Views
2 years ago

2012-15

  • Text
  • Nieuwe
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Onze
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Marine

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 AGGREGATEN Rabobank Shipping www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING KNRM-station Dordrecht begint rederskring voor bedrijven 5 9 17 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 31.000 Editie 15 - 17 juli 2012 Over heel de wereld berichtten media over een nieuw staaltje Hollands Glorie. Op aangeven van Koningin Beatrix (op de foto terzijde gestaan door Ronald Paul en Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdam) werd woensdag 11 juli het laatste zand gestort in de zeewering van Maasvlakte 2. Als de spoorcapaciteit niet toereikend is voor de vraag via de Nederlands-Duitse grensovergangen, dan zullen verladers voor maximaal 9 procent van het ladingvolume een alternatief kunnen vinden in de binnenvaart. Maar dan betalen ze hogere kosten en hebben ze langere vervoerstijden. Minister Melanie Schultz geeft met haar vorige week verstuurde antwoord aan de Tweede Kamer aan dat volgens haar vervoer over water nauwelijks een serieus alternatief genoemd kan worden voor het spoor en dat het Programma Hoogfrequent Spoor dus door zou moeten gaan. De minister van Infrastructuur en Vlaamse binnenvaartscholen willen ook nieuw opleidingsschip Mijlpaal voor Maasvlakte 2 Rond doodtij, toen de stroming minimaal was, sloten de aannemers Boskalis en Van Oord met groot materieel het gat in de 11 kilometer lange zeewering gesloten. Drieënhalf jaar na de start van de aanleg en exact op schema. De mijlpaal voor Maasvlakte 2 betekent dat de Rotterdamse haven 20 procent groter is en Nederland 2.000 hectare. Met het op de zee veroverde land kan de Rotterdamse haven naar verwachting zeker 20 tot 25 jaar vooruit. In 2014 zijn de eerste containerterminals in bedrijf. (foto Freek van Arkel) “Binnenvaart niet interessant als alternatief voor spoor” Milieu baseert zich op een TNOonderzoek dat is verricht na een motie van Farshad Bashir (SP) en Sharon Dijksma (PvdA). Zij verzochten de regering “fors in te zetten op de binnenvaart als modaliteit voor het goederenvervoer”, omdat het internationale goederenvervoer per spoor niet zou kunnen groeien zolang de verbinding met Duitsland beperkt is. Daarom was immers de investering van het Programma Hoogfrequent Spoor nodig. De beslissing daarover is door de val van het kabinet trouwens doorgeschoven naar de volgende regering. Maar die extra inzet op binnenvaart zit er niet in. In Van spoor naar binnenvaart heeft onderzoeksinstituut TNO bekeken wat de mogelijkheden zijn om huidig en toekomstig spoorgoederenvervoer via de Nederlands-Duitse grens uit te laten wijken naar de binnenvaart. Slechts 9 procent zou daar in 2020 voor in aanmerking komen. Voor de binnenvaart is dat nog geen 2 procent van het volume dat nu via de internationale oostwest-as gaat. En hoe makkelijk de binnenvaart die lading dan ook erbij zou kunnen doen, zal de modal shift volgens de onderzoekers, niet spontaan plaatsvinden: “want dat zal leiden tot hogere vervoerskosten en langere vervoerstijden; de verlader kiest dus voor spoorvervoer.” Lees verder op pagina 5 >> Wasserstraßenpläne weiterhin mit Mankos “Europese aanpak nodig tegen geknoei stookolie” “De EU moet voorkomen dat er geknoeid wordt met stookolie. Dat kan door een zwarte lijst te maken van gevaarlijke stoffen die niet in stookolie mogen voorkomen.” Dat stelt Europarlementariër Peter van Dalen van de ChristenUnie. Hij steunt daarmee een wens van het Korps Landelijke Politie Diensten. Niet alleen de stookolie met het chemisch afval zelf maar ook het transport ervan zou verboden moeten worden, wil het KLPD. Van Dalen was vorige week aanwezig bij controles in het kader van de handhavingsactie ‘Waakzaam Milieu’ van het KLPD. De politie controleerde toen opnieuw bij de Kreekraksluizen binnenvaarttankers die stookolie vervoerden. Op vier schepen werd lading aangetroffen waarvan de samenstelling niet klopte. Het gaat om chemisch afval dat ergens in de keten wordt toegevoegd aan de stookolie. In plaats van een kostenpost voor een correcte verwerking leveren de giftige stoffen zo nog geld op ook. Als de politie zo’n foute partij aantreft, is het vaak onmogelijk te achterhalen waar in de keten en door wie de bijmenging heeft plaatsgevonden. De huidige regels gaan niet ver genoeg, vindt Van Dalen. Als vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement gaat hij bij Europees Commissaris Potocnik van Milieu aandringen op een Europese aanpak. Als het vervoer van vervuilde stookolie daadwerkelijk verboden wordt, zoals het KLPD wil, loopt de binnentankvaart het risico de kop van Jut te worden. De bunkerbedrijven worden dan opgezadeld met de gevolgen van problemen die andere partijen, eerder in de keten, veroorzaken. Holland Diesel Maassluis Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS Officieel dealer van: GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl HYDRAULISCHE (STUUR)INSTALLATIES +31 (0)10 258 02 58 info@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU

Binnenvaartkrant