Views
2 years ago

2012-11

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Nieuwe
  • Twee
  • Rotterdam
  • Meter
  • Boord

De Binnenvaartkrant 4 22

De Binnenvaartkrant 4 22 mei 2012 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,80 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) . Fax: 010-4140212 E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. De RET Fast Ferry is een snelle catamaran die een veerdienst onderhoudt tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte. De exploitatie van deze verbinding wordt verzorgd door Ottevanger OV, exploitant van meerdere veerdiensten in de regio Rijnmond. Wij zoeken een enthousiaste kapitein en een matroos/ kaartverkoper (full time, gemiddeld 36 uur per week) Als kapitein bent u verantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers, schip, bemanning en de overige vaarweggebruikers. U beschikt over: groot vaarbewijs, marifooncertificaat en radarpatent. Er is ook plaats voor oproepkapiteins. Als matroos/kaartverkoper bent u verantwoordelijk voor de ontvangst van de klanten, de kaartverkoop en het aan en afmeren van het schip. U assisteert tevens de kapitein. U bent het visitekaartje van RET Fast Ferry. Alleen kandidaten in het bezit van een dienstenboekje met de aantekening volmatroos – motordrijver komen in aanmerking. Voor inlichtingen kunt u contact opnemen met Boy Ottevanger 0183 - 500997 of info@ottevangerov.nl Uw sollicitatie per mail of per post kunt u richten aan: Korte Gang 1 4251DC Werkendam www.huizinga-snijder.nl SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! • Kwaliteitsverantwoordelijke Takenpakket: Kwaliteitssystemen beheren (ISO,TMSA) Incidentenrapportering en opvolging Interne en externe audits Opmaken presentaties Profiel: Nautische en technische kennis: pluspunt Opleiding: A1 Bachelor Talenkennis: Duits en Engels Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: • Arbeidszekerheid • Punctuele betaling van uw loon • 100% sociale zekerheid • Moderne en vele dubbelwandige schepen • Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten SCHILDERWERKZAAMHEDEN GEVRAAGD op schepen. Specialist in matroos 14 dgn op / 1 wk af. machinekamers spuiten. Loon volgens CAO, Verflevering met hoge korting. Zondags niet varen. Tel. 06-53135007/078-6106798 Tel. 0654-957645 GEZOCHT: KAPITEIN VOOR MTS ST. RITA In bezit van Rijnpatent tot Mannheim, radarpatent en ADN. Contact: Van den Abbeele Edmond Tel: 0475-945434 MEDISHIP AG vraagt voor het passagiersschip “Da Vinci” KAPITEIN (vrijetijdsregeling in overleg) STUURMAN MACHINIST Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. U houdt van persoonlijk contact met onze gasten, heeft goede contactuele eigenschappen en bent representatief voor de rederij. Beheersing van de Engelse taal en/of bezit voor Donau patent tot Budapest is een pre. Goede Arbeidsvoorwaarden!!!! Voor informatie kunt u zich wenden tot Dhr. P. van Hengst Tel: 0612344067 / 0653125546 of e-mail je CV naar patrickvanhengst@mac.com 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 De jongste riviercruise rederij van Nederland zoekt: • Kapiteins (rijnpatent vereist) • Stuurmannen • Machinisten • Matrozen Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main, Neckar. Beschikt u over goede contactuele eigenschappen, bent u representatief en spreekt u tevens Engels en/of Duits? Neemt u dan contact met ons op. Wij bieden u een Nederlands contract met een marktconforme vrijetijdsregeling, vakantiegeld, doorgroeimogelijkheden en een prettige werksfeer waar meedenken gewaardeerd wordt! Voor informatie kunt u zich wenden tot: Dhr C. Peters Te. 0481-451615 of 06-52770907 of e-mail uw CV naar: cor@select-voyages.nl Ponton: Bwjr: 2009, 45 x 10 x 2.50 m. (LxBr.xD) Laadverm: 834 ton. Dikte dek, zijden en vlak: 10 mm. 2 sonderingspijpen. 2 koppellieren (25 ton). 2 spuds elk 12.00 m. 3 spudpaalkokers. Scheepsattest-ADNR-Meetbrief- Stabiliteitsberekeningen aanw. PONTON IS OOK TE HUUR. HADU-anker Gewicht: 810 kg. Met wartel. Jacht: Bwjr: 1975, 15 x 4 x 1.30 m. (LxBr.xD) Motor: Mercedes OM 355 220 p.k. Besturing: Schottel. Electr.kopschroef 10 p.k. Snelheid: 22 km p.u. Generator: 3 KVA. Omvormer: 2000 W. Echolood – GPS. Electr. Ankerlier. Technisch in perfecte staat. Mooi schip. Tel: 06-53163480 Email: aquatrans@gijsdaanen.nl DRUGS & ALCOHOL TESTEN VOOR DE SCHEEPVAART Erik Sinjorgo volgens wettelijke gestelde richtlijnen gespecialiseerd in (urine)testen op personeel (binnen- en /of grote vaart) flexibel inzetbaar gekwalificeerd- en gedegen inzet M +316 288 421 23 · E eriksinjorgo@telfort.nl 24 UUR SERVICE • Batterijen en Tractiebatterijen • Alle elektrische- en elektronische herstellingen • Nieuwbouw en verbouwingen • Eigen inbouw van generatorsets • Airconditioning installaties, Orlaco camera’s Tel: +32 (0)3 326 70 90 Vosseschijnstraat Haven 140 B-2030 Antwerpen TE KOOP Fax: +32 (0)3 326 02 87 E-mail: info@vanstappen.eu www.vanstappen.eu OFFICIEEL DEALER RADIO HOLLAND VERDELER VAN MASTERVOLT - VICTRON - HATZ - JOHN DEERE

De Binnenvaartkrant 5 22 mei 2012 Oude borden mogen nog gewoon De bestaande borden mogen tot en met 30 november 2015 worden gevoerd. In bepaalde gevallen verbaliseert de Waterpolitie wegens het voeren van bestaande verbodsborden. Mits ze geen slijtage hebben, en dus duidelijk leesbaar zijn, is dit niet terecht. Deze symbolen overeenkomstig artikel 3.31 (teken van toegang aan boord) en artikel 3.32 (teken van DOOR EVERT BRUINEKOOL De berging van het zaterdag 12 mei op het Markermeer gezonken binnenvaartschip Amandus is spoedig verlopen. De voorbereidingen echter verliepen onder zware omstandigheden. “De lading bestond uit 2.000 ton stortstenen”, vertelt Henk Bonsink, eigenaar Hebo Maritiemservice. ”Toen wij die met onze kranen uit het ondergelopen ruim knepen, was het in het begin windkracht 4. Dat was nog te doen. Later liep de wind op tot kracht 7 en zelfs 8. In soortgelijke omstandigheden zonk de Amandus. Het was geen makkelijke klus.” Zaterdagnacht hadden duikers al schuim in de afsluiters gespoten zodat er geen gasolie kon lekken. Tegelijkertijd werd de auto, die nog steeds op het voordek stond, vastgezet met spanbanden. Maandagochtendvroeg bracht Hebo Maritiemservice de auto naar Lelystad. “En toen begon de berging”, vertelt Bonsink. “Drie dagen waren wij met de Hebo-Cat 9, uitgerust met een giekkraan, en de Sam-Sam, voorzien van een draadkraan, bezig om alle stenen met een poliep er uit te knijpen, één voor één. Woensdagavond rond half zes waren we klaar en was alle lading overgeslagen in het drogeladingschip Confiant.” “Daarna ging het op rolletjes. Het stroppen schuren ging prima. De bokken arriveerden donderdagochtend om zeven uur en direct daarna konden we beginnen. Veel sneller dan verwacht lag de Amandus weer stabiel en op eigen drijfvermogen boven. Met de Hebo-Cat 9 ervoor en de Catharina 4 erachter als duwboot konden we in de namiddag naar Lelystad varen.” het verbod te roken, onbeschermd licht of vuur te gebruiken), waren in de op 30 november 2011 geldende tekst van het Rijnvaartpolitiereglement 1995 voorgeschreven en mogen tot en met 30 november 2015 worden gebruikt. Na 30 november 2015 zijn voor die Amandus: snel gezonken, vlotte berging De stuurhut en de auto bleven boven water. De Kustwacht zette een vliegtuig in om foto’s te maken van de situatie. (foto E.J. Bruinekool fotografie) Daarna ging het naar Hebo Maritiem in Zwartsluis, waar het schip gisteren op de helling ging. Speculeren Op internet werd en wordt gespeculeerd over de oorzaak van het ongeluk. Daarbij wordt onder meer verwezen naar de Kronenburg, het zusterschip van de Amandus dat in maart 1998 zonk. “Wellicht is er water in de machinekamer gekomen doordat de afdichting van rubbers onder de woning niet goed functioneerde”, opperen collegaschippers die de geschiedenis van de Kronenburg kennen. Uit de beelden blijkt dat al in het begin de machinekamer en de woning vervuld zijn” “De oorzaak is nog niet bekend”, reageert H. Schoenmakers, eigenaar en schipper van de Amandus. “Daar wordt nu onderzoek naar gedaan. Waarschijnlijk gaat het om een combinatie van factoren. Het heeft zaterdag flink gespookt op het Markermeer. Van aanvankelijk windkracht 4 nam de wind voortdurend toe tot 5 en zelfs 6. Op een gegeven moment bleef achterop het vaste water op het dek staan en toen was er geen houden meer aan en is alles volgelopen.” artikelen 3.31 en 3.32 in het BPR de hieronder getoonde borden voorgeschreven. Het vervangen van de borden vloeit voort uit een wijziging van het Rijnvaartpolitiereglement 1995 (RPR) door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart. Verstoord door de controles vraagt de De nieuwe borden. Hoewel Schoenmakers flink aangeslagen is, stelt hij dat hij geluk heeft gehad. “Dat klinkt vreemd, maar het is wel zo. Mijn vrouw en ik zijn al gepensioneerd en onze huisraad en persoonlijke eigendommen waren al afgehuisd. Mijn zoon voer al een paar jaar mee. Natuurlijk zijn wij spullen kwijtgeraakt maar niemand is zijn huis kwijt. Niemand is zijn belangrijkste eigendommen kwijt.” “Je leest en hoort wel eens over schippersgezinnen die dit overkomt en die dan hun fotoalbums, spulletjes van toen hun kinderen nog jong waren en noem maar op kwijt zijn. Dat is ons gelukkig bespaard gebleven.” Lef Veel respect heeft de schipper voor zijn collega van de Eendracht die hen onmiddellijk te hulp schoot. “Ik riep hem op en zei: ‘Het gaat hier verkeerd.’ Hij reageerde direct en gaf aan dat ik me alleen moest concentreren op het hoogst noodzakelijke. Hij zou de kustwacht alarmeren. Het leek misschien raar dat ik dat niet deed maar dat gebeurde dus in overleg. Ik had even belangrijker zaken aan mijn hoofd”’ branche dagelijks aan P. Hoenderop Groothandel of de bestaande borden nu al door deze nieuwe symbolen moeten worden vervangen. Het antwoord is ‘nee’! De schipper van de Eendracht deed echter meer dan alleen de Kustwacht alarmeren. ”Hoewel de Amandus danig lag te slingeren en de omstandigheden zwaar waren, is hij met zijn schip langszij gekomen om ons en onze huisdieren van boord te halen. Langszij een zinkend schip komen, dat zal niet iedere schipper kunnen en durven. Dat vereist lef en stuurmanskunst. Eenmaal aan boord van de Eendracht kregen wij gelijk koffie. Hij heeft ons fantastisch geholpen.” Er was nog een tweede vaartuig in de buurt toen de Amandus zonk. “Ik heb een tweemaster zeilschip gezien”, meldt Schoenmakers. “Maar daar heb ik toen niet echt op gelet.” De mensen aan boord van de tweemaster hadden echter wel aandacht voor de Amandus. Een van hen heeft het zinkende schip zelfs gefilmd en het filmpje, met zijn commentaar, op Youtube geplaatst. Te horen is hoe iemand aan boord lachend roept: “Dit gaat niet helemaal goed. They are on a boat, a mother fucking sinking boat.” Zonder hulp te bieden of op z’n minst de Kustwacht te alarmeren varen de schipper en zijn gasten verder. Er is inmiddels aangifte gedaan bij de politie tegen die schipper en de maker(s) van het filmpje. De politie verwacht de daders te kunnen achterhalen. “Ze pleegden een strafbaar feit”, stelt degene die aangifte heeft gedaan. “Iedereen op binnenwateren en op zee die een schip in nood ziet, is verplicht hulp te bieden. Dit is meer dan schandalig.” Bij het artikel op www.binnenvaartkrant.nl staat een link naar het bewuste Youtube-filmpje. Waarover twittert de binnenvaart? @ErikvanToor @Sanderderouwe Jammer dat je zelf niet beschikbaar bent als lijsttrekker, Sander. Je bent een prima ambassadeur voor de binnenvaart. 07-05-2012 @Danny_Valinta Leiding: Als de stuurhut omhoog staat, gaat het schip dan zachter? #dussss 08-05-2012 @Modernegezegden Titanic weer in de theaters??? ..... Schip zinkt....Graag gegaan. Bespaart je 10 euro. 09-05-2012 @ArieKraaijeveld Naar #Evenementenhal in Gorkum. Geprobeerd inspirerende speech bij sector binnenvaart te houden. Sector is waard goed georganiseerd te zijn. 10-05-2012 @hanrooz @ArieKraaijeveld gelukt inspirerende toespraak.Mooi beeld gegeven van de mogelijkheden.ander manier van denken. #binnenvaart #seforum2012 10-05-2012 @roelof60 Vandaag aan de slag met onderzoek #in #binnenvaart. Naar Den Helder voor informatieve gesprekken met KvK en dir. Haven Den Helder. Gaat goed 14-05-2012 @matroos_danny @Lizhoi je hoort het idd niet vaak dat iemand in de binnenvaart werkt, maarja nog 3x een weekje school en dan ben ik schipper :-D 14-05-2012 @karin_dejong Oostsluis gesperd in Terneuzen #binnenvaart 15-05-2012 @ArieKraaijeveld Transitie Comité Binnenvaart eerste stap naar een kachtige brede vertegenwoordiging? Optimisme moet de overhand houden 16-05-2012 @ASO1981 Een schip is veilig als het in de haven ligt, maar daarvoor wordt het niet gebouwd. 18-05-2012 Blijf op de hoogte van het nieuws en volg De Binnenvaartkrant op Twitter: @BVK_binnenvaart.

De Binnenvaartkrant