D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Rabobank Shipping GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Grote controleactie treft doel Gebundelde belangenbehartiging in Brussel 9 11 27 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 31.000 Editie 11 - 22 mei 2012 Unieke boten in Maassluis De Vaardag Sleepboothaven Maassluis stond in het teken van de historische stoom- en sleepboten. De sleepboot Maassluis kwam ’s morgens de haven in varen met een heel bijzondere sleep: de zeesleper Elbe, het grootste varende monument van Nederland. Het 60 meter lange vaartuig heeft een boeiende geschiedenis, lag al tweemaal onder water en is door een grote groep vrijwilligers opgeknapt. De boot voer voor het eerst sinds jaren weer zelfstandig over de Nieuwe Waterweg en werd door de sleepboot Maasslui’ binnengebracht en afgemeerd aan de Govert van Wijnkade. ‘Het Maassluisje’ sleepte in de jaren '50 en '60 altijd de zeeslepers de haven in en uit en is ook opgeknapt door vrijwilligers. Voor Alphatron Marine-directeur Luuk Vroombout – zelf geboren op de Govert van Wijnkade – is de Maassluis een bijzondere boot, die hij na hem te hebben teruggevonden weer naar Maassluis haalde. “Die is perfect voor deze haven”, vertelt hij. Vroombout zorgde er persoonlijk voor dat de Elbe gevaren kon worden door de zoon van de oorspronkelijke schipper De Keijzer en dat ook familieleden van andere originele bemanningsleden aan boord waren. Zo werd zaterdag 12 mei opnieuw geschiedenis geschreven in Maassluis. (foto Michel de Groot) In België acties tegen Nederlandse schippers Industrie fordert mehr Hafenkooperation am Niederrhein Extra feest bij 55e Nationaal Kamp Van 4 tot en met 8 juni is het Nationaal Kamp in Hattem. Het is de 55e keer dat de schoolwerkweek, ooit ontstaan voor schipperskinderen maar nu toegankelijk voor alle groepen 7 en 8 van het basisonderwijs, plaatsvindt. De opening op maandag 4 juni wordt verricht door Wouter Vink. De zanger is bekend van het tv-programma The Voice. Dit jaar is tijd het thema. Er hangen overal klokken. Midden op het plein staat de Klok der Klokken: Comtoise geeft de basistijd aan en zorgt ervoor dat alle klokken even snel blijven lopen. Maar deze Moederklok is op een dag leeggeroofd. Monsieur Pendule en Orloge gaat op zoek naar sterke en dappere volken uit de geschiedenis en stuurt de kampstaf met de tijdmachine op weg om hen uit te nodigen te helpen bij de jacht op de rovers. De 55e editie betekent dat er een jubileum te vieren is. Dat gebeurt op woensdag 6 juni. Stichting Nationaal Kamp voor Schipperskinderen nodigt alle oud-kampwachten en oud-medewerkers die middag en avond uit. Er is onder meer een rondleiding (Tour de Nostalgie) die de bezoekers langs markante plaatsen in het bos voert, aangevuld met anekdotes en foto’s. De rondgang eindigt in het Amfitheater. Om 19.00 uur is er een markt. Daar verkopen de Kampvrienden, de club donateurs die dit jaar zijn 25e verjaardag viert, diverse gadgets. De opbrengst komt ten goede aan het Nationaal Kamp Hattem. De dag eindigt met een spectaculair toneelspel en het zingen van liedjes in het Amfitheater. Oud-vrijwilligers die het jubileum willen meevieren, kunnen zich opgeven via kampvrienden@nationaalkamp.nl. www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 De slechte marktsituatie in zowel droge lading als tankvaart heeft in België geleid tot een oproep van de schippersbond Ons Recht tot schippersacties. Geen blokkades, maar het aanhouden van Nederlandse schippers, die volgens hun Belgische collega’s de markt verzieken door zwaar onder de kostprijs te varen. De Belgische acties richten zich tegen de Nederlandse schippers omdat de Belgen vinden dat ze slachtoffer zijn van oneerlijke concurrentie. Genoemd wordt de aflossingsvrije hypotheek in Nederland. Nederlandse schippers kunnen daardoor vrachtprijzen aannemen die 50 procent onder de kostprijs zouden liggen, aldus Karel Verberght, tankvaartondernemer en woordvoerder namens de actievoerende schippers. “Jonge Belgische particulieren leggen momenteel hun enkelwandige schip stil en verlaten de tankvaart. Benieuwd waar we in de toekomst nog schippers vandaan zullen halen.” Oneerlijk Het doel van de acties is dat de Belgische overheid druk gaat uitoefenen op de Nederlandse overheid om de wetgeving aan te passen. Het probleem van de oneerlijke concurrentie wordt volgens Verberght door de organisaties keer op keer aangekaart bij de overheid. “Wij verwachten dat de overheid op z’n minst via diplomatieke weg in Nederland laat verstaan dat het zo niet langer kan.” Hij verwijst ook naar de staatsgaranties in Nederland, waardoor Nederlandse schippers voor minder geld zouden kunnen varen. “Die condities zijn voor het MKB in Nederland, voor de bakker, wiens concurrent in de volgende straat dezelfde voordelen heeft. Maar de Nederlandse schippers komen met die condities naar België toe om hier de markt te verzieken.” Lees verder op pagina 3 >> Meer informatie: www.nationaalkamp.nl Holland Diesel Maassluis Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl www.olthof.eu OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl