Views
4 years ago

2012-10

  • Text
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Meter
  • Twee
  • Marine
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 30 8

De Binnenvaartkrant 30 8 mei 2012 Mini Maritiem Museum in Den Osse DOOR JOHAN DE WITTE Wie interesse heeft in nostalgisch maritiem, model en functie daarvan bediscussiëren wil, herkenning ziet in zeeg, kont, de schoorsteen of een steven, alsook eens even op het Grevelingenmeer wil varen om daarna af te sluiten met een verrassend smakelijk captain’s diner in het Opstapje, komt in Den Osse aan zijn trekken. Zonder glimlach binnenstappen in het museum zonder drempels van Joop van de Marel red je niet! De eerste meters maken duidelijk wat jaren verzamelen betekent. Eenmaal bij de maritieme bibliotheek ben je door een levenswerk gewandeld van investeren in een hobby. Wie kent de Titanic niet, die enorme viskotters met hun diverse vangstsystemen of de Coby dat sleepbootje met die Brons erin van je eigen ome Jo. Affiches van de North German Lloyd, Holland Amerika Line, Red- en Whitestar Line of het model van de twee-pijper Pandora. De Zwarte Zee mag u niet overslaan. De boot die vele vensterbanken siert staat hier in het origineel, gebouwd in 1933 bij Smit Kinderdijk. Misschien is er ook nog wel de coaster van foto’s in je vaders album die in ‘38 bij Pattje in Waterhuizen van de helling rolde. Het slagschip USS Missouri, scheepjes in flessen of de Mississippi heckwheeler…een caleidoscoop aan maritiem. Een affiche van de North German Lloyd. Rederij Zeeland Joop van de Marel drijft zijn Rederij Zeeland vanuit Viane met de rondvaart- en partyboot Grevelingen. In 2001 gingen Joop en echtgenote Rini op zoek naar een boot om hun rondvaartplannen waar te maken. De Niendorf lag aan de Landesbrücken in Hamburg en beiden waren op slag verliefd, op het schip. Voor slecht weer verwaaid in Bremerhaven en een vol etmaal potje dik van de mist arriveerden ze uiteindelijk aan de Hoek met een spiegelgladde zee. Het robuuste rolstoel toegankelijke schip ligt nu in Den Osse afgemeerd. Joop van de Marel bij een van zijn museumstukken. (foto Johan de Witte) Het begin van het Mini Maritiem Museum ontspringt in het woonhuis te Viane. Met de kracht van een ‘giertij’ stroomde het vol attributen. Stoomboten in het slaapvertrek, zeil en viskotters in de kamer en de Titanic in de kelder. De doorbraak voor dit capaciteitsdilemma bood restaurant Het Opstapje dat voor het naastgelegen pand een geschikte huurder zocht. Het Mini Maritiem Museum is van 10 maart tot 15 september open op donderdag tot en met zondag van 17.00 tot 21.00 uur – en het Opstapje natuurlijk ook! En wie geluk heeft, ontmoet er kijkers van acht tot tachtig en meer. De laatste soms nog altijd in bezit van dat roestvrije zoet- en zoutwaterimago, waarmee je hem nog op de brug ziet staan. Maar ook de maritieme schrijver Adri Koppejan, in het dagelijks leven stuurman op de Pride of Rotterdam, is hier in zijn vrije tijd als archivaris aanwezig. Dus als u eens iets weten wil! Joop van de Marel zelf wil van u 2 euro entree ontvangen voor de lopende kosten, maar dan vertelt hij ook alles waar u benieuwd naar bent. Na een half leven werken in internationale wateren voor baggerij en offshore weet hij er aardig wat van. Meer informatie: www.minimaritiemmuseum-denosse.nl tel: (+31) 0321 - 382315 DRONTEN HOLLAND wenst de bemanning van de multicat Cronus veel succes en een behouden vaart. GEFELICITEERD! Straathof Controls weet wat scheepvaart beweegt. Leverancier van ZF motorbedieningsapparatuur Realiseerde de gehele electrotechnische installatie van de multicat Cronus. Wij feliciteren Van Oord B.V. en wensen hen veel succes en een behouden vaart. Avelingen Oost 8 ı 4202 MN Gorinchem, Postbus 10 4200 AA Gorinchem ı 0183-632955 info@strago.nl ı www.strago.nl

De Binnenvaartkrant 31 8 mei 2012 Multicat Cronus: gerenommeerd functioneel DOOR JOHAN DE WITTE Shipyard Damen Hardinxveld leverde met het zusterschip Cronus een tweede Multicat aan Van Oord. De Oceanus werd reeds in november 2011 opgeleverd. De werkschepen kregen forse afmetingen om de zelfvarende Van Oord-cutterzuigers Athenea en Artemis te assisteren. Het specifieke ontwerp en de uitvoering zijn een samenwerking tussen Van Oord en Damen. Wat kan iemand het enorm naar zijn zin hebben op zo’n open dag van de Cronus, die Shipyard Damen Hardinxveld realiseerde maar die wegens zijn fysieke afmetingen in Gorinchem werd opgeleverd. Als de ontvangstruimte zich vult met genodigden, gidst Josien Damen een kleine groep door haar ‘visserijexpositie’ die haar betrokkenheid met deze branche onderstreept. Met de doopvrouw Kora Huijser, die 32 jaar bij van Oord werkt en als chef personnel officer fleet regelmatig contact heeft met 850 mannen op de vloot, mogen we al even kennis maken. De mooiste baan ter wereld vindt zij. CEO Pieter van Oord zou later in zijn spitse toespraak benadrukken dat men als men kapitein wil worden, ook goed met Kora op moet kunnen schieten. Hij vertaalde haar (foto’s Johan de Witte) karakter in stabiel, loyaal en eigenzinnig. Een vertrouwenspersoon met wie hij nog lang hoopt samen te werken! Voordat zij de Cronus zal gaan dopen, stelt Kommer Damen het gezelschap voor om door een gedeelte van zijn bedrijf te lopen, waar het summum aan werk- en supportschepen op een rijtje staan. Nu pas zie je de geveegde onderwaterlijn plus vier schroeven die de bron van snelheid prijsgeven. Het gezelschap ligt nu op koers naar de waterkant. Kora Huijser betreedt het dooppodium. Nog hangt de fles onaangeroerd in de namiddagzon. “Ik doop u Cronus en wens u en bemanning een behouden vaart.” Altijd die spanning, een droge knal, bruisende champagne langs de scheepshuid en applaus. Als men na toost, buffet en speeches op weg naar huis de Damen Shipyards-poort passeert, beseft men: dit is Hollands Glorie! U vraagt en Damen bouwt Maar we komen naar Gorinchem voor de techniek van de Cronus en waarom hij gebouwd is. Dit type is de grootste die Damen ooit bouwde. “Deze Multicat is afgestemd op ons werk”, zei Pieter van Oord aan de microfoon. “Op de werkvloer wordt bepaald wat er nodig is aan boord. Bagger en aannemerij is voortdurend innoveren.” Kommer Damen: “Beide schepen hebben meer holte en aanpassing op uitvoering gekregen dan standaard. Je kunt met Multicats altijd discussiëren over de uitvoering en equipment. De vraag wat is, wat heeft functie? Wij maken het!” Directeur Jos van Woerkum van Damen Hardinxveld: “Verschillende keren hebben we geprobeerd om een Multicat aan Van Oord te verkopen. Het is in ons voordeel dat de Van Oord-werkzaamheden aanleiding zijn voor het gebruik van Multicats en het met de Oceanus en Cronus gelukt is. We wensen Van Oord er veel succes mee.” Hij memoreerde tevens aan het werk van de pas gepensioneerde Piet Vos, die 37 jaar lang schepen voor Van Oord ontwierp en daarbij altijd in was voor technische ontwikkeling. “Geweldig vak,” aldus Piet. “365 dagen had ik het naar mijn zin, ofschoon dit door mijn gezin wel eens als een afwijking werd ervaren. Vroeger was uitvoering nog een vader-op-zoonverhaal. Ze voelden aan het zand en zeiden het gaat zo veel kosten. We gingen van 6.000 naar 40.000 cbm-schepen, er kwam ergonomie in ’t spel; dat deed schepen veranderen. Het ging van analoog naar digitaal. Nu is de baggerij hightech-business.” Duurzaam De lengte van de Cronus is 32,68 meter, de breedte 12,50 en het vaartuig heeft overeenkomstig Van Oords wens 4,52 meter holte, waardoor het werkdek 1,10 meter boven de waterlijn ligt. Op het voordek heeft de Cronus een Double-D 340 tonmeter kraan, een tweede op het achterdek is een 80 tonmeter, beide in huisstijl Van Oords blauw! De Kraaijeveld lier trekt 150 ton. De twee type 3508 geïnstalleerde Caterpillars hebben gezamenlijk 1640 kW vermogen. Voor de hydrauliek en energie aan boord staan een Cat C9 en nog tweemaal C4 garant. Heinen en Hopman regelt het klimaat van 45 graden buiten en 36 graden watertemperatuur naar 25 graden binnen. Strago Electro installeerde zoals gebruikelijk functie en apparatuur. Volgens de betrokken projectleiders Gerrit Janssen (Van Oord) en Wim de Bruin (Damen) is je hart verliezen aan scheepsbouw niet het slechtste wat je kan overkomen. “Schepen zijn altijd uniek en het blijft boeiend om in ontwikkeling mee te gaan om perfecte kwaliteit af te leveren. Materiaal houden we zoveel mogelijk uniform, zodat spare parts overal op de plank liggen. De schepen hebben ‘unrestricted navigation class’; dan moet je met merkkeuze ook zorgen overal dicht bij vestigingen te zijn voor vervanging of reparatie.” Niet voor niets is de handelswaarde van een Damen-product op de tweedehandsmarkt niet aan inflatie onderhevig. Wie leverden aan de multicat Cronus Damen Shipyards Hardinxveld B.V. Ontwerp en volledige afbouw ILT Classificatie Bureau Veritas Classificatie Pon Power B.V. 2 Caterpillar hoofdmotoren type 3508C TA, 820 kW, 1150 pk, 1600 rpm, 1 Caterpillar generatorset type C-09 TA, 269 kW, 361 kW, 1800 rpm, 1 Caterpillar generatorset type C-04.4 TA en 1 Leroy Somer generator type LSAM 44.2 VS3, 86,25 kVa Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motoren MultAlign B.V. Uitlijnen voortstuwingsinstallaties Straathof Controls ZF motorbediening Reintjes Benelux bvba 2x Reintjes keerkoppeling type WAF 562 L / 5,421:1 Franssen Isolatiebedrijf B.V. Isolatie van uitlaatgassensystemen en accommodatie Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 2x 4-bladsschroef, diam. 1800 mm, Skew design Bemach Krimpen B.V. Schroefassen De Waal Machinefabriek B.V Schroefasafdichtingen Damen Marine Components 2 straalbuizen type Optima, diam. 1816 mm, 2 roeren en 2 schroefaskokers diam. 145 mm, lengte 4,875 mtr W.K. Hydraulics B.V. Complete hydraulische installatie voor dekwerktuigen en de stuurmachine NRF B.V. Bunkoelers Dolderman B.V. Generatorsets Leroy Somer Generatoren Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Heinen & Hopman ROTTERDAM Airconditioning en mechanische ventilatie Ajax-Chubb Brandbeveiliging B.V. Ventilatieroosters/ brandkleppen Simplus Brandblusapparaten B.V. Brandblusmateriaal (handblussers etc.) Strago Electro installatietechniek B.V. Electrische installatie Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader ABAC Air Compressor Compressoren Sterling Fluid Systems (Netherlands) B.V. Pompen Alfa Laval B.V. Seperator Facet International Bilgewaterseperator Wyckomar Waterzuiveringsinstallatie Den Breejen & Zn. Schilderwerken B.V. Compleet schilderwerk Radio Holland Netherlands B.V. Jotron TRONSART 20, EPIRB TRON40SMK2, TR-20 GMDSS handhelds, Cassens & Plath REFLECTA 1 magnetisch kompas, SeaTel Coastal 24 TV antenne, Furuno FAR2117 radar, FR-8062 radar, GP-150 DGPS, FE-700 echolood, DS-80 speedlog, NX-700A navtex, FS1570 SSB, Anschutz Standard 22 gyro, RZ seapilot 75 autopiloot, SIGMA 700 intercom, Transas navigator software, Thrane & Thrane SAILOR6222 VHF en Marble BNWAS Temaro B.V. Zonwering Van Wingerden & Zn. B.V. Ramen Bolidt Kunststoftoepassing B.V. Vloeren Ridderinkhof B.V. Ankerlieren G.J. Wortelboer Jr. B.V. Ankers en Kettingen Machine- en Lierenfabriek C. Kraaijeveld B.V. Ankerbehandelingslier Trellenborg Bakker B.V. Fenders duwsteven Mampaey Offshore Industries B.V. Twee sleephaken Double D Marine Equipment B.V. HLRM 340-2S/DRG en HLRM 80-3SL kranen Winteb B.V. Ontluchtingen Viking Life Saving Equipment B.V. Reddingsmiddelen Shell Marine Products Shell smeermiddelen Exalto B.V. Industrie en Handelsonderneming Scheepsbenodigdheden Sigma Marine & Protective Coatings Holding B.V. Coating casco Seematz Zoeklichten Brevini Nederland B.V. Tugger Winch

Binnenvaartkrant