Views
1 year ago

2012-07

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip
  • Weer
  • Tijd
  • Nederland

De Binnenvaartkrant 2 27

De Binnenvaartkrant 2 27 maart 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. SLOWAKISCHE FIRMA BIETET GERWIL CREWING BV ZOEKT GEVRAAGD PERSONAL i.o.v. ms Cardium, Jong gemotiveerde stuurman für Arbeit auf Frachtschiffe und (licht)matroos i.b.v. Personenschiffe in diese Fäche: dienstboekje met functie IBV vaarbewijs op containerschip Rott-A\’pen Deckmann, Lichtmatrose, Matrose, Steuermann Kontakt: kozar.juraj@gmail. com, tel: 00421904341412, fax: 00421356416092 QUALIZIFIERT UND SOLID ARBEITSKRAFT FÜR IHRE SCHIFFE. VOOR MS. MARIA-S van scheepvaartbedrijf J. Sipma wordt gezocht naar een stuurman i.b.v. een dienstboekje. Verlof i.o., loon (licht)matroos, vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Poland S.P.ZO. O. biedt u per direct aan: Poolse lichtmatroos tot stuurman. Email: poland@gerwil.com T. +48 660040322 of 0527-690032 VOOR MBS HELENA 7dg op/7dg af. Loon in overleg Tel. 0031-626613066 GEZOCHT LICHTMATROOS i.b.v. dienstboekje op KVB Johanna. Vaarsysteem 4 wk./ op 4 wk. af. Salaris vlgs CAO binnenvaart. Tel. +31615028332. mail oom.johanna@vaart. net GEVRAAGD 2 matrozen op m/s Henri i.b.v. conform laatst geldende CAO. Reacties: 010-2060600 Zijn wij op zoek naar matrozen dienstboekje matroos, en stuurmannen, met ervaring vaarsysteem semi-continu TE KOOP duw-sleepvlet 450 PK BJ 2009 1500 draaiuren , 2500 kub, SI in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4wk. op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. 1 maand op 1 maand af, loon CAO binnenvaart, Tel. 078-6250790 E-mail: admin@lubbers-partners.nl 2015 en duwboot 2x 85 pk 151 CAO - Binnenvaart. kub/85 meter, SI 2015 TEAB Tel. 0650261185/ 0511471833 VOOR MS-ADRIANA MARIA Tel. 06-22424148 GESUCHT Tsjechische/Slowakische Kapitän oder Steuermann mit VOOR MS-HENRI Zijn wij opzoek naar matrozen en stuurmannen, met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het Zijn wij op zoek naar matrozen Rheinpatent bis Mannheim. en stuurmannen, met ervaring Schöne grosse Wohnung ist vaarsysteem: 4wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4wk.op/ 4 wk.af , het salaris vgls. CAO - Binnenvaart. Tel. 06-22424148 VOOR MS-ELSI-R Zijn wij opzoek naar matrozen vorhanden. System 3/3. Über Lohnabschluss wollen wir mit Ihnen reden. Reisegeld ist frei. Tel. 06-10951090 HOLLAND SHIP CLEANING Voor reiniging/conservering van ruimen,tanks, CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 AFLOSSER NODIG VOOR RIJN & BINNENVAART? Bel: 0031-622515555 en stuurmannen, met ervaring machinekamers en overig in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4wk.op/ 4 wk.af , het salaris verfwerk. Wij komen met serviceboot Tel. 06-17324458 E-mail: info@hollandshipcleaning.nl vlgs. CAO - Binnenvaart. Tel. 06-22424148 GEVRAAGD VOOR VDO MARITIEM AG, GECORRODEERD KOELERDEKSEL? Keerschotten verdwenen? Versleten pomp niet meer leverbaar? Zwaar beschadigde waaier? GELUK repareert Patenthouder om ons team te versterken, RVS schepen, ervaring niet vereist, Lux. condities, 14 op/14 af. Tel. 0032-475955710/ 0031-650298354 vakkundig en efficiënt. Conservering met BELZONA. WWW.BELZONAGELUK.NL Snel herstel? Bel: 0118 - 47 09 95 GELUK Vlissingen BV - Edisonweg 8 - Vlissingen KAJÜTBOOT ZU VERKAUFEN. Länge 19m - Breite 4,11m – Tiefe 0,80m, 90 PS, 912 Deutz 6 Zylinder Luft gekuehlt. +49-170-405-9045, oder: +352-691-579815 Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl VOOR MTS-PANTERA Zijn wij opzoek naar matrozen KAPITEIN GESUCHT AUF TANKSCHIFF GEZOCHT OP MTS 1100 T Kapt. en matroos, 14 op /14 af. en stuurmannen, met ervaring 86 x 9,60 ADN und Kost en reizen vrij, lnot. in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het Rheinpatent mindestens bis Mannheim. Schicht 21/21 oder Tel 06-11103070 vaarsysteem: 4wk.op/ 4 wk.af , 20/10. Gute Bezahlung (Lux). SHIPCREW ZOEKT het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 Mittagessen, reisen frei. Tel +491729527932 E-mail: wieslaw.marcinkowski@ gmx.net i.o.v. MS Philos, 1x (vol)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (vol) matroos. vaar/verlof i.o. loon VOOR MS-RE-INTRADE Zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen, met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4wk.op/ 4 wk. af, het salaris vlgs. CAO - Binnenvaart. Tel. 06-22424148 comf.CAO. hr@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Dina, 1x lichtmatroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. hr@shipcrew.nl WIR BIETEN DIESE PERSONAL AN Deksmann, Matrose, Steuermann, Kapitän mit Donau Patent. Kontakt: Firma KARES Tel: +421 911 099 033 kares.kares@centrum.sk WITJES BEMIDDELING TOLKAMER Bemiddeling bij aan en verkoop schepen en drijvende materialen MOB: 06-53681317 TEL:0316-547069 fax:0316-547828 Europakade 3, 6916 BG Tolkamer www.witjestolkamer.nl TE KOOP AANGEBODEN: Nieuwbouw: • Casco middenschip, ca 80 x 11,45 x 3,65 mtr bj 2011, stalen vloer/dubbelwandig. lev. direct, interressante prijs. Te koop gevraagd: Beunschepen recente bouwjaren van ca 1000-1500 ton. KICKERS Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 27 maart 2012 Op Huib Eversdijk kon je bouwen en vertrouwen Huib Eversdijk is donderdag 15 maart op 78-jarige leeftijd in zijn woonplaats Kapelle overleden. Hij was al enige tijd ernstig ziek. De Zeeuw zat van 1977 tot 1991 in de Tweede Kamer voor het CDA en was daar woordvoerder Verkeer & Waterstaat. Aansluitend was hij tot 2003 Eerste Kamer-lid. Huib Eversdijk was meer dan tien jaar voorzitter van de christelijke binnenvaartbond CBOB (1982-1993). Hij is dinsdag 20 maart na een herdenkingsdienst in de Nederlands Hervormde kerk in Yerseke in besloten kring begraven. Bert Luijendijk, die van 1988 tot 1994 als secretaris van de CBOB nauw samenwerkte met hem, schreef een In Memoriam: Met het overlijden van drs. Huib Eversdijk verliest de CBOB haar erevoorzitter en de langst zittende voorzitter ooit. Een markante Zeeuwse persoonlijkheid die vele en herkenbare sporen achterlaat. Tot op de dag van vandaag zijn deze niet uitgewist doch duidelijk herkenbaar in de CBOB gegrondvest. Huib Eversdijk heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de CBOB in wat je wel kunt zeggen één van de meest turbulente periodes die de binnenvaartsector eind vorige eeuw heeft meegemaakt. Tijdens zijn voorzitterschap speelde de heftige Granaria-problematiek onder minister Neelie Smit-Kroes van Verkeer en Waterstaat. De CBOB wist onder zijn leiding in deze turbulente periode de juiste koers te houden. Een vastberaden koers zette hij immer uit. Dat deed hij op de van hem zo bekende karakteristieke wijze. Met enige humor en een kwinkslag wist hij menigmaal een doorbraak te forceren bij moeilijk ogende onderwerpen. Het was een genoegen om onder zijn voorzitterschap te mogen fungeren, zowel tijdens bestuursvergaderingen, jaarvergaderingen als de met hem veelvuldige gevoerde overleggen. In zijn tijd als voorzitter en mijn tijd als secretaris van de CBOB kreeg de CBOB haar volledige zelfstandigheid terug door te besluiten om uit de kwakkelende Huib Eversdijk (rechts) in overleg met toenmalig premier Dries van Agt. (foto Marcel Antonisse) Federatie van Schippersbonden te treden. Met het eigen, tweewekelijks verschijnende binnenvaartmagazine Voortvarend kreeg de CBOB daadwerkelijk een eigen gezicht in de binnenvaart en bezette de CBOB weer zelfstandig tal van bestuursposities in de binnenvaart. Namens de CBOB zat Huib onder meer in de raad van bestuur van de NPRC. Zijn vele en stevige contacten in de Tweede Kamer (vicevoorzitter van de CDA Tweede Kamerfractie en tevens ondervoorzitter van de Tweede Kamer) en met de leden van het kabinet, onder wie de ministers van Verkeer en Waterstaat, zijn niet alleen de CBOB, maar bovenal de gehele binnenvaart ten goede gekomen. Een man op wie je volledig kon bouwen en vertrouwen. Zo kreeg hij het vele jaren achtereen voor elkaar om punctueel iedere veertien dagen weer het door hem zelf geschreven voorwoord voor het CBOB-magazine Voortvarend via de fax, soms uit alle delen van de wereld en menigmaal op briefpapier van het hotel, naar het CBOBkantoor in Rotterdam te sturen. De vergaderingen van het Dagelijks Bestuur werden menigmaal bij hem thuis in het riante en mooi gelegen ‘Polderhuis’ te Rilland-Bath gehouden. Als je dan aankwam stond hij soms nog op de ladder in de boomgaard het fruit te plukken. De bestuursvergadering werd onderbroken door in het dorp ‘een visje te eten’. Zo wist hij ook altijd de juiste sfeer bij moeilijke beslissingen te creëren. Tussentijdse bilaterale overleggen met hem vonden eveneens plaats in het Tweede Kamergebouw, waar je in die tijd middels een briefje gemakkelijk toegang toe kreeg en waar ik wel eens ‘achter de groene gordijnen’ van de vergaderzaal moest wachten omdat Huib, gezeten in de ‘grote voorzittersstoel’, de vergadering voorzat. De jaarvergaderingen van de CBOB waren tijdens zijn voorzitterschap een begrip in de binnenvaartwereld. Sprekers wilden maar wat graag komen, want grote belangstelling was er steeds weer voor het bezoeken van deze bijzondere bijeenkomsten in het Rotterdamse Congrescentrum Engels. Een hoogtepunt was, toen tijdens zijn 10- jarig voorzitterschap de toenmalige minister-president Ruud Lubbers een toespraak tot de aanwezigen hield en voor hem onverwacht het muziekkorps Euterpe uit Heinkenszand de ‘Eversdijkmars’ speelde. Vastberaden en vertrouwensvol. Onomwonden en op vele wijzen uitsprekend zijn vertrouwen op zijn Heer en Heiland, vaak met het lied en de woorden ‘Tel uw zegeningen één voor één, tel ze allen en vergeet er géén…’ Bert Luijendijk, voormalig CBOB-secretaris Amsterdam doet proef met afvalvervoer over water Afval Energie Bedrijf (AEB) en Waternet hebben in Amsterdam een proef gedaan waarbij afvalcontainers over water worden vervoerd. Nu gaat het afval van de stadsdelen Oost, Zuid Oost en Zuid nog met 12.000 vrachtwagens per jaar door de stad naar de afvalverwerking in het Westelijk Havengebied. Als de uitkomsten van de proef gunstig zijn, levert dit een aanzienlijke vermindering van uitstoot van CO 2 en fijnstof op. Donderdag 22 maart was de proefvaart. Boten van Waternet vervoerden het afval naar de afvalverwerking. De stadsdelen Oost, Zuid-Oost en Zuid komen door hun strategische ligging ten opzichte van AEB in aanmerking voor afvalvervoer over water. Dit zou 12.000 vrachtbewegingen per jaar schelen. Schepen kunnen dezelfde hoeveelheid afval vervoeren met 750 vaarbewegingen per jaar. In heel Amsterdam zijn er ruim 30.000 vrachtbewegingen per jaar nodig om afval naar de afvalverwerking te vervoeren. Bij de eenmalige proefvaart werden drie gesloten containers over water naar de afvalverwerking vervoerd. In april worden de resultaten geanalyseerd en moet blijken wat de gevolgen zijn op het gebied van financiën, vervoer, praktische zaken en het milieu. Ook vindt dan een inventarisatie plaats van potentiële overslaglocaties aan het water. In mei wordt bekend of de resultaten leiden tot verdere uitwerking van de plannen. Perfect dat het advies van de Werkgroep De Korte openbaar is gemaakt. Je wilt draagvlak voor de nieuwe organisatie, dan moet je niet geheimzinnig doen over hoe die club eruit gaat zien. De besturen van de Binnenvaart Branche Unie (v/h Kantoor Binnenvaart), het CBRB en Koninklijke Schuttevaer mogen zich nu het hoofd breken over hoe die club eruit gaat zien en ondanks STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl Kom, we schuiven aan tafel bij Arie Kraaijeveld al hun bedenkingen – oprecht of niet – zullen ze hun leden positief adviseren. Het is namelijk onvermijdelijk. Waarom eigenlijk? Elke club heeft z’n wortels diep in de geschiedenis van de binnenvaart, ontstaan in een wereld die in vrijwel niets meer lijkt op de onze. Een wereld zonder razendsnelle communicatiemiddelen, zonder containers, zonder Betuwelijn en waarin het woord logistiek stond voor het zo goed mogelijk bevoorraden van kanonnenvlees. Die tijd is voorbij, die wereld bestaat niet meer. Dat is niet goed of slecht, het is gewoon zo. In die oude wereld was het (misschien) belangrijk je als groep binnen de binnenvaart te onderscheiden, in 2012 kun je dat beter achterwege laten en zelfverzekerd naar buiten de binnenvaart treden. Daarom is die nieuwe club onvermijdelijk. Nou is het grootste deel van de binnenvaart niet aangesloten bij één van de oude clubs. Dat is niet goed of slecht, het is gewoon zo. Toch zijn het weer die clubs – BBU, CBRB en KS – die gaan bepalen hoe die nieuwe club eruit gaat zien. Je zou kunnen zeggen: dan blijft alles bij het oude. Dat mag niet gebeuren. Arie Kraaijeveld leidt de hele operatie en hij wil niet alleen van de leden en bestuursleden van KS, BBU en CBRB horen wat die nieuwe club moet gaan doen, hij wil dat ook van de individuele schipper horen die nog niet is aangesloten bij één van die clubs. Het liefst persoonlijk. Arie is onafhankelijk, zweeft boven de partijen maar hij is verrassend toegankelijk. Sterker nog, als je mij een mailtje stuurt, dan regel ik dat je met hem om de tafel kan om hem persoonlijk te vertellen hoe je dat ziet. Ik weet dat er meer moed voor nodig is dan voor anoniem commentaar leveren op internet, maar ik ga ervan uit dat de lezers van deze krant daar hun hand niet voor om draaien. Kom maar op: redactie@binnenvaartkrant. nl of stuur het mij: michel@gonlag.nl. Naam, schip, telefoonnummer. (Een briefje mag ook, we zijn hier niet vies van papier). Even voor de goede orde: ik weet dat het eind maart is, maar wij doen bij deze krant niet aan 1 april-grappen. Arie heeft me toegezegd dat hij met elke schipper-ondernemer om de tafel wil. Het wordt tijd dat iedereen in de binnenvaart beseft dat dit iedereen in de binnenvaart aangaat. Dus even niet overlaten aan de buurman die wel lid is van een bond. Ik weet dat ik vorige week op www. binnenvaartkrant.nl heb geschreven dat er geen draagvlak is voor die nieuwe organisatie omdat schippers nu eenmaal graag achteroverleunen in hun stuurstoel, maar wat een kick zou het zijn een keer ongelijk te krijgen.

De Binnenvaartkrant