Views
2 years ago

2012-07

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip
  • Weer
  • Tijd
  • Nederland

De Binnenvaartkrant 32

De Binnenvaartkrant 32 27 maart 2012 Wij feliciteren Dunav Tours van harte met het mps Ariana. D E S I G N V L O E R E N G. van Dreumel Tegelwerken Voor al uw keramisch- en natuursteenwerk v a a r t ! b e h o u d e n e e n

De Binnenvaartkrant 33 27 maart 2012 Drugs- en alcoholtests voor bemanning werken preventief Erik Sinjorgo is van het praktische soort. Dat is wel zo handig in zijn vak. De Rotterdammer verzorgt voor scheepseigenaren drugs- en alcoholtests uit onder de bemanning. Daarvoor reist hij over de hele wereld. Elke keer is het weer de uitdaging om op tijd ter plaatse te zijn en aan boord te komen. Ongeacht in welke afgelegen haven het schip ligt. Hij vertegenwoordigt het Engelse bedrijf Concateno in Nederland, maar hij reist net zo makkelijk naar Zeebrugge of Koeweit om een schip te bezoeken als een rederij daarom vraagt. Omdat hij de laatste tijd ook benaderd werd door binnenvaartbedrijven, biedt hij zijn diensten nu ook op die markt aan. “Ik ben 24 uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar. Ik kan heel snel in actie komen.” Als hij voor het Engelse bedrijf op pad gaat, is hij ‘collecting officer’: degene die de urinemonsters inzamelt. “Een Nederlandse term weet ik niet, is er ook niet volgens mij.” Testen via urine heeft minder restricties dan een bloedtest, omdat de integriteit van het lichaam niet in het geding is. “Bovendien valt uit urine alles te halen. Tot zeker tien dagen terug, en dat voor zowel de meest gangbare verdovende middelen als alcohol.” Waterdicht In de zeevaart zijn de tests al lang geaccepteerd. “Daar is het ook verplicht. Elk schip wordt minstens één keer per jaar gecontroleerd. In opdracht van klanten en verzekeringsmaatschappijen kan het ook vaker zijn.” Het certificaat dat bewijst dat de bemanning getest is, kan belangrijk zijn om aansprakelijkheid af te wenden bij eventuele schade. Erik Sinjorgo gaat aan boord, ziet erop toe dat alles volgens de regels gaat en stuurt de monsters naar het laboratorium. “De eigenaar van het schip bepaalt hoe of wat: wanneer en waar de test moet worden gedaan; of de hele bemanning wordt gecheckt of slechts een deel via een steekproef.” Er doet bijna nooit iemand moeilijk. “Als een bemanningslid dat wel doet, heeft hij iets uit te leggen aan zijn baas. Er wordt ook nauwelijks iets gevonden. Alcohol en drugs zijn gewoon taboe in de grote vaart en bijna iedereen houdt zich daar ook aan. Ik schat dat het in hooguit 1 procent van de gevallen foute boel is.” De preventie door de regelmatige en onaangekondigde tests werkt, aldus Erik Sinjorgo. Nu hij zijn diensten direct aan de Nederlandse binnenvaart en kustvaart aanbiedt, hoeven de urinestalen niet helemaal naar Engeland. “Ik heb een contract met een lab in Rotterdam, van het Maasstad Ziekenhuis. Binnen drie dagen is de uitslag bekend.” Alle papierwerk en de procedures zijn waterdicht. “De uitkomsten zijn rechtsgeldig en houden ook stand in de rechtbank, mocht het zo ver komen.” Rederijen en particuliere scheepseigenaren in de binnenvaart kunnen hem rechtstreeks benaderen: 0628 84 21 23 of eriksinjorgo@telfort.nl Hermotorisering ms Spera bij A.A. Vink DOOR JAN HOEK Machinefabriek A.A. Vink heeft een uitstekende naam opgebouwd met de afbouw van nieuwbouwschepen. Regelmatig liggen er echter ook schepen voor de wal bij het in Sliedrecht gevestigde bedrijf voor hermotorisering. Groot voordeel van de machinefabriek is dat alles, zoals het draai- en freeswerk, in eigen huis gedaan wordt. Eind vorig jaar werd een Mitsubishi-motor geplaatst in de Imatra van Jan Jut en onlangs werd de hermotorisering van de Spera succesvol afgerond. Ook schipper G. Brouwer had gekozen voor een door Koedood geleverde CCR2 gecertificeerde Mitsubishi motor. De Spera (Latijns voor hoop) is in 1957 gebouwd bij Berninghaus in Duisburg en circa twintig jaar in het bezit van de familie Brouwer. De voormalige 1000 ton metende Dortmunder was toen al met 8 meter verlengd tot 75 meter. De voortstuwing werd verzorgd door een MWM langzaamloper van 500 pk bij 375 toeren. In 1996 werd deze motor vervangen door een GM Detroit 16-cilinder van 730 pk. Eigenaar Brouwer vertelt: “Na zestien jaar trouwe dienst moest deze motor grondig gereviseerd worden en om aan de aan de CCR2-eisen te voldoen, werd besloten tot hermotorisering. Veel kennissen van ons zijn zeer content met hun Mitsubishi-motor; bedrijfszeker en makkelijk in het onderhoud.” Rooskleurig “Bij A.A. Vink is een Mitsubishi van 860 pk bij 1900 toeren geplaatst. A.A. Vink-directeur Bram van Rees staat uitstekend bekend in de binnenvaartwereld en ook zijn prijs was goed. De hermotorisering is geweldig verlopen; ze werken op de werf netjes en snel en met op z’n tijd een dolletje, kijken we terug op een goede periode in Sliedrecht.” “We hebben gekozen voor hermotorisering omdat we nog de nodige jaren willen varen en omdat een schip met een CCR2 gecertificeerde Mitsubishi-motor makkelijker te verkopen is.” Schipper Brouwer begon op heel jonge leeftijd aan boord van zijn ouders en startte samen met zijn echtgenote in 1977 als zelfstandige op een spits. “Dat was in een tijd dat je nog wat sleepschepen zag, een container op een binnenvaartschip een bezienswaardigheid was, er geen sprake was van de papieren rompslomp van nu en marifoon, radar en kompas nog niet verplicht waren. Die ontbraken toen ook aan boord van de Spera. Het is een keer gebeurd dat we vanuit Hoorn naar Amsterdam voeren en, omdat de wind gedraaid was, in Lelystad uitkwamen.” We vervoeren via bevrachter Noord- Brabant uit Ridderkerk vooral kolen van Amsterdam en Rotterdam naar het Duitse Schmerhausen. Soms vervoeren we ook bouwstoffen of granulaten. De crisis is nog steeds aan ons voorbijgegaan en ook de toekomst zien we rooskleurig in. Zeker met de door A.A. Vink geïnstalleerde splinternieuwe Mitsubishi hoofdmotor.” Wij verzorgden de complete hermotorisering van het ms Spera en wensen de familie Brouwer veel succes met de nieuwe motor. Rivierdijk 78 . 3361 AR Sliedrecht . T : +31 (0) 184 411 922 . F : +31 (0) 184 419 565 Wij wensen familie Brouwer van het ms Spera veel succes en een goede vaart Voor het ms Spera leverden wij: Een CCR 2 gecertificeerde Mitsubishi type S12A2-C2MPTK , 862 pk, 1940 omw. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren

Binnenvaartkrant