De Binnenvaartkrant 30 28 februari 2012 Sluiseiland Zeeburg verdwijnt DOOR EVERT BRUINEKOOL Rijkswaterstaat heeft besloten het sluiseiland Zeeburg te verwijderen. Hierdoor kan het Amsterdam-Rijnkanaal op deze plek verbreed worden van 50 meter naar 100 meter. Vlak bij het sluiseiland, in een breder gedeelte van het kanaal, wordt met de vrijkomende grond een natuurvriendelijke oever aangelegd. Op deze wijze ontstaat een betere doorstroming van en een veiliger situatie voor het scheepvaartverkeer op het Amsterdam-Rijnkanaal. Gedurende de werkzaamheden zullen geen stremmingen plaatsvinden voor de scheepvaart. “De vaargeul wordt tijdelijk verlegd”, vertelt plaatsvervangend districtshoofd RWS Utrecht Willem Wouters “Wij stellen als voorwaarde voor de uitbesteding dat het werk zonder hinder voor de scheepvaart moet worden uitgevoerd. De aannemer kan vanuit de sluiskolk beginnen met graven en ontgronden. Als dat op diepte en breedte is, wordt het vaarwater verlegd naar de westkant.” Grote verbanden “Aan de oostkant is dan nog een stuk dat even niet kan worden gebruikt maar de breedte en diepte van het vaarwater zijn op dat moment gelijk aan de huidige situatie. Zodra de drempel en het oostelijke landhoofd zijn verwijderd, is de vaargeul op de gewenste breedte.” Tijdens de werkzaamheden moeten Vanuit de lucht is de versmalling door het sluiseiland goed zichtbaar. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) schepen een beperkte snelheid aanhouden. “Maar dat is geen wijziging ten opzichte van de huidige situatie”, stelt Wouters. “Omdat het nu een versmalling is, varen de schepen al langzamer. Je kunt daar met de grote verbanden niet meer oplopen. Het is echt een aanzienlijke verbetering van de huidige doorvaart en het mooie is dat er tijdens het werk geen extra vertraging op die plek ontstaat.” De huidige situatie beoordeelt RWS als onvoldoende veilig. “Vandaar ook dat al sinds 1995 verkeersbegeleiding is ingesteld vanaf Schellingswoude. En dankzij die begeleiding hebben zijn er nooit ongelukken gebeurd.” De verkeersbegeleiding zal niet verdwijnen. “Er is op het Amsterdam- Rijnkanaal nog steeds sprake van een versmalling bij de Amsterdamsebrug. En zolang die situatie nog zo is, blijven wij zorgen voor extra begeleiding.” Keerschuif De sluis bij het sluiseiland Zeeburg heeft sinds het op Deltahoogte brengen van IJmuiden geen waterkerende functie meer. “Het eiland loopt langzaam leeg”, vertelt Wouters. “De keerschuif is een aantal jaar al verwijderd en ook de torens zijn neergehaald. Er staan nog enkele huizen op het eiland. Deze zullen binnenkort worden gesloopt. Dan is het letterlijk een heel kaal eiland waar alleen nog een radarmast staat.” Ook die mast wordt verwijderd. “Dat heeft geen gevolgen voor de radardekking. Die is ook zonder die mast perfect dankzij de nieuwe scanners bij de Zeeburgbrug en Nesciobrug die een betere dekking geeft aan de zuidzijde van de sector.” Laatste sluis Dit jaar wordt de opdracht aanbesteed. In 2013 start de uitvoering van het project. De oplevering zal volgens de huidige planning plaatsvinden in 2015. Omdat het complex een historische waarde heeft, laat RWS een markering plaatsen om aan te geven waar de oude sluis heeft gestaan. Op de plaats waar de oude sluis staat, wordt de damwand een halve meter naar voren geplaatst. “Het sluiscomplex dateert al van 1880, de periode dat het Merwedekanaal werd gegraven. Toen had je op dit traject sluis Zeeburg, de Muntsluis en de Koninginnesluis.” “Oorspronkelijk was het Zeeburgcomplex een dubbele schutsluis. Met de aanleg van het Amsterdam- Rijnkanaal is al een sluis verdwenen. Nu zal ook de laatste sluis worden verwijderd. Het is echt een stuk geschiedenis dat verdwijnt maar niet mag worden vergeten.” Uiterwaarden snoeien tegen hoogwater Nieuwe AIS-noodzenders Rijkswaterstaat is begonnen met het kappen, snoeien en maaien van de uiterwaarden langs 600 kilometer rivier van de Rijn, Maas, Waal, IJssel en Merwede. Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur & Milieu gaf daarvoor vrijdag 17 februari het startsein. De opschoonactie moet het risico op overstromingen verminderen. Rijkswaterstaat stroomlijnt langs de rivieren de gebieden waar de aanwezige bomen en struiken een snelle afvoer van rivierwater letterlijk in de weg staan. Hierbij wordt rekening gehouden met landschappelijke en (internationale) natuurwaarden. Tot 2016 worden in totaal zo’n 3.000 voetbalvelden aan bos en struikgewas aangepakt om de waterveiligheid van de inwoners van het rivierengebied te vergoten. De aftrap vindt plaats in de Gelderse Breemwaard en Gamerensche waarden waar Staatsbosbeheer de Waal uiterwaarden gaat aanpakken. Sneller doorstromen “Afgelopen augustus heb ik 75 miljoen euro toegezegd om de overmatige begroeiing in de uiterwaarden van de grote rivieren aan te pakken zodat het rivierwater sneller kan doorstromen bij hoogwater en minder hard stijgt”, aldus staatssecretaris Atsma. “Samen met partners als Staatsbosbeheer en Dienst Landelijk Gebied werken we hard aan het verbeteren van de waterveiligheid, op een zeer daadkrachtige wijze. Samen zorgen we voor veilige en natuurlijke uiterwaarden.” In 2016 moeten alle uiterwaarden aangepakt zijn. Ook werkt het rijk eraan om de rivieren meer de ruimte te geven. Zo worden de uiterwaarden bijvoorbeeld verruimd door de dijken verder landinwaarts te leggen of door geulen te graven. Hiermee wordt bij hoogwater bescherming geboden voor de vier miljoen inwoners van het rivierengebied. Begroeiing Overmatige begroeiing op de verkeerde plek kan een snelle afvoer van rivierwater letterlijk in de weg staan en een negatief effect hebben op de genomen rivierverruimingen. Daarom pakt Rijkswaterstaat, samen met de beheerders en eigenaren van de gebieden, de vegetatie in de uiterwaarden aan. Dat betekent bijvoorbeeld dat er in plaats van bos, weer ruimte is voor meer oorspronkelijke flora en fauna in de uiterwaarden, zoals natuurlijke graslanden. Waal Staatsbosbeheer startte 17 februari met de voorbereidende werkzaamheden in de Breemwaard en Gamerensche Waarden aan de Waal bij Zaltbommel. Vóór de start van het broedseizoen, medio maart, worden hier rasters en roosters verplaatst zodat de grazers in de Breemwaard meer uitloopgebied krijgen om de begroeiing kort te houden. Tevens worden de eerste bomen, voor zover nu mogelijk vanwege het natte winterseizoen en de mogelijk nog bevroren ondergrond, aangepakt. Vanaf september wordt de overige vegetatie aangepakt. Voor Staatsbosbeheer is waterveiligheid net zo belangrijk als natuurbeheer. Met een goed beheer gericht op natuurontwikkeling en ruimte voor hoog water, worden de uiterwaarden mooie, natuurlijke en veilige gebieden. Dit jaar gaat Rijkswaterstaat ook aan de slag op verschillende plekken langs de Rijn, Maas, Waal en IJssel. Er zijn twee nieuwe versies van de op AIS gebaseerde persoonlijke noodzender EasyRescue: de Easy- Rescue-MA met handmatige activatie en de EasyRescue-BW met automatische activatie zodra hij contact maakt met water. Deze versies zijn ontwikkeld op verzoek van de offshore-industrie en de Duitse marine. De EasyRescues zijn persoonlijke noodzenders die onmiddellijk de stuurman/gezagvoerder