Views
2 years ago

2012-15

  • Text
  • Nieuwe
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Onze
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Marine

De Binnenvaartkrant 8 17

De Binnenvaartkrant 8 17 juli 2012 Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Eisbrecher “HETLINGEN” ca. 30,21 x 7,48 x 2,20 m (LxBxTiefgang) Weitere Informationen erhalten Sie unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 69 75897 - 0 • Fax: +49 69 75897 - 479 Gezocht: Spudpalen diameter ± 760 mm of 915 mm diverse lengtes gewenst Powerpack Geschikt voor bediening spuds Aanbiedingen graag per mail via: powerpackenspuds@gmail.com Te koop: Schroevendok afm. 20 x 18, hefvermogen circa 250 ton, compleet met compressor vr.pr. € 80.000,- Tel. 06 - 41 42 06 07 TE KOOP RIANT APPARTEMENT AAN MAAS-WAALKANAAL TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 www.huizinga-snijder.nl Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij het aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Wij zijn leverancier van Alutech stuurstoelen degelijke Noorse kwaliteit Alutech 500 series De Alutech 500 stoel is verkrijgbaar met twee typen onderstel, Standard en Office, en in vier verschillende kolom hoogtes. De Standard kan gemonteerd worden op de dekrail of direct op het dek. De Office versie wordt geleverd met glijders of wielen. Zithoogte en de voetensteun zijn gemakkelijk verstelbaar dankzij de Easy Touch gasveren, bediend vanuit de zitpositie. De rugleuning is volledig neerklapbaar, als de bovenbouw van de stuurhut moet zakken kunt u op de stoel blijven zitten. De kussens en armsteunen zijn gemakkelijk te vervangen. Biesboschhaven Zuid 9 4251 NM Werkendam TEL: 0183-500855 FAX: 0183-500856 www.scheepsinterieurbouw.nl Appartementencomplex ‘HEUMEN STAETE’ Basalt 30, 6581 HM Malden BIJZONDERHEDEN: · Gelegen op begane grond aan kopkant van appartementencomplex · Woonkamer van 70 vierkante meter aan kanaalkant · half-open keuken met inbouwapparatuur · twee slaapkamers · badkamer met vloerverwarming · douche · ligbad · 2 vaste wastafels en toilet · apart gastentoilet · Loggia aan kanaalkant · woning is voorzien van airco-installatie · rondom rolluiken · zonwering en horren · eigen parkeerplaats in ondergrondse garage · eigen fietsenkelder Leeg te aanvaarden in overleg. Vraagprijs € 350.000,- k.k. Informatie: tel: 024 358 44 68 gsm: 06 10 82 66 18 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. “Rhein-Main-Donau GmbH” voor loods of aflosser. Tel. 0049-6134-63423 Tevens aflossers gevraagd voor flexibel werk. Voor een lange of korte periode. Email: rhein-main-donau@t-online.de Scylla AG is een rederij met luxe riviercruiseschepen, die voor haar passagiers onvergetelijke reizen op de Europese rivieren verzorgt. Opgericht in 1974 beschikt ons familiebedrijf over een echte pioniersgeest: in 38 jaar hebben we onze vloot in eigen beheer uitgebouwd tot 17 hotelschepen en bevaren we zo goed als alle belangrijke waterwegen in Europa. De ontwikkeling van 2 nieuwe cruiseschepen geeft aan dat we met onze passie voor kwaliteit het juiste recept bieden voor een heerlijke vakantie. We zijn op zoek naar de volgende functies: 1e en 2e Kapitein i.b.v. Rijn- en/of Donaupatent Geschikte kandidaten hebben de juiste papieren, ervaring in de passagiersvaart, een verzorgd uiterlijk en kennis van de Duitse taal en/of Engelse taal. Wij bieden goede arbeidsvoorwaarden waaronder een 6/2 of 4/2 regeling. Voor uitgebreide omschrijvingen bezoek onze website: www.scylla.ch of bel tijdens kantooruren naar Oliver Sassen op het nummer +32 3380 1917 of +31 646032855. Schriftelijke sollicitaties voorzien van CV en pasfoto kunt u richten aan: Scylla AG, t.a.v. Human Resources, p/a Postbus 26, 4850 AA Ulvenhout, Nederland of per e-mail naar oliver.sassen@scylla.ch. Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.

De Binnenvaartkrant 9 17 juli 2012 Ook Vlaamse binnenvaartscholen zijn toe aan nieuw opleidingsschip Nautische onderwijsinstellingen in Vlaanderen kijken met enige afgunst naar de nieuwe opleidingsschepen die de binnenvaartschool in Huy dit jaar in gebruik heeft genomen. Hun eigen schepen zijn dringend aan vervanging toe. “Voor de opleiding van maritieme professionals heb je eigentijds materieel nodig.” Cenflumarin onderhoudt contacten met het Maritiem Instituut Mercator in Oostende, maar echt regelmatig is die samenwerking (nog) niet. Het thema kwam onlangs aan bod tijdens een gesprek op het kabinet van Vlaams minister van onderwijs Pascal Smet. “We hebben voorgesteld om er één school van te maken met twee vestigingen”, zegt de adjunct van de directeur van Cenflumarin, Kris Felix. “Voor financiële middelen en cursussen zou het verstandiger zijn om de krachten te bundelen. Op deze vlakken werken we nu nog parallel aan elkaar.” Maritieme campus Voorlopig is Cenflumarin nog gevestigd in wat verouderde gebouwen op een militair domein in Zwijndrecht. Aangezien het terrein geen eigendom is van de school zijn investeringen in infrastructuur moeilijk. Felix: “We zouden graag kunnen inspelen op moderne technieken, maar aanpassingen aan de infrastructuur gaan gepaard met een Reddingsoefeningen tijdens de opendeurdag in mei. Opleidingsschip Azymuth kan al geruime tijd niet meer varen. (foto Cenflumarin) hoop administratieve rompslomp. We zitten eigenlijk een beetje gevangen op dit terrein.” Er is echter verbetering op komst: in 2015 start op Linkeroever de bouw van een gloednieuwe maritieme campus. Cenflumarin gaat zich er vestigen, samen met de lagere school De Spits en een internaat. In het nieuwe pand zal tevens (maritiem) volwassenenonderwijs worden aangeboden en komt wellicht ook de afdeling Antwerpen van VLOOT te zitten. Eveneens dringend aan vervanging toe is de Azymut, een van de twee opleidingsschepen van Cenflumarin. De Azymut kan niet meer ingezet worden om te varen en ligt al geruime tijd stil in het dok. De radar wordt wel nog gebruikt, maar hoe interessant is dat op een stilliggend schip? Vanuit Vlaanderen wordt met enige afgunst naar de nieuwe opleidingsschepen van de binnenvaartschool in Huy gekeken. “Dat steekt ons wel een beetje de ogen uit”, aldus Felix. “Zo’n schip kost al snel enkele miljoenen. Toch heeft de binnenvaartschool in Huy slechts een vierde van het aantal leerlingen van alle Vlaamse maritieme scholen en opleidingscentra voor volwassenen samen. We hebben de kwestie onlangs opnieuw aangekaart op het kabinet van minister Smets. Men heeft ons beloofd het te toetsen.” Cenflumarin hoopt dat bagger- en sleepvaartbedrijven het streven van de scholen om een nieuw opleidingsschip te krijgen zullen ondersteunen. “Uiteindelijk gaat het over de kwaliteit van opleidingen in de nautische sector”, aldus plaatsvervangend Cenflumarin-directeur Nadine Goethals. “De tewerkstelling in de maritieme wereld neemt al jaren toe – kijk maar naar de haven van Antwerpen. Het bedrijfsleven heeft er belang bij dat het onderwijs meegaat met z’n tijd. We werken op school al jaren met dezelfde schepen. Tot nu toe konden we ze altijd nog enigszins aanpassen aan de actuele techniek, maar ook dat houdt een keer op. Als school willen we graag dat onze leerlingen meteen na hun opleiding aan de slag kunnen in het bedrijfsleven. Daar hebben we moderne opleidingsmiddelen voor nodig.” Stageplekken De school wil daarom de baggeren sleepvaartsector nauwer bij deze discussie betrekken. De kloof tussen het onderwijs en het bedrijfsleven is vaak nog groot, zo stelt Felix vast. Voor een deel heeft dit te maken met de traagheid waarmee binnen het onderwijs bepaalde zaken evolueren. “Denk aan de leerplannen. Het aanpassen daarvan duurt vaak jaren. Bedrijven krijgen daardoor de indruk dat er veel gepraat wordt, maar weinig gedaan.” Toch wordt er – vooral met de binnenvaart – op vele vlakken ook goed samengewerkt. “Als we stageplekken zoeken, werken schippers altijd mee. De vele stage-uren en beschikbare stageplaatsen vormen een sterk punt van onze school. Bij ons geven ook enkele (oud-)binnenschippers les. Als we iets nodig hebben, zijn ze altijd bereid de vraag voor te leggen aan andere varenden. De binnenvaart is een klein wereldje. Iedereen kent iedereen.” Nieuw sluis Blauwe Kei Vaarwegbeheerder De Scheepvaart gaat het sluizencomplex Blauwe Kei op het Kanaal Bocholt-Herentals vervangen door één nieuwe grote sluis. De huidige drie sluizen zijn oud, te klein en aan vervanging toe. Er kunnen slechts schepen tot 600 ton doorheen. Omdat de sluizen als industrieel erfgoed beschermd zijn, mogen ze niet worden afgebroken en zal er een parallelle kanaalarm worden gegraven met daarin één (of twee) grote sluizen. Hiervoor wordt een project-MER opgesteld. Openbaar onderzoek moet uitwijzen wat de meest geschikte locactie is en welke natuurcompensatie noodzakelijk is. 35 jaar APEC In het internationale maritieme opleidingscentrum (APEC) van de Antwerpse haven worden al 35 jaar havenprofessionals van over de hele wereld opgeleid. Dit jubileum is onlangs gevierd. Het trainingscentrum biedt standaardseminars, seminars op maat en opleidingen in het buitenland aan. Er werken twaalf mensen in vaste dienst en vijf ad hoc begeleiders. De buitenlandse seminars worden verzorgd via een pool van vijftien havenexperts. Heel wat APEC-alumni bekleden inmiddels belangrijke maritieme functies in de internationale havenwereld. Gashub Binnenvaartprijs voor Yara in vijftig landen. In het Henegouwse Tertre heeft Yara een fabriek aan het kanaal Nimy-Blaton. Er is een kade, maar die werd jarenlang amper gebruikt. Eén van de redenen was dat de meststoffen niet konden worden verladen bij regen. Daardoor waren binnenvaarttransporten slecht in te plannen. De afzetgebieden in Frankrijk werden daarom per trein bediend en afnemers in België en Luxemburg ontvingen hun goederen via de weg. In 2006 werd op de site in Tertre een overdekte laadinstallatie gebouwd. Sindsdien zit het binnenvaarttransport in de lift. Yara ziet kansen om het goederenvervoer over water in de toekomst verder uit te bouwen. Het bedrijf doet momenteel onderzoek naar enkele nieuwe binnenvaartprojecten. De Waalse minister van Infrastructuur Carlo Di Antonio presenteerde tijdens de Binnenvaartdag de vaarwegprojecten die in Wallonië op stapel staan. Zo moet de modernisering van de sluizen Ampsin-Neuville, Lanaye en Ivoz-Ramet eind 2014 klaar zijn. Belangrijk voor Wallonië is ook de realisatie van de verbinding Seine-Nord en de heropening van het kanaal Pommeroeul-Condé. Ook worden binnenhavens gemoderniseerd om het transport via de vaarweg te stimuleren. Vorig jaar is op de Waalse vaarwegen zo’n 45 miljoen ton goederen verscheept. Als alles volgens planning loopt, kan in Zeebrugge begin 2015 de eerste gastanker komen lossen aan de tweede LNG-steiger die in aanbouw is. Op dit moment wordt de onderbouw gerealiseerd. Volgend jaar begint operator Fluxys aan de bovenbouw. Het Zeebrugse havenbedrijf investeert 10 miljoen euro in de steiger. De bovenbouw (50 miljoen euro) wordt door Fluxys betaalt. Aardgas is voor de haven van Zeebrugge een belangrijke ladingsoort. Vorig jaar werd er 4,5 miljoen ton aangevoerd. Schepen zullen aan de nieuwe steiger kunnen laden en lossen, waardoor de haven ook in de export zijn rol als gashub kan versterken. ADVERTENTIE De laadkade van Yara in Tertre. (foto DPVNI) In Wallonië heeft Yara de jaarlijkse binnenvaartprijs van de Direction Promotion des Voies Navigables et de l’Intermodalité (DPVNI) gewonnen. Logistiek manager Claudy Dalne van Yara nam de prijs op 26 juni in ontvangst tijdens de Binnenvaartdag in Namen. Yara International is ’s werelds grootste leverancier van kunstmeststoffen. De groep heeft vestigingen ONZE ACTIVITEITEN HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. Handel & Scheepvaart B.V. DE VELDHOVEN 4C - 3342 GR HENDRIK IDO AMBACHT - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: INFO@BEIJERLAND.COM - I: WWW.BEIJERLAND.COM

Binnenvaartkrant