Views
2 years ago

2012-08

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • April
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Onze
  • Twee

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 www.olthof.eu I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Toch opvolger voor Aquakids Voetbaltoernooi 3 9 23 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 31.000 Editie 8 - 11 april 2012 VT Group kiest het ruime sop Afgelopen donderdag 6 april nam de VT Group de dubbelwandige shortsea tanker Vacamonte in gebruik. Formeel was VT al actief ‘op zee’ met de twee aangepaste binnenvaarttankers Venray en Vaals bij het Panamakanaal, maar met de ingebruikname van de Vacamonte is een origineel zeeschip aan de VTvloot toegevoegd. VT realiseert daarmee synergie door zowel in de binnenvaart als in de zeevaart actief te zijn. Vacamonte is een plaats in Panama. Het gelijknamige schip is in Panama geregistreerd, omdat VT daar al twee schepen had ondergebracht. Antwerps Kerkschip heeft nieuwe ligplaats Tsjechen willen sluizen in de Elbe Voorlopig zal het nieuwe zeeschip echter actief zijn in Noordwest- Europa. Het is uitgerust met een door Van Wijk geleverde, 22 meter lange bunkergiek voorzien van drie volledig gescheiden leidingen voor de separate leveringen van hoogzwavelige brandstof, laagzwavelige brandstof en marine-diesel. De twaalf tanks kunnen verschillende ladingen vervoeren. Die bunkergiek omschrijft Yuri Ouweneel van VT als “een sterk staaltje werk van Van Wijk, want die bunkergiek is echt in een recordtijd gebouwd. Tevens hebben alle afdelingen van VT bikkelhard gewerkt om alles in orde te krijgen, ondersteund door onze vaste leveranciers. Wij zijn De Tsjechische overheid heeft ingestemd met een binnenvaartproject voor de Elbe. Belangrijk onderdeel van dit project is dat er twee sluizen komen: één bij Děčín en één bij Přelouč. De klasse VIb sluiskolk bij Děčín (in het Duits bekend als Tetschen-Bodenbach, het ligt tegen de Duitse grens) moet de bevaarbaarheid van dit deel van de Elbe aanzienlijk verbeteren. De andere sluis ligt oostelijk van Praag bij Přelouč en verlengt de bevaarbare Elbe met 24 kilometer tot aan een nieuwe multimodale terminal in Pardubice. Er wordt een 3 kilometer lang kanaal gegraven. Door verbetering van de vaarcondities gaat de Tsjechische overheid ervan uit dat jaarlijks zo’n 175 miljoen euro wordt verdiend door goedkopere im- en export over water. De Tsjechische binnenvaart dreigde verder af te kalven. Op dit moment betaalt de overheid in Tsjechië met instemming van de EU tonnen per jaar compensatie aan de vervoersondernemingen wegens het slecht onderhouden vaarwegenstelsel. Ook krijgt een sleepboot een jaarlijkse vergoeding van 2 ton om vracht- en passagiersschepen over moeilijke stukken Elbe te slepen. Er wordt gestudeerd op een corridor Elbe/Oder/Donau. (foto Tomáš Kolařík) enorm trots op de mensen die dit mogelijk maken.” Het zeeschip is pas onlangs verworven. Het is een vrijwel nieuw schip, dat vorig jaar juli onder de naam Priority in gebruik werd genomen door het Belgische bedrijf Seatrend Shipping, opgeleverd door de Noord-Chinese werf Rongcheng Xixiakou Shipyard. Het is in China gebouwd en uitgerust met westerse apparatuur. “We hebben een deel van de bemanning overgenomen; de officieren komen uit Panama en één externe superintendent is voor de Vacamonte aangenomen.” Lees verder op pagina 13 >> Wer finanziert den grünen Transport? Scheepswerf Grave in problemen door gemeente Het zijn spannende tijden voor personeel en directie van Scheepswerf Grave. Vorige week is ontslag aangevraagd voor de zestig medewerkers omdat de continuïteit van de werf in het geding is nu een geplande order van twee passagiersschepen van 135 meter in gevaar komt. Het huidige bestemmingsplan staat namelijk schepen tot een lengte van maximaal 110 meter toe. Directeur Robert van Kessel ijvert al langere tijd voor een vergunning die schepen tot 135 meter toestaat. De lichten daarvoor stonden ook op groen. De gemeenteraad besliste afgelopen december dat die vergunning er moet komen, mede gezien het belang van Scheepswerf Grave voor de plaatselijke en regionale werkgelegenheid. Het college van burgemeester en wethouders houdt dat echter tegen. Scheepswerf Grave meldt een moeilijke periode door te maken “als gevolg van de verminderde vraag naar nieuwbouw- en reparatieprojecten”. Met de order voor de bouw van de twee passagiersschepen zou de werkgelegenheid voor de komende jaren zijn veiliggesteld voor alle werknemers. “De provincie Noord Brabant heeft inmiddels aangegeven positief te staan ten opzichte van het verlenen van een revisievergunning voor de bouw van langere schepen mits de gemeenteraad van Grave wil meewerken aan een planologische inpassing.” Gisteravond demonstreerden de werknemers van de werf met hun gezinnen bij het gemeentehuis voor aanvang van de raadsvergadering. Op die manier wilden de medewerkers de urgentie duidelijk maken. Wat de uitkomst van de vergadering is, was op het moment van drukken van deze krant nog niet bekend. Kijk voor de nieuwste ontwikkelingen op www.binnenvaartkrant.nl. CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM SCHEEPSBOUW SPECIALIST TURN-KEY AFBOUW REPARATIE HERMOTORISEREN PIPING T 010 - 294 0800 Service en reparatie als vaste koers! Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

De Binnenvaartkrant