Views
2 years ago

2012-15

  • Text
  • Nieuwe
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Onze
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Marine

De Binnenvaartkrant 2 17

De Binnenvaartkrant 2 17 juli 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Green Award Binnenvaart steeds internationaler Vlnr: Christophe Peeters, Pascal Bauwens en Yves Bauwens. (foto Stichting Green Award) Stichting Green Award heeft het 300e binnenvaartcertificaat uitgereikt. Christophe Peeters, havenschepen in Gent, overhandigde de Green Award Binnenvaart aan Pascal en Yves Bauwens van mts Beringzee (4.204 ton). In zijn toespraak benadrukte Peeters, die ook voorzitter is van het Havenbedrijf van Gent, dat de haven duurzame GEVRAAGD ponton of dekschuit tegen lage prijs, hoeft geen SI op te zitten, tevens loopbrug gevraagd. Tel. 06-42122460 TE KOOP CASCO Rondvaartboot, 34 x 6.50 x 1.00 x 5.30 x 6.30. www.meppelerdiep.nl Tel. 06-15559215 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Poland S.P.ZO.O. biedt u per direct aan: Poolse lichtmatroos tot stuurman. Email: poland@gerwil.com Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. TE KOOP TE KOOP Mooi 2 kamer appartement op Beunschip 2050 t / 1100 m3 met 11 hoog, gelegen aan de Maas in spudpalen, 720 pk. Spijkenisse 06-53596795 Tel. 06-10520207 GEZOCHT PER DIRECT Schipper havengebied Rotterdam. Tel. 010-4298369 TE KOOP 2 Bol schotels p.st. € 600, evt met CANAL + kaart nieuwwaarde €2350,- p.st. Tel. 06-20821485 T. +48 660040322 of SLEEPBOOT 0527-690032 10 mtr., DAF 615 geen S.I. Uitstekende staat. Fraai laag HOLLAND SHIP CLEANING model, inruil mogelijk Voor reiniging/conservering van vr. pr. € 25.000,-. ruimen,tanks,machinekamers en Tel. 0655848263 overig verfwerk. Wij komen met serviceboot RUIMEN 500BAR + VERF Tel. 06-17324458 SPUITEN. E-mail: info@ Paans komt naar u toe! hollandshipcleaning.nl Bel: 06-54340087 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl initiatieven voor de binnenvaart verder wil steunen. In juni vorig jaar ontvingen de eerste drie schepen het milieukeur voor de binnenvaart; inmiddels is dat aantal verhonderdvoudigd. “Maar”, zo benadrukt Stichting Green Award in een persbericht, “we zijn er nog niet. Dit is een prachtig resultaat, maar we willen Green Award voor de binnenvaart nog verder uitrollen in Europa.” Op dit moment vaart 88 procent van de gecertificeerde schepen onder Nederlandse vlag. “We zien een toename van het aantal aanvragen van Duitse, Belgische en Luxemburgse schepen; daarom vinden het we het ontzettend leuk dat het 300e schip van een Belgische eigenaar is, dat onder Luxemburgse vlag vaart.” Stremming door Ramspolbrug Rijkswaterstaat voert van dinsdag 24 tot en met donderdag 26 juli dagelijks tussen 06.00 uur en 21.00 uur werkzaamheden uit aan de nieuwe Ramspolbrug. Hierdoor is het Ramsdiep tijdens deze periodes volledig gestremd voor al het scheepvaartverkeer. De stremming is onder andere nodig voor het plaatsen van het nieuwe bedieningshuis en de laatste liggers voor het wegdek van de nieuwe brug. Het scheepvaartverkeer kan gebruik maken van de wachtvoorzieningen ter plaatse. Voor de richting van het Ketelmeer naar Zwarte Meer geldt dat de scheepvaart moet wachten vóór de balgstuw. Tijdens de stremmingperiode wordt de brug bediend tussen “De uitreiking van dit certificaat in ons kantoor past volledig in onze strategie van een duurzame haven”, aldus Christophe Peeters. ”We willen immers het milieuvriendelijke vervoer van goederen via binnenvaart maximaal bevorderen. Door de goede ontsluiting met het Europese binnenvaartnetwerk is Gent als multimodale haven immers ideaal gelegen voor de binnenvaartsector.” 21.00 en 22.30 uur en is doorvaart mogelijk. Gisteren en vandaag is de ondersteunende buispaal voor het bedieningshuis geplaatst, met trappen aan de binnen- en buitenzijde. Een 250-tons kraan plaatst woensdag 25 juli het bedieningshuis er bovenop. Ook de laatste liggers voor het wegdek worden gelegd. Schepen die hoger zijn dan 13 meter kunnen dan ter hoogte van het vaste gedeelte van de brug niet meer rechtdoor varen, maar moeten uitwijken naar het nieuwe beweegbare deel. Dit staat aangegeven met borden langs de vaarweg. De brugkleppen van de nieuwe Ramspolbrug blijven openstaan tot de ingebruikname van de N50 begin 2013. Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,75 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. U ontvangt binnenkort een faktuur. Datum: _______________ KICKERS Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, antwoordnr. 70133, 3070 VB Rotterdam. (postzegel niet nodig) Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,25 * 15,50 * 20,50 * 25,75 * 30,75 * 36,00 * 41,00 *

De Binnenvaartkrant 3 17 juli 2012 Door nieuwe registratieplicht loopt ook inlener personeel risico op boete Sinds 1 juli moeten alle werkgevers die arbeidskrachten tegen een vergoeding beschikbaar stellen aan anderen, zich hebben geregistreerd. Met de registratieplicht wil de Nederlandse overheid beter zicht krijgen op de wijze waarop arbeidskrachten te werk worden gesteld en fraude beter kunnen opsporen. Vrijdagochtend zijn op de Rijn 102 passagiers van de Regina Rheni geëvacueerd nadat er brand was ontstaan aan boord. Naar verluidt trad de bemanning kordaat en correct op, zodat de evacuatie vlekkeloos verliep. Het riviercruiseschip voer ten tijde De wet heeft ook consequenties voor iedereen die arbeidskrachten inhuurt. Inleners mogen niet meer gebruik maken van uitleners die niet goed geregistreerd staan. Daarvoor zijn zij zelf verantwoordelijk. Inleners kunnen vanaf deze maand op de website van de Kamer van Koophandel (www.kvk.nl/waadi) controleren of uitleners goed geregistreerd staan. Een woordvoerster van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid benadrukt dat ook de binnenvaart onherroepelijk met de nieuwe wet te maken krijgt. Ze wijst op de risico’s die ondernemers lopen als ze niet met geregistreerde bedrijven werken. Niet alleen uitleners die de wet Vlekkeloze evacuatie bij brand van de brand ter hoogte van Düsseldorf. De overwegend oudere gasten uit Engeland werden door een ander passagiersschip aan wal gebracht. Er deden zich geen ernstige persoonlijke ongelukken voor. Wel klaagden tien van de gasten over last van hun longen door de ingeademde rook. Eén vrouw kreeg een astma-aanval. De brand ontstond volgens de Duitse politie bij de keuken. De oorzaak is nog niet duidelijk. Meerdere blusboten en politievaartuigen waren ter plaatse. Het vuur was binnen drie uur onder controle. overtreden, riskeren een boete van 12.000 euro per werknemer, ook inleners kunnen door Inspectie SZW zo’n boete krijgen. Bij een tweede overtreding wordt de boete verhoogd tot 24.000 euro en bij een derde overtreding tot 36.000 euro per werknemer. Tot nu toe is de registratieplicht bij veel varende ondernemers onbekend, zo blijkt. Als ze al van de nieuwe wet op de hoogte zijn, denken ze dat het alleen gevolgen heeft voor het uitzendbureau waar ze personeel van betrekken. Dat geldt wel voor de registratie op zich, maar zelf zijn ze er dus voor verantwoordelijk om te controleren of hun leverancier aan die plicht heeft voldaan. Als dat niet het geval is, zijn ze zelf ook flink de pineut. Handelsregister Uitleners moeten nu in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel een aantekening hebben opgenomen dat ze arbeidskrachten ter beschikking stellen. Ondernemers die bedrijfsmatig arbeidskrachten ter beschikking stellen, zoals uitzendbureaus, kunnen dit via een wijzigingsformulier doorgeven aan de Kamer van Koophandel. Uitleners die niet-bedrijfsmatig arbeidskrachten ter beschikking stellen kunnen dit telefonisch of per mail doorgeven aan de Kamer van Koophandel in hun regio. CASCO Hemiksem werkt aan doorstart CASCO Hemiksem werkt aan een doorstart. Vorige maand vroeg de directie bij de rechter tijd voor een “gerechtelijke reorganisatie” om een “minnelijk akkoord” met schuldeisers te bereiken en zo de weg vrij te maken voor een overname, participatie of nieuwe financiering. De werf in Hemiksem is vooral actief in onderhoud en reparatie van binnen- en kustvaartschepen. Door de economische crisis liep het aantal opdrachten terug en kwam het bedrijf in financiële problemen. CASCO Hemiksem werkt nu aan een oplossing. De vijftig werknemers blijven in de tussentijd, maar voor hen geldt “een regime waarin tijdelijke werkloosheid is vervat”. De zaakvoerder