Views
1 year ago

2012-07

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip
  • Weer
  • Tijd
  • Nederland

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 27 maart 2012 UW SPECIALIST IN REPARATIE & INSTALLATIE VAN ELEKTRONISCHE EN MECHANISCHE MOTORBEDIENINGEN Wij wensen ThyssenKrupp Veerhaven B.V. veel succes met de duwboot Veerhaven III! SCHROEFASREMMEN Uw specialist op het gebied van maritieme verzekeringen ELEKTRONISCHE MOTORBEDIENINGEN STUURWERKEN MECHANISCHE MOTORBEDIENINGEN Neem voor meer informatie contact op met de afdeling Marine 010 010 44876 75 53 94 www.aon.nl Risicomanagement|Employee Benefits|Verzekeringen Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht T 078 619 20 03 - F 078 619 15 39 E-mail info@dcsint.nl - www.dcsint.nl Wij wensen ThyssenKrupp Veerhaven B.V. veel succes en een behouden vaart! OFFICIEEL DISTRIBUTEUR VOOR DE BENELUX

De Binnenvaartkrant 15 27 maart 2012 Waterbuffel in haar element Wethouder Jeannette Baljeu van Haven, Verkeer en Regionale Economie in Rotterdam doopte 16 maart bij Scheepswerf Gebr. Kooiman B.V. in Zwijndrecht ten overstaan van vele genodigden, onder wie Havenman van het Jaar Gerard Deen, de duwboot Waterbuffel van Thyssen- Krupp Veerhaven BV. Gastheer was de heer H.H. Steinhoff, CEO van ThyssenKrupp Veerhaven. In 2005 op zoek naar vakmanschap voor het bouwen van een nieuwe duwboot kwam Veerhaven ‘langszij’ Scheepwerf Kooiman. Het resultaat was de Orka, die in juni 2007 te Zwijndrecht van stapel liep. In de winter van 2010 volgde de IJsbeer, waarna maart 2012 deze Waterbuffel. Een volgend exemplaar voor Veerhaven staat reeds in de spanten, opnieuw bij Kooiman! De vier duwboten verschillen slechts ergonomisch. Uitvoering en installatie zijn identiek. Bij wat zich duurzaam heeft bewezen, is veranderen geen optie! Veerhaven toont hiermee aan met de kwaliteit en werkwijze van deze Zwijndrechtse werf het water op te kunnen. Transportcontinuïteit Wanneer de Waterbuffel 100.000 kilometer per jaar aflegt en daarbij rond 2,2 miljoen ton in Duisburg aflevert, is kwaliteit essentieel. Na 22 maanden staat er 15.000 uur op de klok en dat is voor Veerhaven inspectie-/revisietijd. Gebruikelijk is dat Veerhaven de servicetijd bepaalt, niet het schip! “De praktijk heeft ons geleerd dat het een juist moment is voor service”, aldus Bé Boneschansker, Senior Manager Nautische & Technische Dienst van Veerhaven. “Uitval een stap voor zijn werkt. Daarbij heeft de jarenlange transportcontinuïteit tussen Rotterdam en Duisburg een grote ervaring opgeleverd. Je probeert met uitvoering iedere keer weer slimmer en duurzamer te zijn, niettemin zitten we tegen de grens van het mogelijke aan. Over dit schip zijn we supertevreden.” Reinout Veenhof, die per 1 maart de technische dienst van Veerhaven versterkt, vult aan: “Stationair hoor je de motoren in de stuurhut niet (foto’s Johan de Witte) draaien. Het verhaal gaat dat de technische dienst bij het vorige schip een klacht van een bemanningslid kreeg: “Dat het ‘fannetje’ van de pc nogal herrie maakte.” “De isolatie is uitstekend. Het 115 ton zware dekhuis staat op 21 luchtbalgen; schokdempers houden dit onder controle; wanden en plafonds zijn flexibel opgehangen, vloeren zwevend gemaakt; motoren staan op flexibels en de enorme schoorsteenschacht is gevederd op de kattesporen, zonder vaste verbinding met het dekhuis en waarin uitlaatpijpen flexibel in zijn gemonteerd.” Scheepswerf Hoebée construeerde het voorschip en onder de paraplu van Kooiman realiseerde Van Os de schoorsteenschacht. Volgens Reinout, die vanaf de zeevaartschool maar even zoutwater proefde en machinist bij Veerhaven werd, is de uitvoering van deze machinekamer overeenkomstig zeevaartklasse. De technische continuïteit en veiligheid van deze drie separate installaties, waarvan diverse functies eveneens in combinatie gebruikt kunnen worden, zijn groot. Buffelen Ofschoon de ‘waterbuffel’ al in het Pleistoceen langs de oevers van de Rijn graasde, werd het eerst 1957 voordat er een Wasserbüffel was die ook duwen kon. Een tweede Wasserbüffel bouwde de Ruhrorter Schiffswerft in 1976. Deze inmiddels derde en 40 x 15 x 1,75 meter grote Waterbuffel, die het spreekwoordelijke ‘buffelen’ in praktijk verklaart, is vanzelfsprekend de mooiste. Sterk is hij ook met drie MaK 8M20 hoofdmotoren die zijn afgesteld naar 1851 pk elk bij 1000 rpm, Reintjes keerkoppelingen 253 rpm as-uitgang, 2050 millimeter 5- blads Pro-Marin schroeven in van de Giessen Optima straalbuizen en drie Van der Velden visstaartroeren separaat/synchroon bestuurbaar. De watergesmeerde schroefasinstallaties en demontabele schroefas-lagers zijn van Maprom. Deze vaste leverancier van Veerhaven leverde eveneens de Maprom NCB hard opgespoten asloopbussen en de Maprom GS-IS binnenafdichting die voorzien is van een opblaasbare service-seal alsook de Maprom GS- OS buitenafdichtingen. Aan de duwsteven en berghouten hangt ook het Maprom-label in de vorm van Linerite-materiaal op de berghouten. Het is een composiet fendermateriaal dat bestaat uit een energie opnemende onderlaag, die bekleed is met een frictievrije toplaag van UHMW-PE. Technisch Bureau Mous heeft met 31 kilometer kabel en 220 alarmpunten de techniek voor de kapiteins ‘manoeuvreerbaar’ gemaakt. Met een 6-bakssamenstelling van 269,50 meter lang duurt een omloop Europoort-Duisburg 42 uur. In de volle run consumeren alle motoren gezamenlijk 1036 liter per uur. “Deze Waterbuffel laat zich uitstekend besturen, heeft een ongekende remweg, is bijzonder stil en daardoor zeer comfortabel”, aldus kapitein Hans Jansen. “Ook met twee motoren voldoen we aan alle manoeuvre-eisen. De boegschroeven van Verhaar zijn direct dieselgedreven met als doel het elektrisch vermogen te beperken. Met dit betrouwbaar materiaal, techniek en twee handen hebben we de zaak ‘im griff’. Tijdens de proefvaart met 6 x 2400 ton lading en 18.1 km snelheid op vol achteruit, zorgt de tunnellijn dat hij zijn kont in het water zuigt en liggen we binnen de IVWafstand stil.” Lees verder op pagina 17 >> Wie leverden aan de duwboot Veerhaven III Scheepswerf Gebroeders Kooiman B.V. Ontwerp en complete bouw van duwboot AON Risk Solutions Verzekering ILT Classificatie Machinefabriek Bolier B.V. 3 MAK voortstuwingsmotoren type 8M20 RS en uitlaatgassendempers Reintjes Benelux bvba 3 Reintjes keerkoppelingen type WAF 1943L, reductie: 3,952:1 Bosch Rexroth B.V. Motorbediening/ regulateur Vulkan Benelux B.V. Elastische koppelingen tussen de hoofdmotoren en keerkoppelingen Thermatras B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen en accommodatie DCS International B.V. Hydraulische schroefasreminstallatie Maprom Engineering B.V. Schroefaslagers, schroefasafdichtingen, asloopbussen en duwstevenfenders Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel: 1 gecombineerde alarmeringspaneel SP2525, hydraulisch aggregaat: 1 gecombineerde hydrauliekunit 3HPP2525/0-1-2/11kW LS geschikt voor 3 onafhankelijke stuurmachines, roeraandrijving: 3 stuks aandrijving type 1 DW 50, hydrodynamische profielroeren: 3x van der Velden visstaartroeren type HD 240S NRF B.V. Bunkoelers Sandfirden Technics B.V. 2x Scania generatorset, elk 240 kVa, Scania boegschroefmotoren, 600 pk, 1800 rpm en havenset 100 kVa Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Verhaar Omega B.V. Boegschroeven type OMEGA 31120-3k, vermogen: 550 PK, 1800 rpm Winel B.V. Waterdichte deuren Polmai Brandbeveiliging B.V. Brandblusmaterialen, veiligheidsmiddelen, bijboot en scheepsmaterialen Technisch Bureau Mous B.V. Elektrische installatie Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader Observator Instruments B.V. Brandstoftankmeting DENO Compressors B.V. Compressor Romer GmbH Luchtflessen Zwets Werkendam B.V. Zwets en Desmi pompen DESMI K&R Pompen B.V. Desmi pompen GEA Westfalia Separator Nederland B.V. Seperator Homa Pompen B.V. Vuilwaterpomp Smits-Neuchatel Marine Department B.V. Isolatie van stuurhuis Alphatron Marine B.V. JMA 610 rivierradar, Radarpilot, Alphachart, Alphacam camerasysteem en Alphapilot Gova Scheepselectronica Levering nautische- en communicatieinstallaties Autena Marine V.O.F. Telecommunicatie Rhigo Scheepsramen B.V. Scheepsramen Smits Isolatieglas B.V. Ramen in stuurhuis Algemeen Installatieburo M.J. Poleij V.O.F. Levering en aanleg sanitair Swartsenborgh Exclusieve Interieurs Stoffering Alubouw de Mooy B.V. Achtermast Trelleborg Velp B.V. Fenders duwsteven Winteb B.V. Ontluchtingen REINPLUS VANWOERDEN BUNKER B.V. Levering van Shell smeermiddelen, Esso gasolie en complete scheepsinventaris Lankhorst Ropes Touwen Sigma Marine & Protective Coatings Holding B.V. Coating casco Keruma Scheepsonderhoudbedrijf Conserveren van gehele schip Straalbedrijf A.J. Den Breejen & Zonen B.V. Stralen Sam Electronics Nederland B.V. Machinekamerbewakingssysteem type MOS 2200 IBAK Marine Schijnwerpers en zoeklichten Observator Instruments B.V. Tankmeetsystemen en ruitenwissers

De Binnenvaartkrant