waarschuwen als een bemanningslid overboord slaat. Beide nieuwe modellen zijn voorzien van een magnetic release. Ze worden door een trekschakelaar geactiveerd, zodra het reddingsvest zich opblaast. Ook de antenne wordt op dat moment uitgevouwen. De BW-uitvoering heeft als extra een lange antenne. De noodzender zendt, nadat hij door het reddingsvest is geactiveerd, direct een AIS-noodtelegram uit. Binnen een straal van minimaal 6 tot 9 mijl worden alle AIS-ontvangers gealarmeerd. De EasyRescue is volgens importeur Holland Marine Hardware uit IJmuiden de enige door de IMO/BSH goedgekeurde AIS Search and Rescue Transmitter.
De Binnenvaartkrant 31 28 februari 2012 Eten bij de piraten In elke man schuilt een piraat. Jong en oud. En stiekem vinden vrouwen die stoere zeerovers toch wel woest aantrekkelijk. Dat verklaarde de uitgelaten stemming bij de opening van Piratenrestaurant De Zwarte Zwaan in Rotterdam, op donderdag 23 februari. Zodra je aan boord stapt van de voormalige kolenelevator, die in de binnenvaart vooral bekend is ging failliet. Lasergame Rotterdam onder in het schip (“onder water – onder vuur”) draait wel goed. Dat is eigendom van Christoffel Wielders en hij zag een themarestaurant als goede combinatie, met allerlei mogelijkheden voor arrangementen. Een week voor de opening vroeg Wielders aan Robert Cramwinckel of Aquakids op 2 juni Aquakids vindt dit jaar op zaterdag 2 juni plaats. Het populaire voetbaltoernooi voor schippersinternaten speelt zich net als voorgaande jaren af op de velden van VVOR in Rotterdam. Het evenement – dat ook een jaarlijkse familie- en vriendendag is – wordt dit jaar voor de zeventiende keer georganiseerd. Meer informatie: www.aquakids.nl Nieuwe bestemming voor Zwarte Zwaan uit de tijd dat hij dienst deed als schipperscentrum van het AMVV in Rotterdam, waan je je op een heus piratenschip en dus in een heel andere wereld. Het spreekt voor zich dat kinderen zich helemaal prima vermaken op dat piratenschip in de Parkhaven aan de voet van de Euromast. Het interieur is af (complimenten voor Mariette Steenbreker van Blink Ontwerp), tot en met de kanonnen, meeuwen, het schavot en het houten roer aan toe. Voor de jongsten is er een speelhoek met ballenbak; voor de ouders een ‘stamtafel’ waaraan ze bij een glas Captain Morgan en een luxe piratengarnituur sterke (zeemans-) verhalen kunnen vertellen. Kapitein Zwartbaard De opening vond plaats door de verovering van de Zwarte Zwaan door Kapitein Zwartbaard consorten. Die kwam met een roeiboot langszij, enterde het schip en hees de bekende zwartwitte vlag met doodshoofd. Daarna nodigde hij eigenaren Christoffel Wielders en Robert Cramwinckel als eersten aan boord, zodat zij hun gasten konden verwelkomen. Piratenrestaurant De Zwarte Zwaan is boven in het schip gevestigd. Waar de afgelopen jaren een spiesenrestaurant werd uitgebaat. Maar dat hij mede-eigenaar wilde worden. Die zei meteen “ja” toe hij zag hoe het restaurant eruit kwam te zien. “Dit past helemaal in mijn straatje.” Cramwinckel heeft zijn voetsporen verdiend in de horeca. Vorig jaar verkocht hij zijn aandeel in Beren-eetcafé’s aan zijn zakenpartner, al hield hij er nog twee. Hij kende Wielders doordat die met de Beren Boot franchisenemer is van de succesvolle keten. Eigenaren Christoffel Verwiel (rechts) en Robert Cramwinckel waren bij de opening zelf ook verkleed als piraten. (foto’s MG redacties) Zeebenen Piratenrestaurant De Zwarte Zwaan is van woensdag tot en met zondag geopend vanaf 16.00 uur. Het restaurant is er “voor iedereen met zeebenen”, zo luidt de slogan. Een piratenrestaurant is leuk voor Aan alle details is zorg besteed. JOECHJACHEN Een serie over horeca aan het water | door Martin Dekker Kapitein Zwartbaard en consorten kwamen per roeiboot aan om de Zwarte Zwaan te enteren en veroveren. Op de achtergrond de Parksluizen. kinderen, maar ook voor volwassenen. De Zwarte Zwaan is dan ook een waar familierestaurant. Ook op de menukaart is rekening gehouden met jong en oud. Natuurlijk is die kaart geheel in stijl. De luxe piratengarnituur bestaat bijvoorbeeld uit “chorizo, olijven, aioli, (bus)kruidenboter, pittige kip en scheepsbeschuit”. De voorgerechten (zoals een rijkelijk gevulde vissoep en een tonijncarpaccio) staan onder “De trossen los”. De hoofdgerechten ( van gegrilde zwaardvis tot geroosterde pompoen met geitenkaas, honing, pompoenpitten en couscous) zijn te vinden onder “Alle hens aan dek”. Alle hoofdgerechten worden geserveerd met “luiewijvenfriet” of een gepofte aardappel met zure room. ADVERTENTIE Kom onze sfeer proeven! T. 078 681 23 21 info@deheerenvananbacht.nl www.deheerenvanambacht.nl De kindermenu’s (bijvoorbeeld gegrilde kipfilet met franse frietjes en appelmoes of een piratenpasta met een frisse komkommersalade) worden in een schatkist opgediend.Na afloop kunnen de kinderen spelen in de speelhoek, zich verkleden en laten schmincken. Bedrijfsfeesten Ook voor groepen en speciale gelegenheden is het piratenrestau- rant een geschikte locatie. Naast kinderfeestjes zijn er ook bedrijfsen vrijgezellenfeesten mogelijk. Met bijvoorbeeld een captains diner en/of een rumproeverij. Een lasergame-wedstrijd behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden, met het lasergame-center in het ruim. Maar er zijn meer opties: Wielders is ook eigenaar van Splashtours, dat met de gele amfibiebus rondrit/vaarten door Rotterdam verzorgt, en samen met Rederij Tonissen exploiteert hij De Beren Boot en de Pannenkoekenboot, die beide eveneens in de Parkhaven liggen. Voor de durfallen is er binnenkort ook nog de Splashforce: varen over de Nieuwe Maas in een RIB die snelheden tot 100 kilometer per uur haalt. Piratenrestaurant De Zwarte Zwaan (010) 241 77 25 www.piraten-restaurant.nl ADVERTENTIE Heeft u iets te vieren? Ga gezellig varen!! bruiloften, recepties, opleveringen, personeelsfeesten T 0181-626126 F 0181-624702 www.partyschepen.org WSS-bijeenkomst in Groningen De afdeling Noord Nederland van de World Ship Society houdt woensdag 7 maart een bijeenkomst op het voormalig passagiersschip Witte Zwaan in Groningen. Die avond is er onder meer een presentatie door Koos Goudriaan over Nederlandse coasters op de Franse rivieren Rhône en Saône. Ook niet-leden van de afdeling zijn van harte welkom. De avond start om 19.30 uur. Er wordt een kleine vergoeding gevraagd voor de zaalhuur. De Witte Zwaan ligt in het Eemskanaal Noordzijde en is via de Praxis aan het Damsterdiep bereikbaar. IVR congresseert in Boedapest De IVR gaat voor haar jaarcongres naar Boedapest. dat wordt van 30 mei tot en met 1 juni gehouden in het stadhuis van de Hongaarse hoofdstad. Een van de gastsprekers is Pal Völner, minister van Nationale Ontwikkeling. Ook staat er een rondvaart op de Donau op het programma. Meer informatie: www.ivr.nl AGENDA HISWA Amsterdam Boat Show 6 t/m 11 maart Amsterdam RAI Open Huis Internaat Prinses Margriet 9 maart Zwolle Barge to Business 14 en 15 maart Aula der Wissenschaft, Wenen Watersportbeurs Rotterdam 24 maart mps Horizon, Rotterdam SITL Europe 27 t/m 29 maart Hall 6 Paris Nord, Parijs Kijk voor meer evenementen op www.binnenvaartkrant.nl.
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl