Views
4 years ago

2012-13

  • Text
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Schip
  • Goed
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 28

De Binnenvaartkrant 28 19 juni 2012 Noord Nederland wil samenwerking met TVM DOOR HANS HEILIGERS De Vereniging Noord Nederland U.A. werd in 1946 in Heerenveen opgericht door een aantal schippers die tot dat moment lid waren van de Friese Maatschappij tot onderlinge verzekering van schepen. Ze hadden een andere kijk op de zaken en besloten zelf tot oprichting van een onderlinge scheepsverzekering. Het initiatief bracht veel succes dat op dit moment nog steeds binnen Noord Nederland is verankerd met een gezonde bedrijfsvoering en een stevige balanspositie en dito reserves. De portefeuille telt ruim 850 binnenvaartschepen, daarnaast heeft Noord Nederland een flinke portefeuille pleziervaart en woonschepen. Directeur Bonno van der Wal heeft De Binnenvaartkrant uitgenodigd om ons te informeren over de mededeling die hij aan de leden heeft gedaan over een voorgenomen samenwerking met de Onderlinge Waarborgmaatschappij TVM. Aangescherpt Van der Wal kwam in 1973 in dienst van Noord Nederland en karakteriseert het kenmerk van de vereniging nog steeds als het doel waar voor zij werd opgericht: voor elkaar en door elkaar. Samen met een hecht team op het kantoor worden contacten met de leden onderhouden waarvan ze ook de voornaam goed kennen. Ook op het gebied van verzekeringsdekking scoort ze Directeur Bonno van der Wal. (foto Hans Heiligers) met steeds verdergaande voorwaarden. Bij de stremming door de ramp met de Waldorf kregen de leden het dubbele per ton uitgekeerd ten opzichte van andere verzekerden in de markt. Ook wanneer je verlet hebt door reparatie, krijg je bij Noord Nederland standaard een liggeldvergoeding. Al met al een gezond klimaat om verder mee te groeien. Toch is Van der Wal realistisch en toekomstgericht. Hij legt ons uit dat er dat er in de financiële wereld nogal het een en ander speelt en dat de wetgeving voor onderlinge verzekeraars behoorlijk is aangescherpt. Noord Nederland heeft vanuit haar gezonde positie geen problemen om te voldoen aan alle strenge eisen op het gebied van garanties en solvabiliteit. “Maar bedenk wel dat je voor de onderzoeken waarmee je dat moet aantonen terugkerend zeer hoge externe kosten moeten maken”, zegt Van der Wal. “Op termijn spreek je over tonnen”, voegt hij toe. Vandaar dat hij reeds geruime tijd terug het initiatief heeft genomen voor wat oriënterende gesprekken in de markt om na te gaan of er voordeel te behalen was met samenwerking. Daarbij werd ook gesproken met de Onderlinge Waarborgmaatschappij TVM, een pur sang beroepsgoederenverzekeraar. De delegatie die met Van der Wal bij TVM meerdere gesprekken heeft gevoerd was unaniem van mening dat ze zich daar het meest thuis voelden en overtuigd waren van de kennis en de positie die TVM inneemt als onderlinge verzekeraar in het multimodale vervoer. Voordeel “Samenwerking met TVM zou veel voordeel voor onze leden kunnen betekenen”, zegt Van der Wal. “Ga maar na”, verklaart hij: “Onze herverzekering wordt door de enorme spreiding stukken voordeliger en de hoge kosten voor de audit besparen we ook omdat die rapportages door TVM in eigen huis worden gemaakt.” Daarnaast kunnen alle inleggelden aan de leden worden teruggestort en vormt zo’n verplichte bijdrage ook geen belemmering meer voor nieuwe leden. De Nederlandse Bank heeft kenbaar gemaakt geen bezwaar tegen de voorgenomen plannen te hebben. “Maar eerst is het woord aan onze leden”, zegt Van der Wal. Die moeten zich geen zorgen maken over de dienstverlening: die verandert niet en vindt plaats met dezelfde mensen vanuit hetzelfde kantoor vanuit Heerenveen. Meer informatie: www.noordnederland.com Een onafhankelijk tussenpersoon ”Wij wensen u een succesvolle toekomst” Scheepmakerij 360 3331 MC Zwijndrecht email: info@riegman-klaverdijk.nl Telefoon 078 - 625 6000 Telefax 078 - 625 6009 internet: www. riegman-klaverdijk.nl Wij wensen de Shoalbuster Baloe 2 een behouden vaart, en…. gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Twentestraat 88 Tel. : (010) 411 95 95 3083 ( BD ) Rotterdam Fax: (010) 413 97 74 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl tel: (+31) 0321 - 382315 DRONTEN HOLLAND wenst de bemanning van de Shoalbuster Baloe 2 veel succes en een behouden vaart. Straathof Controls weet wat scheepvaart beweegt. Leverancier van ZF motorbedieningsapparatuur

De Binnenvaartkrant 29 19 juni 2012 Baloe 2: beresterke lichtgewicht DOOR JOHAN DE WITTE De Tug and Workboot Company Herman Sr BV en de directie van Damen Shipyard Hardinxveld nodigden ons uit tot het bijwonen voor het dopen van de Damen Shoalbuster type 2308 Baloe 2 op vrijdag 27 april. De eer voor het dopen was aan de partner van Chris Dodewaard, Michelle Hartman. Met zichtbaar genoegen zwierde zij de fles tegen de huid, waarna lady Shoalbuster statig van de helling rolde. Hoewel er achter de schermen aan de Baloe 2 nog wat techniek ontbrak, besloot Jack van Dodewaard de boot te dopen zoals gebruikelijk rond de verjaardag van zijn partner Wendy. Natuurlijk wilden we daar graag bij zijn. Als er een schip van de familie Dodewaard gedoopt wordt, is het altijd feest. Hiertoe werd de Damen werkhal met versierselen tot partyruimte gepromoveerd, want een beetje plaats was er wel nodig voor de familie, vrienden, de mannen die hem realiseerden en vele klanten van Damen Shipyard Hardinxveld. (foto Johan de Witte) Loyaliteit Directeur Jos van Woerkum memoreerde in zijn toespraak de relatie met de familie Dodewaard. “Jack Dodewaard zijn eerste Shoalbuster 2409, Tarka (1), liep in 1995 bij Damen Bergum van stapel. Na zeven trouwe dienstjaren werd deze in 2002 ingeruild voor de nieuwe Herman. De Tarka 2, eveneens een Shoalbuster, vertrok in 2004 vanaf Hardinxveld richting Dubai in huur voor Van Oord. De Baloe, een maatje minder in afmeting dan de Tarka, kwam in zijn element op 5 april 2006. De Yogi volgde in 2008, twee jaar verder Tarka 3 en vandaag de Baloe 2.” Jos van Woerkum besloot zijn speech met Jack en Wendy Dodewaard te bedanken voor hun loyaliteit en vertrouwen in het Damenproduct. De grote baas uit Gorinchem, Kommer Damen, ging nog even verder terug en zei dat “Jack het ondernemen niet van een vreemde had want reeds in 1948 ondertekende zijn grootvader, Herman sr, een nieuwbouwcontract met Damen. Zijn zoon Herman van Dodewaard jr liet in 1970 een sleepvlet bij Damen bouwen en in 1995 zijn we terug bij Jack die begon in Bergum. Wij als scheepsbouwers weten een schip te bouwen, maar een klant bouwt altijd een betere boot. In uitvoering en kwaliteit van de schepen hebben we van elkaar geleerd. Altijd gaan tot in details heeft ons product gemaakt tot wat het is.” Jack van Dodewaard onderstreepte dit met: “We zijn een varend praktijkobject voor de werf; elke vraag of opmerking wordt vertaald in verbetering. Dat bevalt mij.” Voordat het feest begon en het buffet geopend werd, maakte hij van de gelegenheid gebruik om kapitein Ron van Eijk te bedanken voor twaalfenhalf jaar trouwe dienst. Lichtgewicht Als we een paar weken na de tewaterlating met Jack aan de lunch in de Damen-kantine zitten, blijkt dat we rond de jaarwisseling weer een feestje hebben als de volgende Shoalbuster, Bommel (ofwel heer Ollie B. van Marten Toonder), wordt opgeleverd. De Baloe 2 is 23,35 x 8,60 x 2,99 meter holte. Met twee C32 Caterpillars van 850 pk elk is betrouwbaarheid troef. Voor zwaar hijswerk of het ploegen is er een demontabel A-frame geconstrueerd. De sleepketting voor de ploeg loopt door een pijp (geïntegreerd in de superstructure) op het voordek en onder de boot door, waardoor beschadiging aan de zij voorkomen wordt. Achter de steven geeft een verticale koker van 600 x 800 millimeter support aan een zogenoemd universele paal voor multibeam en andere meetapparatuur. Deze Baloe heeft geen boeiing. Hiertoe is een wegneembare draadreling geplaatst die de werkbaarheid vergroot en gewicht c.q. kosten spaart. Naast de rubber steven zijn de overige fenders rondom de boot van Poly-Marine Service BV. Dit materiaal is verkrijgbaar in oranje, geel of zwart en heeft slechts 45 procent van het rubbergewicht, mede waardoor dit werkschip nog drijft in 2,10 meter water! De communicatie aan boord van de Baloe 2 regelde BAMPRO, dat beschikt over airtime. Als leverancier, dealer en installateur van Seatel TVRO (televisie- en radio-ontvangst) schotels heeft BAMPRO een sterke marktpositie. Echter, een TVRO-schotel is alleen om satelliettv of -radio te kunnen ontvangen. De VSAT (very small aperture terminal) ontvangt en zendt, is daardoor geschikt voor diverse soorten van communicatie; met name internet, telefonie en remote monitoring/ management. Belangrijk hierbij is de hoeveelheid gegarandeerde beschikbare bandbreedte op de satelliet. Naast de Seatel VSAT-schotels kan BAMPRO met de MTN-airtime overeenkomst opdrachtgevers zowel de hardware als een storingsvrije verbinding bieden. De junioren Chris en Erwin van Dodewaard exploiteren elk een schip onder hun eigen naam, waarmee ze zich zachtjes warm lopen voor het moment dat Jack een tandje mindert. Erwin staat aan het roer van de Multicat Yogi en Chris is van de technische dienst en personeelzaken en studeert management/ recht/economie. Zoon Jerry heeft niets met water (zie clownzassie.nl), maar alles met de website www.hermansr.com. Last but not least: An Nossa is van origine een Colombiaanse en is de dame die, samen met Wendy, kantoor houdt en de telefoon beantwoordt. GEFELICITEERD! Realiseerde de gehele electrotechnische installatie van de Shoalbuster Baloe 2. Wij feliciteren Scheepvaartbedrijf Herman Sr B.V. en wensen hen veel succes en een behouden vaart. Avelingen Oost 8 ı 4202 MN Gorinchem, Postbus 10 4200 AA Gorinchem ı 0183-632955 info@strago.nl ı www.strago.nl Wie leverden aan shoalbuster Baloe 2 Damen Shipyards Hardinxveld B.V. Levering casco en complete afbouw Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Verzekeringen Bureau Veritas Classificatie Riegman & Klaverdijk B.V. Accountancy Pon Power B.V. 2x Caterpillar hoofdmotor C32 TTA, 634 kW, 850 pk, 1800 rpm, Caterpillar C-09 voor aandrijving hydraulieksystemen 269 kW, 361 pk, 1800 Rubber Design B.V. Flexibele opstelling voortstuwingsmotoren Straathof Controls ZF motorbediening Reintjes Benelux bvba 2 Reintjes keerkoppelingen type WAF 464 L, reductie 5,042:1 Franssen Isolatiebedrijf B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen, accommodatie en machinekamer Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH Twee 4-blads schroeven, diam. 1606 mm, Skew design Bemach Krimpen B.V. Schroefassen Damen Marine Components 2 straalbuizen type Optima diam. 1.612 mm W.K. Hydraulics B.V. Alle hydraulische systemen voor de stuurmachine, maststrijk installatie en de dekwerktuigen. De sleepen ankerlieren werden in combinatie met Ridderinkhof BV geleverd. NRF B.V. Bunkoelers Dolderman B.V. 2x Dolderman generatorset volgens klasse Bureau Veritas AUT-UMS bestaand uit: 1x 28,5 kVa Hatz 4 cilinder Silent Pack met Stamford generator en 1x 33 kVa Hatz 4 cilinder met Stamford generator Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Kalkman Scheepstechniek B.V. Kalkman boegschroef type Beta, 125 pk hydraulisch aangedreven Heinen & Hopman ROTTERDAM Airconditioning en mechanische ventilatie Smitsair B.V. Ventilatieroosters/ brandkleppen Ajax-Chubb Brandbeveiliging B.V. CO2 blusgasinstallatie voor de machinekamer Strago Electro installatietechniek B.V. Electrotechnische installatie Alup Kompressoren GmbH Compressoren Sterling Fluid Systems (Netherlands) B.V. Pompen Alfa Laval B.V. Seperator Den Breejen & Zn. Schilderwerken B.V. Compleet schilderwerk Radio Holland Netherlands B.V. According gmdss area3, searchlights pesch 2x 2000w, magnetic compass kotter type with electric repeater, gyro compass anschuetz standard 22 compact, radar kelvin hughes manta digital, dgps simrad mx 510 / 521a, autopilot seapilot 75, ais furuno fa-150, echosounder furuno fe-700, speedlog furuno ds-80, vhf radio telephone 3x sailor rt6222, 25 w, gsm sagem telsat, handheld vhf 2x jotron tr20, navtex furuno nx 700, mf/hf tranceiver thrane & thrane 6310 with dsc, bridge watch alarm marble 421, cctv orlaco, intercom radio zeeland sigma 700, fleet system thrane & thrane fleetbroadband 250, sattelite tv system seatel 3004 en wind indicator meteo system osermet omc-115 Observator Instruments B.V. Zonwering BAM PRO Electronics B.V. Installatie en levering van: Seatel Satellietvolgsysteem en Orlaco Camerasysteem Wigo B.V. Ramen Helder & May B.V. Vloeren Ridderinkhof B.V. Ankerl- en ankerbehandelingslier Trellenborg Bakker B.V. Fenders duwsteven Brevini Nederland B.V. Tugger Winch Promac B.V. Knuckleboom kraan Winteb B.V. Ontluchtingen Rob Snel B.V. Luiken en deuren Viking Life Saving Equipment B.V. Veiligheidsuitrusting Huchem Special Products B.V. Reinigingsproducten Datema-Delfzijl B.V. Nautical safety Fiwado Bunkerstations Levering van gasolie en Total smeermiddelen Facet International Separator Corrosion & Water-Control B.V. Corrosie preventie

Binnenvaartkrant