Views
2 years ago

2012-11

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Nieuwe
  • Twee
  • Rotterdam
  • Meter
  • Boord

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 22 mei 2012 TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 Scheepssloperij RDM Kampen is gespecialiseerd in het recyclen van drijvend materiaal. Wij zoeken: -Binnenvaartschepen -Zeewaardige schepen -Pontons -drijvende objecten Wij streven naar een snelle en nette afwikkeling Heeft u schepen? Laat het ons weten Gerard Hoeben Jan Willem Kemp 038 477 2935 0592-612727 W.L.A. de Bot & Dtr. Voor betrouwbaarheid Beëdigd Scheepsmakelaar & Taxateur Tel.010-4667106 Fax.010-4669664 info@debotshipbrokers.nl MS 900 ton bj. 1955 Gelast - 700 PK 1990 SI 2014 - € 95.000,00 GEVRAAGD: MS van de jaren 60 min 500 t / 2.10 m. MS 40/45 x 6/6.60 m. “DE BOEI” huisvestingvaartuig bj. 2004 / 76.50 x 11.40 m. volledige info + video zie www.debotshipbrokers.nl TE KOOP RIANT APPARTEMENT AAN MAAS-WAALKANAAL Appartementencomplex ‘HEUMEN STAETE’ Basalt 30, 6581 HM Malden BIJZONDERHEDEN: · Gelegen op begane grond aan kopkant van appartementencomplex · Woonkamer van 70 vierkante meter aan kanaalkant · half-open keuken met inbouwapparatuur · twee slaapkamers · badkamer met vloerverwarming · douche · ligbad · 2 vaste wastafels en toilet · apart gastentoilet · Loggia aan kanaalkant · woning is voorzien van airco-installatie · rondom rolluiken · zonwering en horren · eigen parkeerplaats in ondergrondse garage · eigen fietsenkelder Leeg te aanvaarden in overleg. Vraagprijs € 350.000,- k.k. Informatie: tel: 024 358 44 68 gsm: 06 10 82 66 18 Bosma Maritiem Ex Douaneboot, b.j. 1974, 12.62x3.82x1.10 m, MWM 230 pk schottel. Ex Politieboot, b.j. 1956, 15.85x3.50x1.10 m, MAN 362 pk, Slb. “Karl”, 22.15x5.35x1.75 m, MWM 300 pk, boegschroef, 8 ton dekkraan, 2x generator. - Inruil veelal bespreekbaar - Jan klingenweg 3, 5335 JK Alem, Tel. 06-28839223 www.jachtmakelaardij-demaas.nl Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Sloopadres: Oslo kade 1 . 8263 CH kampen info@rdmkampen.nl . www.rdmkampen.nl • Havenservice • Grijperreparaties • Aluminium / R.V.S. • Knippen / Zetten • AZOBE reparaties • Reparaties alle soorten scheepsluiken Nijmegenstraat 29 • 3087 CD Rotterdam • Haven nr. 2184 • Telefoon 010-4850134 • Fax 010-4854772 lid Wij verwachten: Wij bieden: MILLINGEN Een enthousiaste: REINPLUS VANWOERDEN Bunker BV/ARGOS De toonaangevende leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de BINNENVAART zoekt ter versterking van haar team in: SCHIPPER-VERKOPER / DEPOTMEDEWERKER - Positieve, klantgerichte en commerciële instelling - Grootvaarbewijs/ADN/radardiploma (schipper) - Bij voorkeur woonachtig omgeving Millingen - Afwisselende baan in teamverband - Prima arbeidsvoorwaarden - Een plezierige werksfeer Reacties naar: info@reinplus.com Telefonische inlichtingen bij dhr. F. Biever / Tel. 0481-434039/06-13121978 • CCR fase 2 motoren • Revisie motoren • Ruil motoren • Onderdelen Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 Prijzen CCR 2 motoren (meer types op aanvraag): Basis DAF KMD WS 315.2 315 PK / 242 kW € 15.800,- KMD WS 400.2 400 PK / 295 kW € 16.800,- KMD XF 450.2 450 PK / 335 kW € 20.300,- KMD XF 510.2 510 PK / 375 kW € 21.300,- Basis SCANIA KMD S14 450.2 450 PK / 335 kW € 20.700,- Basis MERCEDES Mercedes V12 702 PK / 525 kW prijs op aanvraag Revisie en levering onderdelen van: DAF-, Scania-, Liebher-, MAN-, Mercedes-, MTU- en Volvo motoren. Koning Technisch Bedrijf B.V. Eekhorstweg 20 T. +31 522 461 435 7942 KC Meppel F. +31 522 462 060 www.ktbkoning.nl info@ktbkoning.nl • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

De Binnenvaartkrant 13 22 mei 2012 Geert Lemans plukte de dag DOOR JOHAN DE WITTE Lang geleden startte hij vanuit zijn garage ‘Lemans Bergen op Zoom BV Handelsonderneming in Scheepvaartbenodigdheden’. In elke windstreek leerde de scheepvaartwereld de kwaliteit van Lemans’ lieren waarderen en de betrouwbaarheid van de man er achter. Geert Lemans werd geboren op 20 mei 1945 te Dordrecht, waar hij ook opgroeide. Met zijn vrouw Ria en hun zonen Michel en Frank vestigden hij zich in Bergen op Zoom. Het gezin kende geluk, echter verdriet toen Ria in 1981 onverwacht overleed. Tien jaar later kwamen Evelien en haar dochter Annelies in zijn leven. Het geluk was kort. Een herseninfarct verlamde hem halfzijdig. Niettemin bleef deze grote man met zijn kleine hart rechtop! Met humor en anekdotes strooide hij zijn levenservaring in het rond; gezin en bedrijf bleven hierbij altijd centraal. Zijn gezondheid haperde, ziektes namen toe. Gesteund door Evelien ‘vocht’ hij zich telkens weer uit het ziekenhuis om van zijn gezin te genieten. Pas het laatste half jaar besefte hij de strijd op te moeten geven en dat er geen tijd meer bleef om tegen zijn klanten te zeggen: “Bedankt voor het vertrouwen”. Dinsdagochtend na het Paasfeest gaf hij het op. Doorgaan “Bedrijfsmatig volaan vooruit en op Construction & Shipping Industry staan is nog best moeilijk”, zegt Michel Lemans (40) in zijn kantoor te Halsteren. “Onze werksfeer is ingrijpend veranderd, maar ons bedrijf en producten zijn dat niet. Ik heb de opdracht door te gaan en de herkenbaarheid en service van het bedrijf voor klanten te waarborgen. Het bedrijf was mijn vaders vierde kind.” Het motief hiertoe heeft Michel reeds vanaf zijn viertiende. Toen al ging hij mee naar beurzen en begon hij te helpen in de zaak. Lemans verkoopt hijs-, anker-, verhaal- of koppellieren. De kleinste lier trekt 50 kilo, de grootste 90 ton. Voor specifieke toepassingen heeft Lemans altijd oplossingen. Het zijn hand-, elektrisch of hydraulische aandrijvingen, afhankelijk van grootte et cetera. Voor werkplaats en industrie heeft Lemans takels, loopkatten, blokken en schijven in huis. Ten behoeve van scheepsbouw staan er onder andere kaapstanders, fairleads, rollenkluizen, schijf- en panamakluizen (tot 200 ton) en gietstalen bolders in het magazijn. ‘Lemans Bergen op Zoom BV Handelsonderneming in Scheepvaartbenodigdheden’, was en blijft een partner voor scheepvaart en industrie. Koedood: hybride slim DOOR JOHAN DE WITTE Twee maal 221 kW in hybride opstelling zette de teller op 15,7 kilometer snelheid van het met 3.100 ton geladen dubbelschroefs koppelverband El Niño. SUK beoordeelde de besturing en manoeuvreerbaarheid als uitstekend en een remweg ruim binnen de marge. Op grond hiervan kreeg de El Niño zijn certificaat. De twee 953 kW Mitsubishi type S12a2 MPTAW hoofdmotoren stonden hierbij stil! Hermotorisering van het koppelverband El Niño plaatste eigenaar Rolf Bach en sales manager Gertjan de Gelder bij Koedood Dieselservice aan de rekentafel. Er zat veel Main- en Donauvaart in de formule en beiden kwamen tot de som dat 60 procent van de totale vaartijd met 200 kW vermogen = 200 toeren per aslijn wordt gevaren. Twee maal 220 kW als hybride motoren zou hiervoor ruim voldoende zijn. De twee 953 kW Mitsubishi-hoofdmotoren waren als een vast gegeven gepland. Op Construction & Shipping Industry kwamen Koedood en Rolf Bach met de door hen hybride ontwikkelde motorenopstelling naar buiten. “Eerst wilden we proefvaren en het verbruik monitoren. Praktijkaanname valt op papier moeilijk tot achter de komma te berekenen”, aldus Gertjan de Gelder. “Evenwel bleek de praktijk nog positiever dan wat we aanvankelijk hadden berekend. We plaatsen achter de Mitsubishi’s koppelingen voorzien van een PTO (power take off). De 220 kW motoren zijn hierop aangesloten.” Voordelen: De hybride opstelling levert in 60 procent van het vaargebied een aanmerkelijke brandstofbesparing. Binnen de Main-monding staan de Mitsubishi’s stil. Ingeval bij eventuele manoeuvres een groter vermogen wordt gevraagd, kan er onmiddellijk worden teruggeschakeld. Zuiniger Bij 200 schroefasomwentelingen lopen de kleine motoren 9 procent zuiniger dan de grote motoren bij gelijk toerental. Eveneens steekt het smeerolieverbruik van de kleine motoren met 40 liter carterinhoud gunstig af tegenover de 140 liter van de grote motoren. Vanzelfsprekend bieden het onderhoud en slijtageproces of eventuele revisie op langere termijn bij deze voortstuwingsinstallatie een positief beeld. Zeker als men bedenkt dat er bij de Mitsubishi’s na tien jaar amper 15.000 uur op de teller zal staan. Duurzaamheid, brandstofbesparing en economische scheepswaarde zijn bij dit hybride systeem gewaarborgd. Met aanmerkelijk verminderde uitstoot vaart het milieu er eveneens wel bij. Tussen de grote en kleine krachtbronnen zijn geluidschotten aangebracht die nauwelijks decibels tot het stuurhuis laten doordringen. Eens schreef Bach muziek, nu geschiedenis met zijn koppelverband El Niño! Wij wensen familie Bach van het kvb El Nino veel succes en een goede vaart Voor het kvb El Nino leverden wij: 2 hoofdmotoren Mitsubishi type S12a2 MPTAW, elk 953 kW. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren

De Binnenvaartkrant