Views
2 years ago

2012-11

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Nieuwe
  • Twee
  • Rotterdam
  • Meter
  • Boord

De Binnenvaartkrant 34

De Binnenvaartkrant 34 22 mei 2012 FEMM SCHEEPSUITRUSTING LOOP EENS BINNEN U bent van harte welkom! Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 REPARATIE BEDRIJF Markerink B.V. ß 7X24 UUR SERVICE DOOR GEHEEL EUROPA ß NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE MOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ß REVISEREN VAN SCHEEPSMOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ß SERVICE AAN ELEKTRISCHE EN HYDRAULISCHE INSTALLATIES ß MAGAZIJN MET DIVERSE NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE ONDERDELEN ß HERMOTORISERINGEN ß AFBOUW VAN NIEUWBOUWCASCO’S Bijlandseweg 30 6916 BJ Tolkamer TEL: (0031)316-541041 www.markerink.nl info@markerink.nl WIJ KLEDEN HEEL UW SCHIP AAN! MET SCHEEPSSTOFFERING OP MAAT: BANKEN GORDIJNEN TAPIJT VINYL BEDDEN MATRASSEN Dijkje 1 Nieuwendijk T 0183 - 401 933 F 0183 - 403 837 info@degostofferingen.nl www.degostofferingen.nl Je koppelverband tussen: Mac en Windows, Techniek en Design, Nu en de Toekomst. www.kika.nl Giro 8118 Het zal je maar gebeuren! En als het ù gebeurt, moet u kunnen rekenen op professionals die er voor zorgen dat u snel en vakkundig wordt geholpen. Zodat uw schip zo snel mogelijk weer in de vaart komt. Professionals die zorgdragen voor een correcte financiële afwikkeling van de schade. Elk schip is uniek en vraagt om maatwerk. SON levert maatwerk voor de binnen- en pleziervaart en is 24 uur per dag bereikbaar. Maak kennis met een pure scheepsverzekeraar, praat eens met ons over een verzekering op maat. Advies op maat bij u aan boord? Bel: 050 - 525 55 00 Anthonetta Kuijlstraat 9 • 3066 GS Rotterdam +31 (0)10 289 94 94 • www.cartsystems.nl www.son.nl

De Binnenvaartkrant 35 22 mei 2012 Wärtsilä bevestigt LNG in binnenvaart Een van de motoren van de Adriana Maria. DOOR JOHAN DE WITTE Wärtsilä presenteerde op Construction & Shipping Industry zijn LNG-brandstof geconfigureerde 6L20 DF CCR2-motor in relatie met het ECO 2 Inland Vessel- project. Het doel hiervan is optimale efficiëntie, milieuvriendelijke en met nadruk economische prestaties voor diverse typen binnenschepen. De partners in dit project zijn Wärtsilä Netherlands, Combi International, Reederei Deymann, Koedood Dieselservice, TeamCo Shipyard, TNO, DST en Hochschule Emden- Leer. Drie nieuwbouwschepen dienen hierbij als pilot en worden drie jaar lang in functioneren gevolgd. Het eerste schip komt eind dit jaar voor Deymann in de vaart. van LNG-brandstof op binnenschepen zijn beproefde technieken die hiermee in een andere omgeving worden toegepast”, volgens Bram Kruyt, directeur Wärtsilä Netherlands. “De vernieuwde motoruitvoering zoals we hem hier op de beurs presenteren en waarvan er reeds twee in ms Adriana Maria draaien, wordt voor dual fuelgebruik nog van een zogeheten gasstraat voorzien. Wärtsilä onderscheidt zich in de motorenbranche onder andere in het meten van drukken en inspuitmethoden.” De nieuwe Veerhaven-duwboot die bij Scheepswerf Kooiman in aanbouw is, voorziet Wärtsilä van 6L20 DF motoren die op 95-99 procent LNG en 5-1 procent diesel lopen. Een sterke bevestiging van LNG als brandstof voor de scheepvaart! de twee Wärtsilä dual fuel-motoren per schip omvat de levering twee Wärtsilä vaste schroeven in een straalbuis, de coldbox en LNGtanks. Deze tanks worden onder het stuurhuis geplaatst, waardoor de woonruimte wordt verkleind, echter de tank zich niet aan dek of in het ladinggedeelte bevindt! DST in Duisburg heeft het lijnenplan gemaakt en modeltests uitgevoerd. De schepen worden uitgevoerd met twee, relatief kleine 1,40 diameter schroeven en straalbuizen. Op ecologisch gebied zullen de schepen een nieuwe standaard zetten. ‘Eco 2 Inland Vessel’ maakt deel uit van een groter initiatief genaamd MariTIM (Maritime Technologies and Innovations Model region Germany-The Netherlands), dat door de EU gesponsord wordt. halte in diesel en zware olie. In gasmodus worden schadelijke emissies drastisch verlaagd aangezien de stikstofoxide-emissie (NOx) tenminste 85 procent wordt verlaagd, de CO2-emissie ongeveer 25 procent, terwijl de emissie van sulfuroxide (SOx) en deeltjes met bijna 100 procent verlaagd worden in vergelijking met standaard scheepsmotoren draaiende op diesel. De motor voldoet in gasmodus volledig aan de IMO Tier III uitlaatemissieeisen. De verbranding van de motor is optimaal, waarbij het mogelijk is met 95 procent LNG en 5 procent olie het koppel van een diesel te behouden. Bij continu vermogen en constante speedmotoren kan deze verhouding zich positief corrigeren in een 99-1 procent-verhouding. De Wärtsilä 6L 20 DF motor kan worden geleverd in de range van 200 boring/1000 rpm en 876 kW tot 280 boring/1200 rpm met kW 1584. Wärtsilä richt zich op operationele efficiency, milieu, brandstofflexibiliteit en diensten voor de binnenvaart. Deze disciplines omvatten naast levering van reserveonderdelen en services op locatie met name onderhoud van machines, voortstuwingssystemen, elektrische systemen, automatiseringssystemen en ketels. Services houdt zich ook bezig met milieuservices, oplossingen, upgrading en ombouw, langetermijncontracten voor machine- en voortstuwingssystemen alsook trainingen. Wärtsilä Services beschikt over zo’n zeventig eigen werkplaatsen en heeft meer dan 11.000 serviceprofessionals in dienst. De bedrijfsonderdelen van Wärtsilä, Ship Power, Power Plants en Services, zijn alle drie in Nederland vertegenwoordigd evenals Research & Development. Wärtsilä heeft meer dan duizend werknemers in dienst op de locaties Drunen, Schiedam, Harlingen, Kruiningen, Kampen, Waalwijk en Zwolle. Wärtsilä is een wereldleider op het gebied van aandrijvingssystemen voor de scheepvaart- en energiesector. Dual fuel De dual fuel-motortechnologie van Wärtsilä bewijst zich in de zeevaart al 5 miljoen draaiuren in een range tot 17 MW (23.000 pk), waarmee Wärtsilä met hybride technologie voorop loopt. “De implementatie MariTIM De casco’s van de drie nieuwbouwschepen worden door Combi International gerealiseerd. Koedood Dieselservice installeert de machinekamers en TeamCo is verantwoordelijk voor de afbouw. Naast Wärtsilä Netherlands Wärtsilä 20 DF motortechnologie biedt flexibiliteit in brandstofkeuze. De motoren kunnen draaien op LNG, MGO of HFO. Niettemin hebben het milieu en de gasmotor een hekel aan het lood- en zwavelge- Een motor op het testbed. Nicoverken: wereldwijde diensten en producten DOOR HANS HEILIGERS De eerste jaren na afloop van de Tweede Wereldoorlog schreeuwt de vrije wereld om grondstoffen en nieuwe producten. De vraag naar scheepsruimte overtreft vele malen het aanbod en de schepen die nog kunnen varen, hebben vaak een onderhoudsachterstand. Tijd maken voor een uitgebreide dokbeurt is niet aan de orde. Carl-Olof Nilsson uit Göteborg bood die reders een sluitende oplossing voor dat dilemma. Hij startte in 1946 de onderneming Nicoverken, die complete ploegen engineers tijdens de reis aan boord liet gaan met als doel de droogdokperiode te verkorten. Het concept werd een groot succes dat met zestien vestigingen wereldwijd werd uitgerold waarbij het personeelsaantal boven de 2.200 steeg. Het succes werd verstoord door de crisisjaren 1980-1983. Als eerste werknemer van Nicoverken in Schiedam zag Frans van Krugten zich genoodzaakt de Nederlandse vestiging over te nemen. De tweede generatie, Erik en Jeroen van Krugten, heeft het bedrijf inmiddels van vader Frans overgenomen, dat als rechtgeaard familiebedrijf is voortgezet. Op de stand in Gorinchem presenteerde Nicoverken de Vacompact. (foto Hans Heiligers) Schiedam Die naam staat nog iedere dag borg voor een internationale reputatie op het gebied van maritieme producten, onderhoud en reparatie. Een ploeg van zo’n 25 engineers vliegt steeds opnieuw uit om hun werk tijdens de reis aan boord te doen. Voor rederijen, offshore en de grote internationaal opererende ‘natte’ aannemers is die bijzondere dienstverlening niet meer weg te denken. De andere collega’s werken in Schiedam. De 2.000 vierkante meters tellende werkvloer wordt in beslag genomen door magazijnen, motoren en machines voor metaalbewerking. Zelfs krukassen worden daar geslepen. Ook voor de buitenwereld bleef dit wereldwijde 24/7- concept niet onopgemerkt en dat bezorgde Nicoverken veel dealer- en serviceagentschappen van toonaangevende buitenlandse producenten. Vanuit Schiedam wordt voor hen inmiddels de marketing, verkoop en service gedaan. Ook in de binnenvaart heeft de onderneming een stevige plaats veroverd met zijn Blücher lichtgewicht en snelmonterend RVS leidingsysteem. Voor de cruisevaart beheerst Nicoverken met zijn producten de volledige keten van afvalwaterverwerking, zowel vacuüm als vrije val. Op de beurs in Gorinchem zagen wij een van de nieuwste producten die Nicoverken verkoopt. Door formaat en uitvoering lijkt het een vaatwasser die met de RVS uitvoering vlekkeloos in iedere keuken kan worden ingebouwd. Als je de klep opent, kun je daar je afval kwijt dat na een druk op de knop tot maximaal de helft met vacuüm wordt gereduceerd in een sterke lekvrije pet-zak. Die zakken kun je aan boord op alle onrendabele plaatsen reukloos kwijt ten gunste van kostbare ruimte rond de werkvloer. Bij het vacumeren vindt ook UVsterilisatie plaats, waardoor bacteriën op de cruisevaart geen kans krijgen. Natuurlijk kun je er ook op vrachtschepen in de binnenvaart ruimte en comfort mee winnen. De oorsprong van deze Vacompact ligt in de jachtenbouw.

Binnenvaartkrant