Views
2 years ago

2012-15

  • Text
  • Nieuwe
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Onze
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Marine

De Binnenvaartkrant 6 17

De Binnenvaartkrant 6 17 juli 2012 GEZOCHT PER DIRECT: TE KOOP: GRATIS SLOWAKISCHE FIRMA BIETET lichtmatroos/matroos voor dsb TELESCOPISCHE SPUDPALEN !! Bij zon/licht panelen samen PERSONAL Gemma. Voorkeur woonachtig Boterman Techniek BV 440 Watt. 1 Victron MPPT für Arbeit auf Frachtschiffe und Rotterdam en omgeving. Kost en Tel: 06-54287373 regelaar t.w.v. € 113,-, Personenschiffe in diese Fäche: inwoning vrij. loon notk. prijs € 795,- incl. btw. Deckmann, Lichtmatrose, Heuff-Van der Kamp is een groothandel in zand, grind en wegenbouwmaterialen. Eén van onze activiteiten betreft zandwinning en nautisch onderhoud van vaarwegen en havens. Hiertoe beschikken wij over 3 eigen zelfvarende zandzuigers. Voor een van onze zandzuigers zoeken wij voor spoedige indiensttreding een Schipper in bezit van Grootvaarbewijs en ervaring op een zelfvarende zandzuiger. Wij bieden uitstekende arbeidsvoorwaarden. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met de heer J.D.P. Pols: 06-51836635 / 0183-627110, p.pols@heuff-vanderkamp.nl Info bij R. Arends. Tel. 06-51322330 TE KOOP: Radiografische bedieningen bijv 8 knops € 550,00 Boterman Techniek BV Tel: 06-54287373 VOOR MS-GESINA-MARIA zijn wij op zoek naar matrozen met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van dienstboekje. Het vaarsysteem: 4wk.op/ 4wk. af, het salaris vlgs. CAO- Binnenvaart. Tel. 06-22424148 www.aquasolar.nl Tel. 0515-431920 GEZOCHT SCHIPPER/ STUURMAN i.b.v. Rijn-/Radarpatent min. tot KOBLENZ met containers loon ovtk. Tel:+32 (0)478/417459 +32 (0)475/466167 Matrose, Steuermann Kontakt: euroship.sk@gmail.com. Tel: 00421904341412, fax: 00421356416092 QUALIZIFIERT UND SOLID ARBEITSKRAFT FÜR IHRE SCHIFFE. WWW.BERTUSBUSSIE.NL Familiefeest/ bruiloft, dagje weg, feestbus of touringcar. Tel. 06-53536107 Heuff-Van der Kamp, Postbus 8, 6670 AA ZETTEN, telefoon 0183-627110, www.heuff-vanderkamp.nl Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl www.kika.nl Giro 8118 Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de • Bent u op zoek naar een binnenschip? • • WE HEBBEN EEN GROTE KEUZE AAN BINNENSCHEPEN! • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de GROUP BAECK PASSAGIERSSCHEPEN: TE KOOP ANTVERPIA 17 250 PERSONEN KEMPENHART 184 PERSONEN KEMPENAAR 50 PERSONEN PIETER PAUL RUBENS - Overzetboot 300 PERSONEN CAROLINE - Duw-sleepboot 540 PK - 397 KW - MOTOR A.B.C. GONDA 1 STOOMBOK MET STOOMCOMPRESSOR-ANTIEKWAARDE einde 1800 kan operationeel gemaakt door onze ex bedienaar - 50 TON ANTVERPIA 8 - ex magazijn ponton 159 TON Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 Jos de Laat Tel. (0032)0496/50.25.93 Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 7 17 juli 2012 ‘Economisch loods’ voor de binnenvaart Particulieren zouden zich meer moeten bezighouden met de bedrijfsmatige kant van hun zaak. Dat adviseert Helge Berger, die als een ‘economische loods’ binnenvaartondernemingen begeleidt en helpt bij de voorbereiding van (scheeps)financieringsaanvragen. Volgens Berger is er de laatste jaren te lichtzinnig met scheepsfinancieringen omgesprongen: “Je zag veel ‘big thinking’.” Berger had, voor hij in 2009 voor zichzelf begon, al een netwerk in de binnenvaart opgebouwd. Zo zette hij in het verleden voor een grote leasemaatschappij een eigen binnenvaarttak op. Vandaag begeleidt hij als zelfstandig economisch adviseur particulieren, rederijen en bevrachters. Hij helpt de rentabiliteit van hun onderneming te verbeteren en bereidt financieringsdossiers voor. “Ik ben geen financieel bemiddelaar. Provisies neem ik niet aan. Ik stel me neutraal op tegenover banken en werk exclusief voor mijn klanten. Hún belang is mijn belang.” Bij bedrijven die het economisch moeilijk hebben, neemt Berger als het ware het roer een poosje over. Als een echte loods, zoals ook blijkt uit de naam van zijn bedrijf: Ihr Wirtschafts-Lotse. Daarna blijft hij net zo lang op de achtergrond aanwezig tot de klant weer op de juiste koers is. De bedrijfsbegeleiding duurt minimaal zes maanden. “Om er zeker van te zijn dat de klant weer in goed vaarwater terechtkomt.” Een probleem is volgens Berger dat veel particulieren niet of nauwelijks met hun bank communiceren. “Hoe moeilijker de economische omstandigheden, hoe belangrijker het is om een goed contact met je bank te onderhouden. Ik ga dan ook vaak met particulieren mee op gesprek bij hun bank.” Terug naar de basis In Nederland gevestigde particulieren begeleidt Berger niet; daarvoor heeft hij te weinig kennis van de Nederlandse regelgeving. Hij begeleidt wel Nederlandse particulieren met een bedrijf in Duitsland of Nederlanders die in Duitsland een nieuw schip gaan bouwen en daarvoor een Duitse vestiging openen. Hij helpt bij het opstellen van een goed onderbouwd financieringsconcept. “We stellen kritische vragen: waarom moet het juist dit schip zijn? Zijn er goede afspraken over de vrachttarieven gemaakt? Staan die ook op papier? Is er bijvoorbeeld een intentieverklaring aanwezig? We controleren businessplannen samen met een belastingsadviseur, een notaris en een advocaat. Verder “Particuliere ondernemer heeft meer slagkracht nodig” doen we een liquiditeits- en rentabiliteitsstudie en praten we met de bevrachter.” Een degelijke voorbereiding, kortom. Volgens Berger is er de laatste jaren (in Nederland) te lichtzinnig met scheepsfinancieringen omgesprongen: “Je zag veel ‘big thinking’, de schepen werden steeds groter. Ook banken hebben kritische grenzen overschreden. Nu moeten we terug naar de basis. Beide benen op de grond.” Ondanks de overcapaciteit die ontstaan is, ziet hij nog kansen op de nieuwbouwmarkt. “De overcapaciteit zit ‘m met name bij de grote drogeladingschepen. Voor kleinere schepen, die ook op de kanalen kunnen varen, is er voldoende werk. Daarnaast moeten er nog veel dubbelwandige tankers worden bijgebouwd. Je kan daar, als je het verstandig aanpakt, een mooie boterham mee verdienen.” “Onlangs hebben we twee jonge particulieren begeleid bij de financiering van een nieuwe dubbelwandige tanker. We hebben stille vennoten die bereid zijn om mee te investeren en in ons netwerk zitten ook bevrachters. Maar als we helpen bij de financieringsvoorbereiding willen we na de aankoop ook de bedrijfsmatige begeleiding van de binnenvaartonderneming verzorgen. Dat is de voorwaarde.” Zaken op orde Hij steekt binnenvaartondernemers in deze economisch moeilijke tijden een hart onder de riem: “Er komen ook weer betere tijden. Economische dalperiodes zijn in zoverre nuttig dat iedereen terug in z’n plooi valt. De kop in het zand steken of klagen helpt niet; je moet in oplossingen denken. Belangrijk is dat je in goede tijden een spaarpotje aanlegt. Ook daar kunnen wij bij helpen.” “Particulieren zouden zich meer moeten bezighouden met de bedrijfsmatige kant van hun onderneming. Zolang bevrachters de indruk hebben dat schippers alleen kunnen varen, verandert er niets. Mijn tip: schakel eens wat vaker een bedrijfskundige in. Mij of één van mijn collega’s – daar gaat het mij niet om. Waar het wél om gaat, is dat we de slagkracht van de particuliere bedrijven vergroten. Een goed bedrijfsadviseur betaalt zich dubbel en dwars terug.” Meer informatie: www.ihr-wirtschaftslotse.de Harry Vugts neemt afscheid van ‘familie’ Post & Co “Een lief kind heeft vele namen”, zegt een overbekend spreekwoord. Dit gezegde deed beslist opgeld tijdens de afscheidsreceptie van Harrie Vugts. Veel relaties, collega’s en vrienden stapten aan boord van Raderstoomboot De Majesteit. Zij drukten daar de hand van de aankomend pensionado die, na een dienstverband van bijna 25 jaar, vertrekt bij Post & Co P&I. MAATJE GAAT MET VAKANTIE Een aantal genodigden voerde het woord. Directeur Roderick Post roemde met name de kwaliteiten die Vugts in een kwart eeuw toonde. Dankzij diens tomeloze inzet, kennis van zaken en grote netwerk droeg hij bij aan het succes van de Rotterdamse onderneming. Post stelde verder dat Vugts in al die jaren een meer dan volwaardig “lid van de Post-familie” was geworden. Een begrip dat de open bedrijfscultuur tekent. Nationaal Kamp Aansluitend overhandigde Stichting Nationaal Kamp voor Schipperskinderen, bij monde van bestuurslid Antoon Korporaal, Harrie Vugts een ludiek feestpakket. Met daarin onder meer een rode stormlantaarn: de traditionele dankbaarheidsbetuiging die wordt uitgereikt aan mensen die “aantoonbaar gesneden zijn uit het juiste Kamphout”. Vugts liet dát in 1993 zien, in zijn amfitheaterrol als Bosnimf. Getooid in een “vurig vlammenpak” en gele kaplaarzen opende hij toen het 37e Nationaal Kamp. Stichtings(ere)voorzitter Cor Spek memoreerde dat moment als “indrukwekkend” en trok een parallel met de duiding “Post-familie”: dat gevoel deelt Korporaal. (foto TekstAtelier) het Nationaal Kamp ook met de sympathieke Vugts. Spek dankte Post & Co voor hun jarenlange trouw: al sinds 1983 is de verzekeraar sponsor van het kampwerk. “Dat is uniek.” Ter gelegenheid van zijn afscheid had Vugts zijn netwerk opgeroepen een bijdrage te schenken aan het Nationaal Kamp. Tijdens de receptie bleek de donatie 3.500 euro groot. Petra Potters volgt Vugts op in diens functie van inland broker/underwriter. Harrie Vugts neemt met veel plezier de rode stormlantaarn in ontvangst uit handen van Anton ADVERTENTIE

De Binnenvaartkrant