Views
2 years ago

2012-07

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip
  • Weer
  • Tijd
  • Nederland

De Binnenvaartkrant 36

De Binnenvaartkrant 36 27 maart 2012 Nieuwe veertaxi in Gorinchem is een pareltje DOOR JOHAN DE WITTE Donderdag 1 maart doopte mevrouw I.G.M. de Bondt, gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Zuid-Holland, bij Damen Shipyards Hardinxveld de veertaxi Gorinchem XI. Deze snelle veerdienst op het traject Gorinchem- Sleeuwijk-Werkendam-Hardinxveld en (nog in onderzoek) Sliedrecht, geeft scholieren, forensen en toeristen snelheid en regionale economie. De Gorinchem XI heeft een lengte van 23,30 meter, zestig zitplaatsen en een totale capaciteit van honderd personen. De veertaxi is uitgerust met twee Volvo Penta D12DMH- 400 motoren, elk 367 kW sterk. Het rompmodel is conventioneel, niettemin op snelheid ontworpen waarmee de boot tijdens de proefvaart 44 kilometer snelheid op de klok zette. De opbouw is separaat geconstrueerd en na inbouw van betimmering c.q. inrichting opgelijnd op schuim. Boek over historie van Gorkumse veerdiensten De geschiedenis leert dat er voor het ‘venten en vrijen’ sinds 1368 tussen de rivieroevers van Gorinchem en Brabant veren bestaan. Veelal waren het vergrote sloepen. Bij slecht weer duurde de overtocht soms wel een uur. Voor ezels, biggen en paarden werd evenveel berekend als voor mensen. Mevrouw I.G.M. de Bondt aan de microfoon. (foto’s Johan de Witte) Na het binnenhalen van de Europese tender is het volledige schip Niets is mooier dan de vrijheid van varen op één van de drukst bevaren rivieren van Europa, dachten ook Hugo de Groot, Napoleon, Keizerin Maria Louise, Koningin Wilhelmina en Tsaar Alexander I. Theo Sprong schreef een boekje over de Gorkumse veerdienst van ‘toen en nu’ met als titel ‘Gin gezeur, we voaren verder deur’. aangenomen, geëngineerd en gebouwd door Damen Shipyards Hardinxveld. De bouw van het aluminium casco van de Gorinchem XI is uitbesteed aan de firma Van Noorloos in Werkendam. Vanaf de kiel tot proefvaart: tien maanden! Complimentendag Van het toeval dat deze oplevering samenviel met de Nationale Complimentendag maakte de directeur van Damen Shipyards, Jos van Woerkum, dankbaar gebruik om de dames in het gezelschap van provincie Zuid-Holland, zeven burgemeesters, wethouders, ambtenaren en medewerkers, soms letterlijk alsook figuurlijk met bloemen te complimenteren. “Het is mooi om een boot die dagelijks langs onze ‘deur’ vaart te mogen bouwen. Bij een schip dat meer dan 5.000 uur per jaar vaart: ontelbare keren aan- en afmeert, daarbij een kleine 300.000 kilometer aflegt en passagiers als lading heeft, moet kwaliteit, veilig- en betrouwbaarheid zijn ingebouwd.” Vanzelfsprekend kwamen de traditionele klok en barometer tevoorschijn. Impuls Burgemeester Maria Wiebosch-Steeman van Hardinxveld heette de vele collega’s welkom op haar grondgebied. Gezien het grote aantal sprekers beperkte zij haar speech met betrekking tot de nieuwe veertaxi als bewonderenswaardig vakmanschap en die met haar functie zeker een impuls aan de regionale economie zal gaan geven. Mevrouw I.G.M. de Bondt benadrukte verder de reizigerspotentie in het gebied van scholieren, forenzen en toerisme. Er is geen mooiere wijze van personenvervoer te bedenken die deze schitterende faciliteiten biedt. Lees verder op pagina 37 >> Wij feliciteren gemeente Gorinchem van harte met de veertaxi Gorinchem XI. e e n b e h o u d e n v a a r t ! DAMEN MARINE COMPONENTS DAMEN SHIPYARDS HARDINXVELD

De Binnenvaartkrant 37 27 maart 2012 ‘Mister Vaarwegkenmerken’ stopt ermee Ook al heeft hij er 48 jaar arbeid opzitten, toch komt er voor Leo Schuitemaker een prepensioenregeling aan te pas. Hij is namelijk pas 62. Dat heb je als je als 14-jarige bij je ouders aan boord bent begonnen. Per 1 april stopt de aimabele projectleider Vaarwegkenmerken bij Rijkswaterstaat. Vandaag (27 maart) is zijn laatste dag. Vanmiddag neemt hij in Cafe ‘t Pruuske in Maastricht met een receptie afscheid van collega’s en relaties. Zijn opvolger bij de Data ICT Dienst van Rijkswaterstaat is Alan Tansell. Leo Schuitemaker is blij dat zijn functie, ondanks de inkrimping, blijft bestaan: “Je zou er toch droevig van worden als ze jouw functie opheffen bij je vertrek. Dan vraag je je toch af hoe belangrijk men je werk heeft gevonden.” Nu hoeft de inwoner van Klundert (getrouwd, twee dochters en opa van een kleindochter) zich daar geen zorgen over te maken. Dat zijn bijdragen als ‘Mister Vaarwegkenmerken’ aan Rijkswaterstaat en de binnenvaart waardevol waren, staat als een paal boven water. Dat bleek ook in 2004, toen de Vereniging van Havenmeesters in Nederland hem uitriep tot Havenmeester van het Jaar. “Terwijl ik helemaal geen haven had. Ik was verantwoordelijk voor de vaarwegkenmerken van de havens en vaarwegen.” Vanwege zijn verdiensten op dat vlak en voor zijn constructieve houding maakte de VHN maar wat graag een uitzondering – ook al moesten zelfs de statuten daarvoor worden aangepast. Leo Schuitemaker. (foto MG Redacties) Leo Schuitemaker was praktisch. Hij had elf jaar gevaren en kon zich dus inleven in de beroepsschippers. “Zoals dat in die tijd gewoon was, kwam ik na het doorlopen van de KOF-school in de Joubertstraat in Rotterdam in 1964 bij pa aan boord. Ik trad daar in dienst als scheepsjongen op het sleepschip Ortwin van de NRV.” Hij voer vervolgens op tankschepen, duwboten en passagiersschepen en trouwde in 1975 met een schippersdochter. Zesbaksduwvaart In dat jaar zegde Leo de vaart vaarwel; hij werd sluiswachter op de toen nieuwe Houtribsluizen in Lelystad. Na drie jaar maakte hij de overstap naar de toenmalige Dienst Verkeerskunde van Rijkswaterstaat, die toen nog in Dordrecht huisde. Als praktisch nautisch specialist werden Leo en zijn collega’s ingezet bij allerlei onderzoeken van Rijkswaterstaat. Een van de leukste klussen vond hij de praktijkmetingen in 1983 aan boord van de duwboten van Veerhaven en EWT voor de eventuele zesbaksduwvaart. “Daarnaast werden we ingezet voor allerlei manoeuvreerproeven, scheepvaartwaarnemingen, onderzoek van scheepsongevallen, enquêtes en dergelijke.” In 1996 werd Leo Schuitemaker aangesteld als projectleider Vaarwegkenmerken. In die hoedanigheid werkte hij mee aan de overschakeling van de papieren Wegwijzer voor de Binnenscheepvaart naar de digitale applicatie Vaarwegkenmerken in Nederland (ViN). ViN bevat onder andere de bedieningstijden van bruggen en sluizen en de afmetingen van bruggen en sluizen. Ook diepgang van vaarwegen, overslagpunten voor het goederenvervoer en vaarwegen die onderdeel uitmaken van de staandemastroute of een corridor, zijn gegevens die in de applicatie terug te vinden zijn. Deze gegevens zijn op internet te raadplegen via www. rws.nl. Sinds het veldwerk is uitbesteed aan SwetsODV, bracht hij de meeste tijd op kantoor door. De laatste jaren deels in Delft en deels in Maastricht (vandaar ook dat hij daar zijn afscheidsreceptie geeft). Vereniging De Binnenvaart Maar de interesse en het enthousiasme voor de binnenvaart bleven volop aanwezig. Leo was in 1990 één van de oprichters van Vereniging De Binnenvaart. Hij noemt het een uit de hand gelopen hobby. Maar het plezier bleef. Na twintig jaar in het bestuur te hebben gezeten, is hij nu – als hoofdredacteur – verantwoordelijk voor het eigen magazine van de vereniging. Daarnaast is hij elke donderdag op de Rene Siegfried te vinden, de in Dordrecht afgemeerde duwboot die als museum- en documentatiecentrum dienst doet. “Ik heb altijd met veel plezier bij Rijkswaterstaat gewerkt, maar het wordt tijd voor iets anders. Ik ben absoluut niet bang voor het ‘grote zwarte gat’ waar iedereen het al tijd over heeft. Ik heb mijn gezin, de vereniging en verder ga ik genieten van mijn vrije tijd.” Ongetwijfeld wordt Leo Schuitemaker de komende tijd van diverse kanten benaderd met de vraag of hij als bestuurslid of vrijwilliger deze of gene vereniging wil komen versterken. Maar tijdens de cursus ‘Pensioen In Zicht’ die zijn werkgever standaard aanbiedt heeft hij geleerd daar niet te snel aan toe te geven. “Anders heb je binnen de kortste keren weer een volle werkweek. Ik heb lang genoeg gewerkt.” Gorinchem XI in de vaart >> Vervolg van pagina 36 Gorkums burgemeester Piet IJssels aan de microfoon: “Het voelt goed u allen hier te zien op dit prachtige bedrijf. Hij betoogde dat “zonder provinciale subsidie dit project niet uit de verf was gekomen”. Wel verwacht hij door de nieuwe dienstfaciliteit aanzienlijke passagierstoename, waarmee de watertaxi op termijn zal kunnen draaien uit eigen opbrengst. “Voor een stad waar water zo’n grote rol speelt, is het vanzelfsprekend om de rivier als ‘weg’ te gebruiken”. Een rivier mag geen scheiding zijn en moet mensen tot elkaar brengen, betoogde de burgervader, die zijn hart verdeelt tussen Gorinchem en ‘vervoer over water’. Hij bedankte een ieder voor de samenwerking, met name Johan Hania, directeur en drijvende kracht van de veerdienst regio Gorinchem, voor zijn inzet. De bijdrage van de provincie Zuid- Holland aan het Gorinchemse project bedraagt een half miljoen euro. Voor het oog van alle aanwezigen kocht Piet IJssels het eerste digitale kaartje via de laptop van een medewerkster voor de overtocht met de Veertaxi XI. tel: (+31) 0321 - 382315 DRONTEN HOLLAND wenst de bemanning van de veertaxi Gorinchem XI veel succes en een behouden vaart. GEFELICITEERD! Straathof Controls weet wat scheepvaart beweegt. Leverancier van ZF motorbedieningsapparatuur Wie leverden aan de veertaxi Gorinchem Damen Shipyards Hardinxveld B.V. Ontwerp casco en complete afbouw Van Noorloos Cascobouw B.V. Levering van casco ILT Classificatie Bureau Veritas Classificatie Volvo Penta Europe Office Benelux Twee Volvo hoofdmotoren type D12DMH- 400, 1800 rpm, 367 kW Rubber Design B.V. Flexibele opstelling voortstuwingsmotoren ADS van STIGT Twee ZF marine keerkoppelingen type ZF 500-1 A, reductie: 1,485:1, 24 V solenoid tbv elektrische bediening, Vulkan elastische koppeling en PTO type 0 voor aandrijving van stuurwerkpomp Halyard (M&I) Ltd Uitlaatgassendempers hoofdmotoren Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH Twee 5-bladsschroeven, diam. 700 mm, High Skew design Bemach Krimpen B.V. Schroefassen W.K. Hydraulics B.V. Stuurmachine Damen Marine Components Roeren en schroefaskokers Straathof Controls ZF motorbediening met trolling bediening, bedieningshendel op de stoel. SIM Holland B.V. Generatorsets Hydrosta B.V. Boegschroef Heinen & Hopman Engineering Airconditioning Enterprice in Fixfighting Equipment Brandbeveiligingsapparatuur MSA-Service Elektrische installatie Mastervolt B.V. Omvormer/ acculader ABAC Air Compressor Compressor Vetus den Ouden N.V. Vuilwaterpomp Reikon B.V. Azcue bilgepomp Wyckomar Waterzuiveringsinstallatie Den Breejen & Zn. Schilderwerken B.V. Compleet schilderwerk Alphatron Marine B.V. JMA 610 rivierradar, MF line, Alphachart, Speed control/limiet en Alphacam camerasysteem Hora Leusden Holland Ramen Franssen Isolatiebedrijf B.V. Isolatie van uitlaatgassensystemen en accommodatie Vroon Meubelstoffering Stoffering Dekker & Stam B.V. Bunkerstation

De Binnenvaartkrant