van CASCO Hemiksem schreef een open brief waarin de situatie van de werf wordt uitgelegd. De brief, die op www. binnenvaartkrant.nl te lezen is, is meteen ook een oproep aan de politiek en mogelijke investeerders. De Regina Rheni meerde afgelopen weekend – op het eerste oog ongeschonden – af bij scheepswerf Vahali in Gendt. (foto Hans Heiligers) Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl In Egypte is sinds vorig jaar niet veel veranderd. Veel mensen denken dat de geschiedenis zich herhaalt, dat we in cirkeltjes lopen. Dat is niet zo; de tijd heeft maar één richting en die is vooruit, zolang je niet beschikt over kosmische krachten of leeft als een quark. Elke gebeurtenis is weer uniek. Egypte is een mooi voorbeeld. Bij de ‘Arabische Lente’ krijgen mensen romantische fantasieën van de Franse revolutie, waarbij een einde kwam aan dat achterhaalde ancien régime (wat ‘oud bestuur’ betekent). De Franse revolutie kostte veel levens en werd gevolgd door tien jaar van instabiele regeringen, waarna een sterk mannetje de zaak overnam en wat structuur (burgerlijke stand, wetboeken, belastingen, het metrieke stelsel, valuta, rechts rijden en de infrastructuur) bracht in Frankrijk en omdat hij van landjepik hield, uiteindelijk in heel Europa. Hoe waarschijnlijk is het dat er een genietje als Napoleon opstaat in Egypte (of Libië of Syrië)? Die kans is te verwaarlozen. Je kan niet de toekomst voorspellen aan de hand van de geschiedenis, maar het is wel handig om te weten waarom dingen fout gingen zodat je je niet twee (of meer) keer aan dezelfde steen stoot. Er is weinig romantiek aan een revolutie. Letterlijk betekent het ‘omwenteling’ maar het staat natuurlijk voor Site was en is veilig Donderdag 12 juli kregen diverse bezoekers van www.binnenvaartkrant.nl een melding van Google dat zich mogelijk ‘malware’ op de site bevond en dat ze uit veiligheidsoverwegingen beter niet door konden klikken. Die melding bleek gelukkig onterecht. We hebben Google dan ook gevraagd een nieuwe test uit te voeren en de waarschuwing in te trekken. Daarna ging het sein weer op veilig. We hopen dat de foutieve melding geen overlast heeft veroorzaakt bij bezoekers van onze site. een plotselinge, rigoureuze verandering waarbij veel gehakt wordt en er nog meer spaanders vallen. Sinds het crisis is in de binnenvaart, vindt de sector dat er rigoureus moet worden veranderd, maar we houden niet van spaanders. Ter geruststelling: al zou iedereen het willen, ‘plotseling’ kan allang niet meer. De ontwikkelingen in de binnenvaart gaan geleidelijk; inderdaad een evolutie, al willen velen er niet in geloven. Heel zichtbaar zie je de brancheclubs naar elkaar toe kruipen, elkaar besnuffelen, terugschrikken en Ontwerp Coastal Challenger Een artikel in de vorige Binnenvaartkrant kan de indruk hebben gewekt dat werkschip Coastal Challenger is ontworpen door Forward Engineering en Gaastmeer Design. Dat is niet het geval. Het grootste aandeel in het ontwerp van dit schip hadden opdrachtgever Acta Marine en hoofdaannemer Maritiem Cluster Friesland. Zij maakten daarbij gebruik van aanvullende diensten van Forward Engineering en Gaastmeer Design. Ancien régime dan weer bij elkaar kruipen, alsof ze een onweerstaanbare aantrekkingskracht op elkaar uitoefenen. Dat is natuurlijk niet zo, het is gewoon onvermijdelijk. Minder zichtbaar is de evolutie in de sector zelf, bij de mensen dus die varen en vervoeren. Dat is de binnenvaart die een veel rigoureuzere verandering nodig heeft dan het ancien régime aan het Vasteland. Tenzij je er de voorkeur aan geeft dat de wal het schip keert. Dat hoeft niet eens een omwenteling te betekenen, maar dat er spaanders vallen, dat staat vast.

De Binnenvaartkrant