Views
1 year ago

2012-11

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Nieuwe
  • Twee
  • Rotterdam
  • Meter
  • Boord

en Waterstaat De

en Waterstaat De Binnenvaartkrant 2 22 mei 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. SLOWAKISCHE FIRMA BIETET Bemanning nodig? Voor MS-GANZEPOORT PERSONAL Gerwil Crewing Poland S.P.ZO.O. Zijn wij opzoek naar kapiteins, für Arbeit auf Frachtschiffe und biedt u per direct aan: stuurmannen, matrozen en Personenschiffe in diese Fäche: Poolse lichtmatroos tot machinisten. Met ervaring in de Deckmann, Lichtmatrose, stuurman. binnenvaart (vooral op de Matrose, Steuermann Email: poland@gerwil.com Donau), in het bezit van een Kontakt: T. +48 660040322 dienstboekje, het vaarsysteem: euroship.sk@gmail.com. of 0527-690032 4wk.op/ 4wk.af , het salaris vlgs. Tel: 00421904341412, CAO-Binnenvaart. fax: 00421356416092 KAPITEIN GEVRAAGD Tel. 06-22424148 QUALIZIFIERT UND SOLID db THIBO en twee kleine ARBEITSKRAFT FÜR IHRE siloduwbakjes marc/Leo, WIR BIETEN DIESE PERSONAL AN SCHIFFE. vaargebied vnl. Haccourt - Deksmann, Matrose, Nederhemert/Groot-Ammers/N- Steuermann, Kapitän mit Donau NEUENSTEHENE Lekkerland/Alphen a/d Rijn. Patent. Kontakt: Firma KARES AMERIKANISCHE Goede beloning - vrije tijd in Tel: +421 911 099 033 FIRMA–NEREUS overleg. Info: erik.pauwels@ kares.kares@centrum.sk inc.-mit Expositur in gitrashipping.be of Tschechische Republik bietet tel +32 (0)475442789 KAJUTBOOT ZU VERKAUFEN Fachmänner für Arbeit auf bj 1937, 16,90 x 3,35 x 0,95 Frachtschiffe, Tankschiffe und VRIJWEL NIEUWE LUXE MOTOR MWM 85 ps, Personenschiffe in diese type “Dutch Traveller” BJ 2006 Tel +491789266630, Bilder auf Funktionen: Deckmann, 22,00 x 4,95 meter. Naar Anfrage unter Bootsmann, Matrose, beroepsvaart normen gebouwd, Email mv_smut@yahoo.de Steuermann. 55 ton, met CvO Certificaat. KONTAKTIEREN SIE UNS! Bel L. van Es 06-20615367 GEVRAAGD PER DIRECT ceshipagency@gmail.com 1ste & 2de kapitein voor RVS Tel: 00420777639943 HOLLAND SHIP CLEANING tanker, vaargebied ARA. Voor reiniging/conservering van Wij bieden goed salaris, Voor MTS-BEN ruimen,tanks, machinekamers pensioenregeling en goede Zijn wij opzoek naar matrozen en en overig verfwerk. Wij komen werksfeer. stuurmannen met ervaring in met serviceboot. 0032/498 162 361 de binnenvaart. In het bezit van Tel. 06-17324458 E-mail: een dienstboekje, het info@hollandshipcleaning.nl GEVRAAGD SCHIPPER vaarsysteem: 8wk.op/4wk.af, het i.b.v. groot vaarbewijs. salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. GEVRAAGD STUURMAN/ Rederij Wolfrat Tel. 0031-622424148 KAPITEIN Tel. 035-5823309 voor M/D Odessa. Loon en vrije Voor MTS-CYPRIA-Minerale/ tijd bespreekbaar. Traject Eetbare olie Tanker. Antwerpen/Meerhout. Vaargebied International. Wij zijn Marc Gasten +32473/970907 ACCU’S op zoek naar kapiteins, met ervaring in de Binnenvaart , in het bezit van de vereiste Olivier Ide +32476/676822 KAPITEIN GESUCHT AUF VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO documenten en rijnpatent. Het TANKSCHIFF 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- vaarsysteem: 4wk.op/ 4wk.af, 86 x 9,60, ADN und Rheinpatent 200 Amp. 151,- het salaris vlgs. CAO - mindestens bis Iffezheim. Schicht 230 Amp. 171,- Binnenvaart (of i.o. met de 21/21 oder 20/10. Gute Optima 815 175,- eigenaar). Bezahlung (Lux). Mittagessen, TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- Tel. 06-22424148 reisen frei. 620 Amp. 1475,- Tel +491729527932 720 Amp. 1695,- CONTACTEER ONS VOOR AL E-mail: wieslaw. 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- UW REPARATIES VAN UW marcinkowski@gmx.net 1040 Amp. 2180,- BOEGSCHROEF. 1160 Amp. 2375,- Wij herstellen alle merken o.a. specialisatie type ALBRECHT. Eveneens verkoop van nieuwe/ SHIPFIX TECHNIEK scheepsreparatie €35/uur. Werkschip in de gemeentehaven Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen tweedehands boegschroeven. van \’s-Gravendeel. Aggregaten, Wij bieden u een snelle service pompen, hydrofoors, lieren, DAVECO en een degelijke reparatie. Steeds tot uw dienst 7/7 - 24/24. Tel. 0032/475750270 laswerk. Zie adv.527612207 op marktplaats. W. Steenbergen 06-15204640 Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl Wees geen blindganger met een AIS -transponder Voor het subsidiebedrag van € 2.100 leveren en installeren wij een goedgekeurde AIS -transponder bij u aan boord. Compleet met antennes en inbouwverklaring. Vraag vrijblijvend naar de voorwaarden IVW erkend Inspectie Verkeer St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl www.huizinga-snijder.nl WWW.DUWBAK-RES.NL duwbakken te huur of te koop. Voor bulk en containers, Res VI met kopschroef en ADNR 200 teu bij 5 hoog 2870 ton, Res III 2316 ton Tel. 06- 53684834 ZELFSTANDIG KOPPEL GEZOCHT voor drgladingschip 80 x 9,50 m, i.b.v. vaarbewijs, NL vaarroute, 1 wk op/1 wk af. Tel: +32 478 256 390 GEZOCHT: STELLETJE (stuurman zonder patent + lichtmatroos) op 110m, eigen woning, vaargebied ara naar Donaulanden, loon + vrije tijd notk. Tel. 06-53811757 GEVRAAGD Jonge gemotiveerde stuurman i. b.v. vaarbewijs op containerschip R’dam -A ‘pen 7dg op/7dg af. Loon in overleg. Tel. 0031-626613066 TE KOOP: MVS 1607 ton – bjr. 1914 – middenschip bjr. 1985 afm. 90 x 9,50 x 2,82 m. – containerschip 90 TEU 2 ruimen – stalen buikdenning – Friesche kap alu. luiken Kopschroef met stuurrooster 350 pk DAF Hoofdmotor: 1200 pk. Cummins type: KTA 50 M. DB Containerduwbak bjr: 1990 – 2685 ton. Afm. 85 x 11,45 x 3,53 m. – Ruiminhoud: 3500 m 3 Friesche kap alu. luiken – Boegschroef 350 pk MTS 7200 ton – bjr 2003 – Type: C Afm. 135 x 17,00 x 4,25 m. Ketel – spiralen – bunkermast Hoofdmotoren: 2 x 2000 pk Caterpillar J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 GSM: 06-53488479 Fax 0118-623109 E-mail: jj-geluk@solcon.nl Gevraagd matroos of lichtmatroos: op motortankschip. Maand op/ maand af. Bij voorkeur Nederlands of Vlaamstalig. Vaargebied voornamelijk België. Voor meer informatie: Tel. 0032-477960098 KICKERS Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 22 mei 2012 Controle op lozingen hotelschepen Deze week (van 21 tot 25 mei) houdt Rijkswaterstaat samen met andere handhavingspartners wederom gerichte controles op de naleving van het Scheepsafvalstoffenbesluit. De nadruk ligt deze keer op het lozingsverbod voor hotel- en passagiersschepen. Daarnaast wordt bij alle beroepsschepen extra gecontroleerd op de aanwezigheid van (buitenlandse) losverklaringen. Vervolg van pagina 1 >> In ‘zijn eigen’ sector tankvaart ziet hij collega’s wekenlang stilliggen doordat bevrachters kiezen voor goedkopere Nederlandse schepen. “Ze varen alles weg.” In de tussentijd nemen de Belgische schippers het heft zelf in handen via flitsacties. De Nederlandse collega’s worden op het Albertkanaal tegengehouden, waarschijnlijk bij Klein Ternaaien of Wijnegem. “Ze moeten dan eerst maar eens bewijzen dat ze niet onder de kostprijs varen alvorens ze doorgelaten worden.” Verberght verwacht geen acties in de haven, om de relatie met het havenbedrijf niet op de proef te stellen. “Maar je weet nooit wat er gebeurt – het kan escaleren. Het bestuur van Ons Recht is witheet.” Onderliggende gedachte is dat Nederlandse schippers België zullen gaan mijden om conflicten te voorkomen. Bij de Binnenvaart Branche Unie in Rotterdam is nog niets bekend over acties in België. “Het klinkt als een STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl Sinds 1 januari 2012 mogen hotelen passagiersschepen geen huishoudelijk afvalwater meer lozen op het oppervlaktewater. Dit mag alleen nog via een goedgekeurde boordzuiveringsinstallatie. Het achterblijvende zuiveringsslib moeten ze afgeven bij een ontvangstvoorziening. Als het schip geen zuiveringsinstallatie aan boord heeft, moet het zijn afvalwater verzamelen in een opslagtank. Het afvalwater kan worden afgeven bij een (vuilwater-)ontvangstvoorziening. Tijdens de actieweek controleert Rijkswaterstaat in samenwerking met de Havenbedrijven Rotterdam en Amsterdam, de Zeehavenpolitie en het KLPD vooral op de aanwezigheid van een boordzuiveringsinstallatie of opslagtank, illegale lozingen en de afgifte van zuiveringsslib. De handhavers zeggen dat ze zich ervan bewust zijn dat het verkrijgen van een losverklaring van ontvangers nog niet vlekkeloos verloopt. “Ze varen alles weg” ADVERTENTIE Met name in het buitenland. Schippers die problemen ondervinden bij het krijgen van een (buitenlandse) losverklaring, kunnen dit melden bij het Meld- en Informatiepunt (M&I) van Havenbedrijf Filipijnse matrozen die via uitzendbureau Gyron Crew te werk zijn gesteld op Nederlandse binnenschepen, dreigen voor 31 mei terug te worden gestuurd naar de Filippijnen. Dit blijkt uit een brief die Gyron Crew heeft gezonden aan de Filipijnse matrozen, onderschept door Weekblad Schuttevaer. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie kopie van 2009, toen de vrachten ook waren ingestort”, reageert Erik van Toor, directeur van de BBU. “Het blijft aan de ondernemer om beslissingen te nemen of hij wel of niet voor een tarief vaart.” Hele plaatje bekijken Voor directeur Robert Tieman van het CBRB was het maandagmorgen ook nieuw dat er in België acties dreigen. “Als ze daar spreken over oneerlijke concurrentie, dan stel ik voor dat we het hele verhaal doorberekenen. We gaan binnenkort weer om de tafel over de CAO voor de binnenvaart en in dat kader is het goed als we kijken naar het level playing field in de internationale markt.” Verberght verwijst naar de werknemersvergoedingen. Die spelen een rol in nieuwe, Europese wetgeving waarbij de opdrachtgever ervoor aansprakelijk is dat in de hele verticale bedrijfskolom de werknemers moeten kunnen worden betaald volgens wettelijke minima. “Dan is meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Misschien dat de Grieken bij Mark Zuckenberg aan moeten kloppen voor een advies (en een paar centen). Je zal als persoontje zomaar 20 miljard ter beschikking hebben. Wat ga je daar dan in hemelsnaam mee doen? Nou lijkt onze Mark geen persoon die zich gek laat maken. Ik denk dat al die roem en dat geld alleen maar leuk zijn als je het niet hebt en ik vrees dat iedereen die dit leest, dat kan bevestigen. Mooi van Amerika dat je daar miljardair kunt worden door een goed idee uit te werken, met veel lef en inventiviteit, zonder subsidie. Als Mark Zuckenberg aan één uiterste van het spectrum staat, bevindt zich aan het andere uiterste de binnenvaartmatroos die in Manilla is geboren, 400 met hard werken verdiende dollars maandelijks naar huis stuurt en Organisaties in de binnenvaart zetten zich in om de matrozen onder te brengen bij andere bureaus, zodat ze in Nederland kunnen blijven. Aanleiding voor deze actie van Gyron Crew is het aanhouden van de eigenaar van het uitzendbureau op verdenking van mensenhandel. Vorig jaar oktober kreeg het uitzendbureau van minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Na een aanvaring met een binnenvaartschip is op Hemelvaartsdag een motorjacht gezonken in de vaargeul van de Zuid-Vlije. De twee opvarenden konden worden gered. Hun hond niet. Het ongeluk vond omstreeks 12.30 Rotterdam: (010) 252 10 00. “Indien een schipper melding heeft gemaakt, wordt hier rekening mee gehouden bij de controles. Wanneer een schipper géén melding heeft gedaan zullen de handhavingspartners proces-verbaal opmaken.” Ook bij andere geconstateerde overtredingen van de milieuvoorschriften maken ze proces-verbaal op of delen ze een bestuurlijke boete uit. Uitzetting dreigt voor Filipijnse matrozen dus de verlader ervoor verantwoordelijk dat de schipper zijn personeel moet kunnen betalen. De opdrachtgever kan die verantwoordelijkheid dan dus niet meer afschuiven.” Deze wet heet ‘Ketenaansprakelijkheid voor betaling van lonen’. Tieman: “Als deze acties ertoe leiden dat de bewustwording toeneemt, dan is dat goed. Wij doen dat ook via de kostprijsberekening door het NEA. Ik ben benieuwd naar de argumentatie van de actievoerende schippers. Maar nogmaals: dan wel het hele plaatje bekijken.” Tieman verwijst daarbij naar de brochure die vorige week uit werd gebracht door Nederland Distributieland (NDl) over de vergelijking tussen Nederland, Frankrijk, België en Duitsland van de vestigingsvoorwaarden voor bedrijven. Nederland en Duitsland blijken daarin een licht voordeel te bieden ten opzichte van Frankrijk en België, waarbij voordelen als ‘goede infrastructuur’ en verbindingen met het achterland meetellen. daar nu zelf achteraan gaat omdat er over zijn rug heen oneerlijk geld werd verdiend. Wat onvriendelijk eigenlijk om die goeie knullen weg te sturen. Voor mij is ieder mens gelijk, niet letterlijk – dat zou een beetje saai worden – maar je moet gelijke kansen hebben, gelijk berecht worden, dezelfde criteria hanteren bij de vaststelling van je salaris en zo. Mooi hoor dat ik dat vind, maar je genen, je geboorteplaats en de portemonnee van je vader bepalen helaas je kansen. En als je dus in België geboren bent Jacht overvaren bij kruisen vaargeul Zuid-Vlije De berging van het jacht vond snel plaats. (foto Reinier van der Zee/BST Dintelsas) en je wordt schipper, dan heb je met Belgische wetgeving te maken. Dat kan een voordeel zijn. Niet voor niets wonen veel Nederlanders in België, genietend van een beter ‘klimaat’. Economisch doen de Belgen het sowieso beter dan de Hollanders. Er dreigt in België nu een soort opstand tegen Nederlandse schippers die het water in België dun varen tegen te lage prijzen. Vroeger hadden de Nederlanders hun internaten te goed georganiseerd en nu de hypotheken. Ik weet niet in hoeverre hier de oude Nederland-België twist de kop al een boete van 456.000 euro wegens illegale tewerkstelling. Dat betrof de vestiging van het bureau in Singapore. Het bedrijf beschikt over een onoverzichtelijk aantal vestigingen op diverse plaatsen op de wereld. Er werd veel geld verdiend aan de salarissen die werden betaald voor het werk van de Filipijnse matrozen, die daarvan zelf maar een luttel bedrag ontvingen. uur plaats op 6 kilometer ten oosten van de Krammersluizen. Het jacht wilde de vaargeul oversteken. Het binnenschip dat daar juist aan kwam varen, kon het recreatievaartuig niet meer ontwijken. Aan boord van het jacht bevonden zich een 59-jarige man en 64-jarige vrouw uit Tilburg. De man kon direct overboord kon springen. De vrouw bevond zich in de kajuit en kon zich met moeite redden. Ze zijn door een ander jacht opgepikt en aan boord van het binnenvaartschip gebracht. Later zijn de slachtoffers ter controle per ambulance naar het ziekenhuis in Dirksland gebracht. De scheepvaart ondervond geen ernstige hinder van het wrak. Toch werd de berging snel uitgevoerd. BST Dintelsas kweet zich vrijdag 18 mei van die taak. Signaal om te harmoniseren opsteekt of een uitlaatklep wordt gezocht voor frustraties. Laten we het erop houden dat hiermee een signaal wordt afgegeven aan de EU dat we zo snel mogelijk de wetgeving moeten harmoniseren. De kans dat de markt aantrekt omdat Hollanders bekennen dat ze onder de kostprijs varen, lijkt me nihil. Het succes is nieuwe wetgeving, over een jaar of twaalf, dertien, afgaande op de snelheid waarmee nieuwe wetgeving tot stand komt. Tegen die tijd is Mark Zuckenberg president van Amerika en zijn de Grieken alweer terug in de euro.

De Binnenvaartkrant