Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2012-06

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Bedrijf
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 13 maart 2012 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Hledáme : • KAPITÁNY RÝNSKÝ, RADAROVÝ PATENT ADNR - CERTIFIKÁT ADNR - C VÝHODOU • Kormidelníky s patentem Nabízíme : - Jistota zamestnání ˇ - Výplata presne ˇ ˇ v termínu - 100% sociální pojištení ˇ - Mnoho moderních a dvoupláštových plavidel - Proplácení kurzu ˚ k získávání certifikátu ˚ a patentu˚ - Držitelé patentu ˚ možný postup do funkce kapitána PETROTRANS SA Stuurman In bezit van: - ADN certificaat - Dienstboekje - Groot vaarbewijs en Rijnpatent is een pluspunt Wij bieden u: - Werken met dubbelwandige schepen - Vrije tijdsregeling 14 d - 14 d Steuermann Mit: - Dienstbüchlein - ADN-zertificat - Schifferpatent und Rheinpatent ist ein Pluspunkt Wir bieten: - Doppelhüllenschiff - Freihaben 14 d - 14 d W.L.A. de Bot & Dtr. Voor betrouwbaarheid Beëdigd Scheepsmakelaar & Taxateur Tel.010-4667106 Fax.010-4669664 info@debotshipbrokers.nl Mspits ROBINE 343 t / 1954 Tielrode Stl.vloer - al.schuifluiken 250 PK - SI 2016 WERKSCHIP “ELBO” Afm. 15.07 x 3,61 x 1,44 m. Hoofdmotor 256 PK Scania Kraan: hijs cap. 700 kg MS BATAVORUM 697 t/1963 55 x 7.25 m. - 720 PK Deutz 1982 tot revisie 1995 koprevisie 2007 stl.vloer - ca. 1000 m3 - Fr.kap- boegschroef 180 PK - won.3 sl.kmrs M.BEUNSCHIP “IBSH 14” 720 t/1977 - 60.85 x 7.39 x 2,42 m 480 PK CAT/2003 - SI 2017 GEVRAAGD: Bunkerstation l. ca 60 m MS 55 x 6.60 m. MS 80 x 8.20 jaren 60 MS 86 x 9.50 jaren 80 “DE BOEI” huisvestingvaartuig bj. 2004 / 76.50 x 11.40 m. volledige info + video zie www.debotshipbrokers.nl Verkoop- installatie en reparatie centrum Icom IC-M87 Waterdichte maritieme portofoon. ATIS en ATEX gekeurd. Incl. batterij, lader, antenne, riemclip en polsband € 649,- excl. BTW Marifoon IC-M411 Compacte waterdichte marifoon met ATIS en DSC Klasse D Kanalen Up/Down en High/Low functie in de handmicrofoon. Wordt geleverd met microfoon, mobiel beugel en voedingskabel € 256,- excl. BTW Marifoon antenne M4 € 67,50 excl. BTW Nufatron Tachograaf Nufatron Nautic Tachograaf Homecast HS2100 Eerste Full HDTV 1080P gecertificeerde satelliet ontvanger voor CanalDigital met PVR opties Super compact design, zeer laag stroomverbruik (Power Safe) USB, PVR, DiVX ondersteuning. Audio/Video, 3 x RCA. Incl. kaartmodule NU € 175,- excl. BTW Techline 8” TL-8001 Monitor voor enkel video weergave. Vervanging voor de Orlaco 9” CRT Inclusief panelmount. € 485,- excl. BTW NU € 185,- excl. BTW p/st Tracvision M5 (HDMI Ready) € 2695,- excl. BTW Vertex VX-351 Portofoon De VX-351 is een compacte, 16 kanaals draagbare vergunningsvrije VHF met een krachtige 2000m Ah batterij incl. lader. Lederen tas en Microfoon optie. Speck Plunjerpomp Professionele plunjerpomp t.b.v. Speck Hydrofoor € 735,- excl. BTW Zenit Explosievrije Dompelpomp Man2502g65v-ATEX €1085,- p/st excl. BTW Tevens alle onderdelen voor de Speck plunjerpomp en de Speck Hydrofoor leverbaar Brandstof verbruiksysteem in standaard uitvoering met één sensor. € 1950,- excl. BTW Lineair motor tbv blauwbord Floodline led-verlichting Verkrijgbaar in 12V/24V/230V 20/30/50Watt in warm wit en daglicht vanaf € 148,- excl. BTW Acculader start 520-2 Met starthulp functie 500Amp 12/24V, 60Amp. NU € 340,-excl. BTW Daalderop boilers 380V 80ltr. mono plus 2500W € 919,- excl. BTW 380V 120ltr. mono plus 2500W € 1255,- excl. BTW Uit voorraad leverbaar vanaf € 165,- excl. BTW Walspanning trafo PRIJS OP AANVRAAG Ventilatie kachel EK 5001 400V Leverbaar in 5Kw en 9Kw, RVS Spiraal, met thermostaat en overhittingsbeveiliging. Afm. 35.5 x 25.5 x 44 cm, Gewicht 7.3 Kg vanaf €126,- Ñ LET OP ONZE AANBIEDINGEN IN DE WINKEL É Icom IC-M33 Alle internationale kanalen Comet-1250 reddingsboeiverlichting Led zaklantaarn HC Pro, 3 led !!Actie van de maand!! Navigatie lamp 28V/25W incl. batterijen 2 x AA Atis zelf in te voeren Lederen tas en microfoon Nu € 3,15 excl. optie € 46,- NU € 20,25 p/st. Prijs geldt bij excl. BTW excl. BTW afname van 5 stuks € 185,- excl. BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 www.oechies.nl · info@oechies.nl Ma t/m Vrij van 08.00 tot 16.00 / Zaterdag van 09.00 tot 13.00 Zolang de voorraad strekt. Tussentijdse prijswijzigingen voorbehouden. Alle genoemde prijzen zijn excl. BTW excl. BTW 283, Route d'Arlon L-8011 STRASSEN + (32) (0) 3 235 75 75 petrotrans@live.be Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem

De Binnenvaartkrant 13 13 maart 2012 ‘Vaart in je vracht’ helpt bij overstap naar water Met een nieuwe website willen de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Vlaams-Brabant en de Vrije Universiteit Brussel (VUB) kleine en middelgrote bedrijven helpen bij de overstap naar multimodaal vervoer via de binnenwateren en het spoor. “Vooral in de containersector zijn de mogelijkheden om per spoor en binnenschip te transporteren de laatste jaren enorm gegroeid”, zei prof. dr. Cathy Macharis (VUB) bij de presentatie in Leuven. “Het netwerk van binnenvaartterminals in Vlaanderen is steeds denser geworden. Hoewel intermodaal vervoer daardoor voor veel bedrijven interessanter wordt, merken we dat er toch nog steeds veel vragen zijn. CO 2 besparen en externe kosten reduceren is mooi, maar bedrijven willen voornamelijk weten wat zo’n modal shift op kostenniveau betekent. Bovendien is intermodaal vervoer iets ingewikkelder dan het vervoer met één modus; er spelen verschillende actoren in de keten mee. Bedrijven weten vaak niet met wie ze contact moeten opnemen.” Cathy Macharis presenteerde in Leuven de nieuwe website en een boek over binnenvaart dat ze samen met haar collega’s van de VUB heeft geschreven. (foto Sarah De Preter) LAMBIT-model Op deze vragen wil de nieuwe website antwoord bieden. Ze is te bereiken via www.zetvaartinjevracht. be en www.voortophetspoor.be. Na het invullen van zaken als oorsprong en bestemming van de container worden de prijs en CO 2 - uitstoot per transportmodus automatisch berekend. Verder staan er links en een lijst van alle binnenlandse terminals met contactgegevens op de site. De basis van de site is het Locatie Analyse Model voor Binnenlandse Terminals (LAMBIT) dat de VUB eerder ontwikkelde en dat in het verleden hoofdzakelijk werd ingezet voor beleidsgericht studiewerk. Macharis: “In dit model zijn alle binnenlandse spoor- en binnenvaartterminals opgenomen. We gebruikten LAMBIT de voorbije jaren onder meer om te kijken of er voor nieuwe terminals voldoende volume was. Verder hebben we met het model kunnen aantonen dat spoor- en binnenvaartsubsidies goed op elkaar moeten worden afgestemd.” Op de nieuwe website staat ook het verhaal van supermarktketen Colruyt, die het LAMBIT-model gebruikte om haar eigen vervoersstromen te analyseren. In de toekomst, zo zei Macharis, zal de website verder worden uitgebreid. Naast kostprijsinformatie wil de VUB ook informatie over de transporttijd aanbieden. Verder komen er meer mogelijkheden om een modal shift naar het spoor te onderzoeken. Macharis: “Op korte afstand is spoorvervoer vaak niet concurrentieel ten opzichte van wegvervoer, maar op lange afstand kan het zeer interessant zijn. Daarom willen we ook lange afstanden per spoor opnemen in de website.” Groeikansen De binnenvaartsector is blij met het initiatief, zei Leo Clinckers, gedelegeerd bestuurder van Waterwegen en Zeekanaal (WenZ). WenZ zat in de stuurgroep van het project, evenals Promotie Binnenvaart Vlaanderen, Shortsea Shipping Vlaanderen, Unizo en VOKA. Clinckers: “Het ondersteunen van informatietechnologie is een doelstelling die we delen met de provincie Vlaams-Brabant. We hopen dat verladers in Vlaams-Brabant via deze site gemakkelijker de weg naar de binnenvaart zullen vinden.” Hij wees op de groeicapaciteit waarover de drie ‘blauwe aders’ van de provincie (het Kanaal Leuven-Dijle, het Zeekanaal en het Kanaal naar Charleroi) nog beschikken. “Naast de traditionele ladingsoorten verwachten we dat ook nieuwe ladingtypes zoals paletten, reefers, grote Vlaanderen viert 500 jaar Mercator In Rupelmonde hebben prins Filip en prinses Mathilde een standbeeld onthuld van Gerard Mercator. Op 5 maart was het 500 jaar geleden dat de beroemde cartograaf in het Oost-Vlaamse Rupelmonde werd geboren. Deze bijzondere verjaardag is ook in Oostende gevierd met de opening van een dubbele tentoonstelling aan boord van de driemaster Mercator. De expositie besteedt aandacht aan 500 jaar Mercator en aan het feit dat het naar hem vernoemde zeilschip exact tachtig jaar geleden te water is gelaten. De Mercator ligt sinds 1964 in de haven van Oostende en is de afgelopen jaren grondig gerenoveerd. Er is onder meer een interactieve museumruimte aan boord ingericht. Overheidsrederij VLOOT nam op de verjaardag van Mercator een nieuw hydrografisch vaartuig in gebruik. De Jodocus Hondius is vernoemd naar de uitgever van de atlassen van Mercator. Het schip is volledig gebouwd in Oostende en wordt ingezet op de Schelde en het Kanaal Gent- Terneuzen. Het is uitgerust met moderne meetapparatuur en vaart op zwavelarme brandstof. en ondeelbare lading in de toekomst steeds vaker via de binnenwateren zullen worden vervoerd”, aldus Clinckers. Lading bundelen Ook spooroperator IFB vindt de website nuttig, al komt het spoorvervoer vooralsnog minder sterk naar voren dan de binnenvaart. Dat heeft vooral te maken met het ontbreken van verbindingen; er bestaat bijvoorbeeld geen connectie tussen de IFB-terminal in Muizen en de haven van Antwerpen. “Als industrie en verladers voldoende volume aanbieden zal die connectie er automatisch komen en kunnen we het Vlaams-Brabantse volume via Muizen naar Antwerpen brengen en in ons internationale netwerk pompen”, gaf Steve Declercq van IFB aan. In West- Vlaanderen heeft een aantal bedrijven onlangs de overstap naar spoorvervoer gemaakt, ondersteund door de POM West-Vlaanderen. Die organiseert net als de POM Vlaams- Brabant een aantal logistieke praktijkcases. “We willen West-Vlaanderen uitbouwen tot een logistieke draaischijf”, aldus Alexander Demon van de POM. “Dat is nodig om intermodaal vervoer succesvol te maken.” De POM West-Vlaanderen ziet zichzelf als een partij die bedrijven laat samenwerken en vooroordelen over binnenvaart-, shortsea- en spoorvervoer wegneemt. Zodoende ontstaan communities van bedrijven die samen intermodale projecten uitvoeren. Het eerste project is gerealiseerd in de sector van de diepvriesgroenten. Een aantal concurrerende bedrijven uit die branche bundelt sinds kort 20.000 ton per jaar op een spoorverbinding Blauw Rijselplan uitgesteld Plannen van het stadsbestuur in Rijsel om via de herwaardering van oude kanalen weer aan te knopen bij de watertraditie van de stad lopen vertraging op. Tegenstanders vinden de geplande werkzaamheden veel te duur. De stad is onder meer van plan om een deel van de Avenue du Peuple Belge weer open te leggen. Tussen 1930 en 1960 werd de rivierarm gedempt van de Beneden-Deule. Nu wil het stadsbestuur de arm weer bevaarbaar maken voor pendelboten en kleine plezierboten. vanuit de haven van Zeebrugge naar Milaan. Demon: “Vroeger transporteerde elk bedrijf apart zijn lading met vrachtwagens naar Italië. Aanvankelijk was men sceptisch over spoorvervoer. Inmiddels zijn heel wat voordelen van spoorvervoer duidelijk geworden. Het serviceniveau ligt hoger dan in het wegvervoer en spoorvervoer is bovendien duurzamer. Daar zijn bedrijven in toenemende mate gevoelig voor, ook gelet op de congestie op de wegen.” Provincie en universiteit lanceren portal voor intermodaal vervoer Textielsector Het kostenvoordeel ten opzichte van het wegvervoer is volgens Demon nog beperkt, maar hij verwacht dat dit zich positief zal ontwikkelen. Overigens houden de deelnemende bedrijven wegvervoer als back-up achter de hand. “Bedrijven vinden leverbetrouwbaarheid uiterst belangrijk: in het wegvervoer heb je een vertraging van enkele uren als het mis gaat, maar op het spoor kan een vertraging soms dagen duren.” De deelnemende bedrijven gaan hun spoorshuttle naar Italië dit jaar verder verankeren en hebben ook al drie nieuwe spelers uit de sector bereid gevonden om mee te doen. Daarnaast willen ze ook andere multimodale oplossingen via shortsea en binnenvaart onderzoeken. Ondertussen probeert de POM West-Vlaanderen soortgelijke initiatieven in andere sectoren van de grond te krijgen. Met name in de textielsector, zo zegt Demon, bestaan veel mogelijkheden voor een modal shift naar de binnenvaart. Het gedeeltelijk openleggen van de Avenue du Peuple Belge staat in het Blauwe Rijselplan. Dat is weer onderdeel van het Blauwe Metropoolplan, waarmee het stadsbestuur tot 2030 een netwerk van kanalen en jachthavens wil ontwikkelen. Eigenlijk had het werk dit jaar moeten beginnen, maar de stad moet bezuinigen en heeft de werken daarom uitgesteld tot 2015. Er heerst over het project al geen eensgezindheid onder de inwoners. Tegenstanders wijzen vooral op de hoge kosten: 46,7 miljoen euro. ADVERTENTIE SCHEEPSWERF HOOGERWAARD Het nieuwe meetschip Jodocus Hondius van VLOOT. (Foto VLOOT) WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Copied successfully!

Binnenvaartkrant