Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2012-13

  • Text
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Schip
  • Goed
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 2 19

De Binnenvaartkrant 2 19 juni 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. SLOWAKISCHE FIRMA BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personenschiffe in diese Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose, Steuermann Kontakt: euroship.sk@gmail.com. Tel: 00421904341412, fax:00421356416092 QUALIZIFIERT UND SOLID ARBEITSKRAFT FÜR IHRE SCHIFFE. GEZOCHT SCHIPPER/ STUURMAN i.b.v. Rijn-/Radarpatent min. tot VOOR MTS-CYPRIA- Minerale/Eetbare olie Tanker, Vaargebied International. Wij zijn op zoek naar kapiteins, met ervaring in de Binnenvaart , in het bezit van de vereiste documenten en rijnpatent. Het vaarsysteem: 4wk.op/ 4wk.af, het salaris vlgs. CAO - Binnenvaart (of i.o. met de eigenaar). Tel. 06-22424148 GEVRAAGD PER DIRECT 1ste & 2de kapitein voor RVS tanker, vaargebied ARA. Wij bieden goed salaris, HOLLAND SHIP CLEANING Voor reiniging/conservering van ruimen,tanks, machinekamers en overig verfwerk. Wij komen met serviceboot Tel. 06-17324458, E-mail: info@hollandshipcleaning.nl GEVRAAGD Jonge gemotiveerde kapitein i. b.v. vaarbewijs op containerschip R’dam -A ‘pen 7dg op/7dg af. Loon in overleg. Tel. 0031-626613066 TE KOOP Beunschip 2050 t / 1100 m3 met KOBLENZ met containers loon ovtk. pensioenregeling en goede spudpalen, 720 pk. Tel: +32 (0)478/417459 +32 (0)475/466167 GEZOCHT PER DIRECT: lichtmatroos/matroos voor dsb Gemma. Voorkeur woonachtig Rotterdam en omgeving. kost en inwoning vrij. loon ntok. Info bij R. Arends. Tel. 06-51322330 TE KOOP : Radiografische bedieningen bijv 8 knops € 550,00 Boterman Techniek BV Tel: 06-54287373 TE KOOP: TELESCOPISCHE SPUDPALEN !! Boterman Techniek BV Tel: 06-54287373 TE KOOP Mooi 2 kamer appartement op werksfeer. 0032/498 162 361 SCHIPPER MET ERVARING in de passagiersvaart gezocht voor motorpassagiersschip de Feniks van 7 juli tot 11 augustes 2012. Het schip vaart in deze periode van Parijs naar Charité sur Loire en weer terug. www.bikeandbargefrance.com Tel. 06-30117035 TE KOOP CASCO Rondvaartboot, 34 x 6.50 x 1.00 x 5.30 x 6.30. www.meppelerdiep.nl Tel. 06-15559215 VOOR MS-GANZEPOORT zijn wij op zoek naar kapiteins, stuurmannen, matrozen en machinisten. Met ervaring in de binnenvaart (vooral op de Tel. 06-53596795 GEZOCHT PER DIRECT Schipper havengebied Rotterdam. Tel. 010-4298369 WIR BIETEN DIESE PERSONAL AN Deksmann, Matrose, Steuermann, Kapitän mit Donau Patent. Kontakt: Firma KARES Tel: +421 911 099 033 kares.kares@centrum.sk MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht 11 hoog, gelegen aan de Maas in Donau), in het bezit van een Spijkenisse Tel. 06-10520207 dienstboekje, het vaarsysteem:4wk.op/ 4wk.af , het salaris vlgs. CAO- VOOR MTS-BEN Binnenvaart. zijn wij op zoek naar matrozen en Tel. 06-22424148 stuurmannen met ervaring in de binnenvaart. In het bezit van een dienstboekje, het Bemanning nodig? Gerwil Crewing Poland S.P.ZO.O. vaarsysteem: 8wk.op/4wk.af, het biedt u per direct aan: Poolse salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 0031-622424148 lichtmatroos tot stuurman. Email: poland@gerwil.com T. +48 660040322, GEVRAAGD STUURMAN/ of 0527-690032 KAPITEIN voor M/D Odessa. Loon en vrije