Views
2 years ago

2012-11

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Nieuwe
  • Twee
  • Rotterdam
  • Meter
  • Boord

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 22 mei 2012 Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de TANKER • VRACHTSCHEPEN • PASSAGIERSSCHEPEN • Wij hebben een grote keuze aan binnenvaartschepen! • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Hledáme : • KAPITÁNY RÝNSKÝ, RADAROVÝ PATENT ADNR - CERTIFIKÁT ADNR - C VÝHODOU • Kormidelníky s patentem Nabízíme : - Jistota zamestnání ˇ - Výplata presne ˇ ˇ v termínu - 100% sociální pojištení ˇ - Mnoho moderních a dvoupláštových plavidel - Proplácení kurzu ˚ k získávání certifikátu ˚ a patentu˚ - Držitelé patentu ˚ možný postup do funkce kapitána MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht TE KOOP: Radiografische bedieningen bijv 8 knops € 550,00 Boterman Techniek BV Tel: 06-54287373 TE KOOP PARTYBOOT 39m x 7,35m x 1,8m x 6,60m, 200 pers. zone 2 / Rijncertificaat, voorzien van compleet ingerichte keuken (combisteamer, koelcel) toiletten, bar, pannenkoekenmachine, 3 generators Perkings (28,2 x 65 kVa), motor GM 12v, 380 pk, 120 pk boegschroef. Goed onderhouden schip. VRAAGPRIJS 395.000 TEL. 0032 475 381 382 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Werfkade 33 . 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 . Fax: 0180-463540 . Mob.: 06-55 77 22 38 E-mail: scheepsmakelaardij.jhut@xs4all.nl Website: www.schipkopen.nl Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP AANGEBODEN MS YOURI – M, bjr. 1976, 1714 ton. Afm. 95 x 9.50 x 2.81 mtr. 2600 CUB. 2 ruimen, stalen vloer, dubbelwandig, alu. fr. kap. 1250 pk Caterpillar met straalbuis, kopschroef 420 PK van Tiem. 2 x 220/380 volt, navigatie compleet, autokraan 15 mtr. Goede woning met 3 slaapkamers. S.I. tot 2015. Vraagprijs € 750.000 voor de snelle beslisser BEL VOOR INFO! TE KOOP GEVRAAGD: SCHEPEN VOOR DE SLOOP Voor al uw sloopwerkzaamheden B UYCK SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Trade & Metal Services v.o.f. TECHNISCHE HANDEL 90.000 verschillende technische artikelen, zie onze online catalogus PLAATBEWERKING tot 12.000 x 3.000 mm 0,8 t/m 100 mm VERSPANING tot 6.000 mm lengte HYDRAULIEK slangen, cilinders, componenten en dergelijke uit voorraad Kijk voor onze mogelijkheden en vacatures op www.metalservices.nl T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL editie 10 AFTERPARTY VANAF 18.00 UUR 26 MEI 2012 VAN 10.00 TOT 00.00 UUR VOETBALVERENIGING TRANSVALIA Z.W. - CHARLOISSE LAGEDIJK 761 - 3084 LC ROTTERDAM Hoofdsponsor: Sponsors: Vier het jubileum mee, iedereen is welkom! VOOR DE KINDEREN: Junglerun springkussen Waterballenbak schminken ijscokar PROGRAMMA: 10.00 - 18.00 uur WEDSTRIJDEN 18.00 uur PRIJSUITREIKING 18.00 - 00.00 uur AFTERPARTY!!! met Zanger Rick & DJ Mike Joshua Kijk voor meer informatie op www.7tegen7schippersvoetbaltoernooi.nl Organisatoren: STEVEN STEENBERGEN : T +31 624 25 35 22 RICHARD SUIKER : T +31 653 88 68 77

De Binnenvaartkrant 11 22 mei 2012 Belangenbehartiging in Brussel Niet zozeer de grootte van een belangenorganisatie telt, wél de kracht waarmee zij haar standpunten over het voetlicht brengt. Ondanks de beperkte middelen en menskracht lukt het EBU, ESO en INE steeds beter de binnenvaart in Brussel op het netvlies te krijgen. “ EBU, ESO en INE hebben als Europese binnenvaartvertegenwoordigers elk hun eigen invalshoek. EBU en ESO zijn koepels van de nationale sectororganisaties, waarbij EBU vooral de redersbelangen en ESO de belangen van particuliere binnenvaartondernemers vertegenwoordigt. INE richt zich op het promoten van de binnenvaart in algemene zin. Alleen INE zetelt permanent in Brussel. Theresia Hacksteiner, directeur van EBU, pendelt tussen Brussel en Rotterdam. Haar kantoor is haar laptop. “Ik ben twee dagen per week voor EBU in Brussel, waar ik me bezighoud met de algemene economische en beleidszaken. Daarnaast hebben we binnen EBU vakcommissies met een eigen secretariaat, die zelfstandig en breed vertegenwoordigd zijn.” ESO vergadert maandelijks in Brussel en is ook tussen die vergaderingen door regelmatig in Brussel. “Zo hebben we de laatste jaren veel tijd gestoken in de sociale dialoog over de nieuwe arbeidstijdenregeling”, aldus ESO-secretaris Henk van der Velde. Met name EBU en INE verdelen praktische taken. Ze spreken af wie naar welke vergadering gaat en houden elkaar op de hoogte. Die samenwerking is volgens INEdirecteur Karin De Schepper de afgelopen jaren steeds sterker geworden. “INE is een promotieorganisatie en EBU een brancheorganisatie, maar onze invalshoeken zijn vaak complementair. Als je ze samen legt, krijg je een rijker plaatje. Het is niet alleen voor onszelf nuttig om de beperkte menskracht te bundelen, maar we zien dat ook de Europese Commissie het apprecieert. Die heeft met zeer veel belangenorganisaties te maken en kan niet voor iedereen apart een bijeenkomst beleggen.” Hacksteiner: “Ook met ESO trekken we waar mogelijk gezamenlijk op. We proberen al langer om die samenwerking verder te versterken. Er liggen diverse scenario’s klaar en we hebben van onze zijde ESO recentelijk opnieuw tot nauwere samenwerking uitgenodigd.” Van der Velde: “Bij diverse onderwerpen trekken we aan dezelfde kant van het touw. Een goed voorbeeld is de gezamenlijke nautischtechnische commissie die een jaar of zeven bestaat. Het heeft meer effect om dezelfde kant op te denken dan wanneer we allebei iets anders roepen.” Eenvoudig is het niet om met een handjevol binnenvaartvertegenwoordigers op te boksen tegen de We moeten het hebben van onze argumentatiekracht ADVERTENTIE veel grotere lobbies van het spooren wegvervoer. Al vindt Theresia Hacksteiner die concurrentie niet altijd eerlijk. “Bij het spoor lopen we zowel nationaal als Europees tegen oneigenlijke structuren aan, die nog steeds een uitvloeisel van voormalige staatsbedrijven zijn. Ook de lobby van het wegvervoer kent heel andere financieringsmechanismen dan wij.” “Daarnaast is het aandeel van de binnenvaart in het Europese vervoer relatief klein vergeleken met de andere modaliteiten, wat terug te voeren is op de beperkte beschikbaarheid van vaarwegen. Maar klein hoeft niet een nadeel te zijn: we moeten het hebben van de kracht van onze argumenten.” Oog voor binnenvaart Met name Naiades heeft volgens Van der Velde heel wat deuren geopend en invloed gehad op de politieke besluitvorming in Brussel. Hacksteiner beaamt: “Men heeft steeds meer oog voor de potentie van deze vervoersmodus waardoor Karin De Schepper (2e van links), Resi Hacksteiner (rechts) en Henk van der Velde (onder rechts) samen met Henrik Hololei (midden) en andere medewerkers van Europees Transportcommissaris Siim Kallas tijdens een werkbezoek aan de binnenvaart in de regio Dordrecht. (foto BVB / Dinie Schuitema) ” SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. deze een steeds belangrijkere rol speelt in het Europese vervoersbeleid.” Volgens Hacksteiner heeft de viering van het 10-jarig bestaan van EBU eerder dit jaar aangetoond dat het lobbywerk vruchten afwerpt. Naast Europees Transportcommissaris Siim Kallas waren tal van andere hoge vertegenwoordigers van de Europese Commissie en andere internationale instellingen bij het jubileumseminar aanwezig. Ze gaven er hun visie en toekomstperspectieven voor de binnenvaart prijs. Samen met hen wil EBU werken aan een sterke rol voor de binnenvaart in het Europees vervoer. “Gezien de positieve eigenschappen van de binnenvaart en de beschikbare capaciteit op de vaarwegen hebben we er alle vertrouwen in dat deze sector een belangrijke rol in het Europese vervoerbeleid kan spelen”, aldus Hacksteiner. Van der Velde: “Een enorme stap vooruit is de internationale overeenkomst over de werktijden die we onlangs hebben afgesloten. Dat hebben maar weinig sectoren. We hebben daarmee de flexibiliteit uitgebreid zonder dat het ten koste gaat van de mensen.” Nooit af Lobbywerk is – ook in Brussel – nooit af. Iedere nieuwe Europese Commissie moet bij haar aantreden weer ‘warm’ gemaakt worden voor de binnenvaart. Hacksteiner: “Wat dat betreft, zie ik niet zo gek veel verschil tussen nationale en Europese belangenbehartiging. Je moet een goede ingang hebben. Met goede argumenten komen en feitelijk onderbouwd je lobby bedrijven.” De Schepper: “Belangrijk is dat de Europese organisaties gedragen zijn door de nationale organisaties. Zij vormen onze achterban en voeden ons met hun expertise. Het moet één sterke keten zijn, waarbij nationale belangen doorstromen naar Brussel en omgekeerd. De laatste jaren zien we meer en meer dat ook mensen van de nationale organisaties zich op Europees vlak inzetten. Dat is positief, maar ik denk dat het nog sterker kan. Ik zou het mooi vinden als EBU en ESO op termijn een permanente vertegenwoordiger in Brussel krijgen. Daardoor zouden we korter op de bal kunnen spelen.” Hacksteiner: “Ook ik en mijn organisatie zien het nut daarvan in. Elke zichzelf respecterende heeft een vertegenwoordiger in Brussel.” Van der Velde: “Daarmee kan je van begin af bijsturen en voorkom je dat je achter het net vist.” Professionaliseren Het is uiteraard een kwestie van financiële middelen. Wie moet dat betalen? “Als je als sector gehoord wil worden, moet je ook bereid zijn in belangenbehartiging te investeren”, vindt De Schepper. “Het is volkomen begrijpelijk dat bedrijven in deze economisch zware tijden eerst aan hun eigen zaak denken. Maar je werkt altijd binnen een bepaalde context, en die houdt geen rekening met je als je niet zichtbaar bent. Sterker nog: op een bepaald moment gaat die context tegen je werken. Als Europese organisaties werken we aan dossiers die soms pas vijf jaar later zichtbaar worden. Doe je dat niet, dan valt het op een bepaald moment op je hoofd en is het te laat.” Van der Velde onderstreept het belang van een lidmaatschap bij de nationale brancheorganisaties. Alleen zo kunnen ook de Europese organisaties blijven draaien. “De contributie is belangrijk. We worden door niemand gesubsidieerd. Professionalisering wil ook zeggen dat je jezelf laat vertegenwoordigen en niet alleen in het schip investeert, maar ook in zaken daaromheen. Al moeten de nationale organisaties misschien wat beter laten zien hoe mensen direct profijt hebben van hun lidmaatschap.” Voor de toekomst, zo vindt De Schepper, heeft de sector behoefte aan een strategische visie. “Een economische studie met een roadmap for the future, dáár kan je het politieke debat mee instappen. In veel binnenvaartstudies wordt wel een richting aangeduid, maar staat geen duidelijke visie. We moeten durven zeggen waar we in 2020 als binnenvaart willen staan en daar een aantal scenario’s voor ontwikkelen. Méér vanuit een visie denken en minder vanuit de huidige situatie. Er zijn knappe koppen genoeg in de sector die dat kunnen. Dat moet haalbaar zijn.” Zandvoordebrug In verband met de bouw van de nieuwe Zandvoordebrug in Oudenburg is er op 23 en 24 mei geen scheepvaartverkeer mogelijk op het kanaal Plassendale-Nieuwpoort. Het brugdek wordt dan ingevaren met een ponton en op zijn definitieve locatie geïnstalleerd. Het dek wordt meteen gemonteerd in open toestand, zodat de scheepvaart na de installatie weer meteen kan passeren. Overslag gedaald De haven van Zeebrugge gaat gebukt onder de sputterende wereldeconomie en de Europese economische crisis. De overslag daalde er gedurende het eerste kwartaal met 7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Er is in totaal 11,3 miljoen ton overgeslagen. De containeroverslag, roro-trafieken en de vaste bulk lieten een daling zien; het stukgoed en de vloeibare bulk een stijging. Benoemingen Eric Noterman is sinds 21 mei CEO bij de Van Moer Group, die haar hoofdzetel in Zwijndrecht heeft. Noterman was de afgelopen jaren managing director bij DP World Belgium. Daarvoor werkte hij bij P&O Ports en Katoennatie-Seaport Terminals/Flanders Container Terminals. Bij Van Moer gaat Noterman de logistieke activiteiten en processen van de groep aansturen. Van Moer Group ontwikkelde zich de afgelopen jaren van een wegtransporteur naar een multimodale logistieke speler. Met de overname van een terminal aan het Zeekanaal in Vilvoorde stapte de groep begin 2011 ook in de binnenvaart. Bij Shipit is Luc Geerts benoemd tot commercieel manager. Geerts werkte de afgelopen maanden bij Euro-Silo in Gent en was daarvoor directeur van CFNR Antwerpen. Shipit baat in de Waaslandhaven in Antwerpen een trimodale terminal uit. Lillo Waterdorp Op 12 augustus vindt de tweede editie van Lillo Waterdorp plaats, een evenement van Watererfgoed Vlaanderen. Het wordt weer een gevarieerd scheepvaart- en havenerfgoedfeest met infostands, rondvaarten en vermaak. Dit alles in combinatie met Lillo Boekendorp, een openluchtmarkt voor tweedehandse boeken. De coördinatie is in handen van projectleider Sita Vreeling (sita@watererfgoed.be).

Binnenvaartkrant