Views
2 years ago

2012-06

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Bedrijf
  • Schip
  • Rotterdam

en Waterstaat De

en Waterstaat De Binnenvaartkrant 2 13 maart 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. SLOWAKISCHE FIRMA BIETET GEZOCHT PERSONAL Motor MAN R6V 16/18, 240 für Arbeit auf Frachtschiffe und pk, bwjr. rond 1952, evt. ook Personenschiffe in diese Fäche: onderdelen. Deckmann, Lichtmatrose, Tel. 06-28979349 Matrose, Steuermann SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN Kontakt: kozar.juraj@gmail. VOOR DSLB-DANIQUE-F com, tel: 0042-1904341412, Zijn wij op zoek naar VOOR MS-RE-INTRADE KAPITEIN GESUCHT AUF VOOR MTS-CHARIS, TE KOOP fax: 0042-1356416092 stuurmannen en matrozen, Zijn wij op zoek naar matrozen TANKSCHIFF Zijn wij op zoek naar een Nieuwe standaardbak. QUALIZIFIERT UND SOLID met ervaring in de en stuurmannen, met ervaring 86 x 9,60 ADN und kapitein met ervaring in de Levering: Juni 2012 ARBEITSKRAFT FÜR IHRE binnenvaart, in het bezit van in de binnenvaart, in het bezit Rheinpatent mindestens bis tankvaart, In het bezit van Telnr. 0610560462 SCHIFFE. een dienstboekje, van een dienstboekje, het Mannheim. Schicht 21/21 oder Gr. vaarbewijs, Rijnpatent, het vaarsysteem: vaarsysteem: 4wk.op/ 4 wk. af, 20/10. Gute Bezahlung (Lux). ADN, Radarpatent en RUIMEN GEVRAAGD 4wk.op/ 4 wk.af , het salaris het salaris vlgs. CAO - Mittagessen, reisen frei. Marifoon. Het salaris en 500bar + verf spuiten. voor MTS Tim, stuurman/2de vlgs. CAO - Binnenvaart. Binnenvaart. Tel +49-1729527932 het vaarsysteem i.o.m. de Paans komt naar u toe! kaptein i.b.v. Rijnpatent. Tel. 06-22424148 Tel. 06-22424148 E-mail: wieslaw. eigenaar van het schip. Bel: 06-54340087 Info: 06-12343706 marcinkowski@gmx.net Voor meer info GERWIL CREWING BV ZOEKT ZZP SCHIPPER 0031-622424148 WIR BIETEN DIESE TE KOOP : i.o.v. ms Cardium, Heeft u al algemene TE KOOP PERSONAL AN Radiografische bedieningen (licht)matroos i.b.v. leveringvoorwaarden compleet hydraulisch GEVRAAGD: Deksmann, Matrose, bijv 8 knops € 550,00 dienstboekje met functie opgesteld? stuurwerk. Bunkerkapitein op MTS Steuermann, Kapitän mit Boterman Techniek BV (licht)matroos, vaar/verlof i.o. Mail voor informatie: Voldoet aan SI eisen. ‘ALEXIA’ - 3.500 T. in het bezit Donau Patent. Tel: 06-54287373 loon conf. CAO. info@meijer-maritime.nl Tel. 0651433163 van de nodige vaarbewijzen en Kontakt: Firma KARES, crew@gerwil.com ADN 2 wkn op/af, Tel: +421 911 099 033, TE KOOP: TE KOOP SLEEPBOOT OCEANRIVER ZOEKT vaargebied ARA kares.kares@centrum.sk TELESCOPISCHE SPUDPALEN !! GERWIL CREWING BV ZOEKT 10 mtr. DAF 615, geen S.I. i.o.v. Ms Yemaya, lichtmatroos Tel. +32 (0)3.23.67.456 Boterman Techniek BV i.o.v. ms Concession, kruiphgte 1,50 mtr. of matroos i.b.v. dienstboekje SHIPCREW ZOEKT Tel: 06-54287373 (licht)matroos i.b.v. Uitstekende staat. met verm. lichtmatroos of SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Armaris, dienstboekje met functie Inruil mogelijk. matroos. Loon conform CAO. i.o.v. MS Ger-Jan, 1x stuurman 1x (licht)matroos i.b.v. TE KOOP: (licht)matroos, vaar/verlof i.o. Tel. 06-55848263 Vrije tijd i.o. i.b.v. dienstboekje met functie dienstboekje met functie Boegschroef 430PK schroef 1m loon conf. CAO. Tel. : 0041-4350-16455 stuurman. vaar/verlof i.o. (licht) matroos. vaar/verlof i.o. Boterman techniek bv crew@gerwil.com SHIPCREW ZOEKT Email: sales@ loon comf. CAO. loon comf.CAO. Tel: 06-54287373 i.o.v. MS Mutatie, oceanrivercontractors.com hr@shipcrew.nl hr@shipcrew.nl GERWIL CREWING BV ZOEKT 1x (licht)matroos i.b.v. TE KOOP i.o.v. ms de Valk, dienstboekje met functie duw-sleepvlet 450 PK BJ 2009 (licht)matroos i.b.v. (licht) matroos. vaar/verlof i.o. KICKERS 1500 draaiuren , 2500 kub, dienstboekje met functie loon comf. CAO. SI 2015 en duwboot 2x 85 pk 151 kub/85 meter, SI 2015 TEAB Tel. 06-50261185/ 0511-471833 (licht)matroos, vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com HOLLAND SHIP CLEANING Wij komen met serviceboot hr@shipcrew.