Views
4 years ago

2012-05

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Waar
  • Onze
  • Loon

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 28 februari 2012 Zwijndrecht komt op stoom DOOR JOHAN DE WITTE De Ondernemersvereniging Oude Maas van Zomerlust tot en met Crescent zorgt op 1, 2 en 3 juni met haar 22 leden voor spektakel op en rondom het Veerplein. In het kielzog van Dordt in Stoom met Marco Westland aan het roer vaart Zwijndrecht dit keer mee. Sponsors, onder meer alle leden van de ondernemersvereniging, liggen reeds onder stoom. Deen Shipping en Slokkers Maritiem deden er nog een schepje bovenop. Ook de gemeente Zwijndrecht is enthousiast en komt langszij. Wanneer je woont of werkt in deze ‘metropool met 900 maritiem gerelateerde bedrijven’ en een kansrijk netwerk ziet om aan dit evenement te committeren door deelname, stand, idee of sponsorgelden, bel dan naar voorzitter Wilfried de Nobe lvan de Ondernemersvereniging Oude Maas: (078) 20 09 66 of 0643 28 09 40. Wie Dordrecht over de schouder van Aelbert Cuyp wil waarnemen, heeft Zwijndrecht als tribune. Hollands oudste stad vloeide vanaf Swindrechts oever uit de penselen van middeleeuwse meesters. De reiziger op doorgang naar Parijs overnachtte in Het Witte Paard. Scheepvaart en handelswaar maakten Dordt en Zwijndrecht voornaam van Basel tot Batavia. Ach ja, de tijd vliegt van de wijzers, ofschoon Dordt in Stoom de klok weer even terug draait en er ook met medeweten van Dordtenaren op het Veerplein, ‘druk op de ketel staat’! “ Het idee Als Ondernemersvereniging Oude Maas de koppen bij elkaar steekt om het aanvankelijke verkeersbeleid op de Ringdijk van de gemeente Zwijndrecht op een meer bewoners- en ondernemersvriendelijk pad te brengen, besluiten 22 leden unaniem: “We moeten ook iets met het water doen.” En jawel, Wilfried en zijn partner Herma de Nobel en leden van de evenementencommissie, zoals Ada te Veldhuis van De Salon, Sylvia Kuiper van Foto Sylhouette en Lian Baan van het bloemenhuis Prachtig!, staan aan dek voor organisatie en realiseren voor publiek ‘manoeuvres’ langs en op het water. De dom en ‘t Witte Paard gehuld in fluimen stoom. Een joekel van een stoommachine, loc en treintje, (archieffoto Johan de Witte) We moeten ook iets met het water doen ” oude ambachten, varen met modelboten, poffertjes, biertje en amusement voor kinderen, kortom Zwijndrecht zit in het kielzog van Dordt in Stoom! En voor degene die stoom en fluiten maar een ijl gedoe vinden, is er Boekhandel De Salon met zijn maritiem antiquariaat, waar ook in andere genres de kans groot is dat je wat je zoekt zult vinden en/of bestellen kunt. De moeite waard om er eens even af te meren. Een sieraad voor mevrouw wellicht bij Pearls and Stones. Franse, Griekse, Italiaanse en Japanse smullerij van Zomerlust tot aan Crescent. Van patchwork, kinderschoenen en muziek tot Grandiva met de horeca als kers op de taart wordt het hartstikke gezellig aan de waterkant. Komen of meedoen mag geen vraag zijn, de ondernemersvereniging mikt op support. Zoals altijd bij Dordt c.q. Zwijndrecht in Stoom zal het ook nu mooi weer zijn! “ WIJ VERZORGDEN DE COMPLETE BOUW ” De Groot Scheepstechniek BV is een onderneming die in Dordrecht is gevestigd aan de 2e Merwede haven. Op deze unieke locatie houden wij ons, als gespecialiseerd bedrijf in de binnenvaart, bezig met: De complete afbouw van nieuwbouwschepen. We doen snelle reparaties aan boven- en onderwater- schip. Als gespecialiseerde Cummins dealer verzorgen wij (her)motorisering, het plegen van onderhoud en revisies. Daarnaast ontwikkelen wij complete van Ballegooy- boegschroefsystemen en koproeren in. Verder voeren wij tientallen vormen van gespecialiseerde werkzaamheden aan boord van een binnenvaartschip uit. Wij feliciteren VEGA Shipping CV met de “MTS VEGA” WIJ LEVERDEN EN VERZORGDEN COMPLETE AFBOUW COMPLEET LEIDINGWERK MACHINEKAMERS ELEKTRISCHE INSTALLATIE I.S.M. LEEUWESTEIN DGSC SHIP CONTROL BESTURING HOOFDMOTOR CUMMINS QSK38 1200 PK GENERATORSET QSX15 450KVA GENERATORSET QSB 6.7 175KVA GENERATORSET 4BT3.9G3 64KVA BALLEGOOY BOEGSCHROEF BSI1000 MET 320 KW ELEKTROMOTOR w w w . d g s c h e e p s t e c h n i e k . n l

De Binnenvaartkrant 19 28 februari 2012 Scheepswerf Jooren bouwt eerste Gouwenaar DOOR JAN HOEK Rijdend over de Sleeuwijksedijk richting Werkendam kom je vanzelf langs scheepswerf Jooren. In de binnenhaven ligt een bijzonder model binnenvaartschip. Nieuwsgierig geworden loop ik de werf op en ontmoet Meine van der Knaap uit Krimpen aan de Lek. Hij is de trotse eigenaar van het bij Jooren afgebouwde vrachtschip For-Ever. Het schip is ontworpen door Concordia Shipyards uit Werkendam en Meine van der Knaap zelf. Aangezien het schip (voor Van Uden) voornamelijk exportbier van Heineken gaat vervoeren van Alphen aan de Rijn naar Rotterdam, kreeg het opvallende binnenvaartschip als typenaam ‘Gouwenaar’. Van der Knaap somt een aantal van de bijzonderheden en noviteiten van zijn nieuwe schip op: “Het schip heeft een afmeting van 90 x 10,50 meter en zeer brede gangboorden. Normaal zijn die zo’n 60 centimeter breed; aan boord van de For-Ever 1,45 meter. Onder die gangboorden is het ballastsysteem verwerkt, waardoor we met drie hoog high cube containers onder 7 meter door kunnen varen. We kunnen 1.000 ton ballast zetten.” 52 containers “Het schip heeft geen voorwoning, maar een dubbellaags woning op het achterdek. Waar vergelijkbare schepen 36 à 38 containers kunnen vervoeren, kunnen wij 52 containers kwijt en in plaats van 30 lege containers retour eveneens 52. Voorop staan in twee containerdummy’s de kopschroeven. Door de uitgekiende indeling beschikt de For-Ever over twaalf vakken in plaats van de gebruikelijke tien vakken.” Waar de kempenaar vroeger veelvuldig op de binnenwateren te zien was, zou dat in de toekomst wel eens het type Gouwenaar kunnen zijn. In de volgende editie van De Binnenvaartkrant komen wij uitgebreid op dit innovatieve type schip terug. Het bijzondere achterschip van het type Gouwenaar. (foto Jan Hoek) >> Offshore Energy 2012 krijgt Offshore Wind Zone Navingo introduceert een nieuw onderdeel op Offshore Energy, Exhibition & Conference: tijdens de vijfde editie van het evenement komt er een Offshore Wind Zone. De jaarlijkse offshorebeurs, die inmiddels tot de snelst groeiende offshore-evenementen in Europa behoort, vindt 23 en 24 oktober plaats in de Amsterdam RAI. Offshore Energy bestaat uit een internationale beurs en een tweedaags conferentieprogramma dat ingaat op actuele ontwikkelingen in de olie, gas, wind en andere energiesectoren uit de offshore. In 2011 bezochten meer dan 5.000 mensen Offshore Energy en exposeerden 292 bedrijven op de beurs. De bezoekers kwamen uit meer dan dertig landen, van België tot Venezuela. Een groot deel van de bezoekers was geïnteresseerd in offshore wind. Deze industrie heeft zich ontwikkeld tot een op zich zelf staande sector binnen de offshore en heeft een groeiend aandeel in de wereldwijde energieproductie. Groeiend marktaandeel Offshore wind is altijd een belangrijk onderdeel geweest van Offshore Energy. Dit aandeel groeit met het toenemende marktaandeel in de energiesector. Navingo, de organisator van Offshore Energy, maakte deze maand bekend dat de beurs dit jaar een aparte Offshore Wind Zone krijgt. Daar komen bedrijven uit de offshore wind supply chain bij elkaar te staan. Daarnaast is er weer de Offshore Wind Route, die over de hele beursvloer voert. Bedrijven die deelnemen aan deze route, zijn actief in verschillende sectoren binnen de offshore-industrie, maar brengen met de route hun offshore windactiviteiten extra onder de aandacht. Offshore Energy biedt een uitgebreid conferentieprogramma waarin de nieuwste ontwikelingen op het gebied van olie, gas en duurzame energie zullen worden behandeld. Het programma zal bestaan uit verschillende op zich zelf staande sessies. Offshore wind zal een belangrijk onderdeel vormen van het conferentieprogramma. Meer informatie: www.offshore-energy.biz Open huis Maritieme Academie Harlingen verslaat middagje ijspret DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Op het moment dat Maritieme Academie Harlingen open huis hield, kon er volop geschaatst worden. De organisatie vreesde de concurrentie van het natuurijs echter onnodig; de open dag trok met een kleine 450 bezoekers evenveel belangstellenden als vorig jaar. Carrièreplanning is voor de jeugd van tegenwoordig en hun ouders blijkbaar toch net iets belangrijker dan een middagje ijspret. Niet dat de Harlinger maritieme opleider een hekel heeft aan schaatsen, integendeel. Al sinds 1958 worden leerlingen van de school ingezet voor het sneeuwvrij maken van het Elfstedenparcours door de Noordwest-Friese stad. Zo ook dit jaar, zij het weer niet voor de Tocht der Tochten. Koning Winter had wel op een andere manier zijn invloed op het open huis. Zo moest opleidingsschip Prinses Máxima verstek laten gaan en kon ook het geplande vlet roeien geen doorgang vinden. De bezoekers vermaakten zich desondanks opperbest op zaterdag 11 februari, onder meer met de tweede editie van het officieuze WK Tros werpen om de M. de Groot Oliehandel Bokaal. Ook waren er diverse demonstraties, onder meer verlichting schakelen, microscopenpracticum, lassen en bankwerken. Verder was de brug- en machinekamersimulator ADVERTENTIE in actie en was er een presentatie van modelbouwschepen. De leerlingenhuisvesting neemt een bijzondere plaats in bij Maritieme Academie Harlingen. De leerlingen wonen en studeren daar en hebben veel faciliteiten voor ontspanning en vrije tijd. Leerlingen lieten tijdens de open dag hun kamers zien en vertelden bezoekers over het leven op de leerlingenhuisvesting. Opvallend was verder het 24 strekkende meters lange doek dat ter gelegenheid van de open dag voor de school was opgehangen aan zeecontainers. Op het doek hadden leerlingen samen met een graffitikunstenares een binnenvaartschip geschilderd. Nooit eerder waren er zo veel bedrijven aanwezig als dit jaar, constateerde directeur Arjen Mintjes tevreden. Er waren presentaties van maritieme werkgevers en organisaties als JR Shipping, Boomsma Shipping, Spliethof, Wagenborg, At Sea Sail Training en Verenigde Tankrederij. Mintjes: “Bedrijven in zowel binnenvaart als zeevaart zijn hard op zoek naar goed geschoolde en gemotiveerde medewerkers. We merken dat er aan onze leerlingen wordt getrokken. En voor leerlingen die onze opleidingen met succes doorlopen, lonken prima arbeidsvoorwaarden, zoals prima salarissen en veel vrije tijd.” SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant