Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2012-06

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Bedrijf
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 42

De Binnenvaartkrant 42 26 13 maart 2012 Een onafhankelijk tussenpersoon Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Twentestraat 88 3083 BD Rotterdam Postbus 9000 3007 AA Rotterdam Tel.: 010-4119595 Fax: 010-4139774 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl GROOTKEUKEN APPARATUUR VAN TOPKLASSE VOOR RIVIERCRUISESCHEPEN van Straelenlaan 14, 5224 GP ’s-Hertogenbosch Tel. 073 - 622 08 28 - Fax 073 - 622 08 18 info@ahornbv.nl www.ahornbv.nl Dijvler Materiaal B.V. is gespecialiseerd in het vervaardigen van ankerlieren en tevens het adres voor de complete dekuitrusting. Nijverheidsstraat 30 · 3371 XE Hardinxveld-Giessendam · Tel. 0184-615425 · Fax. 0184-611141 info@dijvler.nl · www.dijvler.nl COMMUNICATION AND MARINE SOLUTIONS DUTCH MARINE TECHNOLOGY B.V. INDUSTRIESTRAAT 6G 3371 XD HARDINXVELD-GIESSENDAM TEL: 010-890 00 41

De Binnenvaartkrant 43 27 13 maart 2012 River cruise en Overvliet, al vele jaren een succesvolle combinatie Al sinds het prille begin van de passagiersvaart op de Europese wateren, heeft Overvliet Assurantie makelaars zijn expertise en verzekeringskunde ten dienste mogen stellen aan de eerste passagiersvaartondernemers. Waren de eerste schepen nog louter omgebouwde spitsen en sleepboten of vrachtschepen die ‘s zomers werden gebruikt voor het vervoer van passagiers, van lieverlee werden de schepen speciaal gebouwd en ontworpen naar de wens van de klant, met al zijn specifieke eisen en daaruit voortvloeiende aandachtsgebieden. Omdat de schepen niet gebouwd waren om lading te vervoeren, kon men uitgaan van relatief weinig diepgang; de stabiliteit nam echter af naarmate de opbouw hoger en zwaarder werd. CRUISE 13.03.2012 Special Voor verzekeraars was het een andere materie dan wat men tot dan toe ‘gewend’ was. Er werd/wordt met relatief kleine motoren gevaren, die dikwijls ook nog minder intensief belast werden en worden, zowel qua uren als qua vermogen. De motoren voor de elektriciteit aan boord waren en zijn soms zwaarder dan de voortstuwingsmotoren. Wel nam het brandgevaar zienderogen toe; brandpreventie met name in de passagiersvaart werd letterlijk een hot issue, waar zowel overheidsinstanties als de verzekeringsmarkt met argusogen naar gingen kijken. Properheid aan boord is een ander belangrijk thema. Legionella en salmonella kunnen verstrekkende gevolgen hebben voor de gezondheid van de passagiers en de aansprakelijkheid van de reder. Het thema passagiersaansprakelijkheid is een zeer belangrijk punt van aandacht. Sowieso is de laatste tien, vijftien jaar de claimbereidheid fors toegenomen, zeker ook ingegeven door de toestroom van toeristen uit Angelsaksische landen, waar dit fenomeen al langer bestaat. De aansprakelijkheids limieten zijn in de afgelopen jaren een aantal malen fors verhoogd. De limieten voor de zeevaart worden binnenkort enorm verhoogd; dus een grote kans dat deze richtlijn op termijn ook voor de river cruise van toepassing verklaard gaat worden. Het recente schadegeval met de Costa Concordia zal ook zijn uitwerking hebben op de verhoging van de limieten voor de riviercruisevaart, zo verwachten de deskundigen op dit gebied. Hierdoor is de aandacht voor preventie enerzijds, en advies over aansprakelijkheidsbeperkende leveringsvoorwaarden (passagierscondities!) anderzijds onontbeerlijk geworden zijn. Charterovereenkomst Tot niet zo lang terug was het alleen mogelijk om passagiersschepen op de Nederlandse Assurantiebeurs te verzekeren; tegenwoordig zijn er ook provinciale verzekeraars en onderlinge maatschappijen bereid om voor dit segment risicodekking te geven. Passagiersaansprakelijkheid is en blijft echter een zaak voor P&Iclubs, en dan ook nog eens voor een select aantal. Gezien de uitgebreide aansprakelijkheid is het zaak om de charterovereenkomsten tussen de touroperators en de reder, voor ondertekening, aan de P&I-club voor te leggen en te bepalen of aanpassing nodig is, dan wel vast te stellen dat bepaalde aansprakelijkheden, zoals super contractuele aansprakelijkheid, niet verzekerd kan worden. De reder kan dan de charterovereenkomst nog laten aanpassen. Zoals gezegd, heeft Overvliet Assurantiemakelaars sinds het begin af aan grote expertise opgebouwd binnen de verzekeringsmogelijkheden en de vaak gecompliceerde schadebehandeling in de passagiersmarkt. Voor deze, en al uw andere verzekeringsvraagstukken staat Overvliet Assurantiemakelaars u graag ten dienste! Meer informatie: www.overvliet.nl Wensen krijgen vorm bij DMT DMT bestaat nu twee jaar en is na een roerige start op een stabiele koers in de binnenvaart. DMT heeft ruim achttien jaar ervaring in de binnenvaart en zeevaart. Naast alle merken nautische apparatuur voor alle type schepen, is het bedrijf met name gespecialiseerd in de passagiersvaart. De activiteiten in deze markt variëren van het leveren van een portofoon tot zeer gecompliceerde internetnetwerken, internetverbindingen via satelliet en UMTS. Ook is er een gespecialiseerde afdeling die zich bezighoudt met ontwikkeling, installatie en in bedrijf stellen van video on demandsystemen voor hospitality. Nautisch Bij DMT kunt u terecht voor service van alle merken nautische apparatuur. De gevoerde radarmerken zijn Swiss, Furuno en JRC. De onlangs geïntroduceerde Swiss River Navigator II is momenteel de top op radargebied. Van deze radar is er al een ruim aantal geplaatst. Naast radars is DMT gespecialiseerd in camerasystemen, zowel bedraad als ook draadloos, apparatuur van Radio Zeeland en andere bekende merken. Video on demand Vorig jaar heeft DMT een nieuw entertainmentsysteem geïntroduceerd waarmee meerde schepen nu uitgerust zijn. Ten tijde van het uitkomen van dit schrijven is wederom een aantal schepen ingericht met de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied. DMT ontwerpt, ontwikkelt, installeert en verzorgt de in bedrijfstelling van dit VoD-systeem. Van digitale televisie en films kijken tot het surfen op internet via uw televisie, alles is mogelijk. Uw wensen krijgen vorm bij Dutch Marine Technology. (foto’s DMT) Internet en ICT DMT is importeur van VSATantennes en kan deze in combinatie met een abonnement opnemen in uw ICT-systemen aan boord. DMT heeft naast deze VSAT-satelliet internetsystemen ook een eigen ICT-afdeling die uw netwerk kan beheren, onderhouden en waar mogelijk verbeteren. DMT ontwerpt WiFi-systemen voor volledige dekking aan boord of ontwerpt uw internetcafé. Alles kan op basis van klantspecificatie. Veiligheid/telecom Voor veiligheidssystemen zoals omroep- en ontruimingssytemen bent u bij DMT op de juiste plaats. De PA-systemen van DMT zijn toegepast op passagiersschepen, werkeilanden, boorplatforms en zeeschepen. Naast de PA-systemen van DMT adviseren we bij telecomoplossingen, zoals telefooncentrales, intercom, loud hailing en VOIPtelefonie. Wat biedt DMT u meer? Dutch Marine Technology B.V. heeft een totaaloplossing voor nieuwbouw of verbouw van passagiersschepen, wat uniek is in de Rijnpassagiersvaart. Zij kunnen u hun diensten aanbieden voor hardware, software, en satellietverbindingen. In combinatie met een eigen technische dienst die 24 uur per dag beschikbaar is, heeft DMT een totaalpakket. De algemene kreet van tegenwoordig is ‘one stop shopping’. Bij Dutch Marine Technology is dat geen kreet maar werkelijkheid. Meer informatie: www.dmtbv.nl

Copied successfully!

Binnenvaartkrant