Views
4 years ago

2012-14

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Meter
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Marine
  • Onze

en Waterstaat De

en Waterstaat De Binnenvaartkrant 2 3 juli 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. SLOWAKISCHE FIRMA BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personenschiffe in diese Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose, Steuermann Kontakt: euroship.sk@gmail.com. Tel: 0042-1904341412, fax: 0042-1356416092 QUALIZIFIERT UND SOLID ARBEITSKRAFT FÜR IHRE SCHIFFE. GEZOCHT SCHIPPER/ STUURMAN i.b.v. Rijn-/Radarpatent min. tot KOBLENZ met containers loon ovtk. Tel:+32 (0)478/417459 +32 (0)475/466167 GEZOCHT PER DIRECT: lichtmatroos/matroos voor dsb Gemma. Voorkeur woonachtig Rotterdam en omgeving. Kost en inwoning vrij. loon notk. Info bij R. Arends. Tel. 06-51322330 TE KOOP: Radiografische bedieningen bijv 8 knops € 550,00 Boterman Techniek BV Tel: 06-54287373 TE KOOP: TELESCOPISCHE SPUDPALEN !! Boterman Techniek BV Tel: 06-54287373 TE KOOP Mooi 2 kamer appartement op 11 hoog, gelegen aan de Maas in Spijkenisse Tel. 06-10520207 GEVRAAGD PER DIRECT 1ste & 2de kapitein voor RVS tanker, vaargebied ARA. Wij bieden goed salaris, pensioenregeling en goede werksfeer. 0032/498 162 361 AARDIGE MAN ZOEKT DITO VROUW! Woonachtig op varend schip, vaargebied in het westen van het land. Interesse? Briefondernummer: 2012-1401 BZA AFLOSSER Patent Basel. 06-22789138 TE KOOP CASCO Rondvaartboot, 34 x 6.50 x 1.00 x 5.30 x 6.30. www.meppelerdiep.nl Tel. 06-15559215 Bemanning nodig? Voor het subsidiebedrag van € 2.100 leveren en installeren wij een goedgekeurde AIS -transponder bij u aan boord. Compleet met antennes en inbouwverklaring. Vraag vrijblijvend naar de voorwaarden Gerwil Crewing Poland S.P.ZO.O. biedt u per direct aan: Poolse lichtmatroos tot stuurman. Email: poland@gerwil.com T. +48 660040322 of 0527-690032 HOLLAND SHIP CLEANING Voor reiniging/conservering van ruimen, tanks, machinekamers en overig verfwerk. Wij komen met serviceboot Tel. 06-17324458 E-mail: info@hollandshipcleaning.nl GEVRAAGD Jonge gemotiveerde kapitein i. b.v. vaarbewijs op containerschip R’dam -A ‘pen. 7dg op/7dg af. Loon in overleg. Tel. 0031-626613066 TE KOOP Beunschip 2050 t / 1100 m3 met spudpalen, 720 pk. 06-53596795 GEVRAAGD: Matroos op ms Taling,14 dgn op, 14 dgn af. Loon volgens CAO. Zondags niet varen. Tel. 0620-953638 GEZOCHT MATROOS/STEL voor op poederstofschip MS ISABEL, week op weekend af, loon i.o. Geïnteresseerd? BEL. 0031(0)6 42296019 GEZOCHT PER DIRECT Schipper havengebied Rotterdam. Tel. 010-4298369 TE KOOP 2 Bol schotels p.st. € 600, evt met CANAL + kaart nieuwwaarde €2350,- p.st. Tel. 06-20821485 SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN TE KOOP ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl Wees geen blindganger met een AIS -transponder Offshore Polyester motorsloep. Perkins Diesel 50 pk, zelflozend. Tel. 06-55848263 SCHILDERWERKZAAMHEDEN OP SCHEPEN. Specialist in machinekamers spuiten. Verflevering met hoge korting. Tel. 06-53135007 / 078-6106798 WWW.BERTUSBUSSIE.NL Familiefeest/ bruiloft, dagje weg, feestbus of touringcar. Tel. 06-53536107 AFLOSSER NODIG VOOR RIJN & BINNENVAART? Bel: 0031-622515555 Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org IVW erkend Inspectie Verkeer St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Nieuwe zeesluis haalbaar Onderzoek naar een nieuwe grote zeesluis bij IJmuiden wijst uit dat een zeesluis van 500 x 65 x 18 meter haalbaar, betaalbaar en inpasbaar is. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, gedeputeerde Post van de provincie Noord-Holland en wethouder Ossel van de gemeente Amsterdam hebben hun voorkeur uitgesproken voor deze variant. Daarmee is de komst van een nieuwe zeesluis ter vervanging van de Noordersluis een stap dichterbij gekomen. De aanleg is op 848 miljoen euro geraamd. De zeesluis moet de bereikbaarheid van de Amsterdamse havenregio over het water verbeteren. De ‘voorkeursbeslissing’ is gebaseerd op onderzoek naar drie verschillende sluisvarianten. Hierbij is gekeken naar de technische, ruimtelijke en nautische haalbaarheid, de investerings- en onderhoudskosten, de verwachte milieueffecten, de maatschappelijke kosten en baten, de planning en risico’s, en de financierbaarheid. Een zeesluis van 500 meter lang, 65 meter breed en 18 meter diep past binnen het sluizencomplex op de beoogde locatie tussen de Noordersluis en de Middensluis. De nieuwe sluis kan op deze locatie met traditionele rechte roldeuren worden uitgevoerd. De oplevering is mogelijk in 2019. Een jaar eerder zouden in de testfase al de eerste schepen kunnen schutten. Naar verwachting start de aanleg in 2015. Na ingebruikname van de nieuwe zeesluis wordt de Noordersluis buiten bedrijf gesteld en alleen ingezet bij eventuele calamiteiten. De bouw van de nieuwe zeesluis wordt geraamd op maximaal 848 miljoen euro. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu betaalt daarvan 574 miljoen euro. Dat bedrag staat voor vervanging van de noordersluis. De provincie Noord-Holland (58,3 miljoen) en gemeente Amsterdam (129,6 miljoen) dragen bij voor een grotere sluis en de snellere aanleg. Daarnaast rekenen de partijen op een Europese subsidie uit het fonds voor de Trans-Europese Vervoersnetwerken (TEN-T) en fiscale voordelen. Voor de planstudiefase gaf Brussel eerder al een subsidie van 1,75 miljoen euro. Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,75 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. U ontvangt binnenkort een faktuur. Datum: _______________ K I C K E R S Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, antwoordnr. 70133, 3070 VB Rotterdam. (postzegel niet nodig) Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,25 * 15,50 * 20,50 * 25,75 * 30,75 * 36,00 * 41,00 *

De Binnenvaartkrant 3 3 juli 2012 Wedstrijd met Youtube-filmpjes als promotie voor binnenvaartopleidingen Jongeren filmen leven en werken aan boord Wie kunnen aan jongeren het beste duidelijk maken hoe leuk het werk in de binnenvaart is? Jongeren die zelf op een schip varen. Dat is het uitgangspunt van een nieuwe actie die Onderwijs Centrum Binnenvaart samen met de vakbonden CNV Vakmensen en Nautilus International is gestart: ‘Be your own captain’. Net afgestudeerde jongeren worden opgeroepen een Youtube-filmpje te maken over het leven en werken aan boord en dat op internet te plaatsen op www.beyourowncaptain.nl. Bezoekers kunnen stemmen. Wie de meeste stemmen krijgt, wint een iPad. Op vrijdag 22 juni werd de actie op Han van Roozendaal legt de actie uit. (foto MG Redacties) het Scheepvaart- en Transport College in Rotterdam gelanceerd tijdens de tussentijdse diplomauitreiking ‘kwalificatie BBL Matroos’ van degenen die de BBL-opleiding Schipper doen. Han van Roozendaal, Onderwijscoördinator van de binnenvaart, bezocht afgelopen dagen ook diploma-uitreikingen op de andere maritieme scholen met binnenvaartopleidingen om de nieuwe varenden over Be your own captain te vertellen. De actie is genoemd naar de slogan die het binnenvaartonderwijs in heel Europa gaat gebruiken. Facebook “Deze jongeren gaan aan de slag in de binnenvaart en kunnen als geen ander in beeld brengen wat hun vak zo interessant, uitdagend en leuk maakt”, zei Van Roozendaal bij de start. “Een mooi stukje promotie en met de ingezonden filmpjes hopen we andere jongeren enthousiast te maken om te kiezen voor een binnenvaartopleiding. We hopen dat ze ook sociale media inzetten zoals Facebook en YouTube zodat de filmpjes bij een enorm brede groep mensen onder de aandacht komen, waardoor de binnenvaart als geheel ook meer bekendheid krijgt.” Doordat de filmpjes gemaakt worden door jongeren past hun stijl en aanpak bij die van de doelgroep, zo is de opzet. “Als wij het zelf zouden doen, wordt het een goed verzorgde bedrijfsfilm waarin alle aspecten in beeld komen. Maar dat spreekt jongeren minder aan”, weet Van Roozendaal. Iedereen kan meedoen aan de wedstrijd. De sluitingsdtum is 15 oktober. Het meest bekeken en gedeelde filmpje wint de hoofdprijs: een iPad. De nummers 2 tot en met 10 leveren de makers een digitale camera op. De winnaars worden op 15 november bekendgemaakt tijdens de Educatiedag die Onderwijs Centrum Binnenvaart dan in Rotterdam houdt. Kijk voor meer informatie en de spelregels op www.beyourowncaptain.nl Twentekanalen vervullen belangrijke economische rol >> Vervolg van pagina 1 Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Volgens de Duitse minister Peter Ramsauer moeten ‘we’ de vaarwegen beter benutten. Het had misschien eerlijker geweest als hij had gezegd dat alleen als hem het mes op de keel wordt steken onder water door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl Nu kunnen schepen van maximaal 110 x 9,75 x 2,60 meter de hele vaarweg bevaren. Schepen van 11,40 meter breed zijn toegelaten maar mogen naar steden als Enschede, Hengelo en Almelo slecht 2,20 meter die steken. Als dat 2,80 meter wordt, scheelt dat voor de containerschepen een laag containers. Het bedrijfsleven is blij met het besluit dat minister Schultz dit jaar nam om definitief een tweede sluiskolk in Eefde te bouwen. “Hierdoor is de bereikbaarheid van de Twentekanalen vrijwel volledig gegarandeerd. Maar de Twentekanalen zijn in capaciteit nog steeds niet meegegroeid met haar gebruikers. Wij maken ons zorgen over de concurrentiepositie en de toekomst van de binnenvaart in Oost-Nederland als vervoersmodaliteit”, zo staat in de brief. Achterstallig onderhoud In de plannen zijn de tweede sluiskolk in Eefde en verruiming van de vaarweg echter nauw verbonden. “Het is één project”, legt regiovertegenwoordiger Anne-Ruth Smink van Koninklijke Schuttevaer uit. “De minister heeft nu wel besloten gezet, hij de binnenvaart zou voortrekken tegenover andere modaliteiten, en dan alleen nog met toestemming van het spoor. Misschien bedoelt hij niet ‘beter benutten dan het spoor’, maar ‘beter dan je nu doet’. Zie maar wat je doet als het maar geen geld kost. Jullie moeten roeien met de riemen die je hebt, want van spoorwegen moet je niet verwachten dat ze gaan roeien. Als je om meer geld vraagt voor vaarwegen, dan zegt hij dat hij zich inzet voor meer geld voor infrastructuur. Hij zegt er niet bij dat als hij dat heeft losgekregen bij zijn collega’s de binnenvaart daar geen cent van krijgt. over de sluis, maar wil over het andere deel pas eind van dit jaar een besluit nemen. Gezien de voorgeschiedenis van uitstel wordt het tijd dat hier de schop de grond in gaat. Met de komst van de Tweede Maasvlakte liggen de kansen voor de binnenvaart en Nederland breder dan extra handelingen alleen in Rotterdam.” Er was 125 miljoen euro gereserveerd. 70 miljoen daarvan gaat nu naar Sluis Eefde. De resterende 55 miljoen euro is beschikbaar voor de verruiming van de Twentekanalen van Delden naar Hengelo/Enschede en het Twentezijkanaal naar Dan is het niet gezellig meer tijdens zijn voordracht. De Nederlandse minister gaat wat meer de diepte in over de binnenvaart. Volgens haar zijn er twee binnenvaarten. De kleinere schepen hebben het moeilijk, de grote zijn professioneel. Om deze misplaatste simplificatie compleet te maken komt het erop neer dat het allemaal wel goed komt als de uitstoot van de scheepsdiesels minder wordt. Vraagt je bevrachter als je hem je schip aanbiedt voor een reis hoeveel je per tonkilometer uitstoot? Over de hele linie in de politiek komt dat terug. XL Businesspark en Almelo. Zelfs als de minister daar snel een besluit over neemt, is er nog een probleem met achterstallig onderhoud, waarschuwt verladersorganisatie EVO. “De Twentse steden investeren in de kades, binnenhavens en watergebonden bedrijvigheid. Achterstallig onderhoud is de reden dat de vaarwegen in Twente al jaren niet meer voldoen aan de inrichtingseisen. Door het uitgebleven onderhoud wordt verwacht dat een groot deel van het verruimingsgeld moet worden ingezet om het achterstallig onderhoud weg te werken. Dit leidt tot een tekort van 50 miljoen euro.” Pijnlijk “Duurzaamheid, werkgelegenheid en welvaart in de regio zijn onlosmakelijk verbonden met infrastructuur en met de Twentekanalen”, zegt Danny Otter van Combi Terminal Twente. “Voor de bedrijven speelt de binnenvaart een belangrijke rol, die we verder uitgebreid Alle partijen papegaaien in hun programma’s elkaar na dat de binnenvaart eerst maar eens schoner moet worden. Hoe schoner de schepen hoe beter, maar het is een dankbare drogreden die de discussie over de binnenvaart doodslaat. Voer de externe kosten van vervoer consequent door, dan blijven vanzelf de beste modaliteiten overeind. En dan zullen inderdaad nieuwe schepen (zeker de LNG-aangedreven) beter scoren dan oude schepen, maar zelfs de schoonste vrachtwagen kan niet op tegen het minst schone schip als je het hele spectrum van schade aan mens en zouden willen zien. Dan heb je gewoon kanalen nodig die voldoen aan de moderne tijd. Niet meer uitstellen die verruiming dus.” De langdurige stremming van de Twentekanalen die zich begin dit jaar voordeed als gevolg van de kapotte sluis in Eefde heeft de bedrijven en overheden in de regio opgeschrikt. “Het werd pijnlijk duidelijk dat de Twentekanalen een belangrijke economische rol vervullen in Oost-Nederland om duurzaam grote ladingstromen te kunnen verplaatsen”, staat in de brief aan de Tweede Kamer. “Naast vele economische schade en een ferme deuk in het vertrouwen van vervoer over water is er ook hinder geweest door de vervoersalternatieven die wij als ondernemers moesten gebruiken. De positieve bijdrage voor onze vervoersstromen door de binnenvaart via het Twentekanaal is ook in dat aspect duidelijk.” Roeien met Roemer milieu meeweegt. Schoner maken is één ding, de binnenvaart stimuleren is iets anders. De SP is de uitzondering die de regel bevestigt. Die partij wil zonder de toevoeging dat de motoren schoner worden de binnenvaart stimuleren. Wat dat aangaat zou je willen dat Emile een paar maanden aan het roer mocht. Zonder goeie riemen is het beter roeien met Roemer. Een paar maanden, want wat heeft de binnenvaart aan een groter marktaandeel als de markt ontbreekt?

Binnenvaartkrant