Views
2 years ago

2012-14

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Meter
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Marine
  • Onze

D E B I N N E N VA A RT K R A N T MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 I.: www.bar thaggregaten.nl 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Veka ontwikkelt nieuwe LNG-tankers Met beter Twentekanaal meer vervoer over water Met vereende krachten lobbyen het bedrijfsleven, de binnenvaart, havens en regionale overheden om de Twentekanalen snel te moderniseren. Zo stuurde een groep vooraanstaande ondernemers en bedrijven uit Twente vorige week een brief naar de Tweede Kamer waarin ze aangeven dat ze meer over water willen vervoeren. Daaronder zijn grote bedrijven als Akzo, Grolsch, Siemens en Vredestein. “Het is de overtuiging dat we met gemoderniseerde Twentekanalen onze ladingstromen kunnen blijven vervoeren over water en de toekomstige kansen kunnen benutten om meer lading via het water te krijgen”, schrijven de bedrijven. Ook de bestuurlijke organen Regio Twente en Oost-Nederlandse gemeenten, de Provincie Overijssel, het Havenbedrijf Rotterdam, de EVO, Koninklijke Schuttevaer, de Kamer van Koophandel en VNO- NCW pleiten er in een brief aan de Vaste Kamercommissie voor om de Twentekanalen te verdiepen en te verruimen. Mede dankzij de ingebruikname van Maasvlakte 2 verwachten ze meer bedrijfsactiviteiten en meer aan- en afvoer van Haast maken met hogere doorvaart op Albertkanaal 5 13 27 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 31.000 Editie 14 - 3 juli 2012 Maasvlakte 2 krijgt reliëf APM Terminals is gestart met de bouw van de terminal op Maasvlakte 2. Op de foto staan president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf (links) en APM Terminals-CEO Kim Fejfer, die een luchtfoto van de MV2 in ontvangst nam bij de aftrap van de werkzaamheden op het nieuwe land. Op die luchtfoto ontbreekt nog een deel van de zeewering. Dat is inmiddels aangevuld. Op 11 juli sluit Koningin Beatrix de wering officieel. Daarmee is het mogelijk de verbinding over de weg en het spoor naar de Euromax-terminal over die nieuwe zeewering te maken, zodat na de ingebruikname daarvan het stuk land tussen MV2 en de Yangtzehaven kan worden doorgebaggerd. Dat wordt de toegang vanuit zee naar Maasvlakte 2. Intussen wordt er gebouwd aan de hypermoderne, grotendeels geautomatiseerde containerterminals van APMT en Rotterdam World Gateway (RWG). Beide terminals worden eind 2014 in gebruik genomen. Ze zullen beschikken over aparte binnenvaartkades. De CEO van APMT zei bij de officiële start dat zijn terminal ’s werelds meest geavanceerde en meest milieuvriendelijke terminal zal zijn, geschikt voor de afhandeling van de allergrootste containerschepen, de 18.000 TEU-schepen van moederbedrijf Maersk Lines. (foto Ries van Wendel de Joode) goederen. Het Twentekanaal loopt vanaf de IJssel bij het dorp Eefde via Hengelo naar Enschede. Westelijk van de stad Delden heeft het kanaal een aftakking die doorloopt tot Almelo. In Twente wordt jaarlijks circa 37,5 miljoen ton goederen overgeslagen. Volgens schattingen gaat zo’n 6 miljoen ton daarvan nu via de binnenvaart. De bedrijven vragen om de diepgang te verhogen naar 2,80 meter, overeenkomstig CEMT-klasse Va. Er zijn al langer plannen om de Twentekanalen aan te pakken. Ramsauer will höheres Augenmerk für Wasserstraßen PvdA-congres stemt pro binnenvaart “De binnenvaart wordt als duurzame vorm van goederenvervoer bevorderd, ondermeer door onnodig wachten te beperken en de bedieningstijden beter op elkaar af te stemmen en waar mogelijk is uit te breiden.” Dat heeft de PvdA afgelopen zaterdag (30 juni) vastgesteld tijdens haar partijcongres in Utrecht. Een meerderheid van de leden stemde voor het amendement, waarmee de doelstelling in het verkiezingsprogramma voor 12 september komt. “Ik hoop dat dit een goede bijdrage gaat leveren aan bevordering van de binnenvaart in Nederland”, aldus PvdA’er Gohdar Massom. Het Noord-Hollandse Statenlid heeft zich al eerder pleitbezorger getoond voor vervoer over water. “Juist in deze tijden van economische recessie heeft de binnenvaart meer steun nodig dan ooit.” Er zou volgens hem meer binnenlandse vracht van de weg naar het water kunnen, desnoods over een deel van de reis. "De binnenvaart wordt nu gehinderd door beperkte en vaak niet op elkaar afgestemde bedieningstijden van bruggen en sluizen. Door deze op afstand bedienbaar te maken wordt het betaalbaar om de bedieningstijden te verruimen. Dat voorkomt onnodig wachten. Bovendien kan dan een ‘groene golf’ gegeven worden. Dat spaart de brandstof voor het manoeuvreren en maakt dat bruggen korter open hoeven.” Lees verder op pagina 3 >> SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net SCHEEPSBOUW SPECIALIST TURN-KEY AFBOUW REPARATIE HERMOTORISEREN PIPING T 010 - 294 0800 CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Service en reparatie als vaste koers! Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl www.olthof.eu

Binnenvaartkrant