Views
6 years ago

2012-05

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Waar
  • Onze
  • Loon

De Binnenvaartkrant 4 28

De Binnenvaartkrant 4 28 februari 2012 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,80 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Nog een keer aan boord gestapt voor een reis naar zijn laatste haven. Na een lange tijd van ziekte is van ons heen gegaan: Gerard Johannes Roelofs • 12-08-1946 † 13-02-2012 Echtgenoot, vader en opa van: Katie Roelofs – Bailey Danny en Noor Kylie, Christy Christina, Marinus Teun en Miranda Bradley, Denzel We wensen je een goede reis. De begrafenis heeft reeds plaatsgevonden in besloten kring. Condoleances kunt u sturen naar: K.G. Roelofs Bailey Loudonstraat 55 3317PA Dordrecht • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Scheepvaart onterecht beschuldigd van benzeenpiek Niet zeeschepen die hun tanks ontluchtten, maar problemen met aardgasleidingen van NAM veroorzaakten eerder deze maand benzeenpieken in de lucht in het Rotterdamse havengebied. Op zaterdag 4 en op zondag 12 februari registreerde de DCMR Milieudienst Rijnmond bij de DE BINNENVAARTKRANT Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl A15 en bij Maassluis pieken in de concentraties benzeen. Onterecht wezen omwonenden en politici eerst naar Odfjell, dat onlangs negatief in het nieuws kwam door herhaaldelijke lekkages, en vervolgens naar de scheepvaart. De SP-fractie stelde meteen vragen in de Zuid-Hollandse Provinciale Staten en drong aan op LAAT UW STEM HOREN IN ONZE CRUISE SPECIAL! volg de laatste ontwikkelingen via: twitter.com/BVK_binnenvaart of www.binnenvaartkrant.nl Aan de vooravond van het cruiseseizoen besteedt De Binnenvaartkrant in de editie van 13 MAART aandacht aan de riviercruisevaart en de dagpassagiersvaart. Met aandacht voor: DE SCHEPEN · DE GASTEN · HISTORIE DE VAARROUTES · NIEUWE ONTWIKKELINGEN TECHNISCHE INNOVATIES EN NOG VEEL MEER... Hebt u een idee voor een onderwerp of wilt u adverteren? Bel of mail dan naar Tineke Leeuwestein : TEL. (010) 414 00 60 tineke@binnenvaartkrant.nl www.huizinga-snijder.nl Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Werfkade 33 . 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 . Fax: 0180-463540 . Mob.: 06-55 77 22 38 E-mail: scheepsmakelaardij.jhut@xs4all.nl Website: www.schipkopen.nl Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP GEVRAAGD Schepen in alle tonnages en bouwjaren voor de middeling. Door verkoop van diverse schepen is ons bestand te klein geworden en daarom zoeken wij dringend nieuwe schepen voor bemiddeling. Tevens gezocht schepen voor de sloop. Wij kunnen u een aantrekkelijk bod doen, i.s.m. met de sloper. Voor nadere informatie belt u vrijblijvend! een verbod op het ontluchten van tanks voor de kust ontluchten. Onderzoek van de DCMR wees later uit dat de pieken waarschijnlijk afkomstig waren van de aardgasbehandelingslocaties Botlek en Gaag van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM). “De benzeenpiek op 4 februari op het meetpunt langs de A15 viel samen met problemen door de strenge vorst bij de NAM locatie Botlek”, meldt de DCMR nu. “Locatie Botlek had tijdens de vorstperiode problemen met de installatie, waardoor er gedurende enkele minuten aardgas uit de installatie is vrijgekomen. Op het moment van de gemeten benzeenpiek is er aardgas via een veiligheidsklep afgeblazen.” NAM geeft aan dat de installatie inmiddels is aangepast om herhaling te voorkomen. Op basis van de windrichting bij de benzeenpiek van 12 februari heeft de DCMR mogelijke bronnen getraceerd en bezocht. Daaruit bleek dat een aardgasontsnapping op de NAM-locatie Gaag overeen kon komen met de verhoging van de benzeenemissie bij het meetpunt Maassluis. Inmiddels heeft de NAM berekeningen uitgevoerd die dit hebben bevestigd. Studenten ontwerpen schip voor Suriname Mbo-studenten van het Da Vinci College in Dordrecht en hbo-studenten van Hogeschool Rotterdam gaan samen een schip ontwerpen voor het Coppename/Wayambo-gebied in Suriname. De opdracht komt van Stichting Steunfonds Bundung Vocational Trainings Institute, die een schip wil voor het Coppename/Wayambo-gebied de bereikbaarheid van de binnenlanden aanzienlijk verbetert. Op het schip komen medische en educatieve toepassingen. 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 Rederij Dijkhuizen Rondvaarten & Partyschepen zoekt per 1 mei 2012: Full-/Parttime Kapitein / Stuurman (Naast de vereiste papieren, beschikt men over goede communicatieve vaardigheden alsmede technische kennis.) Het betreft dagvaartochten in Zeeland en is geen continuevaart. Informatie 0118-419367 Reacties: Postbus 2, 4380 AA Vlissingen. info@Rederij-Dijkhuizen.nl 24 UUR SERVICE WIR SUCHEN Für Tms Stolt Emden, Erfahren Kapitän für Fahrt in Emsland. Freizeit Zeitverhältnis 20/10. Bewerbungen an: E. Swets Telefon 0031-653 431 363 Edwin@maaskade.nl • Batterijen en Tractiebatterijen • Alle elektrische- en elektronische herstellingen • Nieuwbouw en verbouwingen • Eigen inbouw van generatorsets • Airconditioning installaties, Orlaco camera’s Tel: +32 (0)3 326 70 90 Vosseschijnstraat Haven 140 B-2030 Antwerpen Fax: +32 (0)3 326 02 87 E-mail: info@vanstappen.eu www.vanstappen.eu OFFICIEEL DEALER RADIO HOLLAND VERDELER VAN MASTERVOLT - VICTRON - HATZ - JOHN DEERE

De Binnenvaartkrant 5 28 februari 2012 ASV slaat nogmaals op de trom over de regelgeving Onder de kop ‘Regels bedreigen binnenvaart’ werd vorige week in het ‘Nederlands Dagblad’ en op internet (bij NU.nl) een artikel gepubliceerd over de bedreiging van de CCR-regels voor met name de kleine schepen in de binnenvaart. Ook radio 1 besteedde aandacht aan het onderwerp. De ASV is al jaren bezig aandacht te vragen voor het probleem van de CCR-overgangsmaatregelen voor de oudere schepen, waarover ook regelmatig in deze krant is bericht. De ASV kan daarbij niet rekenen op de steun van Europarlementariër Peter van Dalen. Die reageerde via Twitter op de publiciteit van de ASV: “Bij Centrale Rijnvaart Commissie zit bedrijfsleven zelf aan tafel. Kritiek ASV op CCR is dus vreemd.” Het kleine schip wordt bedreigd door zwaardere technische eisen. (foto MG Redacties) 25 terminals voor Contargo De zes terminals van Wincanton zijn al geïntegreerd in het trimodale netwerk van Contargo. Hoewel de formele overname van de Wincanton-eenheden door Rhenus (het moederbedrijf van Contargo) op zich laat wachten, zijn de onderdelen in de praktijk al bij elkaar gevoegd. Als de hele operatie klaar is, beschikt Contargo over 25 terminals in Nederland, Frankrijk, Nederland en Zwitserland met een totaal aantal van 800 werknemers. Voormalige Wincanton-dochter ADVERTENTIE Rhinecontainer blijft een onafhankelijke ‘merknaam’, meldt Contargo in een persmededeling. Contargo verhoogt de frequentie van de dienstverlening met meer afvaarten en vergroot de capaciteit van de vloot als gevolg van de overname. De vestigingen in Mainz en Frankfurt-Oost fuseren met de terminal van Contargo in Koblenz en gaan verder als Contargo Rhine/Main. De Contargo-terminal in Ludwigshafen fuseert met de terminal in Mannheim en heet voortaan Contargo Rhine/Neckar. De Contargo-terminal in Wörth gaat samen Efficiënt en betrokken Voelt u zich thuis op het water, dan voelt u zich thuis bij ons Heerenveen T. 0513 - 623 078 www.noordnederland.com Tot voor kort was een deel van de kritiek van de ASV over de maatregelen van de CCR vooral ook gericht op de collega-organisaties in de binnenvaart. Sinds vorig jaar september echter hebben die zich aangesloten bij het standpunt van de ASV dat veel regels voor de kleinere en oudere binnenvaart niet kunnen worden nageleefd omdat dat bedrijfseconomisch niet meer haalbaar is. met de Wincanton-terminal in Karlsruhe als Contargo Wörth- Karlsruhe. Drie andere containerterminals worden ondergebracht in de handelsnamen Contargo Neuss, Weil am Rhein en Worms. Contargo heeft ook zijn managementteam op 10 februari uitgebreid en bestaat nu uit Thomas Loeffler, Heinrich Kerstgens en Konrad Fischer. Enorme verlichting van administratieve lasten >> Vervolg van pagina 1 Sinds 1 januari dit jaar vervalt de kredietwaardigheidseis in zijn geheel, vervalt de vakbekwaamheidseis voor vervoerders (niet zijnde inzamelaars en handelaren) en is de betrouwbaarheidseis (VOG) alleen nog noodzakelijk bij de eerste aanvraag van de VIHB-vergunning en hoeft dus niet meer elke vijf jaar opnieuw te worden aangevraagd. (de vergunning wordt echter wel ingetrokken bij ernstige milieudelicten op het water). Dit kwam ook weer aan de orde tijdens het Algemeen Overleg van de Kamercommissie Infrastructuur & Milieu, waar SP-Kamerlid Farshad Bashir de minister vroeg om de schippers van kleinere schepen tegemoet te komen. De minister stelde toen dat de Nederlandse delegatie van de Rijnvaartcommissie het standpunt van het Nederlandse bedrijfsleven zal inbrengen. Het blijft echter twijfelachtig of de CCR een ommezwaai zal maken en regels zal schrappen. Het bedrijfsleven is er wel degelijk aanvankelijk mee akkoord gegaan. In die zin heeft Peter van Dalen wel gelijk. De vraag is of de CCR het ‘voortschrijdend inzicht’ van het bedrijfsleven voldoende doorslaggevend vindt om de zaak serieus opnieuw tegen het licht te houden. Het zijn geen kinderachtige argumenten van de ASV (en de rest van de Nederlandse binnenvaart): de sector van de kleinere schepen gaat teloor als onverkort wordt vastgehouden aan de regelgeving. Dat is niet alleen het belang van de kleinere schepen zelf, ook in dat van de hele samenleving, stelt de SP in een rapport dat in januari werd gepubliceerd. Daarin staat ook een hele reeks steden in Nederland opgesomd die niet langer over water kunnen worden bevoorraad indien de kleinere binnenvaart wordt opgedoekt omdat die niet voldoet aan de nieuwe regels van de CCR. Druk BBU en CBRB verklaren in een gezamenlijk persbericht dat de druk die werd uitgeoefend op het ministerie succes heeft gehad. CBRB-secretaris Nick Lurkin: “We zijn erg blij met dit resultaat na al die jaren dat mijn collega’s van BBU en CBRB ermee bezig geweest zijn. Nationaal gezien hebben we nu een goed resultaat geboekt; echter voor het internationaal transport van afvalstoffen, is er nog een flinke slag te maken.” Hij noemt de erkenning van elkaars vervoersdocumenten bij vervoer van afvalstoffen tussen landen, ondanks de toenemende harmonisering in de EU, nog een groot probleem. Gerard Kester van de BBU geeft aan dat voor de vertegenwoordigers van de binnenvaart ook een emotionele kant aan dit succes zit: “Dit is ook een postume pluim voor Arthur Langstraat. Hij heeft zich jarenlang intensief ingezet voor versoepeling van de regeling. Gelukkig heeft hij het besluit van Atsma nog meegekregen.” Verladers De binnenvaart stond niet alleen in de protesten tegen de lastenverzwaring. Zowel de afvalbranche als de verladers stonden achter de lobby van de binnenvaart. De EVO stelt in een reactie: “Dit zorgt voor een enorme verlichting van de administratieve lasten.” De verladersorganisatie wijst ondernemers op het belang de nieuwe wetgeving goed te kennen. “Dat voorkomt problemen. Daarom komt EVO binnenkort met een 1- dags training voor vervoerders en inzamelaars. Tevens is deze training voor handelaars en bemiddelaars een goede voorbereiding op het herhalingsdiploma.” Wat twittert de binnenvaart? @Ecotanker Een mooi initiatief van #interstream die #lng tankers! Ontwerp ziet er netjes uit @Rene- Overveld 15-02-2012 @annikdirkx OEF. #Staking loodswezen voorbij. Nu komt het erop eraan de achterstand zo snel mogelijk weg te werken en het vertrouwen te herstellen. 17-02-2012 @atsmajoop In Gamerensche Waard bij Waal start operatie Stroomlijn. Rijkswaterstaat maakt ruimte voor de rivier. Veiligheid voorop 17-02-2012 @VTintell Zwavelnorm brandstof zeevaart: reders vrezen dat scheepvaart ladingvolume verliest 17-02-2012 @LoesjeNL heeft er al iemand een deltaplan tegen . . . oeverloos geklets 18-02-2012 @martdekker Ja, De #Binnenvaartkrant figureert in #Tony10. Maar eerlijk is eerlijk: je moet goed opletten. Leuke film trouwens. 19-02-2012 @villajoep Al meegekregen dat er 20.000 zachte Villa Joep-olifanten zijn verkocht? En dat daar nog miljoenen bij mogen? 21-02-2012 @HavenRotterdam Interesse in een oude #RPA sleep-/blusboot? We gaan er twee verkopen via @TroostwijkSales. Check de details op bit.ly/wNLJG8 22-02-2012 @CBRBtweets Boordbezoek met vz. OPTO op gehavend tankschip. Professionaliteit a/b groot. Onderste steen moet boven komen door grondig onderzoek. 23-02-2012 @Rijkswaterstaat Zuid-Willemsvaart gestremd door sloop- en herstelwerk Sluis 10 en 12 bij Someren; 24 maart 23-02-2012 Blijf op de hoogte van het nieuws en volg De Binnenvaartkrant op Twitter: @BVK_binnenvaart. Ook uw tweet in deze rubriek? Gebruik #BVK in uw bericht.

Binnenvaartkrant