Views
2 years ago

2012-07

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip
  • Weer
  • Tijd
  • Nederland

De Binnenvaartkrant 8 27

De Binnenvaartkrant 8 27 maart 2012 Je koppelverband tussen: Mac en Windows, Techniek en Design, Nu en de Toekomst. Anthonetta Kuijlstraat 9 • 3066 GS Rotterdam +31 (0)10 289 94 94 • www.cartsystems.nl www.huizinga-snijder.nl Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Fluvia SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! • Kwaliteitsverantwoordelijke for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Takenpakket: Kwaliteitssystemen beheren (ISO,TMSA) Incidentenrapportering en opvolging Interne en externe audits Opmaken presentaties Profiel: Nautische en technische kennis: pluspunt Opleiding: A1 Bachelor Talenkennis: Duits en Engels TE KOOP: TELESCOPISCHE SPUDPALEN !! Boterman Techniek BV Tel: 06-54287373 TE KOOP: Boegschroef 430PK schroef 1m Boterman techniek bv Tel: 06-54287373 BIEDT ZICH AAN STUURMAN i.b.v. dienstb. wnpl. FRL, liefst wk op / wk af. Lfd. 44 jr. Tel. 0651770885 GEZOCHT SCHIPPER Veerdienst Muiden-Pampus liefst 65+ en Schottel erv. Bel voor info. 06-16939008 TROUW & BUSVERVOER. www.bertusbussie.nl Tel. 0653536107 Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: • Arbeidszekerheid • Punctuele betaling van uw loon • 100% sociale zekerheid • Moderne en vele dubbelwandige schepen • Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten GEZOCHT: KAPITEIN VOOR MOTORTANKSCHIP I.b.v. ADN, voorkeur C-patent, radarpatent en Rijnpatent tot Mannheim. Eventueel koppel man/vrouw. Tel: 0032 (0)475 945434 Jachtmakelaardij de Maas 2x Parker RIB 900 Baltic, b.j. 2007, 9.00 x 3.16x 0.80 m, 2x Volvo Penta 350 pk, 12 personen 119.500,- excl. BTW One Off Trawler, b.j. 1984, 13.10 x 4.75 x 1.80 m, Gardner 120 pk, compleet navigatie packet 139.500,- Zwaankotter 1400, b.j. 2007, 14.00 x 4.16 x 1.20 m, Deutz 170 pk, generator, cv, thermopane, etc. 299.500,- - Inruil veelal bespreekbaar - Jan klingenweg 3, 5335 JK Alem, Tel. 0418663236 www.jachtmakelaardij-demaas.nl Voor Connexxion Water zijn wij op zoek naar: KAPITEINS voor de Fast Flying Ferry Deze draagvleugelboot vaart van Velsen-Noord naar Amsterdam CS en vice versa. Ben je in het bezit van een Groot Vaarbewijs, Radarpatent, Marifooncertificaat, wil je in ploegendienst werken en woon je in de omgeving van Amsterdam? Dan is dit dé baan voor jou! Na een zorgvuldige selectie, waaronder een proefvaart en een testdag, krijg je een cursus van 14 dagen. Wanneer je dit allemaal goed doorloopt, gaat het beginnen! Interesse? Bel of mail naar onze vestiging in Amsterdam, Haarlemmerweg 525. Telefoon: 020-48 875 75 e-mail: amsterdam@bestevaer.com website: www.bestevaer.com Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. zoekt voor ons motorschip een: • Echtpaar (i.b.v. van een groot vaarbewijs) Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen Telefoon: 0180-487130 E-mail: duwvaart@gmwatertransport.nl Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Werfkade 33 . 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 . Fax: 0180-463540 . Mob.: 06-55 77 22 38 E-mail: scheepsmakelaardij.jhut@xs4all.nl Website: www.schipkopen.nl Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP GEVRAAGD Schepen van alle tonnages en bouwjaren. Speciale schepen voor de sloop? Wij kunnen u een interessant bod geven. Bel voor INFO. TE KOOP RIANT APPARTEMENT AAN MAAS-WAALKANAAL Appartementencomplex ‘HEUMEN STAETE’ Basalt 30, 6581 HM Malden BIJZONDERHEDEN: · Gelegen op begane grond aan kopkant van appartementencomplex · Woonkamer van 70 vierkante meter aan kanaalkant · half-open keuken met inbouwapparatuur · twee slaapkamers · badkamer met vloerverwarming · douche · ligbad · 2 vaste wastafels en toilet · apart gastentoilet · Loggia aan kanaalkant · woning is voorzien van airco-installatie · rondom rolluiken · zonwering en horren · eigen parkeerplaats in ondergrondse garage · eigen fietsenkelder Leeg te aanvaarden in overleg. Vraagprijs € 350.000,- k.k. Informatie: tel: 024 358 44 68 gsm: 06 10 82 66 18 Wij zijn op zoek naar nautisch personeel Bezoek onze website www.swetsodv.com

De Binnenvaartkrant 9 27 maart 2012 OPEN BRIEF Aan: Het Ministerie van Financiën T.a.v. minister mr. drs. J.C. de Jager Postbus 20201 2500 EE Den Haag Rotterdam 28 februari 2012 Betreft: dubbele belastingaanslagen voor in Duitsland geregistreerde Nederlandse maritieme ondernemers. Excellentie, Kunt u bewerkstelligen dat de 135 bij uw ministerie bekende en van oorsprong Nederlandse ondernemingen welke overeenkomstig een Ansassigkeitsbescheinigung (Vorschriften des Doppelbesteuerungsabkommens tussen Duitsland en Nederland), wettelijk als Duitse firma’s geregistreerd zijn en Einkommensteuer in Duitsland afdragen, niet langer door de Nederlandse fiscus worden belast, ter voorkoming van dubbele belastingen? U zult zich vast genoemde kwestie herinneren die reeds vanaf 2003 voortsleept en waarop u in mei 2010 op vragen van VVD- tweede Kamerlid Weekers antwoordde: Het overeenkomstig de OESO als internationaal aanvaard principe te achten, daar aan te sluiten waar het schip haar thuishaven heeft! Niettemin overruled de Nederlandse fiscus wetgeving en uw ambtenaren met uitspraken c.q. schriftelijke bevestiging om zich in mei opnieuw over deze kwestie uit te spreken, door op 22 februari 2012 bij betrokkenen een dwangbevel tot betaling van winst uit onderneming 2003 aan te bieden. Een aanslag die suggereert dat de Nederlandse fiscus vanaf 2003 inkomstenbelasting wil innen, ongeacht dat deze reeds in Duitsland is afgedragen, en waarvan uw ambtenaren op de hoogte zijn. Internationaal kan er maar één thuishaven zijn en die is daar waar het schip te boek is gesteld. Waarom is uw ministerie daar vaag over? Waarom moeten Nederlanders met een in Duitsland geregistreerd bedrijf zich jaar in jaar uit door accountants en advocaten laten vertegenwoordigen om hun hoofd boven water te houden? Meneer de Jager, het gaat hier over hard werkende Nederlanders die gedwongen door recessie en financieringsweigering van Nederlandse banken ten opzichte van eigen vermogen, alsmede de z.g. ‘enkelwandige politiek’ in de tankvaart, van vlag gewisseld zijn. Zij willen economisch overleven en existeren. Duitsland is niet voordeliger! Het zijn ondernemers die hun Nederlands paspoort in Duitsland moeten verlengen of in Den Haag en een Duits rijbewijs bezitten. Zij hebben in Duitsland hun domicilie en dragen daar belastingen af. Omdat rechters of ambtenaren van uw ministerie, ongeacht het internationale karakter van scheepvaart in deze voor scheepvaartondernemers onbegrijpelijke kwestie geen koers kunnen bepalen, vragen we u het roer over te nemen en deze geldverslindende, zorgelijk onzekere affaire op zijn juiste plek te manoeuvreren. Hoogachtend, J.H.B. de Witte journalist bij De Binnenvaartkrant Postbus 24202 3007 DE Rotterdam Het antwoord van het ministerie. Tussen wal en schip > Retouradres Postbus 20201 2500 EE Den Haag J.H.B. de Witte De Binnenvaartkrant Postbus 24202 Datum Betreft Uw brief van 28 februari 2012 over dubbele belastingheffing van binnenvaartschippers, en het Verdrag Nederland - Duitsland Geachte heer De Witte, In uw brief van 28 februari 2012 vraagt u aandacht voor de problematiek van binnenvaartschippers waarbij er onduidelijkheid is over de plaats van de thuishaven van deze schippers, waardoor onzekerheid ontstaat over de vraag welk land gerechtigd is inkomstenbelasting te heffen van deze schippers. Deze onduidelijkheid heeft er in een aantal gevallen toe geleid dat binnenvaartschippers zowel in Nederland als in Duitsland inkomstenbelasting zijn verschuldigd over hun winsten behaald met de binnenvaartonderneming. De kwestie over de Nederlandse belastingplicht en de thuishaven heeft tevens een aantal langdurige gerechtelijke procedures tot gevolg gehad. Dit heeft er helaas toe geleid dat een aantal binnenvaartschippers al lange tijd in onzekerheid verkeert en sommigen van hen veel kosten hebben gemaakt. Tot op heden is de Belastingdienst in alle gerechtelijke procedures in het gelijk gesteld, waarbij de belastingdienst steeds de thuishaven had bepaald op basis van alle feiten en omstandigheden van het concrete geval. Om een einde te maken aan de ongewenste gevolgen van dreigende dubbele belasting voor de schippers wordt al enige tijd overleg gevoerd met de Duitse bevoegde autoriteit. In het nieuwe verdrag, dat vermoedelijk binnen afzienbare tijd wordt ondertekend, is het eenvoudiger te bepalen welk land gerechtigd is inkomstenbelasting te heffen van de binnenvaartschippers. Ik hoop en verwacht dat hiermee bovenstaande problematiek snel tot het verleden zal behoren. Met vriendelijke groet, Hary Roodbeen Plv. directeur Internationale Fiscale Zaken Directie Internationale Fiscal Zaken Korte Voorhout 7 2511 CW Den Haag Postbus 20201 2500 EE Den Haag www.rijksoverheid.nl Inlichtingen dhr. drs. P. Hoogterp T 070-3428409 F 070-3427947 p.hoogterp@minfin.nl Ons kenmerk IFZ/2012/158 U Uw brief (kenmerk) Bijlagen DOOR JOHAN DE WITTE Omdat schepen volgens de belastingsdienst meer in Rotterdam zijn om te laden of lossen dan in bijvoorbeeld Duitsland of België, stelt de Nederlandse belastingdienst dat de thuishaven in Nederland moet liggen c.q. bepalend is voor het afdragen van belasting. Bij een hoger beroep uitspraak in 2010 volgde het gerechtshof in Den Haag braaf de mening van het ministerie en bevestigde het criterium dat de fiscus hanteert ter bepaling van belastingplicht voor in Duitsland gedomicilieerde Nederlanders. Volgens insiders was deze uitspraak eensluidend, niet getoetst op realiteit en praktisch inzicht. Overeenkomstig verordening 883/2004 is voor de sociale zekerheid van Rijnvarenden betreffende premieplicht, de wetgeving van de verdragsluitende partij van toepassing waar zich de zetel van de onderneming bevindt. Duitsland stelt zich op het standpunt dat de formele thuishaven en financiering van het binnenvaartschip doorslaggevend dienen te zijn ter bepaling van de vestigingsplaats (thuishaven) van de onderneming. Heffingsbevoegdheid over exploitatie komt in de zeevaart toe aan het vlagland. Op dit moment luidt de Nederlandse jurisprudentie dat premie volksverzekering gevallen afgewikkeld worden op basis van het vestigingsadres van de exploitant van het schip volgens het Rijnvaartcertificaat. Bij het ontbreken van een exploitant op het Rijnvaartcertificaat worden premie volksverzekering gevallen afgewikkeld op basis van het vestigingsadres van de eigenaar van het schip volgens het Rijnvaartcertificaat. Voor inkomstenbelasting gevallen daarentegen, lijkt voor de bepaling van de thuishaven, de laad- en losplaatsen van het schip (voorlopig) de doorslag te hebben. Bijkomend probleem is nog dat de NL-D binnenvaartschippers de verkregen Duitse subsidie waarschijnlijk zullen moeten terugbetalen als blijkt dat Nederland heffingsbevoegd is op basis van het belastingverdrag. In dat geval kunnen faillissementen niet uitblijven. De Duitse financiering heeft eveneens zijn regels die vanzelfsprekend moeten worden opgevolgd waardoor de ondernemers letterlijk tussen wal en schip raken. Terug naar Nederland met de firma ADVERTENTIE ONZE ACTIVITEITEN HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. is geen optie, hier lopen de banken niet warm voor financiering. De Nederlandse belastingdienst blijft doorgaan met aanslagen en eindeloos vragen stellen. “Soms is het even stil, maar dan volgen er weer opmerkingen die het Haagse onbegrip van scheepvaartondernemingen pijnlijk illustreren. Als je maar eens wat mocht uitleggen aan de rechters die bepalen, maar dat is voorbehouden aan advocaten. Er zijn veel bewijsstukken opgestuurd, echter alles wordt door het ministerie in een ander daglicht gesteld dan de stukken doen vermoeden. Reeds in 2006 is aan de Minister van financiën gevraagd te overleggen met zijn Duitse collega’s”, aldus betrokkenen. Handel & Scheepvaart B.V. DE VELDHOVEN 4C - 3342 GR HENDRIK IDO AMBACHT - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: INFO@BEIJERLAND.COM - I: WWW.BEIJERLAND.COM

De Binnenvaartkrant