Views
6 years ago

2012-05

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Waar
  • Onze
  • Loon

De Binnenvaartkrant 2 28

De Binnenvaartkrant 2 28 februari 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. SLOWAKISCHE FIRMA BIETET EEN OPEN STANDAARD GYRON CREW ZOEKT TE KOOP SLEEPBOOT SHIPCREW ZOEKT VOOR MTS-SOLUTION PERSONAL duwbak huren of kopen? i.o.v. MS Deo Gratias, 10 mtr. DAF 615, geen S.I. i.o.v. MS Esperanto, 2x Zijn wij op zoek naar matrozen für Arbeit auf Frachtschiffe und Kijk eerst op 2x volmatroos en/of stuurman kruiphgte 1,50 mtr. Uitstekende (vol)matroos i.b.v. dienstboekje en stuurmannen, met ervaring Personenschiffe in diese Fäche: www.duwbak-res.nl i.b.v. dienstb. met functie staat. Inruil mogelijk. met functie (vol) matroos. in de binnenvaart, in het bezit Deckmann, Lichtmatrose, volmatroos/stuurman. Vaar/ Tel. 06-55848263 vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. van een dienstboekje, Matrose, Steuermann VOOR DSLB-DANIQUE-F verlof i.o. loon conform CAO. hr@shipcrew.nl het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 Kontakt: kozar.juraj@gmail. Zijn wij op zoek naar Tel. 015-2563764 OCEANRIVER ZOEKT wk.af , het salaris vlgs. com, tel: 0042-1904341412, stuurmannen en matrozen, i.o.v. Ms Yemaya, lichtmatroos of SHIPCREW ZOEKT CAO - Binnenvaart. fax: 0042-1356416092 met ervaring in de binnenvaart, GYRON CREW ZOEKT matroos i.b.v. dienstboekje met i.o.v. MS Ger-Jan, 1x (vol)matroos Tel. 06-22424148 QUALIZIFIERT UND SOLID in het bezit van een i.o.v. MS Ger Jan, 2x matroos verm. lichtmatroos of matroos. i.b.v. dienstboekje met functie ARBEITSKRAFT FÜR IHRE dienstboekje, het vaarsysteem: i.b.v. dienstb. met functie Loon conform CAO. Vrije tijd i.o. (vol) matroos. vaar/verlof i.o. RONDVAARTBOOT PALLIETER SCHIFFE. 4wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. lichtmatroos/matroos. Vaar/ Tel. : 0041-4350-16455, loon comf. CAO. Nieuwe John Deere motor Cap. CAO - Binnenvaart. verlof i.o. loon conform CAO. Email: sales@ hr@shipcrew.nl 61 pers. zie www.pallieter.eu FEEST/ BRUILOFT / TROUW EN Tel. 06-22424148 Tel. 015-2563764 oceanrivercontractors.com Prijs: € 125.000 (excl. BTW) BUSVERVOER. SHIPCREW ZOEKT www.bertusbussie.nl GERWIL CREWING BV ZOEKT INTERFLUVIAL CREWING ZOEKT VOOR MTS-CHARIS, i.o.v. MS Singa 1x (licht)matroos GEVRAAGD VOOR VDO Tel. 06-53536107 i.o.v. ms Cardium, (licht)matroos i.o.v. mts Hartelstroom Zijn wij op zoek naar een kapitein i.b.v. dienstboekje met functie MARITIEM AG, i.b.v. dienstboekje met functie (licht)matrozen ibv dienstboek, met ervaring in de tankvaart, (licht) matroos. vaar/verlof i.o. Patenthouder om ons team te GEVRAAGD (licht)matroos, vaar/verlof i.o. 4wk op 4wk af, loon CAO. In het bezit van Gr. vaarbewijs, loon comf. CAO. versterken, RVS schepen, voor MTS Tim, stuurman/2de loon conf. CAO. Tel. 06-14569190, Rijnpatent, ADNR, Radarpatent hr@shipcrew.nl ervaring niet vereist, Lux. kaptein i.b.v. Rijnpatent. crew@gerwil.com interfluvial@hotmail.com en Marifoon. Het salaris en het condities, 14 op/14 af. Info: 0612343706 vaarsysteem i.o.m. de eigenaar SHIPCREW ZOEKT Tel. 0032-475955710 / GERWIL CREWING BV ZOEKT JO-EL GROUP b.v van het schip. i.o.v. MS Sustento, 1x stuurman 0031-650298354 TE KOOP : i.o.v. ms Concession, zoekt voor uitbreiding matroos Voor meer info. i.b.v. dienstboekje met functie Radiografische bedieningen (licht)matroos i.b.v. dienstboekje of volmatroos, van maandag 0031-622424148 stuurman. vaar/verlof i.o. loon RUIMEN bijv 8 knops € 550,00 met functie (licht)matroos, t/m vrijdag, binnenlandse vaart. comf.CAO. 500bar + verf spuiten. Boterman Techniek BV vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. Voor info L. Den Ouden WIR BIETEN DIESE hr@shipcrew.nl Paans komt naar u toe! Tel: 06-54287373 crew@gerwil.com Tel: 06-29555439 PERSONAL AN Bel: 06-54340087 Deksmann, Matrose, MR M.A. VAN ROTTERDAM TE KOOP: GERWIL CREWING BV ZOEKT ZZP SCHIPPER Steuermann, Kapitän mit Donau ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. TE KOOP TELESCOPISCHE SPUDPALEN !! i.o.v. ms de Valk, (licht)matroos Heeft u al algemene leverings Patent. Kontakt: Firma KARES Tel. 0111-450445 compleet hydraulisch stuurwerk. Boterman Techniek BV i.b.v. dienstboekje met functie voorwaarden opgesteld? Tel: +421 911 099 033, Fax. 0111-450446 Voldoet aan SI eisen. Tel: 06-54287373 (licht)matroos, vaar/verlof i.o. mail voor informatie kares.kares@centrum.sk Specialist vervoersrecht Tel. 06-51433163 loon conf. CAO. info@meijer-maritime.nl TE KOOP: crew@gerwil.com Boegschroef 430PK schroef 1m AFLOSSER NODIG VOOR RIJN & KICKERS Boterman techniek bv GERWIL CREWING BV ZOEKT BINNENVAART? Tel: 06-54287373 TE KOOP duw-sleepvlet 450 PK BJ 2009 1500 draaiuren , 2500 kub, SI 2015 en duwboot 2x 85 pk i.o.v. ms Eveline, (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht)matroos, vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. crew@gerwil.com Bel: 0031-622515555 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? 151 kub/85 meter, SI 2015 TEAB GYRON CREW ZOEKT G E B R U I K V O O R I E D E R E L Tel. 0650261185/0511471833 i.o.v. MS Deo Gratias, 2x matroos E T T E R , L E E S T E K E N E N S i.b.v. dienstb. met functie P A T I E E E N H O K J E . H O U D GEVRAAGD LEERLING matroos. Vaar/verlof i.o. T U S S E N I E D E R W O O R D E MATROOS loon conform CAO. E N H O K J E L E E G . of matroos op mbs Madjoe, Tel. 015-2563764 Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) wknd vrij, loon notk. Tel. 06-53113692 GYRON CREW ZOEKT 1x 10,00 * i.o.v. MS Vantage,1x stuurman B.Z.A STUURMAN i.b.v. dienstb. met functie 15,00 * met g.v.b. wil graag aan de slag, stuurman. Vaar/verlof i.o. loon vrije tijd n.o.t.k. loon conform CAO. 20,00 * Tel. 06-27394643 Tel. 015-2563764 TE HUUR GEZOCHT ligplaats/kade met ruimte omgeving NB Tel. 06-29814455 Stuwen met ContainerPlanner GEZOCHT OP MTS 1100 T Kapt. en matroos, 14 op / 14 af. Kost en reizen vrij, lnot. Tel 06-11103070 Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl per 1 april 2008 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 28 februari 2012 Coolport Shuttle met importfruit van Maasvlakte naar Barendrecht Groente en fruit dat op de Maasvlakte binnenkomt in containers, wordt sinds 1 februari multimodaal naar Barendrecht gebracht. Deze ‘Coolport Shuttle’ is een gevolg van de samenwerking tussen Waalhaven Cool Barge, Post- Kogeko en Visbeen in het kader van het project Fresh Corridor. De betrokken verladers zijn de vijf grote groente- en fruitimporteurs Bakker Barendrecht, De Jong Coldstores, Hillfresh, Hispa Fruit & Vegetables, Olympic Fruit en Rotterdam Fruit Wharf. Tot voor kort werden de containers volledig over de weg naar Barendrecht gebracht. Nu gaan de eerste 45 kilometers per schip naar de Waalhaven en alleen nog de laatste 6 kilometer naar Barendrecht met de vrachtauto. Fruit Wharf ontvangt de containers direct op de noordoever. Deze multimodale aanpak past in het streven om op termijn nog maar 50 procent van de containers die aankomen op de Maasvlakte over de weg te vervoeren, en van De ondertekening van de overeenkomst tussen EBU, ESO en ETF (de Europese vakbonden) op 15 februari in Brussel bij DG Sociale Zaken betekent een doorbraak in de regeling voor de arbeidstijden voor de binnenvaart. Daarover is jarenlang onderhandeld door de drie partijen. Het akkoord betreft arbeidstijden, rekening houdend met de vaartijden. “Daar zijn we best trots op. Bij zoiets zie je hoe belangrijk het is dat je representatief bent”, vertelde EBU-secretaris generaal Theresia Hacksteiner onlangs in deze krant. De regeling omvat ook een ‘adequate voorziening’ voor het seizoenwerk in de passagiersvaart. “Het is een grote stap voorwaarts”, aldus bestuurslid Jean-François Dalaise van de EBU bij de ondertekeningsceremonie. De specifieke omstandigheden en Vlnr: Jan Overdevest (Barge Center Waalhaven), Adrie Visbeen (Visbeen Transportgroep) en Frans Denie (Post-Kogeko Logistics). Maasvlakte 2 zelfs niet meer dan 30 procent. Het binnenvaartproject is onderdeel van Fresh Corridor, dat als doel heeft de logistieke keten van fruit Doorbraak voor arbeidstijden Je doet het ook nooit goed als president van Duitsland. Joachim Gauck leeft in zonde, althans naar maatstaven uit de tijd van Otto von Bismarck. Hij is getrouwd maar woont samen met een andere vrouw. Ik heb het niet vaak STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl werktijden in de binnenvaart vroegen om een speciale, sectorale richtlijn. De overeenkomst heeft betrekking op zowel richtlijnen voor bemanning als voor overige personeel aan boord. In grote lijnen komt het erop neer dat: - de totale werktijd per week niet langer zijn mag dan 48 uur - personeel recht heeft op vier weken per jaar doorbetaald verlof - en op minimaal tien uur rust per dag, waarvan zes uur aansluitend en tenminste 84 uur rust over een hele week. Er mag met rustdagen geschoven worden, mits wordt voldaan aan de minimumvoorzieningen zoals hierboven is omschreven. Erbij wordt vermeld dat deze overeenkomst de sector moet ondersteunen en aantrekkelijker maken voor personeel. De sociale partners vragen de Europese Commissie om de overeenkomst algemeen verbindend te verklaren binnen de EU. maar nu zou ik toch willen dat ik president van Duitsland was. Ik zou geen moment aarzelen en onmiddellijk met een man trouwen. Het schijnt lastig te zijn iemand te vinden die voldoet aan het middeleeuwse sprookjesmodel van een koning om als boegbeeld van een land te fungeren. In de middeleeuwen was het niet zo moeilijk om schandalen en afwijkend gedrag verborgen te houden voor de massa, zonder massamedia die alles tienduizend maal uitvergroten. Daar zien we een mooi staaltje van in Oostenrijk. Arme Friso, wat een straf te optimaliseren. Fresh Corridor wordt gecoördineerd door Groenten en Fruit Handelsplatform Frugi Venta. Afstemming Het kenniscentrum Wayz van Post- Kogeko verzorgt de regie van de Coolport Shuttle. “Snelheid, goede planning en uitstekende communicatie zijn essentieel voor het succes van de Coolport Shuttle”, vertelt Tweede kolk Eefde komt er! De tweede schutkolk bij Sluis Eefde komt er definitief. Dat heeft minister Melanie Schultz van Infrastructuur & Milieu maandag 27 februari bekendgemaakt toen ze een bezoek bracht aan het complex. De tweede kolk komt pal ten noorden van de bestaande schutkolk. directeur Frans Denie van Post-Kogeko. “De importeurs geven door wanneer ze containers verwachten. Wij seinen Waalhaven Cool Barge in. Die zorgt dat de containers naar de Waalhaven komen. Ze koppelen aan ons terug wanneer de containers daar aankomen, dan zorgen wij dat er een vrachtauto van Visbeen of Post-Kogeko klaarstaat voor het laatste stukje. We nemen contact op met de importeur, zodat De uitbreiding vermindert de wachttijd voor binnenvaartschippers. Daarnaast vormt een extra sluiskolk een uitwijkmogelijkheid voor het scheepvaartverkeer in het geval van een stremming, zoals begin dit jaar. De minister reserveert 69 miljoen euro voor de aanleg van de nieuwe schutkolk. De komende jaren moet duidelijk worden hoe die alles in gereedheid kan brengen voor het lossen.” Directeur Jan Overdevest van Barge Center Waalhaven ziet de Coolport Shuttle als een begin. “We gaan nu uit van 6.000 containers per jaar. Dat scheelt toch al 12.000 vrachtwagenbewegingen. Maar het kan groeien tot 20.000 containers. En nu gaan ze alleen nog naar Barendrecht, maar in principe kunnen ze naar iedere bestemming.” Overdevest heeft vertrouwen in de combinatie. “Met Visbeen hebben we al langer contact binnen Fresh Corridor. Post-Kogeko is een ervaren partij als het gaat om containervervoer.” Ook directeur Adrie Visbeen van Visbeen Transportgroep gelooft in de samenwerking. “Containers zijn de toekomst. Vroeger kwam alles conventioneel aan, maar vandaag de dag wordt alles gecontaineriseerd.” “We hebben nu een unieke samenwerking van binnenvaart en wegtransport. Niet als concurrenten, maar aanvullend aan elkaar. Het samenbrengen van verschillende modaliteiten is van het grootste belang om te voorkomen dat de wegen in het havengebied dichtslibben.” Meer informatie: www.freshcorridor.nl en wanneer de Twentekanalen worden uitgebreid. Uit verschillende alternatieven om de capaciteit van de sluis te vergroten, is de aanleg van een tweede kolk als “meest kosteneffectieve optie” uit de bus gekomen. De nieuw aan te leggen sluiskolk wordt 125 meter lang en 12,50 meter breed. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl voor een tikkie overmoed. Arme familie ook. Een modelfamilie die deze rol dapper volhoudt, zelfs in de wrede schijnwerpers van de onverzadigbare pers. Elke dag gebeuren er dergelijke drama’s in de wereld, worden er ergens wel mensen in het verdriet gestort en het is goed dat je daar eens bij stilstaat doordat een voorval als dit mega wordt uitvergroot. Uiteindelijk doet het er niet toe of je koningin bent of bijstandsmoeder als je je kind verliest. Dankzij de pers blijft in onze open democratie weinig verborgen. De camera’s onthullen veel emoties, helaas ook ten onrechte als een omhooggevallen programmamaker over de ruggen van beschadigde mensen ook het laatste stukje privacy bij verdriet in een ziekenhuis verziekt. Laten we ophouden met in sprookjes geloven en zeker geen nieuwe creëren, want dan wek je torenhoge verwachtingen die je niet kunt waarmaken. Bijvoorbeeld: als alle schippers lid worden van één grote organisatie komt alles op z’n pootjes terecht. Er is zeven jaar lobby nodig geweest om een ambtelijke miskleun terug te Sprookjes draaien bij de voorschriften voor het over water vervoeren van afval. Het kan natuurlijk altijd erger, bijvoorbeeld als we het overlaten aan de hobbylobby van ongeorganiseerde schippers. Dan gaan we nog geloven dat de lasten worden verlicht als onterechte lastenverhoging wordt teruggedraaid. Maar ook een professionele lobby heeft de overheid niet aan een leiband. Ik zou er wel voor zijn om een straf te bedenken voor ambtenaren die slordig met de belangen van ondernemers omgaan. In de middeleeuwen hadden ze daar wel raad mee geweten.

Binnenvaartkrant