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? VOOR MS-ADRIANA MARIA ruimen en tanks 500BAR G E B R U I K V O O R I E D E R E L Zijn wij op zoek naar matrozen behandelen, verzorgen E T T E R , L E E S T E K E N E N S en stuurmannen, met ervaring conservering en coatings. P A T I E E E N H O K J E . H O U D in de binnenvaart, in het bezit Werkgebied Moerdijk T U S S E N I E D E R W O O R D E van een dienstboekje, Tel. 06-17324458 E-mail: E N H O K J E L E E G . het vaarsysteem: 4wk.op/ 4 info@hollandshipcleaning.nl Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) wk.af , het salaris vlgs. CAO - Binnenvaart. GEVRAAGD 1x 10,00 * Tel. 06-22424148 2 matrozen op m/s Henri i.b.v. dienstboekje matroos, 15,00 * VOOR MBS HELENA vaarsysteem semi-continu Zijn wij op zoek naar matrozen 1 maand op 1 maand af, loon en stuurmannen, met ervaring CAO binnenvaart, 20,00 * in de binnenvaart, in het bezit Tel. 078-6250790 E-mail: van een dienstboekje, admin@lubbers-partners.nl 25,00 * het vaarsysteem: 4wk. op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO - TROUW & BUSVERVOER. 30,00 * Binnenvaart. www.bertusbussie.nl Tel. 06-22424148 Tel. 06-53536107 35,00 * www.autena.nl Wees geen blindganger met een AIS -transponder Voor het subsidiebedrag van € 2.100 leveren en installeren wij een goedgekeurde AIS -transponder bij u aan boord. Compleet met antennes en inbouwverklaring. Vraag vrijblijvend naar de voorwaarden ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl IVW erkend Inspectie Verkeer St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 13 maart 2012 Deur Maritime Power House staat open voor andere organisaties Dinsdagavond 6 maart hebben Scheepsbouw Nederland, HME en CMTI hun nieuwe onderkomen in De Willemswerf in Rotterdam ingewijd. Tijdens de house warming party waren leden en relaties getuige van de officiële openingshandeling door havenwethouder Jeannette Baljeu, die dat samen met voorzitter Sjef van Dooremalen en directeur Mieke Bakker van Scheepsbouw Nederland deed. Baljeu sloot zich in haar speech aan bij de wens die Van Dooremalen in zijn welkomstwoord had geuit: dat andere maritieme organisaties ook naar De Willemswerf verhuizen. Scheepsbouw Nederland en CMTI kwamen over uit Zoetermeer; HME Op zoek naar 150 ideeën “We hopen zo’n 150 ideeën binnen te krijgen, waarvan we er 15 à 20 selecteren, die door ons worden geholpen bij de doorontwikkeling zodat deze innovaties een brede toepassing krijgen in de markt”, aldus consultant Peter Colon donderdag 8 maart in de RDM Campus op de Heijplaat in Rotterdam. De vertegenwoordiger van Buck Consultants International zei dat bij de startmanifestatie van het onderzoeksprogramma van Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV). Doel daarvan is het vergroten van de aantrekkelijkheid van de binnenvaart. BV was voorheen gevestigd aan de overkant van de Nieuwe Maas, in het Hulstkampgebouw op het Noordereiland. Op dezelfde (15e) etage in het vroegere Nedlloyd-gebouw aan de Boompjes vestigden zich onlangs ook al de KVNR (Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders) en NML (Nederland Maritiem Land). Colon vertegenwoordigde één van de vier consortia van organisaties, universiteiten en onderzoeksbureaus, die spoor 3 (de onderzoeken) van de IDVV invullen. “Verder brengen van innovaties”, vatte hij het doel van het consortium samen. “Ofwel van idioot idee naar innovatie. We willen toe naar een samenhangend innovatiedepot.” Volgens plaatsvervangend directeur-generaal Theo van de Gazelle van Rijkswaterstaat wordt met dit onderzoeksprogramma gewerkt “aan het versterken van de Nederlandse economie, een betere benutting van onze infrastructuur en het stimuleren van het vervoer over water”. De consortia onderzoeken naast het doorontwikkelen van innovaties onder andere hoe de infrastructuur beter benut kan worden, hoe de afstemming in de logistieke keten verbeterd kan worden en hoe de vaartuigen sneller schoner kunnen worden. Henk Blaauw van het Havenwethouder Baljeu sprak zich net als de op de achtergrond luisterende Van Dooremalen uit voor de vestiging van meer maritieme organisaties in het Maritime Power House. (foto MG Redacties) Marin-instituut vertegenwoordigde het consortium dat onderzoekt hoe de infrastructuur beter kan worden benut. “De infrastructuur, én de schepen, voeg ik daar aan toe.” Sterktes en zwaktes Tot dit onderdeel van het programma behoort ook het zuiniger varen met behulp van de ‘economy planner’, het op afroep gebruik van de simulator als ‘showcase’ en het beter bepalen van de aflaaddiepte, zodat optimaler kan worden geladen. Er zijn meerdere onderzoeken met de focus volledig op de containervaart en dan met name op de vervoerketens en verbetering van de aansluiting tussen de schakels in de keten. Professor Harry Geerlings presenteerde een door de universiteiten Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Piet Paans (65) overleden Op 65-jarige leeftijd is Pieter Adrianus Paans overleden. De Werkendamse ondernemer was van 1987 tot 2009 eigenaar van Paans Scheeps- en Woningstoffering, dat met name in de binnenvaart een bekende naam is. Die bekendheid is in belangrijke mate aan Piet Paans te danken. Onder zijn inspirerende leiding sloeg het familiebedrijf met succes zijn vleugels uit nadat hij de zaak van zijn ouders had overgenomen. Binnenvaarders “Ik hoop dat er nog een paar pareltjes uit de maritieme cluster hier hun intrek nemen”, zei Sjef van Dooremalen. “Binnenvaarders, de offshore en waterbouwers. Zo bouwen we dan samen aan het Maritime Power House en kunnen we uitstralen wat we zijn: een belangrijke pijler onder de Nederlandse economie.” Baljeu onderschreef het belang van de maritieme sector, die volgens haar terecht als een van de topsectoren is benoemd in het beleid van minister Verhagen van Economische Zaken. De havenwethouder benadrukte ook het belang voor de Rotterdamse regio. Ook het Maritime Power House spreekt haar aan. “Daar ben ik blij mee. Ik hoop ook dat zich meer organisaties hier zullen vestigen.” Zoals bekend is De Willemswerf een van de mogelijke vestigingslocaties voor Binnenvaart Logistiek Nederland, de nieuwe branchebrede organisatie waaraan het Transitiecomité werkt. van Delft en Rotterdam, het NEA instituut en het EICB onder de vlag van Smart Port ontwikkeld programmaonderdeel dat neerkomt op een zeer uitgebreide SWOTanalyse van de binnenvaart: een onderzoek naar sterkte, zwakte, kansen en bedreigingen. Als enige onderdeel komt Smart Port al dit jaar augustus met een conclusie. De overige projecten volgen een jaar later. Op basis van de projecten die in het onderzoeksprogramma zijn opgenomen wordt eind 2013 een definitief actieplan opgesteld. Hierin staan voor zowel de overheid als de sector de noodzakelijke maatregelen beschreven die in de jaren 2014- 2020 nodig zijn om de opgedane kennis om te zetten in de praktijk. De bijeenkomst in was door het EICB en RWS georganiseerd. EICBvoorzitter Pieter Struijs – tevens voorzitter van het CBRB en de stichting Green Award – zei “buitengewoon gelukkig” te zijn met dit initiatief. “Het is essentieel, hier hebben we op gewacht.” Hij bouwde de activiteiten uit en leidde het bedrijf samen met zijn zoon Edwin uit. Edwin Paans, die nu 24 jaar werkzaam is binnen het bedrijf, volgde zijn vader op als directeur-eigenaar. Paans senior had al langere tijd last van zijn gezondheid. Twee jaar geleden stopte hij met werken. Hij is vrijdag 9 maart in zijn woonplaats Werkendam onder grote belangstelling van familie, vrienden, klanten en relaties begraven. Impuls-onderzoeken Er was een tijd dat consultants en onderzoeksbureaus legaal de staatskas plunderden. Stapels dikke rapporten om te onderbouwen wat allang was besloten, met steevast de aanbeveling meer geld uit te trekken voor verder onderzoek. Ambtenaren en ministers STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl namen niet de moeite die berg papier te lezen en tekenden willoos voor het vervolg. Zolang er onderzocht werd, kon de bewindspersoon onderbouwde gaten in de verantwoording laten vallen. Ten tijde van de parlementaire enquête zaten ze veilig en droog bij hun schaapjes. Dan vloeiden wel wat traantjes van spijt (of door de koude wind), maar terugdraaien doen we niet, om over het vervolgen van ontspoorde bewindslieden maar te zwijgen. Natuurlijk klopten de sommetjes, er staan zoveel cijfertjes en het zijn toch gerenommeerde bureaus. Nee joh, niet narekenen, dan hadden we het net zo goed zelf kunnen doen. Bovendien kostte het maar een paar promille van die 6 miljard. We hebben ervan geleerd, zou je denken. Anno 2012 kom je als onderzoeker niet meer weg met vage beloftes en bevrediging van de opdrachtgever. De Betuwelijn is water under the bridge om een tot de verbeelding sprekend voorbeeld te noemen. Als een consultant de schatkist wil plunderen, moet hij met een goed verhaal komen, zou je denken. Vorige week werden de onderzoeken ‘impuls-onderzoeken’. Maak je borst onder de vlag van de Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwe- pilots, workshops en proeftuinen te maar nat, er staan ons ambitieuze gen (IDVV) gepresenteerd. In de hoek wachten. Het ambitieuze ‘alles’ hangt stond een fiere banier van Verkeer & af van de input van het bedrijfsleven. Waterstaat. Er is pas geld voor een Daar komen de ideeën vandaan, desnoods via een leuke speelse prijsvraag. nieuwe banier (van het nieuwe ministerie) als de echt belangrijke zaken Vervolgens gaan consultants je vertellen wat je met dat idee kunt doen. Ik zijn betaald. Een duidelijke boodschap, evenals de luchtige Loesje-leus: ‘Ambitie? Nou gewoon alles’. Daar ga je gen ze niet. Maar snappen wat deze weet wat je nu denkt, maar dat zeg- toch even voor zitten. De IDVV-programmanager zei het al een geslaagd jaren doet, doe ik niet. Impulsief zeg vertoning meer doet dan het EICB al project te vinden als 4 % meer over ik dat die Loesje-kreet klopt: Ambitie? water gaat. Is dat ‘alles’? Nee, dan de Nou gewoon alles opmaken.

De Binnenvaartkrant