Views
4 years ago

2012-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Avalon
  • Onze

De Binnenvaartkrant 36 5

De Binnenvaartkrant 36 5 juni 2012 ABN AMRO BINNENVAART UNIT NEDERLAND WENST MTS PLUTO EEN BEHOUDEN VAART ABN AMRO Binnenvaart Unit Nederland Locatie Rotterdam, Wilhelminaplein 7 Voor meer informatie kunt u contact opnemen via tel. 010-496 26 40, binnenvaartunit.nederland@nl.abnamro.com of ga naar www.abnamro.nl/binnenvaart Stuurhuis met hefkolom GEFELICITEERD.. ...met het mts Pluto Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Wij wensen het mts ‘Pluto’ en haar bemanning een behouden vaart Wenst Alcina S.A. veel succes en een behouden vaart met het mts Pluto. Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30 3336 LE Zwijndrecht Telefoon +31 (0)78 62 99 490 fax +31 (0)78 62 99 475 Internet: www.bftrans.nl Email: info@bftrans.nl Wij wensen Alcina S.A. van het mts Pluto veel succes en een goede vaart Voor het mts Pluto leverden wij: 1 x Mitsubishi S12R-C2MPTK 1278 pk / 1600 rpm 1 x Mitsubishi generatorset 45 kVa 1 x Mitsubishi generatorset 129 kVa •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren

De Binnenvaartkrant 37 5 juni 2012 Turnkey niet van toepassing op de Pluto DOOR JOHAN DE WITTE Mts Pluto met domicilie Wiltz op de boeiing bij De Waal Werkendam in afbouw is een cryptogram. Het wit, crème en de oranje pet echter zijn signalen waarbij de firma Alcina SA met de vlag van BFT passen en het kernwoord Bart Bruinsma blijkt te zijn. Eenmaal aan boord vallen materiaal en kleur voor ons op zijn plek, want zoals Bruinsma een tanker afbouwt, heeft elk detail functie en een ‘flinkwat-anders-uitvoering’! Een standaardschip betekent bij de firma compleet. Dat wil zeggen: als er iets uitvalt moet er een alternatief zijn waarmee de zaak doordraait. Hoe kan het beter, veiliger, schoner en niet duurder, heeft constant aandacht. Het 86 x 9,50 meter grote casco is op de Shipyard Bomex 4M in Servië gebouwd. Het model en zijn courante afmeting hebben zich in de branche positief bewezen. De Pluto bezit een zuivere plaatvoering, gladde huid evenals tekening-recht laswerk, waarbij de slijpschijf in het magazijn bleef. Als een tierelier Keurig schip, waarvan het voor- en achterschip door De Waal zijn geïnstalleerd, vertelt projectleider Cees Verheij. “Veel nadruk is gelegd op ruimtelijkheid en vooral serviceruimte rondom installaties. Zo is de Konutherm-ketel voorin liggend gemonteerd. De Van Tiem 1200 mm kanalenboegschroef, aangedreven door een 500 pk MAN en uitgevoerd met een PTO voor een generator, neemt door een slimme opstelling van Marcel van Tiem een bescheiden plaats. Natuurlijk heeft de Pluto een stuur- en schroefinstallatie van De Waal, waar hij overigens mee stuurt en vaart als een tierelier”, aldus Cees Verheij, die en passant nog even de aandacht vestigt op het leidingwerk en het buitengewoon keurige aluminium plaatwerk van SKB alsook de ingezonken radarmast van Beerens in de voorroef noemt. We gaan kijken en zien dat het een woning met twee slaapkamers is die op rubber staat. Bij wisseling van equipment, kraan erbij en hup aan de wal. De roef en waterkering hebben een zuivere radius en zijn mooi gemaakt. Allround deknoppen maken de Pluto loopvast. Dekjongen Voor het technisch team van de Bruinsma BV, zoals Gert Jan Trouwborst en Riny van Wijk, is het met het oog op de proefvaart morgen ‘alle hens aan dek’. De installatie van het trunkdek nemen ze samen voor hun rekening. Als bijzonderheid vinden we een warmtewisselaar aan dek voor de schoonmaak met warmwater. Er zijn vijf tanks met spiralen en tracing-leidingwerk. Relingen en verlichting zijn strijkbaar, evenals de (foto’s Johan de Witte) EBR-stuurhut met vaste bovenbouw geheel aan dek zakt. Op het voor- en achterschip steekt verder niks de kop op, waarmee de kruiphoogte van de Pluto spraakmakend is! We komen de kapitein tegen; zijn uitstraling identificeerde hem reeds. Het is Ed Eichhorn, die samen met Chris Coomans hier aan het roer staat. Ed kwam als dekjongen op de duwboot Liberte, werd kapitein en bleef er 24 jaar. “Het beviel mij, de tankbak Maike zat er vast voor, en we hebben hier jaren met de zelfde bemanning gedraaid. In 2001 kwam Chris eveneens als dekjongen bij mij aan boord; nu heeft hij alle papieren en draait zijn torn tegenover mij.” “Ons team is oké. Mickey, Goofy, Donald en Robert zijn drie broers en een vriend uit Tsjechië die daarbij horen. Ze werken allemaal al meer dan tien jaar bij de firma. We hebben hun Tsjechische namen verbasterd en in overeenstemming met onze scheepsnaam nicknames gegeven. Met z’n allen zijn we bezig om er een mooi schip van te maken. Voor turnkey is de Pluto niet geschikt, ze heeft een speciaal karakter.” Wanneer je de laptop van Ed Eichhorn waarneemt, is hijzelf niet ver weg. Het netwerk aan boord van de Pluto en de ICT van de vloot heeft hij onder zijn beheer. Geef hem alleen het wachtwoord en hij neemt een pc over ter reparatie. Met vlag en wimpel We duiken de machinekamer in en staan oog in oog met een Mitsubishi S12 R CII MPTK van 1.276 pk. Koedood Dieselservice staat erop. Het Oechies-team – met name Albert – verzorgde het elektrische systeem en sloot de apparatuur aan. Terug boven staat de stuurhut aan dek en zien we dat Hoogendoorn de witte kunststof lessenaar heeft afgetimmerd met hoogglans gelakt teak. Magnifiek! Bij de entree in de woning is er meteen een tweede toilet; dan hoef je niet altijd de kamer door, is hierbij de Bruinsma-filosofie. Het is er naar verhouding groot. Er staan een fantastische tafel en comfortabel meubilair. De televisie concurreert in grootte met een cinema. “We hebben de slaapkamers in verhouding met de gemeenschappelijk leefruimte klein gehouden”, zegt Bruinsma. “Je moet een goede plek hebben om bij elkaar te zitten.” Pluto....? Mis, het is niet die stripfiguur of de dwergplaneet. Het is de mythologische Pluto die volgens de Romeinen in de onderwereld over het goud en zilver ging omdat vrij vertaald de Grieken er toen al niet mee uit de voeten konden. Hoewel IVW tijdens deze proefvaart controle uitoefende om bij de klassebureaus de vinger aan de pols te houden, was de Pluto-proefvaart er één ‘met vlag en wimpel’! Konutherm - de specialist met meer dan 30 jaar ervaring in: Wij wensen het mts Pluto en haar bemanning een behouden vaart. ++ WIJ WENSEN HET MTS PLUTO EEN BEHOUDEN VAART WIJ LEVERDEN HET Tank-MATE-SYSTEEM EN STABILITEITSSOFTWARE, INCLUSIEF PLC- EN PC-BESTURING. VOOR 2-DRAADS-SCHEEPSBESTURING EN TANKMEET-SYSTEMEN gaat u naar: STARPOINT Industrial Automation B.V. Zuidplaspolderweg 4 2841 DD, Moordrecht Tel.: 0182-373244 Fax: 0182-372382 E-mail: info@starpoint.nl Website: www.starpoint.nl Wie leverden aan het mts Pluto De Waal Machinefabriek B.V. Novetec B.V. klaproosters en ventilatoren Hoogendoorn Maritieme Polmai Brandbeveiliging B.V. Complete afbouw incl. levering van Uitlaatgassendempers hoofdmotor en ADT Fire & Security Betimmeringen en Interieurbouw ADN pakket en safety equipment schroefasinstallatie en stuurwerk generatorsets, machinekamerventilatoren Brandbeveiligingsapparatuur Complete betimmering SLURINK-ZWAANS B.V. Bunkerstation ABN AMRO Binnenvaartunit Rotterdam en ventilatieroosters/brandkleppen SKB Piping Sani - Dump Levering sanitair Sigma Marine & Protective Coatings Financiering Pinta Unisol B.V. Compleet leidingwerk in machinekamers Hoko Installatiebedrijf Holding B.V. Coating overig BFT Tanker Logistics bv Bevrachting Isolatie uitlaatgassensystemen en woning SKB Construction Levering en aanleg sanitair en sanitaire A. Bruinsma B.V. Dekleidingen Gebr. Sluyter B.V. Verzekeringen Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Alu machinekamervloeren installatie in machinekamer Rotork Gears B.V. Bureau Veritas Classificatie Dolderman B.V. Generatorsets Oechies Elektrotechniek Marcelis Tegelzettersbedrijf B.V. Tegelzetter Afsluiters en appendages Lloyd’s Register of Shipping EMEA Caldic Techniek B.V. Electrische installatie Baas Sfeervol Wonen Stoffering Kampers Pompservice B.V. Classificatie Stamford generatoren type UCM 224F1 en Victron Energy B.V. Loggers Rubbertechniek B.V. Kampers pompset type 2C182/080 XHE en Koedood Dieselservice B.V. UCM 274F1 Omvormer/ acculader Flexibele opstelling woning 2 Kampers Pompsets type 2M140/068 XHE Mitsubishi voortstuwingsmotor type S12R- Econosto Nederland B.V. Zwets Werkendam B.V. Handelsonderneming Beerens B.V. Konutherm B.V. C2MPTK, 1278 Pk, 1600 rpm, Mitsubishi Afsluiters en appendages Zwets en Desmi pompen Alu sierradarmast type Reintrade Compleet heetwatersysteem met een generatorset 45 Kva en Mitsubishi Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - DESMI B.V. Desmi pompen Scheepswerf Gebroeders Kooiman capaciteit van 1000kW generatorset 129 Kva Van Tiem B.V. EBR Marine Constructions B.V. B.V. Ankerlieren Kalibra Cofely Tankinhoudsmeting Rubber Design B.V. 4 kanalenboegschroef, 1200 diam. Stuurhuis met hefkolom Rotodyne Ventilatoren B.V. Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen Flexibele opstelling voortstuwingsmotor Vink Diesel B.V. Radio Holland Netherlands B.V. Tankventilator STARPOINT Industrial Automation B.V. ADS van STIGT Masson Marine 1 MAN D2876LE407, 360 kW, 1.800 omw/ Nautische apparatuur Machinefabriek en Tankmeetsysteem en tankalarmering, met keerkoppeling type MM W5200, reductie min en Centa CM 5000 flexibele koppeling Orlaco Products B.V. Camerasysteem Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. PC- en PLC-besturing, automatisch 4,962:1, Vulkan elastische koppeling, PTO WindeX Engineering B.V. RAFA B.V. Autokraan importerende stabiliteitsberekening, type 0 voor aandrijving stuurwerkpomp Airconditioning, overdrukinstallatie, RVS Ramen Snoeicon B.V. Div. RVS/ ijzerwerk hardware i.s.m. Oechies Elektrotechniek B.V.

Binnenvaartkrant