Views
2 years ago

2012-07

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip
  • Weer
  • Tijd
  • Nederland

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Aquakids Voetbaltoernooi houdt op te bestaan “Binnenvaart kan vaak niet op tegen lage prijzen wegvervoer” 7 13 27 Donauraumstrategie schafft auch Chancen für Binnenschifffahrt www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 31.000 Editie 7 - 27 maart 2012 Veilige aankomst mega-transport KLPD onderzoekt stookoliefraude victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Rabobank Shipping www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Nooit eerder kwamen zo veel casco’s met één transport uit China aan: voor de veertien tankercasco’s, twee droge lading-koppelverbanden en drie pontons was dan ook het grootste transportschip voor projectlading nodig. Dat was de afzinkbare Blue Marlin van Dockwise (225 x 63 meter). Het schip, dat het transport uitvoerde voor de VeKa Group, was op 28 januari uit Shanghai vertrokken en arriveerde op 20 maart veilig in Rotterdam. (foto Hans Heiligers) Lees meer op pagina 11. De afgelopen tijd heeft het Korps landelijke politiediensten een reeks controles uitgevoerd aan boord van binnenvaarttankers. Dat gebeurde in het kader van een onderzoek naar mogelijk grootschalige fraude met stookolie. Ook de nationale recherche is bij het onderzoek betrokken, dat al meer dan een jaar duurt. Het KLPD meldde vorige week in diverse media dat er aanwijzingen zijn dat in veel van de bunkerpartijen voor zeeschepen illegaal chemisch afval wordt verwerkt. Het is een goedkoop middel om de dikke olie te verdunnen en de dader voorkomt dat hij moet betalen voor correcte verwerking van het afval. Uit analyses van de ladingmonsters zou blijken dat veel stookolie inderdaad is vermengd met schadelijk chemisch afval. Het is nog onduidelijk waar het bijmengen plaatsvindt en wie daarvoor verantwoordelijk is. Het bouwplan voor BLN ligt er De overgang van een aantal organisaties naar één grote brancheorganisatie voor de binnenvaart is in een nieuwe fase beland. Het plan voor de structuur van een nieuwe vereniging ligt bij de besturen van de drie clusters Branche Unie Binnenvaart, CBRB en Koninklijke Schuttevaer. Die moeten binnen drie weken vertellen of ze akkoord gaan met de structuur en vervolgens zo spoedig mogelijk hun leden raadplegen. Gaan die ook akkoord, dan wordt eind juni een convenant ondertekend en een bouwcommissie voor de nieuwe vereniging ingesteld. Het bouwplan werd niet opgesteld door het transitiecomité, maar door een werkgroep van ondernemers onder leiding van voormalig EBUvoorzitter Rinus de Korte. De werkgroep staat unaniem achter het advies dat werd uitgebracht aan het Transitiecomité. Dat comité staat onder leiding van onafhankelijk voorzitter Arie Kraaijeveld en telt voorts als leden Roland Kortenhorst (voorzitter BBU), Pieter Struijs (voorzitter CBRB) en Ype Dijkstra (vicevoorzitter Koninklijke Schuttevaer). Donderdag 22 maart nam het comité het advies genaamd Samen voor de toekomst van de binnenvaart van Werkgroep De Korte in ontvangst. Dat zal het met een positief advies aan de respectievelijke besturen voorleggen. Werkgroep De Korte telt leden van alle drie de organisaties. De groep bestaat uit voorzitter Rinus de Korte (onafhankelijk), Leen ten Haaf (KS), Jan Kruisinga (BBU, KS), Iza Lindhout (BBU), Dirk van der Plas (CBRB, bevrachter) Jacco Theunisse (CBRB, Varende Ondernemers), Bart Verkade (BBU), Ronald Versloot (CBRB, OPTO), Chris Hovestadt (BBU, CBOB) en Henk Wanders (CBRB, Tankvaart). Kraaijeveld is heel gelukkig met de samenstelling van de groep. “Temeer omdat hiermee een blauwdruk voor een nieuwe organisatie is ontstaan vanuit de mensen die het aangaat. Ik heb er niet aan meegeschreven. En de werkgroep heeft aangegeven unaniem achter het advies te staan.” Kraaijeveld wil over drie weken horen of de besturen dat positief advies over zullen nemen en het plan met een positief advies zullen voorleggen aan de leden. “Hoe ze dat doen, moeten de organisaties zelf weten”, zei Arie Kraaijeveld na afloop van de bijeenkomst met het Transitiecomité. “Zij kiezen hun eigen procedure daarin – als ik maar voor eind juni te horen krijg of de leden van de organisaties ermee instemmen.” Koninklijke Schuttevaer houdt 8 juni een algemene ledenvergadering en ook de BBU plant een overleg met de leden. Omdat het CBRB pas in het najaar een jaarvergadering houdt, raadt Arie Kraaijeveld die club aan desnoods de leden elektronisch te raadplegen. Convenant Als de leden van CBRB, BBU en KS in meerderheid akkoord gaan met het plan, volgt in augustus een convenant dat de drie organisaties gezamenlijk gaan bouwen aan de nieuwe organisatie. “Die bouwcommissie”, vervolgt Arie Kraaijeveld, “zal wellicht een jaar nodig hebben om alles in elkaar te steken. Intussen moet er draagvlak voor worden gecreëerd dat de grootste binnenvaartnatie ter wereld niet langer verdeeldheid uit zal stralen.” Hij weet dat er met name bij Koninklijke Schuttevaer mensen zijn die geen afstand willen doen van de historisch opgebouwde reputatie van deze vereniging. “Natuurlijk heeft Schuttevaer een historie van 150 jaar. De werkgroep was zelfs unaniem over een mogelijke naamgeving Koninklijke BLN/Schuttevaer. En daar was in het Transitiecomité ook Pieter Struijs (voorzitter CBRB – red.) wel positief over.” Lees verder op pagina 5 >> CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Holland Diesel Maassluis Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl www.olthof.eu

De Binnenvaartkrant