Views
1 year ago

2012-11

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Nieuwe
  • Twee
  • Rotterdam
  • Meter
  • Boord

De Binnenvaartkrant 32

De Binnenvaartkrant 32 22 mei 2012 Wij feliciteren familie van Loon van harte met het mts Schotsman. v a a r t ! DAMEN MARINE COMPONENTS Shipyard b e h o u d e n e e n

De Binnenvaartkrant 33 22 mei 2012 Lankhorst wint Seatrade Award Lankhorst Ropes heeft maandag 14 mei een Seatrade Award gewonnen voor zijn A3-splits. De prijs in de categorie ‘Innovation in Ship Operations’ werd tijdens een gala in Londen uitgereikt aan het bedrijf uit Sneek. De Seatrade-onderscheidingen zijn een initiatief van de in maritime bladen gespecialiseerde uitgever met die naam. De uitreiking vond voor de 24e keer plaats. De awards zijn bestemd voor personen en bedrijven die uitzonderlijke bijdragen hebben geleverd aan een veilige, efficiënte en milieu vriendelijke scheepvaart en innovatie en verbetering van maritieme normen. De A3-splits is volgens de jury een belangrijke innovatie in de maritieme touwtechnologie. Hij is lichter, sterker en kleiner dan traditionele splitsen. Met het oog op de huidige trend in de scheepvaartindustrie om met minder bemanningsleden te varen, verbetert hij zodoende de veiligheid tijdens het aanmeren en slepen. De A3-splits heeft 100 procent rendement; er is geen touwkracht verlies door het splitsen. Dat maakt het hanteren van het touw gemakkelijker, doordat er geen verdubbeling van het touw of splitsstijfheid in de hoofdlijn is. Dankzij het gewicht en de omvang van de splits (dat het zwaarste deel van het touw is) kan de A3 door één persoon gehanteerd worden. Commercieel directeur Steven Wardenier (midden) ontving de prijs uit handen van IMO’s secretaris-generaal Koji Sekimizu (rechts) en directeur Hassan Ali Almajed van de General Organisation of Sea Ports. Emissiemetingen aan de pijp Luchtemissies zijn momenteel een belangrijk thema, vanwege de gevolgen op de lokale luchtkwaliteit. Hoewel de binnenvaart nog altijd één van de schoonste modaliteiten is, vindt de verschoning van de vloot – vooral met betrekking tot luchtemissies – langzamer plaats dan in andere modaliteiten. Om die reden is reductie van luchtemissies een must geworden voor de binnenvaart. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft zich bijvoorbeeld gecommitteerd aan een reductie van luchtemissies in het havengebied, onder andere door gedifferentieerde havengelden. Een ondernemer met een schip dat aantoonbaar minder vervuilt, betaalt minder havengeld. Er zijn emissienormen voor NOx (stikstofoxiden) en PM (fijnstof) vastgesteld en de binnenvaartondernemer moet kunnen aantonen dat het schip aan die normen voldoet. Meten Om gericht te innoveren en daarmee luchtemissies van schepen te reduceren, is het van groot belang om inzicht te krijgen in de stand van zaken van de binnenvaartvloot. Hoe schoon is zijn de verschillende soorten binnenschepen? Het EICB voert om die i Wat van reden momenteel onderzoek uit naar de stand van zaken op het gebied van luchtemissies. Onderdeel hiervan is het meten van luchtemissies (aan de pijp) aan boord van schepen bij een representatieve doorsnede van de vloot. Oproep Voor deze metingen is het EICB op zoek naar ondernemers die de uitstoot van hun schip willen laten meten. Deze metingen geven de ondernemer inzicht in de uitstoot van zijn schip en dus hoe schoon zijn schip is. Bent u benieuwd naar de luchtemissies van NOx, PM van uw schip of vloot? Wilt u weten hoe schoon uw schip is? Neem dan contact op met het EICB. Bent u geïnteresseerd in (of wilt u meer informatie over) luchtemissiemetingen aan de pijp, neem dan contact op met Bas Kelderman, Projectmanager EICB: (010) 798 98 30 / 06 460 521 19 of b.kelderman@binnenvaart.nl. Columbus doet het EICB? Expertise en kwaliteit TeamCo Shipyard BV verzorgde de afbouw van het mts Schotsman. Wij wensen familie van Loon veel succes en een behouden vaart. Tel.: +31(0) 416 665500 . Fax: +31(0) 416 665505 . www.teamcoshipyard.nl . info@teamcoshipyard.nl

De Binnenvaartkrant