Views
2 years ago

2012-07

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip
  • Weer
  • Tijd
  • Nederland

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 27 maart 2012 SCHEEPSMAKELAAR TE KOOP: MVS JORANDA In opdracht van Metis Advocaten, Curator Stéphane Van Moorleghem, te Antwerpen, bieden wij te koop aan het motorvrachtschip “JORANDA” een MVS met GUNSTIGE EXPLOITATIEMOGELIJKHEDEN. Afmetingen: L: 85 m; Br: 9,50 m; D: 2,90 m – 1571 ton - Bwj: 1973 (D). Hoofdmotor: Deutz, 933 KW – 1268 pk , type SBA12M528, Bwj 1980, rpm 750 (aan rev. toe). Reintjes keerkoppeling red 2,5/1. Ruim: één ruim met stalen laadvloer(2011), st. 52-10 mm, rechte beunen ca. 12 jaar. Containercapaciteit: 108 Teu. Luiken: aluminium Friesche kap, merk: Baeck Marine met luikenwagen-één mansbediening. Luiken kunnen op het voordek gestapeld worden. Boegschroef: type Van Ballegooy, stuurrooster 360°, Bwj 1997, Motor: DAF ca. 320 pk. (defect) Generatoren: 2 x Hatz, 25 KVA Silent Pack. 1 x Lister 12,5 KVA (defect). Stuurwerk: hydraulisch V.D.Velde, twee roeren. Elektriciteit: 24 V/220 V/380 V. Autokraan: L: 19 m, SWL 1500 kg. Woning: AS: living-3 slpk-keuken-badkamer+loodsenwoning – VS: geen woning. Stuurhut: op hefkolom, met beweegbare aluminium bovenbouw. Kijkhoogte: 4,65 m, zonder ballast. Navigatieapp.: radar, op beweegbare mast op voorschip. In de stuurhut: lessenaar met complete navigatieapparatuur. Ankerlieren: oliebad op het VS + AS. Koppellieren: 2 op het VS. Certificaten: Cert. Van Onderzoek + Euroclass geldig tot 26/01/2014. Cert. Van Onderzoek geldig voor het duwen van één standaardduwbak. Diktemetingsrapport van het vlak is aanwezig. Het vlak is grotendeels vernieuwd in 10 mm. PRIJS: er kan een bod uitgebracht worden, afsluitdatum 01/06/2012. Biedingen aan: Theo Moons tel.: +32 477 551110, 7 op 7 bereikbaar. of fax +32 11 428761 of email: theomoons49@gmail.com De verkoop geschiedt onder de volgende voorwaarden: Met goedkeuring van de Curator, eventuele tussentijdse verkoop is mogelijk en levering voor vrij en onbelast. Ligplaats: Pont-de-Loup bij Scheepswerf Vankerkoven. Bezichtiging na afspraak. Info en voorwaarden m.b.t. de verkoop en toewijzing kunnen geraadpleegd worden op de website: www.metisadvocaten.be www.binnenvaartkrant.nl GEVRAAGD Lichtmatroos op ms Triangle i.b.v. dienstboekje lichtmatroos, 5 dagen per week werken, weekenden vrij, loon conform CAO. Tel: 06-12743009 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Mutatie, 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. hr@shipcrew.nl TE KOOP: Radiografische bedieningen bijv 8 knops € 550,00 Boterman Techniek BV Tel: 06-54287373 MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht ZZP SCHIPPER Heeft u al algemene leverings voorwaarden opgesteld? mail voor informatie info@meijer-maritime.nl RUIMEN 500bar + verf spuiten. Paans komt naar u toe! Bel: 06-54340087 GEVRAAGD: KINDERBOX Voor informatie bel: 0031-625057056 Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. zoekt voor duwboot Willem Lourens & Ertepeller: ZZP KAPITEIN (week/week) ZZP AFLOSKAPITEINS Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: S.A. Meeusen Telefoon: 0180-487130 E-mail: duwvaart@gmwatertransport.nl TE KOOP Linkbelt Sumitomo 120 LS 65 ton rupshijskraan Bouwjaar 1988 - in goede staat 40 meter hoofdgiek 13.5 meter jib 10⁰ en 30⁰ verstelbaar. 2 hoofd lieren met elk 170 meter hijsdraad 22 mm. LMB Beveiliging 2005 vernieuwd Pat Kruger type 4 E/2 (IP65) 170 meter 16 mm. Giekversteldraad, nieuw op haspel. Materiaalskist met inwendige dieseltank van 1300 liter. Incl. Hijsblokken en kettingen. Optioneel : Camera installatie, uitgebreid. Tel. 0341-562490 06-53387092 12 APRIL 2012 Compliance with new legal norms, as well as customers’ wishes, comes at a high cost to the maritime industry. The 2nd SMI Conference is dedicated to offering up a platform on which to share foresight about upcoming environmental regulations, gather ideas on dealing with impending fi nancial burdens and how to turn sustainability into a competitive advantage. Invited speakers will take on key issues challenging the industry such as regulatory changes, managing compliance and cost effective ‘green’ investments. Come participate in SMI2012 and benefi t from lively panels with ship owners and operators, discussions in World Café format and ample networking opportunities in the SMI Product Display Zone. Created and produced by: In association with: Supported by: Mediapartners: Femke Hoogeveen T: +31 (0)10 209 2634 Conference Manager E: fh@navingo.com www.smi-conference.biz

De Binnenvaartkrant 13 27 maart 2012 “Binnenvaart kan vaak niet op tegen lage prijzen wegvervoer” Brussel doet er alles aan om de havenactiviteiten zo goed mogelijk te integreren in de stad. Dat zei Brussels minister van haven Brigitte Grouwels op het binnenvaartcongres Barge to Business in Wenen. Tijdens Barge to Business zette de stad Pisa haar handtekening onder het chapter ‘Connecting with Waterways – a capital choice’. Dit chapter werd in september gelanceerd op initiatief van minister Grouwels en de Europese binnenhavenorganisatie EFIP. Vijf Europese hoofdsteden met een binnenhaven zetten hun handtekening onder de overeenkomst: Brussel, Berlijn, Wenen, Parijs en Boedapest. Ze spraken af de rol van hun haven en de binnenvaart verder uit te bouwen. “We zijn blij dat zich met Pisa ook een Zuid-Europese stad bij ons aansluit”, zei Grouwels in Wenen. “Binnenhavens hebben een belangrijke rol in de logistieke keten. Ze moeten zo dicht mogelijk bij het stadscentrum gevestigd zijn. Dat houdt de kosten voor de ‘last mile’ laag en beperkt het vrachtwagenvervoer in de stadscentra.” In het kader van ‘Build over Water’ wordt sinds eind vorig jaar geëxperimenteerd met het palletvervoer van bouwmaterialen via het water. Er is al bijna 8.000 ton lading van de weg naar het water verschoven. De haven van Pisa ondertekende in Wenen het charter ‘Connecting with Waterways – a capital choice’. Rechts minister Brigitte Grouwels. (foto Sarah De Preter) Modal shift Grouwels ging in Wenen in discussie met vertegenwoordigers van de havens van Berlijn en Wenen, die voor dezelfde problemen als Brussel staan. “Onze steden groeien snel en steeds meer mensen willen aan het water wonen. We moeten de economische functie van onze haven blijven verdedigen, maar ook rekening houden met de mensen die in onze steden wonen en werken.” De havens van Wenen en Berlijn doen veel inspanningen om meer goederenstromen naar het water te verschuiven. Zo worden grote gasturbines van Siemens sinds begin deze maand via het water van de productielocatie naar de Berlijnse Westhafen vervoerd. “In Wenen onderzoeken we mogelijkheden om met kleine schepen goederen die in de haven aankomen nog dieper de stad in te brengen”, zei Monika Unterholzner van het Havenbedrijf Wenen. In de haven van “Op de logistieke afdeling was de liefde gauw over” Al 8.000 ton bouwmateriaal over water ADVERTENTIE SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. Wenen ziet de modal split er niet al te best uit voor de binnenvaart: slechts 10 procent van alle goederenoverslag was vorig jaar binnenvaartgerelateerd. Unterholzner: Het modelproject is opgezet en gefinancierd door het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit (VIM) en wordt uitgevoerd in samenwerking met de beroepsfederaties Feproma en Fema. De operationele coördinatie is in handen van consultancybureau Phidan. Er nemen zes fabrikanten van bouwmaterialen deel: CBR, Coeck, Eternit, Gyproc, Wienerberger en Xella. Ze verschepen hun materialen van hun productielocaties naar tijdelijke depots in Genk en Harelbeke. Zo’n 8.000 ton aan gipsblokken, snelbouwstenen, dakbedekking, betonblokken, klinkers en opgezakte cement is de voorbije weken op die manier vervoerd. In Genk en Harelbeke worden de goederen opgehaald door lokale bouwhandelaren. “Vooral kleinere handelaren vinden het gemakkelijk dat ze niet meer het hele land moeten doorkruisen om een partij bouwmateriaal op te halen”, zegt transportdeskundige Filip Verbeke van NV De Scheepvaart. Verbeke heeft het project vormgegeven. “Er zijn ook handelaren die het met argwaan volgen, omdat ze vrezen dat de depots kunnen uitgroeien tot een nieuwe bouwhandel aan het water. Het project heeft een behoorlijke impact, want veel bouwhandelaren zijn volledig georiënteerd op het wegtransport en werken met retourlading over het land. Als binnen de keten één partij overstapt van wegvervoer naar binnenvaart verander je het hele logistieke landschap.” De proef loopt officieel tot eind april, maar zal vanwege de slechte weersomstandigheden aan het begin van het jaar wellicht met een maand worden verlengd. Daarna beoordelen de deelnemende fabrikanten en handelaren of ze doorgaan met het binnenvaartvervoer en definitieve depots oprichten. 5 euro duurder Eén en ander zal afhangen van de kosten. Op dit moment bedraagt de meerkost ten opzichte van het wegvervoer zo’n 5 euro per pallet. Dit gat wordt dicht gefietst door het VIM. Verbeke: “Een aantal fabrikanten zit nog met voortransport, omdat ze nog geen kaaimuur hebben. Ook de overslag en het op depot zetten van de goederen kost geld. De vraag is hoe we die meerkost kunnen laten verdwijnen.” “Anderzijds wordt de druk op het wegtransport steeds groter. Veel transporteurs rekenen inmiddels de kosten door stilstand door aan de klant. Mobiliteit wordt duurder.” De waterwegbeheerders Waterwegen en Zeekanaal en NV De Scheepvaart zijn als strategische partners bij het project betrokken en zullen wellicht een faciliterende rol spelen in het vervolgtraject. Parallel aan de proefvaarten voert het VIM een theoretische distributieanalyse uit waarin de goederenstromen van nog veel meer fabrikanten worden bekeken. Op basis van die input wordt onderzocht op welke locaties in de toekomst het best depots kunnen worden opgericht. De eerste resultaten van het onderzoek worden einde mei verwacht. “We doen samen met via donau moeite om verladers te sensibiliseren voor de binnenvaart, maar het is niet eenvoudig.” Zware prijsdruk Een van de problemen waar de binnenvaart mee te maken heeft, is de zware prijsconcurrentie van het wegvervoer. In de haven van Berlijn weet men daar alles van. De haven lanceerde een tijdje terug een containerdienst over het water tussen Hamburg en Berlijn. Hij moest worden stopgezet doordat hij commercieel niet interessant was. “Voor het verladen van een container op een binnenschip betaal je in de haven van Hamburg zo’n 60 euro meer dan wanneer diezelfde container op een vrachtwagen wordt gezet”, aldus de Berlijnse havendirecteur Peter Stäblein. “Dankzij de shuttledienst waren we al snel bevriend met de marketingafdelingen van bedrijven – daar houdt men van groen transport. Maar op de logistieke afdeling, waar men de kosten bekijkt, was de liefde gauw over.” Brigitte Grouwels herkent het probleem en hoopt dat kilometerheffing op de weg en het feit dat grote vrachtwagens in steeds meer steden geweerd worden op termijn in het voordeel van de binnenvaart zullen uitpakken. In Brussel fietst het Gewest via subsidies het gat dicht tussen containertransport via de weg en op het water. Unterholzner vindt dat een interessant idee: “Dat moeten we wellicht ook in Wenen eens onderzoeken.” Stäblein is minder gecharmeerd door overheidssubsidie: “Ik zie liever regulatie door de markt.” Het echte probleem zijn volgens hem de veel te lage prijzen in het wegvervoer. “Iedereen wil graag groen transporteren. Iedereen heeft een hekel aan files. Maar uiteindelijk zijn het de vrachtwagens die de goederen naar ons toe brengen en, althans in Duitsland, de ruggengraat vormen van de economie.” Kerkschip verlaat voorgoed kaai 526 Donderdag 29 maart verhuist het Antwerps Kerkschip Sint-Jozef naar zijn nieuwe ligplaats in het Houtdok. De organisatie van deze bijzondere dag is in handen van het Havenbedrijf. Rond negen uur ’s ochtends zal het Kerkschip kaai 526 in het Kanaaldok B1 voorgoed verlaten. Het schip heeft daar sinds 1969 zijn vaste stek. De Flandria-boot La Pérouse zalmet aan boord sponsors, persvertegenwoordigers en andere genodigden het schip tegemoet varen en verder vergezellen naar zijn nieuwe ligplaats. De grote dag wordt al maanden voorbereid. “Een jaar geleden hebben we een werkgroep opgericht die nauwe contacten heeft met de technische dienst van het Havenbedrijf”, zegt aalmoezenier Jos Van Hoof. Houtdok Het Havenbedrijf coördineert het verhalen van het Kerkschip en heeft er ook voor gezorgd dat op de nieuwe locatie – aan kaai 25 in het Houtdok – de nodige nutsvoorzieningen zoals gas en water aanwezig zijn. Ook op het Kerkschip zelf is de afgelopen maanden het nodige werk verzet. Er is een nieuw systeem voor verwarming op aardgas aangelegd. Daarnaast vonden tal van andere aanpassingen plaats. Jos Van Hoof is blij met de financiele bijdrage van talrijke sponsors. “Onze kosten zijn hoog. We hebben sinds kort het status varend erfgoed en ook in dat kader zijn werkzaamheden aan de gang.” Van Hoof kijkt al uit naar de nieuwe locatie in het Houtdok. Het Kerkschip ligt er veel dichter bij het stadscentrum en wordt daardoor beter bereikbaar. “Onze huidige locatie is niet te bereiken met het openbaar vervoer. Je hebt hier op zondag wel een belbus, maar die wordt nauwelijks gebruikt. Voor veel oud-schippers en mensen zonder wagen was dat niet ideaal. We hopen in het Houtdok ook nieuwe bezoekers aan te trekken. Bijvoorbeeld toeristen. De verhuizing zal zeker voor een nieuwe dynamiek zorgen.” OCEANRIVER ZOEKT i.o.v. Ms Yemaya, lichtmatroos of matroos i.b.v. dienstboekje met verm. lichtmatroos of matroos. Loon conform CAO. Vrije tijd i.o. Tel. : 0041-4350-16455 Email: sales@ oceanrivercontractors.com VOOR MS-MARIO-R Zijn wij opzoek naar matrozen en stuurmannen, met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22 42 41 48

De Binnenvaartkrant