging B.V. Co2 blusgasinstallatie voor de machinekamer en Cargo Hold incl rookmeldsysteem (smoke sampling) voor het Cargo Hold Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader Verhaar Omega Air & Nitrogen B.V. Werkluchtcompressor incl droger geassembleerd op een 90 liter ketel Reikon B.V. Pompen Berg Armaturen Steuerungen GmbH & Co. KG Ballastsysteem Eekels Electro Elektische installatie Kampers Scheepskonstruktie B.V. Geleidekoker en hydrauliek van stuurhuis Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Trinoxx B.V. Ramen Smits-Neuchatel Marine Department B.V. Vloeren Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Betimmering van woning en stuurhuis Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Hydraulische kraan, gieklengte 10 mtr Ship’s Equipment Centre Groningen B. V. (SEC Groningen) Ankerlieren, hekankerlier en kettingen Datema-Delfzijl B.V. Rescue boat Winteb B.V. Ontluchtingen Coops & Nieborg B.V. Luiken en luikenwagen Bebeka U.A. Mobil smeermiddelen Jotun B.V. Coating Groningen Shipyard Painting Division Schilderwerk en conservering
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl