Views
2 years ago

2012-11

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Nieuwe
  • Twee
  • Rotterdam
  • Meter
  • Boord

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 22 mei 2012 Wij feliciteren familie Van Leemput van harte met het mts Santiago. GEBR. DE JONGE B.V. Shipyard DAMEN MARINE COMPONENTS v a a r t ! b e h o u d e n e e n

De Binnenvaartkrant 17 22 mei 2012 Over de 16.000 bezoekers op beurs C&SI Armand Lans rijdt op de beurs naar de top van de Alpe d’Huez. Er zijn drie teams uit de binnenvaart: To the Top, To the Top Again en Armand is lid van het derde team: With United Power. (foto’s MG Redacties) Waren het vorig jaar nog ‘bijna 16.000’ bezoekers bij Construction & Shipping Industry in de Evenementenhal in Gorinchem, dit jaar brachten van 8 tot en met 10 mei 16.135 mensen een bezoekje aan de beurs, 383 meer dan in 2011. Een ‘binnenvaartbeurs’ waar het telkens weer verrassend goed toeven is. Het aantal bezoekers liep elke dag op. Op dinsdag waren er 4.366 bezoekers, op woensdag 5.847 en op donderdag 5.922. Over het geheel genomen was het voortdurend druk en ook de standhouders waren tevreden. Dat kan ook haast niet anders; zo wordt iedereen op de CSI in de watten gelegd. Er was dit jaar geen formele opening en dat maakte de honderden bezoekers die voor de ingang samendromden niet zo veel uit. Zij liepen op dinsdag rustig de beurs op toen de deuren openden. De ruimte op de entresol, op de eerste verdieping, deed dit jaar volledig mee en was toegankelijker geworden ook voor mensen die wat minder goed ter been zijn, dankzij twee roltrappen. Op die eerste verdieping stond onder andere Plan B met een eigen stand. Het ‘Plan B’ staat voor een groot programma om de binnenvaart nog meer te vernieuwen en is een initiatief van de grootste onderzoeksinstituten bij elkaar. Alpe d’HuZes Bezoekers konden de Alpe d’huez op rijden op de beurs. Op de eerste verdieping stond een stand van Alpe d’huZes, de organisatie die met sponsorgeld de strijd tegen kanker heeft aangebonden. Er was een racefiets gekoppeld aan een computer en een beeldscherm en daar konden bezoekers meedoen aan de klim naar de top. De lotenverkoop en verkoop van Shipmate-vlaggen brachten € 1.845,- op. De stuurwerk-check bij De Waal werd gewonnen door Henk Oost van smeeroliehandelaar Langius Maritiem. De tablet-pc van De Giessen Kantoorefficiency ging naar de heer De Bruin. Op 7 juni wordt de Alpe d’Huez in het echt beklommen op de fiets door de drie teams om sponsorgeld te werven. Blikvanger op de beurs: de nieuwe Binnenvaartkranttas. Iedereen liep met de prachtige, kleurige tas, uitgedeeld door Lotte Verschoor (links) en Vanessa Lingsveld. Sociale media in de binnenvaart Van ‘crowd funding’ tot het plaatsen van foto’s op binnenvaartlocaties op Google Earth. De binnenvaart ontkomt niet aan het gebruik van internet om bij te blijven in de vaart der volkeren. En als consultant Monique Rook het uitlegt, dan klinkt het allemaal ook nog eens heel simpel. Dat deed Monique heel simpel. Rook op de bijeenkomst van het BVB tijdens de C&SI beurs in Gorinchem. Ze gaf een overzicht van de communicatiehistorie (van het gebruik van kleitabletten tot en met de tablet-pc) en liet zien dat de slimme inzet van sociale media (Twitter, Facebook, Youtube en LinkedIn) kan leiden Advies: plaats foto’s van de binnenvaart in Google Earth. Dat kan tot fantastische resultaten. Ze toonde reclamefilmpjes op Youtube van onder andere Freshen up aftershave, die hebben geleid tot verdubbeling van de verkoopcijfers. Soms slagen bedrijven erin door simpelweg mensen uit te dagen zelf iets te fabriceren, ware rages te ontketenen. Monique Rook vroeg om in de sociale media vooral positief nieuws over de binnenvaart te brengen. Met name op Twitter en Facebook komt ze naar haar zin te vaak ook negatieve berichten tegen. Ze raadde ook aan de berichten die mensen over de binnenvaart online zetten, te labelen, zodat het BVB in staat is via de labels (hashtag of # bij Twitter bijvoorbeeld) de berichten te verzamelen en bundelen. Voorts kunnen de sociale media worden gebruikt voor marketing, relatiebeheer, marktonderzoek, innovatie, productoptimalisatie, het vinden van geschikt personeel en klantenservice. Mooie score bij Mars De Mars-fabriek in Veghel is bij meerdere transporten meer gebruik gaan maken van de binnenvaart. Dat komt goed tot uiting in een film die gemaakt werd door het Maatwerk-team en die tijdens de C&SIbeurs werd gepresenteerd. De film is (onder andere) terug te zien op www.binnenvaartkrant.nl. Marco Huijsman geeft leiding aan het Maatwerk-team van het BVB. Drie acquisiteurs gaan de boer op om de binnenvaart onder de aandacht te brengen van verladers en hen voor te rekenen of en hoe ze (beter) van de binnenvaart gebruik kunnen maken. Het verhaal van Mars is een heel goed voorbeeld van hoe het zou moeten. Marco Huijsman vertelde ook hoe ingewikkeld het is om in te breken in contracten tussen verladers en vervoerders en bewees daar inzicht in te hebben. In een aantal gevallen zijn hij en zijn team erin geslaagd om verladers op ‘andere gedachten’ te brengen. De Suikerunie maakte voor de aanvoer van suikerbieten jarenlang volop gebruik maakte van de binnenvaart, maar een aantal jaren geleden overschakelde op het wegvervoer. Nu heeft het bedrijf de intentie om vervoer over water in te schakelen bij het vervoer van eindproducten naar klanten. Het is echter een ingewikkelde logistiek, waarin de binnenvaart alleen een rol kan spelen in het vervoer over de grotere afstanden, zoals tussen Groningen en Dinteloord. “Daar wordt in vier maanden tijd een miljoen ton suiker vervoerd”, aldus Huijsman. Hij voert gesprekken met de Suikerunie, maar wees zijn gehoor er op de bijeenkomst in Gorinchem op dat alleen maar ‘groen vervoer’ zijn, nooit doorslaggevend kan zijn. “Je komt er mee binnen, maar je zal een goede prijs moeten neerleggen wil je het vervoer ook krijgen.” Voor een verlader is het vaak ook belangrijk dat de regie van het vervoer volledig wordt verzorgd. Thermatras wenst familie Van Leemput met het mts Santiago veel "gezond" vaarplezier toe. WIJ WENSEN HET MTS SANTIAGO EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART Zwolseweg 35, 2994 LB Barendrecht, Tel. 0180-641950, Fax 0180-641951 NIEUWE BOSWEG 4, 3340 AH H.I. AMBACHT TEL.: (078) 682 12 14 ¤ FAX: (078) 682 12 17 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL

Binnenvaartkrant