tijd bespreekbaar. Traject Antwerpen/Meerhout. Marc Gasten +32473/970907 Olivier Ide +32476/676822 GEVRAAGD matroos 14 dgn op / 1 wk af. Loon volgens CAO, Zondags niet varen. Tel. 0654-957645 www.autena.nl Stuwen met ContainerPlanner Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. per 1 april 2008 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl TE KOOP Offshore Polyester motorschip. Perkins Diesel 50 pk, zelflozend. Tel. 06-55848263 RUIMEN 500BAR + VERF SPUITEN. Paans komt naar u toe! Bel: 06-54340087 AFLOSSER NODIG OP ZAT/ZON? Bel: 0631764884 GEZOCHT PER DIRECT: Kapt. lichte chemie in bez. van Rijnpatent tot Mannheim + ADN- C + radar. Loon & vrijetijdsregeling in overleg. Contact : +31 621 85 09 12 of peter.peeters1969@telenet.be SHIPFIX TECHNIEK scheepsreparatie €35/uur. Werkschip in de gemeentehaven van \’s-Gravendeel. Aggregaten, pompen, hydrofoors, lieren, laswerk. Zie adv.527612207 op marktplaats. W. Steenbergen 06-15204640 VOOR MS-MADI, Wij zijn op zoek naar stuurmannen en matrozen, met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van dienstboekje. het vaarsysteem: 4 wk.op/ 2 wk.af, het salaris vlgs. CAO- Binnenvaart. Tel. 06-22424148 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,75 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. U ontvangt binnenkort een faktuur. Datum: _______________ SCHEEPSMAKELAAR DRINGEND TE KOOP GEVRAAGD MOTORVRACHTSCHIP: max. L.: 86m - max. Br.: 8.30m. Bj vanaf 1955. Aanbiedingen: Email: theomoons49@gmail.com of tel.: +32 477 551110 - fax.: +32 11 428761 • Boegschroeven • Intrekbare roerpropellers • Ballast pompen • Persluchtsystemen • Stikstof generatoren + 31 71 517 26 31, info@verhaar.com, www.verhaar.com KICKERS Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, antwoordnr. 70133, 3070 VB Rotterdam. (postzegel niet nodig) Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,25 * 15,50 * 20,50 * 25,75 * 30,75 * 36,00 * 41,00 *

De Binnenvaartkrant 3 19 juni 2012 Fusie is een brug te ver voor Koninklijke Schuttevaer Voorziter Jorritsma: “Alleen de organisaties bij elkaar brengen is niet genoeg.” (foto MG Redacties) Tijden de jaarvergadering van Koninklijke Schuttevaer vroeg voorzitter Annemarie Jorritsma aan voorzitter Arie Kraaijeveld van het Transitiecomité zijn invloed aan te wenden voor een oplossing om de binnenvaart er bovenop te helpen. “Alleen de organisaties bij elkaar brengen is niet genoeg”, voegde ze daaraan toe. Een opmerkelijke toevoeging, daar ze kort daarvoor had uitgelegd dat Koninklijke Schuttevaer nog niet toe is aan een fusie met de twee andere clusters in de binnenvaart, BBU en CBRB. De vergadering had ‘bijna unaniem’ ingestemd met een voorstel dat de vereniging meewerkt aan een ‘groeimodel’ voor een brede binnenvaartassociatie. Er wordt door Schuttevaer gekozen voor een ‘associatief verband’, een nauwere samenwerking met de clusters CBRB en BBU en niet voor het opgaan in een nieuwe vereniging. “Als dat eenmaal lukt, dan kijken we hoe we verder gaan”, vertelde Jorritsma. “Dit is een belangrijk proces waar we zorgvuldig mee om moeten gaan.” Van een fusie is dus wat Koninklijke Schuttevaer betreft nog geen sprake. “We kunnen daar geen beslissing over nemen zo lang we niet zeker weten hoe het eindplaatje eruit ziet. Natuurlijk houden wij ook een open oor en begrip voor leden en afdelingen die menen dat het allemaal veel te snel en ondoordacht gaat. U mag ervan uitgaan dat wij de binnenvaartbelangen en die van Schuttevaer niet zullen veronachtzamen (…) de zelfstandigheid van Schuttevaer binnen de nieuwe organisatie dient geborgd te zijn.” Arie Kraaijeveld zelf was niet bij de vergadering aanwezig. Later wilde hij wel hierop reageren: “Ik had dit wel verwacht; fusie is op dit moment duidelijk een brug te ver voor Schuttevaer. Maar als de andere twee clusters wel samengaan, dan is duidelijk dat ook voor Schuttevaer integratie onvermijdelijk is.” Afgelopen donderdag was er weer overleg tussen de transitiepartijen. Daarover zegt Kraaijeveld dat er progressie werd geboekt. “Vanuit mijn perspectief ben ik niet ontevreden.” Meer wilde hij er niet over kwijt. Wel geeft hij aan het eens te zijn met Annemarie Jorritsma dat het niet bij ‘bijeen brengen’ moet blijven. “Er staat nog een negental aanbevelingen in het rapport Verberk; die ben ik niet vergeten.” Rob Huyser, directeur Scheepvaart & Vaarwegen bij het ministerie van Infrastructuur & Milieu, zei dat demissionair minister Melanie Schultz het in haar ambtstermijn nog mee wil maken dat er een handtekening komt onder het convenant voor de integratie van de organisaties in de binnenvaart. “En dat het transitieproces niet moet blijven hangen in vrijblijvende samenwerking.” Huyser gaf ook aan dat het des te belangrijker is dat de expertise van de sector behouden blijft, zeker voor het ministerie dat door de krimpende overheid zelf steeds minder expertise in huis heeft. (meer over het congres van Koninklijke Schuttevaer op pagina 7) Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Als de minister zegt dat de Betuwelijn een groot succes is, dan spreken we haar niet tegen. Dan publiceren we in zo veel mogelijk media dat de Betuwelijn de verwachtingen volledig waarmaakt. Dat laatste klopt natuurlijk STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl inderdaad, want de meeste mensen hebben er helemaal niks van verwacht en dat wordt waargemaakt. Vervolgens zegt diezelfde minister dat de Duitse minister Ramsauer heeft toegezegd dat de aansluiting er komt. Dat er in het verleden al heel veel toegezegd is van die kant, vergeten we dan maar even. Ze maakt zich er niet druk over dat die aansluiting een jaar of 10 later komt dan beloofd, want er gaan nog bij lange na niet genoeg treinen over de Betuwelijn om een extra spoor te rechtvaardigen. Als we teruggaan naar de prognoses waarop de aanleg van die goederenspoorlijn werd gebaseerd, dan zou het een ramp zijn dat er nog geen geschikte aansluiting is op het Duitse net. Maar met het tempo van de groei van het goederenvervoer per spoor van dit moment is dat helemaal niet erg. De crisis is een beetje een cliché-excuus. Het enige cijfer dat ze noemt is dat 50 procent van het vervoer dat over spoor gaat, over de Betuwelijn gaat. Dat zegt niets over de modal split of shift. De bereidwilligheid van goederen die toch al over het spoor gaan om van een dedicated spoorlijn gebruik te ”Vraag naar LNG versnellen” >> Vervolg van de voorpagina 2015 is niet zomaar als jaartal gekozen. Vanaf dat moment zijn de internationale emissie-eisen voor zwaveluitstoot (SECA) in de zeevaart van kracht. “Bij de juiste randvoorwaarden en geslaagde samenwerking is potentieel een (Nederlandse) markt te ontsluiten voor 2-3 miljoen ton LNG in 2030”, staat in de Green Deal. “Die betekent een reductie in CO 2 -emissie-equivalenten van ruim 1 Mton per jaar en voor fijnstof een reductie van 400 tot 600 ton per jaar.” De rijksoverheid werkt mee aan de ontwikkeling van “een robuust en toekomstgericht investeringsklimaat voor LNG”, zo beloven de ministeries. Ook zullen ze zich inzetten voor coördinatie en harmonisatie met het relevante buitenland. Dat behelst onder meer Sluis als publiekstrekker Tijdens de Dag van de Bouw bezochten bijna 1100 belangstellenden de sluis in Maasbracht. Ze keken van zeer naar de schuttende schepen en bezochten de nieuwe verkeerscentrale. Bijzonder was dat ze met een bouwlift Interstream Barging breidt uit in Duitsland. “Naast ons kantoor in Düsseldorf gaan wij in het derde kwartaal van 2012 een nieuw filiaal openen in de regio Mannheim/Ludwigshafen. Wij hopen met deze uitbreiding een nog betere invulling te meer dan 11 meter mochten afdalen naar de bodem van de oostkolk, die momenteel tot 225 meter wordt verlengd en daardoor leeg staat. “Zo’n kans krijg je maar een keer in je leven”, zei een bezoeker. (foto Jo Bindels) Interstream opent tweede kantoor in Duitsland maken is kennelijk niet zo vanzelfsprekend als ze ons wilden doen geloven. Ze begrijpt wel dat de spooroperators niet staan te dringen. De Betuwelijn is nieuw, er zijn kinderziektes en het is (te) duur. Maar hoe zat het ook alweer met de argumentatie voor die Betuwelijn? Hij moest en zou er komen, anders was het onmogelijk die gruwelijke hoeveelheden goederen naar het achterland te brengen. Ik ben toch bang dat hier eerder sprake is van de zoveelste minister die het eigen ministerie beschermt tegen tegenvallende resultaten. afstemming van regionale, nationale en internationale wet- en regelgeving om toepassing van LNG mogelijk te maken. Wim van Sluis, voorzitter van Deltalinqs: “Het risico bij dit soort grote projecten is dat betrokkenen op elkaar wachten om de eerste stappen te zetten. De overstap naar LNG vindt alleen plaats als er voldoende aanbod en infrastructuur is, maar dat gebeurt pas wanneer er op LNG wordt overgeschakeld en er dus vraag ontstaat. Samenwerking tussen sleutelpartijen uit de hele keten is nodig om deze situatie te doorbreken. De Nederlands- Duitse marktvraag, die al op gang komt, moet worden versneld.” “Ik ben heel blij dat minister Verhagen de potentie van LNG erkent. In januari was hij bij ons te gast en daagde ik hem uit om zich in te zetten voor het opzetten van een LNG-keten“, aldus Van Sluis. kunnen geven aan de veranderingen in de markt en de behoefte van onze relaties.” De nieuwe vestiging zal worden geleid door Jürgen Thomas. Hij heeft een rijke ervaring in de bevrachtingswereld, met name voor producten uit de petrochemie. Niet dringen op de Betuwelijn Hebben die voetballers het van de politici of hebben de politici dit van de voetballers overgenomen? Zelfs na hopeloos verlopen wedstrijden blijven zeggen dat er best goed werd gespeeld, dat de tactiek en strategie goed waren, uitstekend werden uitgevoerd en dat vooral de tegenvallende spelers ook goeie dingen hebben gedaan. Er werd alleen niet gescoord. Dat is wat de minister nu ook doet met de Betuwelijn. Het is dus besmettelijk. Denken dat wishful thinking vanzelf verandert in een selffulfilling prophecy.

Copied successfully!

Binnenvaartkrant