Views
4 years ago

2012-10

  • Text
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Meter
  • Twee
  • Marine
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 36 8

De Binnenvaartkrant 36 8 mei 2012 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Ook keuringen van zwemvestjes. B U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e UYCK T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten UW SPECIALIST IN REPARATIE & INSTALLATIE VAN ELEKTRONISCHE EN MECHANISCHE MOTORBEDIENINGEN ELEKTRONISCHE MOTORBEDIENINGEN SCHROEFASREMMEN MECHANISCHE MOTORBEDIENINGEN STUURWERKEN ENGELAER ONTWERPT EN REALISEERT SCHEEPSINTERIEURS Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht T 078 619 20 03 - F 078 619 15 39 E-mail info@dcsint.nl - www.dcsint.nl INFO@ENGELAER.EU | WWW.ENGELAER.EU OFFICIEEL DISTRIBUTEUR VOOR DE BENELUX • TOTAL CREWING & PAYROLLING • Auch für Matrosen und Steuerleute mit einem befristeten Arbeitsvertrag. van Laak MIT ARBEITNEHMERÜBERLASSUNGSERLAUBNIS VAN LAAK (GmbH) Lohstrasse 9 D-09111 Chemnitz FÜR INFORMATION: Henri.middel@van-laak.eu www.van-laak.eu Telefon +49-173-2940149

De Binnenvaartkrant 37 8 mei 2012 Innovatie centraal op binnenvaartforum GL In Duisburg organiseerde classificatiebureau Germanischer Lloyd onlangs een forum over de binnenvaart. Er werden diverse innovatieve scheepsconcepten voorgesteld. Germanischer Lloyd organiseert regelmatig zogeheten ‘exchange forums’ voor de zeevaart, waar mensen uit de branche met elkaar van gedachten kunnen wisselen over actuele ontwikkelingen. Een forum voor de binnenvaart was nieuw, zegt Tom Dorsman, business development manager voor de binnenvaart bij Germanischer Lloyd in Rotterdam. “Vroeger waren wij als classificatiebureau behoorlijk aanwezig in de binnenvaart, maar de laatste jaren is de focus meer naar de zeevaart verschoven.” Met Erik van der Noordaa staat Coaster als kantoor In de haven van Urk wordt een oude coaster omgebouwd tot kantoor. Eigenaar Daniël Hartman laat weten dat de geruchten dat het schip na de renovatie zal worden gebruikt als museum onjuist zijn. De coaster in kwestie is de in 1951 gebouwde Pavona, één van de laatste nog varende coasters die gebouwd zijn bij N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h TH.J. Fikkers in Foxhol. Na de Tweede Wereldoorlog werd dit type massaal geproduceerd. Er zijn in korte periode ruim tweehonderd exemplaren gebouwd. Zowel Omroep Flevoland als menig inwoner van Urk beweert dat de coaster in oude staat wordt hersteld om daarna te worden ingezet als museumschip. Hoewel eigenaar Daniël Hartman eigenlijk buiten de publiciteit wil sinds eind 2010 een Nederlander aan het hoofd van Germanischer Lloyd in Hamburg. De voormalige directeur van Damen Shipyards wil met Germanischer Lloyd ook weer actiever worden in de binnenvaart. Zodoende werd vorig jaar in Rotterdam een binnenvaartafdeling in het leven geroepen. In het verleden viel binnenvaart onder de afdeling zeevaart, maar dat zijn toch twee verschillende werelden. Tom Dorsman en zijn collega Ruben Roeleveld trekken samen de nieuwe afdeling. Beiden hebben hun sporen in de binnenvaart verdiend. “Het loopt uitstekend”, aldus Dorsman. “Hoewel de echte nieuwbouwhoos misschien wat voorbij is, komen er nog tientallen tankers en drogeladingschepen aan. Verder zie je op dit moment veel exoten in de markt.” blijven, geeft hij kort een reactie; “Ik zit niet te wachten op al die aandacht. De deur wordt sowieso al platgelopen. Het schip wordt mijn nieuwe kantoor. En dat is alles wat ik erover kwijt wil.” Hartman bracht begin maart zelf de coaster vanuit Zweden naar Nederland. De ruim 42 meter lange Pavona is uitgerust met vier 6-cilinder dieselmotoren van Klockner-Humboldt-Deutzmotoren. De afgelopen jaren had de coaster Kungshamn als thuishaven. De Pavona is 42,39 meter lang, 7,42 meter breed en heeft een diepgang van 2,76 meter. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Slimme concepten Drie van deze ‘exoten’ (bedenkers van vernieuwende scheepsconcepten) stelden op het forum in Duisburg hun ontwikkeling voor aan een vakpubliek. Zo laat Wilco Ooms bij A.A. Vink in Sliedrecht de Semper Fi afbouwen. Het schip heeft een licht casco, een verbeterd modellijnenplan, elektrische aandrijving en lichte voortstuwingsmotoren. Dit kan de weerstand en het energieverbruik reduceren. Germanischer Lloyd is als classificatiebureau ook betrokken bij tal van LNG-projecten, een hot item in de binnenvaart. Rob Schuurmans van Bodewes Scheepvaart lichtte in Duisburg de plannen toe voor de bouw van tankers waarvan de motoren volledig op LNG draaien. Dorsman: “Twee rederijen hebben Wir Wünschen Wijnne Barends mit coaster Lady Anneke allzeit Gute Fahrt. Wir haben den kompletten Innenausbau inkl. Isolierung, Möbel geliefert. >> Vervolg van pagina 35 al interesse getoond. Het gaat om tientallen schepen.” Bij Groningen Shipyard loopt het Sunrise-project: de bouw van een tanker met aangepast design. Future Ship, de maritieme adviesdochter van Germanischer Lloyd, heeft het ontwerp helemaal doorberekend en geoptimaliseerd. De 86 meter lange tanker heeft een bijzondere vorm, waardoor de weerstand en het brandstofverbruik dalen. Voor Future Ship was dit het eerste binnenvaartproject. Germanischer Lloyd heeft ook de Nemo H2 gecertificeerd, het eerste emissieloze passagiersschip dat in Nederland gebouwd is. Het maakt gebruik van de brandstofcel. Dorsman: “Je merkt het; een gewone 110 meter-tanker of drogeladingschip zit er haast niet meer bij. Het zijn allemaal bijzondere projecten. Ze Lady Anneke Al deze bedrijven zijn Gronings, evenals Wijnne Barends, dat in 1855 in de stad Groningen werd opgericht. “Een van de oudste rederijen die nog altijd onder eigen naam vaart”, weet Pol. “Wijnne Barends werd opgericht toen het Eemskanaal nog niet bestond en schepen vanuit Groningen via de Lauwerszee veelal richting Scandinavië, de Baltische staten, Rusland en Polen voeren.” Wijnne Barends breidde in het verleden uit met een agentschap passagiersdiensten, later reisbureau, maar focust zich inmiddels weer volledig op goederenvervoer. “Daarom vinden wij het mooi om langs het Winschoterdiep te bouwen, dat past helemaal in ons Groninger karakter.” En over de samenwerking met Groningen Shipyard: “De samenwerking is prima. Groningen Shipyard onderscheidt zich in snelheid van levering. De werf heeft de logisitieke processen heel goed voor elkaar, waardoor de omloopsnelheid er hoog is.” Vaargebied De Lady Anneke gaat varen met voornamelijk bulkgoed en stukgoed, zoals hout, kunstmest, potgrond, graan en staal. Het vaargebied wordt naar verwachting met name het Noordzee-/Oostzeegebied, met toegang tot de Rijn en Britse getijdehavens. Met een ingeklapte mast heeft het schip een kruiplijn van 8,50 meter, nog 20 centimeter lager dan nummer één uit de serie, Lady Anna. Ook begeeft het schip zich naar verwachting af en toe richting Scandinavië en de Atlantic, als is het daarvoor eigenlijk niet specifiek gebouwd. Pol: “Bij het ontwerp hebben we ingezet op een ideale verhouding laadvermogen/snelheid/verbruik bij wekelijkse cycli. Aangezien laden en lossen in het weekend meestal niet mogelijk is, willen we voorkomen dat wij te vaak enkele dagen noodgedwongen stil moeten liggen. Een wekelijkse cyclus is daarom gangbaar in deze markt.” spelen in op het feit dat ook in de binnenvaart de bedrijfskosten omlaag moeten. En door het schaarser worden van fossiele brandstoffen moeten we op zoek naar alternatieven.” Boris Altmayer van Germanischer Lloyd stelde in Duisburg de GL Academy voor, die extern en in housetrainingen verzorgt. Men kan er onder meer cursussen volgen over het werken met een computergestuurd stabiliteitsprogramma, dat vanaf volgend jaar verplicht wordt aan boord van binnenschepen. Het binnenvaartforum werd bijgewoond door zeventig personen en is volgens Dorsman zeker voor herhaling vatbaar. “Volgend jaar willen we het weer doen, wellicht in Rotterdam!” Dirk Pol (r): “Deze mensen hebben vertrouwen in ons.” Carbon footprint De Sea River Liner 3700 is de enige 3700- tonner die de binnenwateren op kan, in geval van de Rijn helemaal tot Duisburg. Dit voorkomt veel voor- en natransport, in veel gevallen zelfs twee keer overslag, wat de kosten voor de verlader aanzienlijk drukt. Bovendien scheelt het heel wat wegkilometers, wat bepaald gunstig is voor de carbon footprint. Geheel naar de eisen van deze tijd is bij de ontwikkeling van deze serie op vele fronten rekening gehouden met duurzaamheid. Zo is het uitgerust met warmteterugwinning in de machinekamer. Door middel van warmtewisselaars wordt het koelwater van de motoren gebruikt voor verwarming van de accommodatie. Dat zorgt voor minder verbruik van brandstoffen, goed voor het milieu en ook financieel aantrekkelijk. Bovendien is de verwachting dat er in de scheepvaart in de toekomst steeds meer gewerkt gaat worden met indexen van uitstoot, aan de hand waarvan vervuilers nog eens extra gaan betalen. Pol: “Door lagere prijzen als gevolg van de economische crisis zag je een behoorlijke verschuiving van water- naar wegtransport. Momenteel zie je een toename van de bewustwording van het belang van een gunstige carbon footprint.” En ook qua maatschappelijk verantwoord ondernemen investeren Wijnne Barends en de varende participanten in deze reeks. Pol: “Zo hebben de mensen aan boord continu beschikking over internet. Natuurlijk is dat voor het dagelijkse werk een uitkomst, maar ook het sociale aspect is van groot belang, onze mensen zijn voor het thuisfront altijd bereikbaar en dat is een groot goed.”

Binnenvaartkrant