Views
4 years ago

2012-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Avalon
  • Onze

De Binnenvaartkrant 16 5

De Binnenvaartkrant 16 5 juni 2012 Fiorano: een formidabele allrounder DOOR HANS HEILIGERS Als in de verte die grote schoenendoos met een kraan opdaagt, dan heb je Lemmer bijna bereikt. Even later rijden we door de straatjes van het stadje naar Bijlsma Shipyard en dat roept meteen herinneringen op aan de laatste wedstrijd skûtsjesilen inclusief de viswinkel met overheerlijke paling en het biertje in de kroeg er naast. Als we op de werf uitstappen, staan we oog in oog met het torenhoge achterschip van de multipurpose feeder Fiorano. De frisse kleuren van het schilderwerk verlopen vloeiend van wit via lichtblauw naar donkerblauw. We hebben meteen respect voor het schip. Voor we aan boord gaan lopen we op de kade de bijna volle 100 meter naar het voorschip. De inschrijving van dit schip van 4.800 DWT resulteerde in een gewaarmerkte maatvoering van 99,97 De Wärtsilä-hoofdmotor heeft een vermogen van 3.280 kW. x 15,85 x 5,85 meter. Er is vandaag volle zon met snel overvliegende wolken en stevige, witte koppen op de golven. Zowel de bemanning als het schip horen onder die omstandigheden eigenlijk op zee. Het voorschip. (foto’s Hans Heiligers) Laatste loodjes Maar ook in Lemmer geldt de wet van de laatste loodjes en zo is er tijdens ons bezoek aan boord de bekende drukte van de laatste karweitjes. Over enkele dagen wordt er proefgevaren. Erik van der Wiel is hier deze dagen de vraagbaak en regisseur. Hij vertelt dat de Fiorano een zusterschip is uit een serie van drie naar ontwerp van het Groningse Conoship International, waaronder zijn Vantage en de Vanquish van Adrie Kombrink. Erik is op een kempenaar geboren en Adrie op een sleepboot. Later zijn ze na de zeevaartschool tegelijkertijd overgestapt op de zeevaart, aanvankelijk voor beloodsing van zeeschepen op het traject Southampton-Mannheim, later vol in de vaart als kapitein en de laatste vijf jaar als (mede-)eigenaar. Erik van der Wiel heeft daardoor ook vijf jaar ervaring met het zusterschip Vantage. Als we hem vragen of hij de werf tijdens de bouw nog aanpassingen heeft geadviseerd, wuift hij die vraag bijna meteen weg. “Hooguit wat kleinigheidjes; ook de Vantage heeft zich geweldig bewezen en voldoet nog iedere reis”, zegt hij. De Fiorano is een veelzijdig schip dat op veel routes en met alle soorten lading kan worden ingezet en dat zal het schip in deze tijd op voorsprong zetten. Bij gebruik als containerfeeder heeft het een capaciteit van 354 TEU in drie tot vijf lagen, waaronder maar liefst honderd reefer-aansluitingen voor geconditioneerd vervoer. Om aan te geven waar de eigenschap ‘multipurpose’ in de praktijk voor staat, noemt Van der Wiel wat willekeurige reizen die hij recent heeft gedaan. Naast containers is er veel droge (bulk)lading en we horen dat er terugkerend ook projectlading wordt vervoerd die meer dan eens uit windmolens bestaat. Dat is de verdienste van de luiken die door SMST Rodenstaal zijn geleverd. Voor het plannen van de steeds wisselende lading wordt gebruik gemaakt van Locopias beladingssoftware. NedNor De machinekamer is indrukwekkend. Naast de Wärtsilä-hoofdmotor van 3.280 kW, die de verstelbare 4-bladsschroef van hetzelfde fabrikaat aandrijft, staan er twee Mitsubishi-hulpmotoren van 300 kW en nog een Mitsubishi noodannex havenset. Eenmaal op zee zullen ze geen dienst meer doen zodat de Fiorano daar geen gasolie meer gebruikt. De asgenerator levert 850 kVA voor het boordnet waaraan ondermeer de reefers, de Wärtsilä-boegschroef en de Verhaar-hekschroef hun voeding ontlenen. Tijdens de reis verwarmt de uitlaatgassenketel het heetwatersysteem en vervangt op die manier tijdelijk de gasolie gestookte boiler. Er wordt gevaren met acht bemanningsleden, dat is één boven de voorgeschreven sterkte. Ze hebben allen een eigen hut met een natte cel. Daarnaast hebben ze vanaf hun bureau een eigen internetverbinding in hun verblijf zodat ze op ieder moment van de reis met beeld en geluid contact met het thuisfront voorhanden hebben. Op de brug beschikt de Fiorano via dezelfde VSAT over meerdere rechtstreekse telefoonverbindingen. Na een flinke klim hebben we vanaf de brug fantastisch uitzicht over het IJsselmeer. In de volle breedte van de lessenaar komt op die hoogte het werk van Alewijnse, Radio Holland en Hoogendoorn samen. De Fiorano is met recht en zonder overdrijving een formidabele allrounder. En als we over allround spreken, dan geldt dat ook voor bevrachter NedNor in Groningen die meteen de eerste reis aanbood: een bulklading naar de Azoren. VEKA SHIPBUILDING B.V. LEVERDE HET COMPLETE SCHIP. DE AFBOUW WERD VOLLEDIG UITGEVOERD DOOR BIJLSMA SHIPYARD B.V. BIJLSMA SHIPYARD B.V. EN VEKA SHIPBUILDING B.V. FELICITEREN REDERIJ VANQUISH EN REDERIJ FIORANO MET FEEDER VANQUISH EN FEEDER FIORANO www.veka-group.nl www.bijlsma.com Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 Email: info@veka-group.nl Sluisweg 13-16 8531 DJ Lemmer Tel: 0514 56 85 50 Email: info@bijlsma.com

De Binnenvaartkrant 17 5 juni 2012 Eerste editie vakbeurs Eemsdelta Expo helemaal volgeboekt DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De belangstelling van bedrijven voor de nieuwe vakbeurs Eemsdelta Expo overtreft alle verwachtingen van de organisatie. De geplande beursvloer is inmiddels uitgebreid en ook de extra ruimte is inmiddels volledig volgeboekt. Op 13 en 14 juni presenteren zich op deze beurs meer dan 120 bedrijven die affiniteit hebben met de Eemshaven en het Eemsdeltagebied. Het initiatief voor de beurs komt van Expolaan BV en Eemshaven. info, de netwerkorganisatie voor de Eemshaven en het Eemsdeltagebied. “Vanwege de industriële bloei van de hele Eemsdelta en de dynamiek van de Eemshaven is het initiatief genomen voor deze beurs”, zegt directeur Karla Wielenga van Eemshaven.info. Bij de organisatie werkt Eemshaven.info nauw samen met het nieuwe regionale businessmagazine Eemsdelta Kringen en Groningen Seaports. “Sinds de grote vlucht van de Eemshaven en de industriële bloei van het gehele Eemshavengebied, is de behoefte aan een fysiek platform voor contact tussen de bedrijven alleen maar groter geworden”, zegt directeur Harm Post van Groningen Seaports. Eemhaven.info-directeur Karen Wielenga en voorzitter Harrie Houwerzijl van de raad van advies van Eemshaven.info. (foto Jan Johan ten Have) Locatie Eemsdelta Expo vindt plaats in een 4.000 vierkante meter groot tijdelijk paviljoen dat te vinden is middenin de Eemshaven, aan de Eemshornweg. Voor ondernemers liggen hier volop kansen om relevante contacten op te doen, aangezien de Eemshaven volop in ontwikkeling is met vele economische initiatieven. “Eemsdelta Expo is een ideale plek om contacten te leggen omdat de Eemshaven de aanjager is van de noordelijke economie. Er liggen kansen en mogelijkheden voor het totale bedrijfsleven en met name voor het midden- en kleinbedrijf”, zegt Wielenga. Het zijn niet louter bedrijven die zich presenteren op de beurs. Ook technische opleidingen zijn er te vinden, zoals de School voor Zeevaart, Energie en Productietechniek van ROC Noorderpoort. Ook presenteert Seaports Xperience Center (SXC) zich er. Deze organisatie zet zich in om jongeren te interesseren voor techniek en een mooie toekomst in de Eemsdelta. “Windenergie is het thema van de toekomst voor de Eemshaven, daarvoor zijn technisch specialisten nodig”, zegt Harrie Houwerzijl, voorzitter van de raad van advies van Eemshaven. info. Inlooplezingen Kennisoverdracht speelt een belangrijke rol tijdens deze vakbeurs. In het tijdelijk paviljoen is een congresruimte ingericht waar beide dagen doorlopend lezingen plaatsvinden. Zo spreekt op de openingsdag Eduard Mulder van Groningen Seaports over Vastgoed voor vestiging nabij de grootste bouwput van Noord-Nederland en Hilde Prummel en Piet de Boks van North Water WNL over Blauwe vragen, groene oplossingen. Op donderdag laten diverse sprekers hun licht schijnen op Offshore windmolenparken, kansen en mogelijkheden. Andere thema’s die aan bod komen, zijn werken met buitenlandse medewerkers, veiligheid, trillingsmeting en mobielecommunicatieoplossingen. Wielenga: “Wij willen laten zien dat hier voor een wijde regio volop kansen liggen.” Eemshaven.info Netwerkorganisatie Eemshaven. info, die inmiddels zo’n driehonderd leden telt, focust zich op onderlinge informatie, contact en handel. Zo houdt Eemshaven.info netwerkbijeenkomsten voor leden en genodigden, met sprekers en groepsgewijs speeddaten. Daarnaast zijn er themabijeenkomsten en een zomer- en kerstborrel voor de leden. Ook krijgen nieuwkomers in het gebied de gelegenheid zich te presenteren. “Er worden hier miljarden geïnvesteerd, waarvan ook het regionale bedrijfsleven volop kan profiteren”, vertelt Houwerzijl. “Bij Eemshaven. info worden veel eerste contacten gelegd. Ons doel is ervoor te zorgen dat bedrijven van elkaar weten wat ze voor elkaar kunnen betekenen.” Kijk voor meer informatie en het bestellen van gratis kaarten op www.eemsdeltaexpo.nl. Volop baggeren op Winschoterdiep DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Het Winschoterdiep tussen Groningen en Winschoten wordt uitgebaggerd en voorzien van nieuwe beschoeiing. Sinds half mei wordt er gewerkt aan het verwijderen van 700.000 kuub slib. Hiermee wordt het kanaal begaanbaar gemaakt voor schepen met een diepgang van iets meer dan 3 meter. Op dit moment geldt in het Winschoterdiep – op papier een klasse IV-vaarweg – een vaarbeperking: schepen mogen niet dieper steken dan 2,60 meter, waardoor ze soms niet volledig beladen hun bestemming kunnen bereiken. Het baggerwerk begint op plaatsen waar de sterkst vervuilde bagger voorkomt. Dit geldt onder meer voor de Rensel, de Eextahaven en bij Waterhuizen. Naast het Winschoterdiep zelf wordt ook een aantal zijtakken meegenomen, zoals de Rensel in Winschoten en de Eextahaven in Scheemda. Het slib gaat naar onder meer depot IJsseloog in het Ketelmeer en baggerstortlocatie Dorkwerd. Een regenboog van duizend vlaggen Jasmijn Steneker, Benny Kerkhof en Joyce Bosman. (foto Johan de Witte) De werkzaamheden tussen Scheemda en Zuidbroek. (foto Jan Johan ten Have) DOOR JOHAN DE WITTE Wie dachten met Joyce Bosman in het huwelijk te kunnen treden, hebben hun kansen verspeeld. Op 1 juni trad zij in het huwelijk met Benny Kerkhof. Ze zag er schitterend uit en de bruidegom straalde in zijn mooie pak. De zon veegde haar licht over de Oude Maas en kleurde een regenboog van duizend vlaggen op de Millennium’s en het mts Christoffel. De blauwe hemel beloofde een schitterende dag waarop Joyce Bosman en Benny Kerkhof de belangrijkste ‘charter’ van hun leven tekenden. Bijgestaan door ceremoniedame Patricia Buitendijk en toegeschoten hulp om averij aan tule en kant te voorkomen verscheen Joyce gracieus en zichtbaar gelukkig in de entree van het kvb Millennium. De bruidegom schoot onmiddellijk ‘langszij’ om zijn bruid aan de wal te loodsen. “Ze is mooi, spontaan en lief”, liet hij familie en vrienden weten. De roots van Joyce liggen op kvb Millennium en die van Benny op mts Christoffel, schepen die voor deze gelegenheid afmeerden aan de Zwijndrechtse kade. Traditioneel voor de wal als je kinderen trouwen, vanuit het gangboord naar stadhuis. Schoon schip, koper en het RVS gepoetst, ramen gelapt, gepavoiseerd van steven tot spiegel. In het Kijfhoek kerkje werd het paar in de echt verbonden; daarna was er feest in het Zwijndrechtse Festino. Voor de huwelijksreis naar de Westkust van Amerika ging het spaarvarken aan scherven, aldus de bruidegom, die een job heeft bij Vertraco Shipping Rotterdam. Joyce amuseert zich als teamleider bij de grootste kruidenier van Nederland. Wonen doen ze samen in de Volgerlanden. De Binnenvaartkrant wenst jullie veel geluk!

Binnenvaartkrant