De Binnenvaartkrant 8 28 februari 2012 Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Mutatie,1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. hr@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Ger-Jan, 1x stuurman i.b.v. dienstboekje met functie stuurman. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. hr@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Philos, 1x (vol)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (vol) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. hr@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Dina, 1x lichtmatroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. hr@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Galactica, 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. hr@shipcrew.nl GEVRAAGD lichtmatroos op ms Triangle i.b.v. dienstboekje lichtmatroos, 5 dagen per week werken, weekenden vrij, loon conform CAO. Tel: 06-12743009 Wij zoeken voor ons mps. Serenade 2 een 1e Kapitein i.b.v. van Rijn en eventueel Donau patent. Geschikte kandidaten hebbende juiste papieren, ervaring in de passagiervaart, een verzorgd uiterlijk en kennis van de Engelse en/of Duitse taal. Wij bieden goede arbeidsvoorwaarden en een 4/2 regeling. TE KOOP RIANT APPARTEMENT AAN MAAS-WAALKANAAL TE KOOP: Mbs Myosotis bwj. 2001, 70 x 7.45 x 3.20, 1027 ton 692 m3, Motor Cummins 640 pk Boegschroef 320pk, Inruil bespreekbaar. ONDERHOUD EN REPARATIE Bodewes Millingen beschikt over de mogelijkheden om schades aan de scheepsromp snel en kwalitatief goed af te wikkelen. Scherpe tarieven en duidelijke afspraken ondersteunen onze kwaliteit. Bodewes Millingen beschikt over een helling van 160 meter waar schepen tot ca. 1200 ton op droog gezet kunnen worden. Ook de 150 meter lange kade biedt ruimte voor diverse werkzaamheden boven de waterlijn. Bodewes Millingen werkt bij grotere gecompliceerde schades samen met diverse leveranciers die elk expert zijn in hun specifieke vakgebied. Hierdoor kan op elk gewenst moment teruggevallen worden op alle noodzakelijke kennis om een reparatie aan uw schip effectief af te wikkelen zonder dat u zichzelf moet inspannen om de benodigde mankracht en kennis aan boord te krijgen. Dat noemen wij ontzorgen!! Voor informatie en/of vrijblijvende offertes kunt u contact opnemen met: Schriftelijke sollicitaties voorzien van CV en pasfoto kunt u richten aan: River Cruise Company Postbus 268. 6660.AG. Elst. Gelderland. Of telefonisch op 0031646352103. & TANKSCHEPEN GEZOCHT! Vinotra Deutschland GmbH en de Rotterdamse Tank Rederij zoeken ivm uitbreiding tankschepen om onze vloot te versterken. Enkel- en/of dubbelwandig, groot of klein komen allemaal in aanmerking. Voor Vinotra Deutschland GmbH kunt u met Edgar Seeberg bellen of mailen 00491712616863 Edgar@vinotradeutschland.com Voor de Rotterdamse Tank Rederij kunt u bellen of mailen met Ruud de Gruijter 0031620007641 / ruud@rtrbarging.com Appartementencomplex ‘HEUMEN STAETE’ Basalt 30, 6581 HM Malden BIJZONDERHEDEN: · Gelegen op begane grond aan kopkant van appartementencomplex · Woonkamer van 70 vierkante meter aan kanaalkant · half-open keuken met inbouwapparatuur · twee slaapkamers · badkamer met vloerverwarming · douche · ligbad · 2 vaste wastafels en toilet · apart gastentoilet · Loggia aan kanaalkant · woning is voorzien van airco-installatie · rondom rolluiken · zonwering en horren · eigen parkeerplaats in ondergrondse garage · eigen fietsenkelder Leeg te aanvaarden in overleg. Vraagprijs € 350.000,- k.k. Informatie: tel: 024 358 44 68 gsm: 06 10 82 66 18 Clement Gosen Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 . 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: cg@bodewes-millingen.nl SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be Kommen Sie arbeiten bei einer Reederei mit Zukunft, eine Zukunft auch für Sie! • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt • Steuermänner mit Patent WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden.
De Binnenvaartkrant 9 28 februari 2012 “Iedereen eigenaar van Naiades II” In Brussel wordt gewerkt aan een opvolger voor het binnenvaartactieprogramma Naiades. Tijdens de discussie over het Witboek Transport heeft de Europese Commissie officieel laten weten dat er geen specifiek budget voor Naiades II komt, maar dat het nieuwe programma “met adequate middelen” wordt uitgerust uit algemene transportfondsen. De Luikse haven timmert aan een netwerkstrategie die de samenwerking met andere havens in binnen- en buitenland moet verstevigen. De toekomst van het Schipdonkkanaal blijft ook na de presentatie van nieuwe onderzoeksresultaten onzeker. Volgens Karin De Schepper van Inland Navigation Europe (INE) kan iedereen daar voorlopig mee leven: “Zolang er ook echt steun komt, maakt het niet zoveel uit uit welke EU-pot het komt.” Een belangrijk knelpunt van Naiades I was dat er niet echt budget voor vrijgemaakt was. Toch heeft Naiades I volgens De Schepper voor de nodige bewustwording gezorgd: “Zonder Naiades I hadden we nooit de aanloop kunnen nemen naar Naiades II, waarvoor we hopelijk wél financiële middelen kunnen aantrekken. Naiades heeft een aantal landen zoals Italië over de streep getrokken om deel te nemen aan het Europese lobbywerk voor de binnenvaart.” Vorig jaar ondertekende het Autonome Havenbedrijf Luik een overeenkomst met de haven van Antwerpen en werden ook samenwerkingsmogelijkheden met de havens van Rotterdam en Gent bekeken. Verder is de haven betrokken bij de ontwikkeling van een containerdienst tussen twaalf zee- en binnenhavens van Luik tot Duinkerke. Samen met de havens van Namen, Charleroi en de Autonome Haven van het Centrum en het Westen wordt binnenkort een samenwerkingsstructuur opgezet. Op die manier willen de Waalse binnenhavens een gezamenlijk imago creëren en de onderlinge uitwisseling van informatie versterken. Qua overslag heeft de haven van Luik een matig jaar achter de rug. De watergebonden overslag bedroeg 15,5 miljoen ton, wat slechts Nog geen doorbraak voor Schipdonkkanaal Het onderzoek naar de verbreding van het Schipdonkkanaal, waardoor de haven van Zeebrugge beter wordt aangesloten op het Europese vaarwegennetwerk, is al jaren gaande. Twee jaar geleden werd de plan- MER voor de kanaalverbreding afgekeurd. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits liet daarop bijkomend onderzoek starten. In de commissie Openbare Werken van het Vlaams parlement vond eerder deze maand een gedachtewisseling plaats over de eco-hydrologische studie en de waterbalansstudie die de afgelopen maanden werden uitgevoerd. Hierbij bleek dat de kanaalverbreding de waterbalans in de Vlaamse vaarwegen niet in het gedrang zou brengen. Ook zouden er geen noemenswaardige problemen te verwachten zijn met verzilting, verandering van het grondwaterpeil en waterhuishouding. De commissieleden mochten de onderzoeksrapporten van het studiebureau Ecorem en het Waterbouwkundig Laboratorium in Borgerhout nog niet inkijken, wat kritische reacties opleverde. Stilzwijgen Onder meer actiegroep ’t Groot Gedelf, een tegenstander van de kanaalverbreding, reageerde wantrouwig: “We weten nog steeds niet in hoeverre die studies al afgewerkt zijn. Het stilzwijgen waarmee de overheid dit project behandelt en de terughoudendheid om er openlijk over te communiceren scheppen een sfeer van wantrouwen.” De actiegroep blijft bij haar standpunt dat de noodzaak van de kanaalverbreding nog steeds niet is aangetoond. Luikse haven bouwt netwerk uit Het Albertkanaal is met afstand de belangrijkste toe- en afvoerroute voor de Luikse binnenhaven. (foto Haven Luik) Ook Groen blijft kritisch. “Op bezwaren zoals de hoge kostprijs, de zware aanslag op de landbouw en het historische landschap is er nog steeds geen afdoend antwoord”, aldus Vlaams volksvertegenwoordiger Filip Watteeuw. “Het is ook onwaarschijnlijk dat er voldoende Naïef “Het was een beetje naïef om in Naiades I geen duidelijke targets te stellen”, zo De Schepper verder. “Daardoor voelde niemand zich echt verantwoordelijk voor het programma. Die targets zullen nu wel worden gesteld: iedereen moet eigenaar worden van een ambitieuzer Naiades II.” “Dat houdt ook verplichtingen voor de sector in. There is no such a thing as a free lunch. In Brussel gaat men ervan uit dat de binnenvaart qua milieuprestaties de komende jaren verder wordt ingehaald door het wegvervoer. De sector zal op dat vlak een flinke inspanning moeten leveren.” “De Commissie plant strenge regelgeving en kijkt daarbij naar een EUversie van de CCR 4-normen, die overigens nog steeds lager liggen dan Euro 6 voor vrachtwagens die in mei 2013 van kracht worden.” “Er ligt een duidelijke vraag om samen met de sector naar oplossingen te kijken. Steekt men de kop in het zand, dan wordt de geldkraan dichtgedraaid.” Opleidingen “Verder gaat de Europese Commissie bekijken hoe men meer mensen kan enthousiasmeren voor een baan in de binnenvaart. Een punt van aandacht is het vereenvoudigen van de opleidingen; die duren nu nog veel te lang”, aldus De Schepper. “Ook wordt RIS geëvalueerd: waar staan we en wat moet met prioriteit uitgerold worden? Vermoedelijk begin 2013 komt de Europese Commissie met een officiële Naiades II-mededeling en een eerste wetgevend voorstel.” een klein beetje meer was dan in 2010. In het eerste semester trok de overslag aan, maar daarna ging het weer bergafwaarts. Diepgangsproblemen door de droogte, de economische groeivertraging en het nieuws over de definitieve sluiting van de laatste hoogoven van ArcelorMittal en de staalfabriek van Chertal lieten het havenverkeer inzakken. De overslag van ertsen, steenkool en houtproducten kreeg rake klappen. Nieuwe goederenstromen De haven kon echter ook nieuwe goederenstromen aantrekken, zoals het vervoer van groeve- en landbouwproducten. Verder werd er een forse stijging van de containertransporten genoteerd. Schepen vervoerden bijna 29.000 TEU van en naar Luik, wat 64 procent meer was dan in 2010. “Het containervervoer via het water zal de komende jaren verder aan belang winnen”, verwacht men in Luik, waar tegen 2015 bijkomende overslagfaciliteiten voor containers ontwikkeld worden op het multimodale platform Trilogiport. water zal zijn om alle kanalen te voeden.” In maart wordt in het parlement een studie over de hele ontsluiting van de haven van Zeebrugge voorgesteld. Pas daarna volgt er een politiek debat en zal de politiek ook een beslissing over de kanaalverbreding nemen. ADVERTENTIE ONZE ACTIVITEITEN HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. Spoorbruggen worden verhoogd Vorige week zijn voorbereidende werken gestart voor de verhoging van de spoorbruggen over het Albertkanaal aan de Merksemsestraat en de IJzerlaan in Antwerpen. Het project is een samenwerking tussen Infrabel, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) en NV De Scheepvaart. De bruggen worden vervangen door nieuwe boogbruggen met een vrije doorvaarthoogte van 9,1 meter. Onder de bruggen wordt de vaargeul verbreed tot 63 meter. De werken gaan drie jaar duren en verlopen in fases. De scheepvaart op het kanaal zal er weinig hinder door ondervinden. Het wegnemen of plaatsen van bruggen gebeurt in periodes dat de sluizen op het Albertkanaal gesloten zijn. Nog niet op niveau De vier Vlaamse zeehavens hebben vorig jaar in totaal 265 miljoen ton overgeslagen. Dat was zo’n 2 procent meer dan in 2010, maar het niveau van voor de crisis is daarmee nog niet bereikt. Nadat de havens in 2008 een recordoverslag van 267 miljoen ton hadden geboekt, viel de overslag in 2009 terug naar 229 miljoen ton. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Havencommissie. Baggerwerken op Kanaal Leuven-Dijle Sinds 2008 vinden op het Kanaal Leuven-Dijle baggerwerken plaats. Elk jaar is op een klein stuk van het kanaal de vaargeul verdiept tot 4 meter, wat dieper is dan schepen tot 600 ton nodig hebben. Toekomstige baggerwerken kunnen daardoor wat langer worden uitgesteld. De uitgebaggerde specie wordt verwerkt in het slibverwerkingscentrum van Ghent Dredging. Nadat de laatste baggerwerken afgesloten zijn, zal het kanaal vanaf dit jaar vanaf de Vaartkom in Leuven tot aan de Wijgmaalbrug en van Kampenhout Sas tot aan het Zennegat van een overdiepte voorzien zijn. Handel & Scheepvaart B.V. DE VELDHOVEN 4C - 3342 GR HENDRIK IDO AMBACHT - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: INFO@BEIJERLAND.COM - I: WWW.BEIJERLAND.COM
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl