Views
2 years ago

2012-06

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Bedrijf
  • Schip
  • Rotterdam

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst Service en reparatie als vaste koers! Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING AGGREGATEN SGP wil binnenvaart ontzien bij bezuinigingen Europa bewonderen vanaf het water Vele tienduizenden mensen genieten jaarlijks van een reis met één van de luxe river cruise schepen over het indrukwekkende vaarwegenstelsel van Europa. Van over de hele wereld komen toeristen Europa vanaf het water bewonderen (foto). Een bezoek aan Europa is voor een Amerikaan, Japanner of Chinees pas compleet als gevaren is van Amsterdam of Rotterdam ‘Vaart in je vracht’ helpt verladers lading naar water over te hevelen 5 13 53 tot aan Boedapest of Bratislava of zelfs nog verder Oost-Europa in. De passagiersvaart is een deel van de binnenvaart waar elk jaar weer schitterende nieuwe vaartuigen aan worden toegevoegd. De fonkelende vloot schepen is niet meer weg te denken uit de Europese binnenvaartvloot. Qua luxe is een tocht met deze schepen te vergelijken met een dynamisch verblijf in Donauraum auf dem Weg zum Schiffsabfallmanagement www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 31.000 | Editie 6 een 5 sterren-hotel. Met een fenomenaal uitzicht over het voorbijtrekkende landschap. Ook de dagpassagiersvaart is een levendige sector, al is de zakelijke markt met de recessie wat teruggevallen. Nog veel meer over de passagiersvaart in deze special van De Binnenvaartkrant, die begint op pagina 17. CRUISE 13.03.2012 Special Imposant afscheid van aalmoezenier Machar Verhaeghe Afgelopen zaterdag hebben vele honderden mensen, onder wie heel wat schippers, in de Onze-Lieve- Vrouwekathedraal in Antwerpen de laatste eer betuigd aan oud-aalmoezenier Machar Verhaeghe. De Vlaamse pater overleed vrijdag 2 maart onverwacht. Machar was decennia lang als aalmoezenier met de binnenvaart verbonden. Schippers lieten hun kinderen door hem dopen, hij zegende tal van binnenvaarthuwelijken in en verzorgde begrafenissen. Ook na zijn pensionering in 2009 bleef hij zich inzetten voor de sector. In de binnenvaart is dan ook met verslagenheid gereageerd op het overlijden. Karel Verberght: “Pater Machar was een bescheiden man met een eigen stijl en veel charisma. Mensen kwamen speciaal naar de kerk om naar hem te luisteren. Hij bracht mensen bij elkaar en kon zich inleven in zijn parochie.” Lees verder op pagina 11 >> Binnenvaart toch alternatief voor goederenspoorlijn Het is maar de vraag of meer afwikkeling van goederenvervoer over het spoor in Oost-Nederland de beste methode is om meer ruimte voor personenvervoer te creëren. Kijk eerst eens beter naar de mogelijkheden voor meer vervoer over water. Dit adviseert de Commissie voor de milieueffectrapportage (MER) aan Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu, mede ingegeven door moties van deze strekking in de Tweede Kamer. De minister had gevraagd om dit advies voor de MER bij de planning van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Dat programma is bedoeld om in de Randstad ruimte te maken voor het personenvervoer door goederenvervoer af te wikkelen over de Betuwelijn en door Oost-Nederland. Nut en noodzaak Het PHS moet ook de ruimte creëren voor de voorspelde groei van spoorvervoer. Een speciale goederenspoorlijn is voorzien vanaf de Betuwelijn bij Elst via Arnhem, Zutphen en Hengelo naar de grensovergang bij Oldenzaal. Hoewel de MER oorspronkelijk bedoeld was om te bezien hoe het vervoer per spoor het beste kan worden afgewikkeld, schakelt de commissie duidelijk terug: eerst maar eens nut en noodzaak aantonen van het spoorvervoer in die regio. De commissie adviseert om te beginnen een brede verkenning uit te voeren naar “de mogelijke alternatieven waarmee het doel (verplaatsing van het goederenvervoer uit de Randstad en opvangen van toename van goederenvervoer) bereikt kan worden”. Lees verder op pagina 5 >> (foto Hans Heiligers) SCHEEPSBOUW SPECIALIST TURN-KEY AFBOUW REPARATIE HERMOTORISEREN PIPING T 010 - 294 0800 CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 www.olthof.eu

Binnenvaartkrant